Sesja_Nr_XXV

Protokół Nr XXV/10

z sesji Rady Powiatu Siemiatyckiego, która odbyła się w dniu 10 listopada 2010 roku w Starostwie Powiatowym w Siemiatyczach i trwała od godz. 1300 do godz. 1500.

 


W sesji uczestniczyło 16 radnych
według załączonej listy obecności. Nieobecny był Starosta Jan Zalewski.

 

W sesji uczestniczyli kierownicy jednostek organizacyjnych powiatu i administracja Starostwa według załączonej listy obecności a także przedstawiciel związków zawodowych oraz przedstawiciele mediów.

 

W sesji uczestniczyli również:

  1. Jerzy Woźniak – Sekretarz Powiatu

  2. Walentyna Kwiatkowska – Skarbnik Powiatu

Obradom przewodniczył Przewodniczący Rady Powiatu Siemiatyckiego – Bogusław Zduniewicz.

 

P – kt 1.

 

Przewodniczący Rady Bogusław Zduniewicz otwierając XXV sesję III kadencji Rady Powiatu Siemiatyckiego serdecznie powitał radnych, Wicestarostę, członków Zarządu, przedstawicieli instytucji działających na terenie powiatu, kierowników jednostek organizacyjnych powiatu, kierowników powiatowych służb, inspekcji i straży, naczelników Wydziałów, przedstawicieli związków zawodowych, mediów oraz mieszkańca powiatu w osobie pana Jerzego Peretko.

Na podstawie listy obecności Przewodniczący Rady stwierdził, że w dzisiejszej sesji będzie uczestniczy 16 radnych, nieobecny usprawiedliwiony jest Starosta Jan Zalewski , który z bardzo ważnych przyczyn osobistych nie może brać udziału w dzisiejszym powiedzeniu. Spóźnią się: pan radny Ryszard Pierlejewski i pan radny Piotr Wysocki, którzy za moment przybędą na salę obrad. Przewodniczący Bogusław Zduniewicz stwierdził, że stanowi to quorum przy którym Rada może obradować i podejmować prawomocne uchwały.

 

Przewodniczący Rady Bogusław Zduniewicz przypomniał, że porządek obrad Państwo radni otrzymali wraz z zaproszeniem na dzisiejszą sesję, czy w sprawie porządku obrad ktoś z państwa zechce zabrać głos?

Głos zabrał Wicestarosta Mikołaj Mantur, który zawnioskował o wprowadzenie do porządku obrad projektu uchwały w sprawie powierzenia gminom zadań zimowego utrzymania dróg powiatowych. Temat ten jest państwu radnym znany, uchwała jest pilna, Wicestarosta zaproponował, aby uzupełnić porządek obrad o ten właśnie punkt. Projekt ten znalazłby się w pkt 6 czyli „podjęcie uchwał w sprawach” w podp h, przed rozpatrzeniem skarg.

Przewodniczący Rady zapytał, czy ktoś z radnych chciałby wnieść inne zmiany do porządku obrad?

Inne propozycje zmian w porządku obrad nie zostały zgłoszone.

Przewodniczący Rady Bogusław Zduniewicz poddał pod głosowanie porządek obrad sesji z uwzględnieniem zmiany zaproponowanej przez Wicestarostę Mikołaja Mantura. Za przyjęciem porządku obrad z uwzględnieniem zmiany głosowało 14 radnych. Przewodniczący Rady stwierdził, że porządek obrad przyjęty został jednogłośnie.

Porządek obrad XXV sesji Rady Powiatu Siemiatyckiego przedstawia się następująco;

  1. Otwarcie obrad

  2. Przyjęcie protokołu z poprzedniej sesji

  3. Sprawozdanie Starosty z wykonania uchwał Rady Powiatu oraz pracy Zarządu Powiatu między sesjami

  4. Interpelacje i zapytania radnych

  5. Informacja podmiotów uprawnionych o analizie złożonych oświadczeń majątkowych

  6. Podjęcie uchwał w sprawach:

a/ wprowadzenia zmian w uchwale Rady Powiatu Siemiatyckiego Nr XXI/167/09

z dnia 21 grudnia 2009 roku w sprawie uchwalenia budżetu Powiatu

Siemiatyckiego na rok 2010

b/ udzielenia pomocy finansowej Miastu Siemiatycze

c/ ustalenia godzin pracy aptek ogólnodostępnych funkcjonujących na terenie

Powiatu Siemiatyckiego

d/ uchwalenia wieloletniego programu współpracy Powiatu Siemiatyckiego

z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami o których mowa w art. 3 ust.3

ustawy z dnia 24 kwietnia 2003r. O działalności pożytku publicznego

i o wolontariacie na lata 2011 - 2014

e/ zmiany w Regulaminie Organizacyjnym Starostwa Powiatowego

w Siemiatyczach

f/ opinii dotyczącej przyjęcia projektu uchwały w sprawie przekształcenia Szpitala

Wojewódzkiego im. Kard. Stefana Wyszyńskiego w Łomży

g/ akceptacji porozumienia społecznych straży rybackich

h/ powierzenia gminom zadań zimowego utrzymania dróg powiatowych

i/ rozpatrzenia skargi

j/ rozpatrzenia skargi

7. Udzielenie odpowiedzi na interpelacje i zapytania radnych

8. Podsumowanie pracy Zarządu Powiatu za lata 2006 – 2010

    9. Nadanie przez Polskie Centrum Certyfikacji Starostwu Powiatowemu

    w Siemiatyczach Certyfikatu ISO 9001;2008

    10. Sprawy różne, wolne wnioski i oświadczenia radnych

    11. Zamknięcie obrad.

 

P – kt 2.

 

Przewodniczący Rady zwrócił się z pytaniem, czy ktoś z radnych chciałby wnieść uwagi do protokołu z poprzedniej sesji?

Nikt z radnych nie zgłosił uwag do protokołu.

Za przyjęciem protokołu z poprzedniej sesji głosowało 14 radnych. Przewodniczący Rady stwierdził, że protokół z poprzedniej sesji przyjęty został jednogłośnie.

 

P – kt 3.

Głos zabrał Wicestarosta Mikołaj Mantur, który złożył sprawozdanie z realizacji uchwał Rady Powiatu oraz pracy Zarządu Powiatu między sesjami – sprawozdanie w załączeniu do protokołu.

W trakcie wystąpienia Wicestarosty na salę obrad przybyli radni: Ryszard Pierlejewski i Piotr Wysocki . Przewodniczący Bogusław Zduniewicz poinformował, że Rada obraduje w zapowiedzianym składzie.

Przewodniczący Rady zwrócił się z pytaniem, czy ktoś z radnych ma pytania do przedstawionego sprawozdania?

Nikt z radnych nie zgłosił pytań do sprawozdania z pracy Zarządu między sesjami.

 

P – kt 4.

 

Radny Tadeusz Niewiński zapytał, czy drogi powiatowe nie powinny być odpowiednio oznakowane odnośnie tonażu? Radny stwierdził, że tak, jak się orientuje drogi praktycznie buduje się o nośności 25 ton a po drogach poruszają się pojazdy o dużym tonażu i w krótkim czasie drogi te zostaną zniszczone.

 

P – kt 5.

 

Przewodniczący Rady Bogusław Zduniewicz poinformował, że zgodnie z ustawą o samorządzie powiatowym radni powiatu do dnia 30 kwietnia bieżącego roku zobowiązani byli do złożenia oświadczenia o stanie majątkowym za 2009 rok. Do złożenia rocznego oświadczenia majątkowego zobowiązani byli również; Sekretarz Powiatu, Skarbnik Powiatu, kierownicy jednostek organizacyjnych oraz pracownicy Starostwa wydający decyzje administracyjne w imieniu Starosty. Radni powiatu zobowiązani byli również do złożenia końcowego oświadczenia majątkowego na dwa miesiące przed upływem kadencji. Zgodnie z ustawą podmiotami uprawnionymi do analizy oświadczeń majątkowych Przewodniczącego Rady i Starosty jest Wojewoda, radnych – Przewodniczący Rady natomiast pracowników Starostwa i kierowników jednostek organizacyjnych – Starosta. Analizy oświadczeń majątkowych dokonuje również właściwy Urząd Skarbowy, który przedkłada analizę Radzie Powiatu.

Przewodniczący Rady poinformował, iż wszystkie uprawnione podmioty w ustawowym terminie przedłożyły Radzie Powiatu analizy oświadczeń majątkowych. Ogólnie należy stwierdzić, iż oświadczenia majątkowe zarówno radnych jak i kierowników jednostek organizacyjnych oraz pracowników wypełnione zostały prawidłowo, stwierdzono jedynie pojedyncze błędy, stanowiące drobne formalne naruszenie przepisów, w związku z tym Przewodniczący Rady zwrócił się do radnych z zapytaniem, czy istnieje potrzeba odczytania przedłożonych analiz oświadczeń majątkowych, czy możemy przyjąć, że osoby zainteresowane zapoznają się z ich treścią w Biurze Rady Powiatu? Czy ktoś z radnych jest za odczytywaniem analiz oświadczeń majątkowych?

Z sali padły głosy, że nie.

Przewodniczący Bogusław Zduniewicz stwierdził, że nie widzi głosów za odczytywaniem analiz oświadczeń majątkowych w związku z tym rozumie, że przyjęta została zaproponowana przez niego forma ponieważ autentycznie w tych analizach zarówno od Wojewody jak i Urzędu Skarbowego oraz Przewodniczącego Rady w stosunku do radnych i Starosty w stosunku do pracowników, nie było błędów, które miałyby znaczenie z punktu widzenia oświadczenia majątkowego i naruszałyby zasadniczo przepisy regulujące te sprawy.

 

P – kt 6.

 

Pierwszy projekt uchwały wprowadzenia zmian w uchwale Rady Powiatu Siemiatyckiego Nr XXI/167/09 z dnia 21 grudnia 2009 roku w sprawie uchwalenia budżetu Powiatu Siemiatyckiego na rok 2010.

Przewodniczący Rady przypomniał, że projekt ten był analizowany na posiedzeniach komisji przed dzisiejszą sesją , czy ze strony państwa radnych są pytania do przedstawionego projektu?

Ponieważ radni nie zgłaszali pytań, Przewodniczący Rady poddał projekt pod głosowanie.

Za podjęciem uchwały w sprawie wprowadzenia zmian w uchwale Rady Powiatu Siemiatyckiego Nr XXI/167/09 z dnia 21 grudnia 2009 roku w sprawie uchwalenia budżetu Powiatu Siemiatyckiego na rok 2010 głosowało 16 radnych.

Przewodniczący Rady stwierdził, że uchwała podjęta została przy 16 głosach „za”. Uchwała Nr XXV/202/10 – w załączeniu do protokołu.

 

Kolejny projekt uchwały dotyczył udzielenia pomocy finansowej Miastu Siemiatycze.

Przewodniczący Bogusław Zduniewicz przypomniał, że projekt tej uchwały był przedmiotem analizy na posiedzeniach komisji Rady przed dzisiejszą sesją, czy w tej sprawie ktoś z radnych zechce zabrać głos?

Ponieważ radni nie zgłaszali uwag i zapytań Przewodniczący Rady poddał projekt uchwały pod głosowanie.

Za podjęciem uchwały w sprawie udzielenia pomocy finansowej Miastu Siemiatycze głosowało 16 radnych. Przewodniczący Rady stwierdził, że uchwała podjęta została jednogłośnie. Uchwała Nr XXV/203/10 – w załączeniu do protokołu.

 

Następny projekt uchwały dotyczył ustalenia godzin pracy aptek ogólnodostępnych funkcjonujących na terenie Powiatu Siemiatyckiego.

Przewodniczący Bogusław Zduniewicz przypomniał, że projekt tej uchwały był omawiany na posiedzeniach komisji przed dzisiejsza sesją, czy w związku z tym potrzebne są dodatkowe informacje w tej sprawie?

Ponieważ radni nie zgłaszali pytań Przewodniczący Rady poddał projekt pod głosowanie.

Za podjęciem uchwały w sprawie ustalenia godzin pracy aptek ogólnodostępnych funkcjonujących na terenie Powiatu Siemiatyckiego głosowało 16 radnych. Przewodniczący Rady stwierdził, że uchwała podjęta została jednogłośnie. Uchwała Nr XXV/204/10 – w załączeniu do protokołu.

 

Kolejny projekt uchwały dotyczył uchwalenia wieloletniego programu współpracy Powiatu Siemiatyckiego z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami o których mowa w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003r. O działalności pożytku

publicznego i o wolontariacie na lata 2011 – 2014.

Przewodniczący Rady przypomniał, że projekt tej uchwały był również omawiany na posiedzeniach komisji Rady, czy potrzebne są dodatkowe informacje w tej sprawie?

Ponieważ radni nie zgłaszali pytań przewodniczący Rady poddał projekt pod głosowanie.

Za podjęciem uchwały w sprawie uchwalenia wieloletniego programu współpracy Powiatu Siemiatyckiego z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami o których mowa w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003r. O działalności pożytku

publicznego i o wolontariacie na lata 2011 – 2014 głosowało 16 radnych. Przewodniczący Rady stwierdził, że uchwała podjęta została przy 16 głosach „za”. Uchwała Nr XXV/205/10 – w załączeniu do protokołu.

Kolejny projekt uchwały dotyczył zmiany w Regulaminie Organizacyjnym Starostwa Powiatowego w Siemiatyczach.

Przewodniczący Bogusław Zduniewicz przypomniał, że projekt tej uchwały był analizowany na posiedzeniach komisji przed dzisiejszą sesją, czy w związku z tym państwo radni mają pytania do przedstawionego projektu uchwały?

Ponieważ radni nie zgłaszali pytań Przewodniczący Rady poddał projekt pod głosowanie.

Za podjęciem uchwały w sprawie zmiany w Regulaminie Organizacyjnym Starostwa Powiatowego w Siemiatyczach głosowało 16 radnych. Przewodniczący Rady stwierdził, że uchwała podjęta została jednogłośnie. Uchwała Nr XXV/206/10 –

w załączeniu do protokołu.

 

Następny projekt uchwały dotyczył opinii dotyczącej przyjęcia projektu uchwały

w sprawie przekształcenia Szpitala Wojewódzkiego im. kard. Stefana Wyszyńskiego

w Łomży.

Przewodniczący Rady przypomniał, że projekt był omawiany na posiedzeniach komisji przed dzisiejszą sesją, czy w tej sprawie państwo radni mają pytania lub potrzebne są dodatkowe wyjaśnienia?

Ponieważ radni nie zgłaszali pytań do projektu uchwały Przewodniczący Rady poddał projekt pod głosowanie.

Za podjęciem uchwały w sprawie opinii dotyczącej przyjęcia projektu uchwały

w sprawie przekształcenia Szpitala Wojewódzkiego im. kard. Stefana Wyszyńskiego

w Łomży głosowało 15 radnych, 1 wstrzymał się od głosu. Przewodniczący Rady stwierdził, ze uchwała podjęta została większością głosów, przy 15 głosach „za”, 1 „wstrzymującym”. Uchwała Nr XXV/207/10 – w załączeniu do protokołu.

 

Kolejny projekt uchwały dotyczył akceptacji porozumienia społecznych straży rybackich.

Przewodniczący Bogusław Zduniewicz przypomniał, że projekt uchwały jest państwu radnym znany, czy w tej sprawie potrzebne są dodatkowe wyjaśnienia?

Ponieważ radni nie zgłaszali pytań Przewodniczący Rady poddał projekt pod głosowanie.

Za podjęciem uchwały w sprawie akceptacji porozumienia społecznych straży rybackich głosowało 16 radnych. Przewodniczący Rady stwierdził, że uchwała podjęta została jednogłośnie. Uchwała Nr XXV/208/10 – w załączeniu do protokołu.

 

Przewodniczący Rady Bogusław Zduniewicz poinformował o przejściu do następnego projektu uchwały, który w dniu dzisiejszym został wprowadzony przez Wysoką Radę do porządku obrad: w sprawie powierzenia gminom zadań zimowego utrzymania dróg powiatowych. Projekt tej uchwały został omówiony na posiedzeniach komisji przed dzisiejszą sesją, czy w związku z tym potrzebne są dodatkowe informacje w tej sprawie?

Ponieważ radni nie zgłaszali zapytań, Przewodniczący Rady poddał projekt pod głosowanie.

Za podjęciem uchwały w sprawie powierzenia gminom zadań zimowegoutrzymania dróg powiatowych głosowało 16 radnych. Przewodniczący Rady stwierdził, że uchwała podjęta została jednogłośnie. Uchwała Nr XXV/209/10 – w załączeniu do protokołu.

 

Przewodniczący Rady Bogusław Zduniewicz poinformował, że kolejny projekt uchwały dotyczy rozpatrzenia skargi. Jest to skarga pani Jadwigi Fidler pensjonariuszki Domu Pomocy Społecznej w Siemiatyczach na dyrektora tej jednostki pana Janusza Bąka.

Przewodniczący Bogusław Zduniewicz przypomniał, że państwo radni zapoznali się z treścią skargi, zarzuty postawione w skardze były również badane przez Komisję Rewizyjną Rady Powiatu, sprawa została omówiona na posiedzeniach komisji przed dzisiejszą sesją , czy w związku z tym ze strony państwa radnych są pytania lub potrzebne są dodatkowe wyjaśnienia w tej sprawie?

Ponieważ radni nie zgłaszali pytań Przewodniczący Rady poinformował o przejściu do głosowania.

Za podjęciem uchwały i uznaniem skargi za niezasadną głosowało 16 radnych. Przewodniczący Rady stwierdził, że skarga uznana została za niezasadną przy 16 głosach „za”. Uchwała Nr XXV/210/10 w załączeniu do protokołu.

 

Przewodniczący Bogusław Zduniewicz poinformował o przejściu do ostatniego w dniu dzisiejszym projektu uchwały również uchwała w sprawie rozpatrzenia skargi na dyrektora Powiatowego Domu Pomocy Społecznej w Siemiatyczach pana Janusza Bąka. Autorem skargi jest pensjonariusz Domu pan Jerzy Peretko, który jest obecny na dzisiejszej sesji.

Przewodniczący Rady poinformował, że państwo radni również mieli możliwość zapoznania się z treścią skargi. Zarzuty postawione przez skarżącego były badane również przez Komisję Rewizyjną Rady Powiatu, temat ten był omawiany na posiedzeniach komisji przed dzisiejszą sesją , czy w związku z tym potrzebne są dodatkowe informacje w tej sprawie? W związku z tym, że na sali obecna jest strona skarżąca, pan Jerzy Peretko , który wpisał się przed sesją na listę mówców, Przewodniczący Rady zwrócił się z pytaniem, czy pan Jerzy Peretko zechce zabrać głos, jeżeli tak, to jest to odpowiedni moment.

Pan Jerzy Peretko stwierdził, że rzeczywiście, Komisja Rewizyjna rozmawiała z nim. W czasie tej rozmowy „brzmiała nuta” jeśli mu się nie podoba mieszkanie w tym Domu to komisja jest w stanie przenieść go tam, gdzie chce, do którego chce Domu. Pan Jerzy Peretko podkreślił, że nie o to mu chodziło, chodziło mu o mieszkanie w tym Domu. Nie było nic na temat zmiany postępowania dyrektora. Oczywiście, od ostatniego meldunku na MO, który został jak zwykle odrzucony poprzez wyrzucenie jego przedmiotów , pan Peretko poinformował, że złożył apelację, odwołanie, dyrektor całkowicie zmienił styl postępowania być może było to podyktowane tym, że jest na liście wyborczej. Pan Jerzy Peretko stwierdził, że nie bardzo honoruje jeżeli przez dwa lata postępowało się z nim w ten sposób a przed samymi wyborami zmienia się postępowanie o 180º . Pan Jerzy Peretko stwierdził, że cieszy się ale dlaczego przed świętami Nowego Roku 2009 składał życzenia wigilijne dla pana dyrektora i zaproponował, aby skończyć tą bezowocną walkę. Pan Jerzy Peretko podkreślił, że postępuje zgodnie z regulaminem ale nie jest samarytaninem, pan dyrektor wyrzucał jego przedmioty.

Głos zabrał radny Jerzy Szawkało Przewodniczący Komisji Rewizyjnej, który poinformował, że komisja podczas kontroli i rozmowy z panem Peretko wielokrotnie próbowała nawiązać kontakt i dążyła do tego, aby pan Peretko zawarł ugodę z panem dyrektorem, komisja nie tylko badała wielowątkowo sprawę ale próbowała doprowadzić do ugody natomiast pan Jerzy Peretko nie miał takiej woli. Pensjonariusz ten w trakcie kontroli Komisji Rewizyjnej okazało się, że wielokrotnie łamał regulamin, który jest tam ustalony np. palenie papierosów na sali.

Przewodniczący Rady Bogusław Zduniewicz stwierdził, że dobrze jest, że następuje poprawa relacji między dyrekcją a pensjonariuszem , wszyscy się z tego cieszymy.

Pan Jerzy Peretko stwierdził, że to prawda, rzeczywiście, pan Szawkało prosił go aby się pogodził, pan Peretko stwierdził, że użył niecenzuralnych słów, jakich nie będzie przytaczał, dlaczego? Dlatego, że ma zapłacić za komórkę 670 zł. która mu zginęła, oraz inne przedmioty, które zostały wyrzucone. Pan Jerzy Peretko podkreślił, że to są jego pieniądze, dlatego nie zgodził się na ugodę.

Głos zabrał dyrektor PDPS w Siemiatyczach Janusz Bąk, który poinformował, że pan Peretko jest to pensjonariusz bardzo trudny w naszym Zakładzie. Z chwilą przybycia do naszego Domu zaczął terroryzować mieszkańców, wobec niektórych zachowywał się agresywnie i wulgarnie. Wykorzystywał przy tym ich słabość ich zniedołężnienie, przynosił w olbrzymich ilościach różnego rodzaju śmieci, sprzęt AGD, po prostu wszystko. Wyrzucaliśmy te śmieci, pan Peretko przynosił również żywność, którą karmił zniedołężniałych mieszkańców, efektem tego były torsje, biegunki, wymioty. To wszystko musieliśmy kontrolować, wyrzucać, stąd złość pana Peretko. Dyrektor Janusz Bąk podkreślił, że zbieractwo jest chorobą, jednak mieszkając w takim zbiorowisku ludzi nie można było na to pozwolić. Dyrektor Janusz Bąk poinformował, że kilkakrotnie zgłaszał sprawę na Policję, pan Peretko był karany grzywnami za łamanie regulaminu w Domu Pomocy, ma 4 wyroki. Dyrektor Bąk wyraził opinię, że pan Peretko przez dwa lata zrozumiał, że mieszka w zbiorowisku ludzi i musi się dostosować do określonych zasad, mieszkają tam również inne osoby więc musi dostosowywać się do innych. Jest faktem, że od pewnego czasu pan Peretko zaprzestał przynoszenia różnych swoich skarbów, dyrektor Bąk podkreślił, że między nim a panem Peretko są jeszcze ale już nie takie kontrowersje, pan Peretko zaczął normalnie rozmawiać z personelem i współmieszkańcami, przestał ich szarpać, bić, popychać. Dyrektor Janusz Bąk poinformował, że pan Peretko przybywając do PDPS dwa lata temu my już wyrażaliśmy obawę co to będzie jak pan Peretko do nas przybędzie, że będzie znosił śmieci i będzie bardzo agresywny i to się stało. Z drugiej strony pan Peretko nigdy nie powinien trafić do naszego Domu ponieważ jest to osoba sprawna, może z jakimiś chorobami ale to nie kwalifikuje do pobytu w PDPS a bezdomność nie musi być przyczyną umieszczenia w Domu Pomocy. Pan Peretko praktycznie potrzebuje tylko zjeść i się wyspać nie potrzebuje żadnej opieki personelu PDPS. Może był to błąd Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej, który skierował pana Peretko do PDPS ale już jest – dyrektor Janusz Bąk podkreślił, że nie ma nic przeciwko, oby tylko poprawnie się zachowywał i postępował zgodnie z regulaminem.

Przewodniczący Rady Bogusław Zduniewicz stwierdził, że następuje poprawa relacji między stroną skarżącą a dyrekcją bo zarówno ze słów strony skarżącej słyszeliśmy jakiś postęp również od pana dyrektora Janusza Bąka. Przewodniczący Rady podkreślił, że jako radni życzylibyśmy sobie aby konflikty takie udało się załagodzić, wszystko jest do zrobienia, przy dobrej woli każdego, nie należy zaogniać stosunków, jeszcze będziemy razem współpracowali. Przewodniczący Bogusław Zduniewicz zapytał, czy ktoś z radnych zechce jeszcze zabrać głos w tej sprawie?

Radny Leon Strębski stwierdził, że wysłuchaliśmy racji obu panów: pana dyrektora i pana Peretko, wypowiedzi te zmierzały ku załagodzeniu czy wygaszeniu sprawy. Radny Leon Strębski poinformował, że chciałby zaproponować, aby panowie w obliczu Rady i gości pojednali się i zaprzestali sporu a Rada zakończyłaby swoją pracę sukcesem. „Panowie, czy jesteście w stanie podać sobie ręce?”

Przewodniczący Bogusław Zduniewicz stwierdził, że skoro taki sposób został zaproponowany przez pana radnego Strębskiego to nie tylko radni ale wszyscy obecni będziemy wyrazicielami tego, aby to nastąpiło. Przewodniczący Rady stwierdził, że ze strony pana dyrektora widzi gotowość , Przewodniczący zwracając się do pana Jerzego Peretko zapytał, czy jest on gotowy, aby uścisnąć rękę dla pana dyrektora?

Pan Jerzy Peretko odpowiedział że tak.

Dyrektor PDPS Janusz Bąk oraz pan Jerzy Peretko wystąpili na środek sali i podali sobie ręce. Na sali rozległy się oklaski.

 

Przewodniczący Rady Bogusław Zduniewicz zapytał, cóż może być lepszego niż taki sposób rozwiązania sprawy? Tym niemniej obowiązkiem przewodniczącego jest, aby uchwałę w sprawie rozpatrzenia skargi przegłosować.

Przewodniczący Rady Bogusław Zduniewicz poddał pod głosowanie projekt uchwały w sprawie rozpatrzenia skargi.

Za podjęciem uchwały i uznaniem skargi za niezasadną głosowało 16 radnych. Przewodniczący Rady stwierdził, że skarga jednogłośnie uznana została za niezasadną. Uchwała Nr XXV/211/10 – w załączeniu do protokołu.

Przewodniczący Rady Bogusław Zduniewicz podkreślił, że takie rozwiązanie skarg bardzo cieszy i stwierdził, że ma nadzieję, że przyszła już Rada będzie miała więcej czasu na merytoryczną pracę a mniej na rozpatrywanie różnych skarg.

 

P – kt 7.

 

Przewodniczący Rady Bogusław Zduniewicz przypomniał, że zgłoszona była jedna interpelacja i poprosił o zabranie głosu Wicestarostę Mikołaja Mantura.

O udzielenie odpowiedzi na zgłoszoną interpelację Wicestarosta Mikołaj Mantur poprosił dyrektora Powiatowego Zarządu Dróg Henryka Czmuta.

Dyrektor Henryk Czmut poinformował, że jest to dość trudne zagadnienie, które zawiera w sobie z jednej strony ochronę substancji drogowej, która została wybudowana a z drugiej strony zbyt nadmierne ograniczanie tonażu powoduje w dużym stopniu bardzo negatywny wpływ na inicjatywę gospodarczą czyli na ograniczenie działalności gospodarczej w zakresie transportu różnego rodzaju materiałów. W swojej praktyce zawsze stosowaliśmy zasadę indywidualnego podejścia do każdej z dróg gdyż jeśli obserwujemy wzmożoną aktywność pojazdów wysokotonażowych wówczas występujemy do organu zarządzającego którym jest Starosta gdzie komisyjnie są podejmowanie decyzje w zakresie lokalnych ograniczeń. Jak zwykle w takim przypadku interesy są sprzeczne, niemniej jednak dobro nadrzędne jakim jest wybudowana droga w sytuacji kiedy rzeczywiście ten ruch odbywa się zbyt intensywnie bo przejazd pojedynczych pojazdów nie jest tak groźny jak duże natężenie tych pojazdów, wtedy są podejmowane decyzje dotyczące ograniczeń poszczególnych odcinków dróg z dostosowaniem do sytuacji, jaka tam występuje.

Radny Tadeusz Niewiński poinformował, że chciałby uzyskać odpowiedź na następujące pytanie: czy odpowiednie oznakowanie drogi nie jest warunkiem gwarancji?

Dyrektor Henryk Czmut wyjaśnił, że tego typu klauzule nie są zawierane, gwarancja dotyczy właściwej jakości robót bez uwzględnienia elementów ruchu jaki się na drogach odbywa dlatego też nie mamy narzędzi takich, aby w momencie eksploatacji tego typu ograniczenia wprowadzać . W tej chwili fakt pewnych uszkodzeń nawierzchni nie zawsze są one spowodowane odbywającym się ruchem, często są to wady wynikające z pewnych innych czynników takich jak podłoże gruntowe, które bardzo często jest zróżnicowane, jest niestabilne. Najczęściej lokalne uszkodzenia nie są wynikiem złej jakości robót natomiast jest to wynik złożony z wielu czynników w dużej mierze niezależnych od wykonawców. W trakcie realizacji budowy mamy odpowiedni monitoring jakości materiałów, są odpowiednie badania wykonywane przez stosowne laboratoria, które wskazują nam, że jakość materiałów jest użyta właściwa. Jeżdżąc drogami po kilku latach rzeczywiście widać, że objawiają się skutki negatywne ale ich przyczyną nie jest niewłaściwe wykonanie robót a są to czynniki niezależne od nas jako inwestora, często są to elementy, które po kilku latach dopiero pokazują swoje działanie, które często są bardzo głęboko , często jest to również uzależnione od warunków atmosferycznych, chociażby w tym roku w okresie wiosennym na drogach, które funkcjonowały przez kilkadziesiąt lat występują odcinki przełomowe, których występowanie jest skutkiem warunków atmosferycznych niezależnych zupełnie ani od nas ani od wykonawcy. Nie wszystko jest łatwe do przewidzenia.

 

W tym miejscu Przewodniczący Rady Bogusław Zduniewicz zarządził 10-minutową przerwę.

 

P – kt 8.

 

Przewodniczący Rady Bogusław Zduniewicz przypomniał, że wkrótce mija kolejna, trzecia już kadencja samorządu powiatowego w związku z tym Zarząd Powiatu przygotował prezentację dotyczącą działań podejmowanych w tym okresie oraz zadań, które udało się zrealizować w mijającej kadencji. Przewodniczący Rady poprosił o zabranie głosu Wicestarostę Mikołaja Mantura.

O przedstawienie i omówienie prezentacji Wicestarosta Mikołaj Mantur poprosił panią Annę Berezę Naczelnika Wydziału Rozwoju Gospodarczego i Promocji Powiatu.

Naczelnik Anna Bereza w formie prezentacji multimedialnej przedstawiła Sprawozdanie z działalności samorządu powiatowego za lata 2006 – 2010. Papierowa wersja sprawozdania stanowi załącznik do protokołu.

Wicestarosta Mikołaj Mantur serdecznie i gorąco podziękował wszystkim kierownikom jednostek, których poprosił również o przekazanie podziękowań swoim pracownikom. Te efekty, które pani naczelnik przedstawiła jest to państwa zasługa, państwa ciężka praca, za co Wicestarosta Mikołaj Mantur serdecznie podziękował. Wicestarosta Mikołaj Mantur gorąco i serdecznie podziękował wszystkim radnym za skuteczną, efektywną, raczej zgodną współpracę, jednocześnie życzył powiatowi oby sukcesy nie były incydentalne ale aby to trwało nadal.

 

P – kt 9.

Przewodniczący Rady Bogusław Zduniewicz poinformował, że w dniu 9 marca 2009r. Powiat Siemiatycki zawarł umowę z Ośrodkiem Wspierania Organizacji Pozarządowych na mocy której Starostwo Powiatowe w Siemiatyczach zostało zakwalifikowane do wzięcia udziału w projekcie „System zarządzania jakością w urzędzie samorządowym, norma ISO 9001”, dofinansowanym ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego. Natomiast 1 kwietnia 2010r. Starostwo Powiatowe zawarło umowę certyfikacyjną z Polskim Centrum Certyfikacji. Po spełnieniu określonych wymagań certyfikacyjnych w dniu 5 maja 2010r. Starostwo Powiatowe w Siemiatyczach otrzymało certyfikat, zaświadczający że system zarządzania funkcjonujący w Starostwie został oceniony jako spełniający wymagania zawarte w normie ISO 9001:2008. W dniu dzisiejszym gościmy Pana Marcina Filipkowskiego Kierownika Działu Certyfikacji przy Polskim Centrum Certyfikacji , którego serdecznie witamy i prosimy o nadanie Starostwu Powiatowemu w Siemiatyczach Certyfikatu ISO 9001:2008.

Głos zabrał Pan Marcin Filipkowski Kierownik Działu Certyfikacji przy Polskim Centrum Certyfikacji, który poinformował, że w imieniu Prezesa Zarządu Polskiego Centrum Certyfikacji w Białymstoku ma zaszczyt w pierwszej kolejności pogratulować a w drugiej kolejności wręczyć certyfikat Systemu Zarządzania jakością na zgodność z normą ISO 9001. Jako jednostka certyfikująca stanowiliśmy ostatni etap całego procesu wdrażania systemu zarządzania. Byliśmy jednostką, która oceniła system zarządzania wdrożony w Starostwie Powiatowym. Efektami tego procesu było stworzenie raportów, z których wynikało iż system został wdrożony prawidłowo, godne zaznaczenia jest to, że podczas audytów certyfikujących I i II etapu nie wykryto żadnych niezgodności. Dodatkowo na pochwałę zasługują elementy takie, jak kompetencje oraz kwalifikacje kadry, która jest zatrudniona w Starostwie Powiatowym jak również tworzenie dobrej atmosfery oraz środowiska dla należytego wykonywania zadań Starostwa Powiatowego. Należy na to patrzeć od strony pracowników Starostwa jak również od strony interesantów, jacy mają okazję przychodzić do Starostwa Powiatowego w Siemiatyczach. Pan Marcin Filipkowski serdecznie podziękował wszystkim osobom, które bezpośrednio oraz pośrednio uczestniczyły w procesie certyfikacji, współpraca układała się wspaniale, bardzo poprawnie, liczymy w przyszłości na to, że ta współpraca będzie w ten sposób przebiegać. Pan Marcin Filipkowski jeszcze raz serdecznie pogratulował i poinformował, że na ręce pana Wicestarosty składa certyfikat systemu zarządzania jakością na zgodność systemu z normą ISO 9001.

Pan Marcin Filipkowski wręczył Wicestaroście Mikołajowi Manturowi Certyfikat ISO 9001.

 

Wicestarosta Mikołaj Mantur serdecznie podziękował wszystkim uczestnikom procesu certyfikacji, panu Marcinowi Filipkowskiemu, jego firmie za sprawne przeprowadzenie tego procesu. Odbyło się to bez większych problemów, nie było żadnych komplikacji jeżeli chodzi o sprawne funkcjonowanie urzędu, aczkolwiek pracownicy musieli się tym również zająć, były spotkania, wyjazdy, szkolenia. Wszystko przebiegło bardzo sprawie. Wicestarosta Mikołaj Mantur stwierdził, że przez 4- letni okres współpracy z państwem w Starostwie wyniósł przekonanie, że i bez tego certyfikatu było bardzo dobrze. Wicestarosta przyznał, że były bardzo fajne przypadki szczególnie od interesantów spoza Powiatu Siemiatyckiego, którzy przychodzili i dziękowali za to, że sprawa została załatwiona w sposób szybki, kompetentny i właściwy. Wicestarosta Mikołaj Mantur wyraził nadzieję, że certyfikat przyczyni się do jeszcze bardziej skutecznej pracy na rzecz naszego lokalnego społeczeństwa. Rodzi się również nadzieja, że fakt korzystania z certyfikatu dostosowanie się do norm wynikających z ISO nie skomplikuje pracy a sprawi że będzie ona jeszcze bardziej skuteczna.

 

P – kt 10.

 

Przewodniczący Rady Bogusław Zduniewicz stwierdził, że jak wiemy, jest to nasza ostatnia sesja w tej kadencji, 12 listopada upływa trzecia kadencja Rady Powiatu w związku z tym Przewodniczący Bogusław Zduniewicz stwierdził, iż pragnie serdecznie podziękować Pani i Panom radnym za dobrą, twórczą, merytoryczną współpracę. Podziękował również panu Wiceprzewodniczącemu, który dzielnie go wspierał przez 4 lata, Przewodniczącym Komisji Rady. Przewodniczący Bogusław Zduniewicz wyraził opinię, że obrady naszej Rady jak i komisji były merytoryczne, radni aktywnie uczestniczyli w pracach, wspólnie staraliśmy się w miarę posiadanych możliwości wypracowywać jak najlepsze rozwiązania dla dobra mieszkańców naszego powiatu, którzy cztery lata temu obdarzyli nas zaszczytną funkcją Radnych Powiatu Siemiatyckiego.

 

Przewodniczący Bogusław Zduniewicz serdecznie podziękował za współpracę panu Staroście, Wicestaroście, całemu Zarządowi , pani Skarbnik Powiatu oraz panu Sekretarzowi. W imieniu całej Rady jak i własnym Przewodniczący Bogusław Zduniewicz przekazał serdeczne podziękowania dyrektorom jednostek organizacyjnych powiatu oraz naczelnikom Wydziałów Starostwa oraz za ich pośrednictwem wszystkim pracownikom. Dzięki państwa pracy i zaangażowaniu w mijającej kadencji udało nam się podjąć wiele wyzwań i wspólnie zrealizować wiele zadań dla dobra mieszkańców naszego powiatu. Przewodniczący Rady podziękował również redakcji Głosu Siemiatycz i Katolickiego Radia Podlasie za przekaz informacyjny i relacje z naszych obrad.

Przewodniczący Rady Bogusław Zduniewicz podkreślił, że sukcesy niewątpliwie są, co było widać na prezentacji, wszystko to ocenią również wyborcy. Przewodniczący Rady poinformował, że chciałby również przedstawić własne przemyślenia w związku z pełnieniem funkcji Przewodniczącego Rady, radnego powiatu. W sferze, w której zadowoleni nie powinniśmy być a już na pewno nie powinna ona wprowadzać nas w stan zadowolenia – Przewodniczący poinformował, że ma na myśli zaufanie społeczne bo bez niego samorząd w zasadzie może istnieć ale chyba nie będzie realizował na dłuższą metę swoich zadań bo samorząd powiatowy musi uzyskać to zaufanie szczególnie że stopień identyfikacji ogółem biorąc mieszkańców powiatu z powiatem jest zbyt niski. Świadczy o tym chociażby zainteresowanie obradami naszej sesji, ludzie nie przybywają, Przewodniczący Rady stwierdził, że odczuwa to w ten sposób, że jest zbyt mała edukacja, zbyt mało się dzieje w przekazie komunikacyjnym między samorządem a ogólnie mówiąc społeczeństwem. Przewodniczący Bogusław Zduniewicz stwierdził, że cały czas nurtuje go pytanie, jak uzyskać poparcie społeczeństwa nie tylko w trakcie wyborów ale w trakcie kadencji . Przewodniczący wyraził opinię, że samorząd powiatowy ma sens i ludzie będą identyfikować się z powiatem. Samorząd to nie powinna być władza ale system, w którym społeczności mogą się same rządzić. Społeczności lokalne nie bardzo rozumieją czasami cel dokonywanych przez władzę wykonawczą czy samorząd powiatowy bo od ich wyborów dotyczących niejednokrotnie kierunków rozwoju, czy ta droga czy tamta, są one często kontrowersyjne, dla jednych ta jest najważniejsza dla innych mniej ważna. Tutaj trzeba docierać, aby ludzie to jak najbardziej rozumieli. Szczególnie złożonym problemem, nie tylko u nas ale również w skali całego kraju jest brak identyfikacji obywateli z powiatami . Dla ludzi jest oczywista przynależność do społeczności gminy czy miasta a z powiatem bywa różnie. Ludzie identyfikują się również z Państwem Polskim i to jest dobre spostrzeżenie. Przewodniczący Bogusław Zduniewicz stwierdził, że tu być może brak tradycji czy zbyt krótki okres funkcjonowania samorządu powiatowego powoduje to, że osobiście nie zauważa ścisłego związku społeczeństwa z samorządem powiatowym. Jeżeli samorząd ma opierać się na społecznym zaufaniu do tych władz to z kolei na władzach samorządowych czyli na nas ciąży obowiązek aby sobie na nie zasłużyć. Jest to relacja wzajemna. Komunikacja społeczna jest to kluczowa sprawa – przewodniczący Bogusław Zduniewicz stwierdził, że takie odnosi wrażenie – jest to pięta achillesowa powiatu: my jako powiat nie mamy jasnego przekazu do ludzi w terenie , bardziej identyfikują się oni z gminą i ta komunikacja ze społeczeństwem powiatu jest znacznie słabsza niż w wielu gminach i miastach. Ludzie nie bardzo wiedzą, co władze powiatowe robią i w jakim celu a wynika z tego fakt, że często nie odróżniają kompetencji miasta i gminy od powiatu o czym przekonały go cotygodniowe dyżury, gdzie przychodzą ludzie do Przewodniczącego Rady Powiatu ze sprawami, które nie są w kompetencji Rady Powiatu a są w kompetencji Rady Gminy czy Rady Miasta. Dla przyszłej Rady ważne będzie poszukiwanie dróg współdziałania i przekazu komunikacyjnego i pozyskanie zaufania, czego Przewodniczący Bogusław Zduniewicz z całego serca życzył przyszłej Radzie i przyszłemu Zarządowi bo przecież wszystkie sukcesy tu wymienione to jest to sukces nas wszystkich i wszystkim nam powinno zależeć na jego rozwoju.

 

Przewodniczący Rady Bogusław Zduniewicz poinformował, że wspólnie z Panem Starostą pozwolił sobie na przygotowanie pisemnych podziękowań dla wszystkich radnych, dlatego też poprosi teraz pod nieobecność Pana Starosty pana Wicestarostę oraz Pana Wiceprzewodniczącego o pomoc i wspólne wręczenie radnym pamiątkowych listów gratulacyjnych oraz symbolicznych upominków w postaci albumu „XX-lecie samorządu terytorialnego” a także okolicznościowego medalu wydanego z okazji 300-lecia cudu na Świętej Górze Grabarce.

 

Przewodniczący Rady Bogusław Zduniewicz, Wiceprzewodniczący Rady Franciszek Czarkowski oraz Wicestarosta Mikołaj Mantur wręczyli radnym listy gratulacyjne oraz pamiątkowe upominki.

Odbierając list gratulacyjny głos zabrał radny Krzysztof Andruszkiewicz, który podziękował serdecznie panu Przewodniczącemu oraz całemu Zarządowi za to, że również jego praca została doceniona. Radny Krzysztof Andruszkiewicz podziękował i podkreślił, że te cztery lata były dla niego wspaniałym okresem, nauczył się pracy w samorządzie, nie żałuje tego okresu a wszyscy, kierownicy Starostwa Powiatowego, powiatowych służb a przede wszystkim koledzy z Rady Powiatu „byliście wspaniałymi ludźmi, życzę wam wszystkiego najlepszego”.

Głos zabrał również radny Piotr Wysocki, który poinformował, że jego praca w organach powiatu dobiega końca, dziś dobiega końca sesja Rady Powiatu , za chwilę kończy się kadencja Zarządu Powiatu. Rady Piotr Wysocki poinformował, że z tego miejsca chciałby podziękować wszystkim obecnym na sali, szczególnie radnym, z którymi się współpracowało dobrze. Słowa podziękowania kieruje do kierowników jednostek, z którymi pracowało się się przez 12 lat, przez 3 kadencje w bardzo przyjaznej atmosferze. Radny Piotr Wysocki poinformował, że na następną kadencję nie kandyduje, czuje się spełniony, nie udało się wszystkiego załatwić ale koledzy, którzy będą walczyć o kolejną kadencję na pewno postarają się również działać na rzecz wszystkich samorządów gminnych w powiecie. Szczególne słowa podziękowania radny Piotr Wysocki skierował do pracowników Starostwa, których nie ma tu na sali wszystkich ale to oni są motorem napędowym naszej pracy i sukcesu powiatu. To dzięki nim my wypełniamy tą misję – radny Piotr Wysocki wyraził nadzieję, że w stopniu bardzo dobrym. Radny Piotr Wysocki życzył pracownikom Starostwa i wszystkich jednostek organizacyjnych podległych powiatowi aby nowy Zarząd Powiatu dostrzegał ich potrzeby ekonomiczne, radny podkreślił, że był ich prekursorem. Wszystkim kolegom, którzy startują w nowych wyborach radny Piotr Wysocki życzył pomyślności i sukcesów.

Na sali rozległy się brawa.

 

Przewodniczący Rady Bogusław Zduniewicz poinformował, że Rada otrzymała miłe podziękowanie od Stowarzyszenia Pomocy „Szansa” prowadzącego Warsztaty Terapii Zajęciowej Nr 3 Dołubowo, które serdecznie dziękują wszystkim radnym Powiatu Siemiatyckiego, wymienione są nazwiska wszystkich radnych, w podpisie pan Norbert Krzykawski dyrektor WTZ i pani Elżbieta Krzykawska - Sekretarz SPS. Podziękowanie wpłynęło w okresie między sesjami.

Przewodniczący Rady Bogusław Zduniewicz poinformował, że w imieniu Samorządu Uczniowskiego Zespołu Szkół w Siemiatyczach radni otrzymali zaproszenie na XIV festiwal piosenki „Jesienne Trele” , gdzie Rada zawsze funduje również swoją nagrodę, odbędzie się od w dniu dzisiejszym, 10 listopada o godz. 1600 w sali Siemiatyckiego Ośrodka Kultury.

Przewodniczący Rady Bogusław Zduniewicz poinformował również o programie obchodów 92 rocznicy odzyskania niepodległości Polski w dniu jutrzejszym, 11 listopada. Przewodniczący Rady zachęcił do uczestnictwa w uroczystości jednocześnie poinformował, że będzie wspólny wieniec od Rady i Zarządu, chętnych radnych zapraszamy do przyłączenia się do delegacji i przemarszu spod kościoła pod obelisk.

 

Radny Jerzy Szawkało poinformował, że dołącza się do podziękowań, wszystkim serdecznie dziękuje, przede wszystkim pracownikom Starostwa a przede wszystkim chciałby wyróżnić „naszą panią Elę , niezłomną, niezmęczoną, zawsze uśmiechniętą”. Radny Jerzy Szawkało podziękował również członkom swojej komisji za dobrą współpracę, podziękował również wszystkim obecnym wszystkim, którzy przychodzili na sesje.

 

Przewodniczący Rady Bogusław Zduniewicz wyraził opinię, że gdybyśmy pokusili się o ocenę statystyczną frekwencji na komisjach i sesji to wypadlibyśmy naprawdę bardzo dobrze bo nie było absencji na komisjach i na sesji chyba, że były to przypadki losowe.

 

Przewodniczący Rady Bogusław Zduniewicz tym wszystkim, którzy zdecydowali się kandydować do różnych szczebli samorządu życzył sukcesu, sobie również.

 

P – kt 11.

W związku z wyczerpaniem porządku obrad dzisiejszej sesji Przewodniczący Rady Bogusław Zduniewicz podziękował zebranym za przybycie i zamknął obrady XXV sesji III kadencji Rady Powiatu Siemiatyckiego. Przewodniczący Bogusław Zduniewicz poprosił radnych o pozostanie na sali obrad w celu wykonania wspólnej pamiątkowej fotografii.

 

Na tym protokół zakończono i podpisano.

 

PRZEWODNICZĄCY RADY

 

mgr inż. Bogusław Zduniewicz

 

Protokołowała: mgr Elżbieta Malinowska

Metryka strony

Udostępniający: SP

Wytwarzający/odpowiadający: Radosław Jaszczołt

Wprowadzający: Radosław Jaszczołt

Data wprowadzenia: 2010-12-22

Data modyfikacji: 2010-12-22

Opublikował: Radosław Jaszczołt

Data publikacji: 2010-12-22