Sesja_Nr_XV
z sesji Rady Powiatu Siemiatyckiego, która odbyła się w dniu 17 września 2008r.
w Starostwie Powiatowym w Siemiatyczach i trwała od godz. 1300 do godz. 1450.
W sesji uczestniczyło 15 radnych według załączonej listy obecności. Nieobecni byli radni: Józef Daniluk i Piotr Wysocki.
W sesji uczestniczyli kierownicy jednostek organizacyjnych powiatu, kierownicy powiatowych służb, inspekcji i straży, administracja Starostwa według załączonej listy obecności oraz przedstawiciele związków zawodowych i prasy lokalnej.
Walentyna Kwiatkowska – Skarbnik Powiatu
Obradom przewodniczył Przewodniczący Rady Powiatu Siemiatyckiego – Bogusław Zduniewicz.
Przewodniczący Rady Bogusław Zduniewicz otwierając XV sesję III kadencji Rady Powiatu Siemiatyckiego serdecznie powitał radnych, Starostę, członków Zarządu, przedstawicieli instytucji działających na terenie powiatu, kierowników jednostek organizacyjnych powiatu, kierowników powiatowych służb, inspekcji i straży, naczelników Wydziałów , przedstawicieli prasy, związków zawodowych oraz wszystkich przybyłych. Przewodniczący Rady serdecznie powitał obecnego na sali Wójta Gminy Perlejewo.
Na podstawie listy obecności Przewodniczący Rady stwierdził, że w dzisiejszej sesji uczestniczy 15 radnych, co stanowi quorum, przy którym Rada może obradować i podejmować prawomocne uchwały. Dwóch radnych nieobecnych usprawiedliwionych.
Przewodniczący Rady Bogusław Zduniewicz stwierdził, że porządek obrad Państwo radni otrzymali wraz z zaproszeniami na dzisiejszą sesję, czy w sprawie porządku obrad ktoś zechce zabrać głos?
Nikt z radnych nie zgłosił propozycji zmian do porządku obrad w związku z tym Przewodniczący Bogusław Zduniewicz stwierdził, że Rada w dniu dzisiejszym będzie obradować zgodnie z porządkiem obrad przesłanym radnym wraz z zaproszeniami na dzisiejszą sesję.
Porządek obrad XV sesji Rady Powiatu Siemiatyckiego przedstawia się następująco:
1. Otwarcie obrad
2. Przyjęcie protokołu z poprzedniej sesji
3. Sprawozdanie Starosty z wykonania uchwał Rady Powiatu oraz pracy Zarządu Powiatu między sesjami
4. Interpelacje i zapytania radnych
5. Informacja o stanie bezpieczeństwa i porządku publicznego na terenie działania
6. Podjęcie uchwał w sprawach:
a/ zmian w budżecie powiatu na 2008 rok
b/ przeniesienia środków finansowych w planie finansowym Państwowego Funduszu
Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych w roku 2008
c/ zmiany uchwały w sprawie wyboru członków Komisji Finansowo - Budżetowej
d/ zmiany uchwały w sprawie wyboru członków Komisji Rozwoju Gospodarczego
e/ zmiany uchwały w sprawie wyboru członków Komisji Oświaty Kultury Zdrowia
i Spraw Socjalnych
f/ ustalenia najniższego wynagrodzenia zasadniczego w I kategorii zaszeregowania
i zatwierdzenia wartości jednego punktu w poszczególnych kategoriach
zaszeregowania w Powiatowym Zarządzie Dróg w Siemiatyczach
g/ pozbawienia dróg powiatowych dotychczasowej kategorii i zaliczenia ich do kategorii
dróg gminnych
h/ wyrażenia zgody na zbycie nieruchomości
i/ ustalenia wysokości opłat za usunięcie i parkowanie pojazdu
j/ rozpatrzenia skargi
7. Udzielenie odpowiedzi na interpelacje i zapytania radnych
8. Sprawy różne, wolne wnioski i oświadczenia radnych
9. Zamknięcie obrad
Głos zabrał Starosta Jan Zalewski, który poinformował, że od tego roku szkolnego, który się rozpoczął przekazaliśmy jedną jednostkę prowadzoną dotychczas przez Powiat Siemiatycki , jest to Liceum Ogólnokształcące w Drohiczynie. Od nowego roku szkolnego organem prowadzącym dla tej szkoły będzie Miasto Drohiczyn. W związku z tym poprosiliśmy panią dyrektor Stanisławę Cesarz na dzisiejszą sesję. Jest to pierwsza sesja w tym roku szkolnym a proces przekazywania tej szkoły został już zakończony więc chcieliśmy pani dyrektor serdecznie podziękować za wszystko. Dziękujemy serdecznie za kilkadziesiąt lat pracy na rzecz szkolnictwa, na rzecz młodzieży, na rzecz oświaty. Pani dyrektor kierowała tą placówką jeszcze przed powstaniem powiatów, jak i w ostatnim czasie, kiedy już powstały powiaty. Chcieliśmy serdecznie podziękować za wszystko: za to, że kierowała tą szkołą, była czynnym nauczycielem, placówka ta była dobrze zarządzana ale ze względów różnych podjęte zostały takie a nie inne decyzje, przekazaliśmy prowadzenie tej szkoły dla Gminy Drohiczyn. Dziękujemy za wszystko i chcemy życzyć dużo szczęścia, zdrowia, wszelkiej pomyślności i w miarę możliwości aktywności zawodowej na polu wychowawczym, dydaktycznym, opiekuńczym. Dziękujemy i prosimy o przyjecie kwiatów, upominku oraz okolicznościowego pisma z podziękowaniem.
Pani dyrektor Stanisława Cesarz serdecznie podziękowała za wieloletnią współpracę i podkreśliła, że współpraca ta układała sie bardzo korzystnie, zawsze mogła liczyć na zrozumienie, wsparcie i za wszystko dziękuje. Pani Stanisława Cesarz życzyła jak najwięcej sukcesów w osiągnięciu celów i zamierzeń. Wszystkiego dobrego.
Przewodniczący Rady Bogusław Zduniewicz oraz Starosta Jan Zalewski wręczyli pani dyrektor Stanisławie Cesarz kwiaty, upominek oraz okolicznościowy list gratulacyjny.
Przewodniczący Rady zwrócił się z pytaniem, czy ktoś z radnych chciałby wnieść uwagi do protokołu z poprzedniej sesji?
Za przyjęciem protokołu z poprzedniej sesji głosowało 15 radnych. Przewodniczący Rady stwierdził, że protokół z poprzedniej sesji przyjęty został jednogłośnie.
Głos zabrał Starosta Jan Zalewski, który złożył sprawozdanie z realizacji uchwał Rady Powiatu oraz pracy Zarządu Powiatu między sesjami – sprawozdanie w załączeniu do protokołu.
Przewodniczący Rady Bogusław Zduniewicz zwrócił się z pytaniem, czy ktoś z radnych ma pytania bądź uwagi do przedstawionego sprawozdania?
Nikt z radnych nie zgłosił uwag do sprawozdania Starosty.
Radny Janusz Żoch poprosił o informację dotyczącą ilości oddziałów oraz liczebności oddziałów w poszczególnych szkołach.
Radny Jan Markiewicz wniósł o wykonanie w ramach prac scaleniowych również innych dróg a nie tylko na terenie Ostrożan. Również droga Wólka Nurzecka jest to droga powiatowa. Zarząd powinien rozważyć również inne drogi na terenie innych gmin. Sprawa ta była poruszana na posiedzeniu komisji.
Radny Jan Markiewicz zapytał, jak załatwiona została interpelacja dotycząca badań na nosicielstwo do książeczek zdrowia?
Radny Krzysztof Andruszkiewicz poinformował, że jego pierwsze pytanie dotyczy wykonania w ramach reklamacji poprawy nawierzchni drogi powiatowej ulicy Głowackiego. Nie można było znaleźć pierwotnego wykonawcy, był w to zaangażowany i Burmistrz Miasta i Powiatowy Zarząd Dróg . Jak się ta sprawa zakończyła? Czy ten remont został wykonany zgodnie ze standardami czy administrator drogi jest zadowolony?
Drugie pytanie dotyczy rozstrzygnięcia kwestii porozumienia zawartego pomiędzy Urzędem Miasta Siemiatycze a Starostwem w sprawie planowanego remontu ulicy Drohiczyńskiej. Radny poinformował, że przeczytał w periodyku lokalnym że zmniejszony został zakres rzeczowy planowanego przedsięwzięcia, jeśli jest to prawda to jaka jest tego przyczyna, czy finansowa, czy też brak jest tu partycypacji którejś ze stron w planowanym przedsięwzięciu i czy remont ten będzie w ogóle kiedykolwiek możliwy?
Trzecie pytanie: wiadomo, że mizernie spływają środki pomocowe z unii europejskiej. Kiedy Zarząd Powiatu otrzyma informację że środki spłyną?
Głos zabrał Wiceprzewodniczący Rady Franciszek Czarkowski, który poinformował, że na ostatniej sesji Rady Gminy Perlejewo radni oraz sołtysi zgłosili kilka problemów, które w tym punkcie chciałby poruszyć. Większość z tych problemów kierowana jest pod adresem Powiatowego Zarządu Dróg.
W ubiegłym roku były zgłaszane potrzeby uaktualnienia wznowienia stanu geodezyjnego granic na terenie Gminy Perlejewo dlatego, że jest to w bardzo słabym stanie szczególnie chodzi o teren miejscowości Leszczka Mała. Wiceprzewodniczący Franciszek Czarkowski zapytał, czy pojawiły się nowe szanse, możliwości pozyskania środków finansowych z przeznaczeniem na ten cel?
Następną poruszoną sprawą były dwa niedopatrzenia po dokonaniu remontów dróg na terenie wsi Moczydły Pszczółki. Radny prosił o ustawienie tablicy informującej, jaka jest to miejscowość – konkretnie tablicy informacyjnej “Moczydły Pszczółki” od strony wjazdu z drogi Siemiatycze – Ciechanowiec. Z drugiej strony tablica taka jest.
Druga sprawa poruszona w związku z remontem dróg to sprawa drzewa na trasie Pełch – Wojtkowice, jest tam droga dojazdowa na pole, została tam jedna topola, którą nie sposób ominąć, po prostu w tym miejscu zrobiony jest przepust, chodzi o ścięcie tej topoli bo jest to w pasie drogi powiatowej stąd prośba, żeby tą drobną usterkę usunąć.
Zgłoszono również potrzebę poprawy barierek przy mostach, jeden to most
w Perlejewie, są tam barierki i słupki, chodzi o to, że są one powywracane. Drugi most to most na Pieczyskach. Słupki oznaczające dojazd do mostu są poprzewracane chodzi o postawienie ich do pionu.
Następną sprawą jest zniszczenie gałęzi, które wycięli bezrobotni, gałęzie te w tej chwili znajdują się w rowie. Z informacji przekazanej przez pana dyrektora wynika, że ewentualnie możliwe byłoby w okresie jesiennym kiedy brygada będzie już wolna i można będzie przesunąć tych ludzi. Wiceprzewodniczący Franciszek Czarkowski poprosił aby ewentualnie wykonać to przed zimą, jeżeli będzie to możliwe przynajmniej w miejscach, gdzie jest to bardziej widoczne, aby gałęzie te przepuścić przez niszczarkę.
Radni poinformowani zostali o możliwości budowy ronda w centrum Perlejewa,
w tym temacie poczynione zostały przez Radę Gminy i przez wójta już dosyć daleko idące kroki dlatego, że dużo zachodu trzeba było poświęcić na zamianę działek z parafią Perlejewo. W tej chwili sprawy dotyczące działek wójt już zakończył i ewentualnie istnieje potrzeba naniesienia poprawek w planie zagospodarowania tej części Perlejewa. Wiemy dokładnie że jeżeli nie dzisiaj, jeżeli nie za rok to za kilka lat rondo to trzeba będzie wykonać. Wiceprzewodniczący Franciszek Czarkowski zapytał, na jakim etapie jest wiadomość, czy te pieniądze dostaniemy bo pieniądze te chyba są z rezerwy ministerstwa , na jakim etapie sprawa ta jest w tej chwili?
Radny Leon Strębski poinformował, że ministerstwo nosi się z zamiarem obniżenia rezerwy części oświatowej subwencji ogólnej do 0,25%. Radny Leon Strębski zapytał, czy Starostwo podejmowało czy podejmie działania aby do tego nie dopuścić?
Ponieważ inne interpelacje i zapytania nie zostały zgłoszone Przewodniczący Rady Bogusław Zduniewicz poinformował że odpowiedzi udzielone zostaną w pkt 7 porządku obrad.
Przewodniczący Rady Bogusław Zduniewicz przypomniał, że państwo radni otrzymali pisemną informację o stanie bezpieczeństwa i porządku publicznego za I półrocze 2008r. , została ona omówiona z udziałem komendanta Andrzeja Ryńskiego na posiedzeniu Komisji Rozwoju Gospodarczego i Porządku Publicznego. Na dzisiejszej sesji również obecny jest pan komendant, czy w związku z tym istnieje potrzeba szczegółowego przedstawienia sprawozdania, czy państwo radni mają uwagi?
Przewodniczący Rady zapytał, czy pan komendant zechciałby dodać coś od siebie?
Komendant Andrzej Ryński poinformował, ze jeśli chodzi o I półrocze to nie, jesteśmy już w trakcie II półrocza. W ostatnich dniach miała miejsce bardzo bulwersująca sprawa, poza tym poważniejszych zdarzeń nie odnotowaliśmy. Niepokojący jest stan bezpieczeństwa na drogach ale działania policji wzmocnione zostały w tym zakresie. Z czasem przyniesie to wymierne efekty.
Głos zabrał Starosta Jan Zalewski poinformował, że za powiatu Komendanci Powiatowi Policji w Siemiatyczach zmieniali się. Jako Starosta i Zarząd zawsze staraliśmy się, aby współpraca była dobra ale w ocenie zarówno Starosty jak i Zarządu ostatnia zmiana jest chyba najlepsza, pan komendant bardzo dobrze wykonuje swoje zadania, jest dobrym komendantem, jest dobrym gospodarzem , widać że jest rasowym policjantem, ma silną osobowość, charakter, nie boi się walki z przestępczością i jeżeli ktoś z radnych zagłębi się w sprawozdanie to widać to jeżeli chodzi o wskaźniki. Starosta podziękował komendantowi Andrzejowi Ryńskiemu za pracę w tak krótkim czasie na rzecz naszego powiatu, na rzecz bezpieczeństwa, jednocześnie życzył dalszych sukcesów i owocnej współpracy, wiele zdrowia oraz uporu żeby wytrwać w walce z trudnymi problemami.
Komendant Andrzej Ryński w imieniu policjantów oraz swoim własnym serdecznie podziękował za wsparcie finansowe komendy, jednocześnie zapewnił, że żadna złotówka przekazana przez Starostwo nie zostanie zmarnowana, będzie wydawana efektywnie w celu poprawy wizerunku Policji wśród lokalnej społeczności.
Przewodniczący Rady Bogusław Zduniewicz stwierdził, że Rada Powiatu przyjmuje informację o stanie bezpieczeństwa i porządku publicznego na terenie działania Komendy Powiatowej Policji w Siemiatyczach za I półrocze 2008r.
Przewodniczący Rady Bogusław Zduniewicz poinformował, że otrzymaliśmy na piśmie opinię od Rady Powiatowej OPZZ w Siemiatyczach, po zapoznaniu się z projektami uchwał Rada Powiatowa OPZZ nie wnosi uwag i w pełni je akceptuje.
Pierwszy projekt uchwały dotyczył zmian w budżecie powiatu na rok 2008.
Przewodniczący Rady Bogusław Zduniewicz poinformował, że projekt tej uchwały był przedmiotem analizy na posiedzeniach komisji przed dzisiejszą sesją , czy w związku z tym potrzebne są dodatkowe informacje w tej sprawie?
Ponieważ radni nie zgłaszali uwag do projektu uchwały Przewodniczący Rady Bogusław Zduniewicz poddał projekt uchwały pod głosowanie.
Za podjęciem uchwały w sprawie zmian w budżecie powiatu na 2008 rok głosowało 15 radnych. Przewodniczący Rady stwierdził, że uchwała podjęta została jednogłośnie. Uchwała Nr XV/115/08 – w załączeniu do protokołu.
Kolejny projekt uchwały dotyczył przeniesienia środków finansowych w planie finansowym państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych w roku 2008.
Przewodniczący Rady poinformował, że projekt tej uchwały był również przedmiotem analizy na posiedzeniach komisji Rady , czy potrzebne są dodatkowe wyjaśnienia w tej sprawie?
Ponieważ nikt z radnych nie zgłosił pytań do projektu uchwały Przewodniczący Rady poddał projekt pod głosowanie. Za podjęciem uchwały w sprawie przeniesienia środków finansowych w planie finansowym Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych w roku 2008 głosowało 15 radnych. Przewodniczący Rady stwierdził, że uchwała podjęta została jednogłośnie. Uchwała Nr XV/116/08 – w załączeniu do protokołu.
Kolejny projekt uchwały dotyczył zmiany uchwały w sprawie wyboru członków Komisji Finansowo Budżetowej.
Przewodniczący Bogusław Zduniewicz przypomniał, że projekt ten został przeanalizowany na posiedzeniach komisji przed dzisiejszą sesją, chodzi o zapisanie radnych do prac w poszczególnych komisjach.
Przewodniczący Rady Bogusław Zduniewicz poddał projekt uchwały pod głosowanie. Za podjęciem uchwały w sprawie wyboru członków Komisji Finansowo Budżetowej głosowało 14 radnych, 1 wstrzymał się od głosu. Przewodniczący Rady stwierdził, że uchwała podjęta została większością głosów. Uchwała Nr XV/117/08 –
Następny projekt uchwały dotyczył zmiany uchwały w sprawie wyboru członków Komisji Rozwoju Gospodarczego i Porządku Publicznego.
Przewodniczący Rady przypomniał, że projekt tej uchwały również był przedmiotem analizy na posiedzeniach poszczególnych komisji, czy potrzebne są dodatkowe informacje w tej sprawie?
Ponieważ radni nie zgłaszali uwag do projektu uchwały Przewodniczący Rady poddał projekt pod głosowanie. Za podjęciem uchwały w sprawie wyboru członków Komisji Rozwoju Gospodarczego i Porządku Publicznego głosowało 15 radnych. Przewodniczący Rady stwierdził, że uchwała podjęta została jednogłośnie. Uchwała Nr XV/118/08
Kolejny projekt uchwały dotyczył zmiany uchwały w sprawie wyboru członków Komisji Oświaty Kultury Zdrowia i Spraw Socjalnych.
Przewodniczący Rady przypomniał, że projekt tej uchwały był omówiony na posiedzeniach poszczególnych komisji, czy w związku z tym potrzebne są dodatkowe informacje w tej sprawie?
Ponieważ radni nie zgłaszali pytań Przewodniczący Rady poddał projekt pod głosowanie. Za podjęciem uchwały w sprawie zmiany uchwały w sprawie wyboru członków Komisji Oświaty Kultury Zdrowia i Spraw Socjalnych głosowało 15 radnych. Przewodniczący Rady stwierdził, że uchwała podjęta została jednogłośnie. Uchwała
Następny projekt uchwały dotyczył ustalenia najniższego wynagrodzenia zasadniczego w I kategorii zaszeregowania i zatwierdzenia wartości jednego punktu w poszczególnych kategoriach zaszeregowania w Powiatowym Zarządzie Dróg w Siemiatyczach.
Przewodniczący Rady Bogusław Zduniewicz przypomniał, że projekt tej uchwały był przedmiotem analizy na posiedzeniach komisji przed dzisiejszą sesją czy w związku z tym potrzebne są dodatkowe informacje w tej sprawie?
Ponieważ radni nie zgłaszali pytań do projektu uchwały Przewodniczący Bogusław Zduniewicz poddał projekt uchwały pod głosowanie. Za podjęciem uchwały w sprawie ustalenia najniższego wynagrodzenia zasadniczego w I kategorii zaszeregowania i zatwierdzenia wartości jednego punktu w poszczególnych kategoriach zaszeregowania w Powiatowym Zarządzie Dróg w Siemiatyczach głosowało 15 radnych. Przewodniczący Rady stwierdził, że uchwała podjęta została jednogłośnie. Uchwała Nr XV/120/08 –
Kolejny projekt uchwały dotyczył pozbawienia dróg powiatowych dotychczasowej kategorii i zaliczenia ich do kategorii dróg gminnych.
Przewodniczący Rady poinformował, że projekt tej uchwały był wnikliwie analizowany na posiedzeniach komisji czy w tej sprawie potrzebne są dodatkowe informacje?
Ponieważ radni nie zgłaszali uwag do projektu uchwały Przewodniczący Rady poddał projekt uchwały pod głosowanie. Za podjęciem uchwały w sprawie pozbawienia dróg powiatowych dotychczasowej kategorii i zaliczenia ich do kategorii dróg gminnych głosowało 15 radnych. Przewodniczący Rady stwierdził, że uchwała podjęta została jednogłośnie. Uchwała Nr XV/121/08 – w załączeniu do protokołu.
Następny projekt uchwały dotyczył wyrażenia zgody na zbycie nieruchomości. Przewodniczący Bogusław Zduniewicz zapytał, czy w tej sprawie potrzebne są dodatkowe informacje?
Ponieważ radni nie zgłaszali pytań do projektu uchwały Przewodniczący Rady poddał projekt pod głosowanie. Za podjęciem uchwały w sprawie wyrażenia zgody na zbycie nieruchomości głosowało 15 radnych. Przewodniczący Rady stwierdził, że uchwała podjęta została jednogłośnie. Uchwała Nr XV/122/08 – w załączeniu do protokołu.
Kolejny projekt uchwały dotyczył ustalenia wysokości opłat za usunięcie i parkowanie pojazdu.
Przewodniczący Bogusław Zduniewicz przypomniał, że projekt tej uchwały był przedmiotem analizy na posiedzeniach komisji przed dzisiejszą sesją. W trakcie dyskusji ze strony państwa radnych zgłoszone zostały wnioski, kształt projektu uchwały został zmodyfikowany w toku prac poszczególnych komisji, w związku z tym Przewodniczący Rady poprosił naczelnika Wydziału Komunikacji Mariusza Żebrowskiego o omówienie wprowadzonych zmian.
Z sali padły głosy że nie ma takiej potrzeby.
W związku z tym, że pytania nie zostały zgłoszone Przewodniczący Rady poddał projekt uchwały pod głosowanie. Za podjęciem uchwały w sprawie ustalenia wysokości opłat za usunięcie i parkowanie pojazdu głosowało 14 radnych, 1 wstrzymał sie od głosu. Przewodniczący Rady stwierdził, że uchwała podjęta została większością głosów. Uchwała Nr XV/123/08 – w załączeniu do protokołu.
Ostatni projekt uchwały dotyczył rozpatrzenia skargi.
Przewodniczący Rady Bogusław Zduniewicz poinformował, że w okresie między sesjami do Rady Powiatu Siemiatyckiego wpłynęła skarga od pana Tadeusza Ryciuka na Starostę Powiatu Siemiatyckiego polegająca na nie dopuszczeniu pana Ryciuka do udziału w zorganizowanej w dniu 4 czerwca 2008 roku konferencji prasowej w budynku Starostwa. Skarga była omawiana na posiedzeniach poszczególnych komisji. Przewodniczący Rady Bogusław Zduniewicz poinformował, że w dzisiejszej sesji nie bierze udziału strona skarżąca. Przewodniczący poinformował że uzyskał informację od radnego Krzysztofa Andruszkiewicza, że strona skarżąca czyli pan Tadeusz Ryciuk nie wnosi o przesunięcie terminu rozpatrzenia skargi z tego tytułu, że nie może uczestniczyć w dzisiejszej sesji, zgadza się na rozpatrzenie skargi w dniu dzisiejszym.
Przewodniczący Rady Bogusław Zduniewicz zapytał, czy ktoś z radnych zechce zabrać głos w tej sprawie?
Starosta Jan Zalewski stwierdził, że w związku z tym, że powiat jest taką jednostką, która realizuje sporo zadań, nie wydajemy własnego biuletynu informacyjnego, gazety. Po ostatniej sesji wspólnie z Wicestarostą podjęliśmy decyzję że będziemy organizować spotkania z mediami lokalnymi, na wzór władz wyższych nazwane szumnie comiesięczną konferencją prasową aby udzielać informacji co tu robimy, aby redaktorzy informacje uzyskiwali bezpośrednio od nas i aby mogli zadawać pytania. Doszło do zorganizowania takiego spotkania, konferencji w dniu 4 czerwca. Starosta poinformował, że zaprosił redaktorów: z Głosu Siemiatycz obecny był pan Marek Malinowski , który trochę się spóźnił oraz redaktor Kuriera Siemiatyckiego pan Zdzisław Warpechowski z fotoreporterem. Konferencja odbywała się o godz. 1100 , była to środa, jeszcze rok szkolny. Starosta poinformował, że rano był w szkole, później na oczyszczalni w Czartajewie i około 1045 szedł do gabinetu śpiesząc się aby zdążyć na to spotkanie. Idąc do siebie korytarzem faktycznie, pan Ryciuk tutaj przechodził, może nie zadał pytania tylko w przejściu “czy tu będzie jakieś spotkanie” Starosta odpowiedział że będzie, zaproszeni zostali redaktorzy gazet lokalnych i poszedł do siebie. Starosta Jan Zalewski poinformował, że na konferencji był z wicestarostą, byli również panowie redaktorzy, konferencja rozpoczęła się około godz. 1115, na spotkaniu nikt się nie pojawił ani pan Tadeusz Ryciuk ani w ogóle nikt. Starosta podkreślił, że nie zgadza się z tą skargą ponieważ pan Ryciuk nie był fizycznie obecny więc nie mógł ani ustnie wyrazić sprzeciwu wobec jego obecności na konferencji ani też fizycznie. Po prostu pana Tadeusza Ryciuka nie było. Starosta oświadczył, że gdyby pojawił się pan Tadeusz Ryciuk lub ktokolwiek to uczestniczyłby w konferencji i podkreślił, że nie miał takiego zamiaru, pana Ryciuka po prostu nie było. Jeżeli będą takie następne spotkania i ktokolwiek przyjdzie, będzie uczestniczył w takiej konferencji.
Przewodniczący Rady Bogusław Zduniewicz poinformował, że pan Tadeusz Ryciuk został powiadomiony że skarga będzie rozpatrywana na dzisiejszej sesji, osobiście podpisał zwrotne potwierdzenie odbioru ale z przyczyn niezależnych od siebie nie wziął udziału w sesji ponieważ przebywa w szpitalu. W związku z tym że na sali obecny jest jeden z uczestników konferencji, Przewodniczący Rady podkreślił, że wierząc słowom pana Starosty, nie negując, czy redaktor Marek Malinowski będąc obecny na konferencji może potwierdzić, że rzeczywiście pan Ryciuk nie wchodził do sali, w której odbywała się konferencja?
Redaktor Marek Malinowski poinformował, że tak, jak powiedział pan Starosta, spóźnił się 5-10 minut, pana Ryciuka nie było pod drzwiami, nie zauważył go również na korytarzu, konferencja odbywała się na II piętrze tam, gdzie czasami odbywają się sesje powiatowe. Pana Ryciuka nie było pod drzwiami również w trakcie spotkania nie próbował wejść na salę. Redaktor Marek Malinowski podkreslił, że pan Starosta w żaden sposób przynajmniej podczas jego obecności nie odmówił mu wejścia na konferencję Redaktor Malinowski poinformował, że w konferencji brał udział on, brał również udział pan Zdzisław Warpechowski oraz Maciek Wołkowicz , konferencja trwała 45 min., w tym czasie pan Ryciuk ani razu nie próbował wejść na konferencję, więc nie wie, gdzie nie pozwolono mu wejść.
Radny Krzysztof Andruszkiewicz podkreślił, że zawsze skarga była rozpatrywana w obecności osoby skarżącej, w tym przypadku sytuacja jest trochę inna, została ona wyjaśniona przez pana Przewodniczącego. Radny poinformował, że w jego ocenie głosowanie radnych będzie subiektywne ponieważ nie znamy oświadczenia strony skarżącej oraz drugiego świadka czyli redaktora Warpechowskiego.
Przewodniczący Rady Bogusław Zduniewicz podkreślił, że w skardze pisze wyraźnie: “polegające na niedopuszczeniu...” Czym innym jest niezaproszenie a chyba nie ma takiego obowiązku aby zapraszać poszczególne osoby jeżeli ogłasza się coś takiego jak konferencja. Być może dziś strona skarżąca powiedziałaby że chodziło o to, że nie została zaproszona na konferencję. Z tego, co wyjaśnił pan Starosta oraz z tego, co powiedział redaktor Marek Malinowski to by wynikało.
W związku z tym, że radni nie zgłaszali chęci zabrania głosu w dyskusji Przewodniczący Rady Bogusław Zduniewicz poddał projekt uchwały pod głosowanie.
Za podjęciem uchwały i uznaniem skargi za niezasadną opowiedziało się 10 radnych, 5 wstrzymało się od głosu. Przewodniczący Rady stwierdził, że skarga większością głosów uznana została za niezasadną. Uchwała Nr XV/124/08 –
W tym miejscu Przewodniczący Rady Bogusław Zduniewicz ogłosił przerwę.
Starosta Jan Zalewski przypomniał, że pierwsze zapytanie dotyczyło ilości oddziałów w poszczególnych placówkach oświatowych , które prowadzi powiat. O udzielenie odpowiedzi Starosta poprosił naczelnika Wydziału Edukacji Krzysztofa Rożuka.
Naczelnik Wydziału Edukacji Krzysztof Rożuk poinformował, że są to dane na dzień 10 września b.r. , nie zostało tu ujęte Liceum Ogólnokształcące w Drohiczynie. Zespół Szkół Rolniczych w Czartajewie dokonał naboru do czterech klas I . W ubiegłym roku szkoła w Czartajewie liczyła 19 oddziałów, w tym roku jest to 18 oddziałów, w roku ubiegłym było to 456 uczniów, w tym roku 396 uczniów, czyli spadek zaczyna być tutaj widoczny. Zespół Szkół Rolniczych w Ostrożanach: dokonano naboru do dwóch oddziałów, w ubiegłym roku było 13 oddziałów , w tym roku jest 12, w ubiegłym roku było 311 uczniów w tym roku jest 281 uczniów. Zespół Szkół w Siemiatyczach dokonał pełnego naboru 7+ 1 czyli 8 oddziałów, w porównaniu z rokiem ubiegłym liczba oddziałów nie uległa zmianie – jest to 25 oddziałów, natomiast uległa zmianie liczba uczniów, w ubiegłym roku było to 728 uczniów, w tym roku – 711 uczniów. Jeżeli to zsumować, w ubiegłym roku było 57 oddziałów, w tym roku jest 55 oddziałów, jeżeli chodzi o liczbę uczniów w ubiegłym roku było 1495 uczniów, obecnie jest 1388 uczniów. Jeżeli chodzi o Zespół Szkół Specjalnych , jest tu rotacja uczniów . Ogólna liczba dzieci w szkole podstawowej wynosiła 21 osób, w chwili obecnej są to 23 osoby. Filia Szkoły Podstawowej Specjalnej w ubiegłym roku liczyła 24 uczniów, w tej chwili liczy 17 uczniów. Gimnazjum Specjalne w ubiegłym roku liczyło 14 uczniów, w tej chwili liczy 20 uczniów. Średnia liczba uczniów w klasie wynosi ponad 25 uczniów, w ubiegłym roku było to około 26 uczniów. Na przestrzeni 10 lat średnio liczba uczniów w klasie spadła o 2 uczniów.
Starosta Jan Zalewski przypomniał, że kolejna interpelacja dotyczyła budowy dróg w ramach PROW. Starosta poinformował, że zakończona została realizacja
i wykorzystaliśmy możliwie środki w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego w ramach działania scalanie gruntów, wykonaliśmy na obrębie scaleniowym Ostrożany I prace geodezyjne oraz prace drogowe – było to żwirowanie dróg , natomiast teraz zadanie to przechodzi do PROW – Planu Rozwoju Obszarów Wiejskich. Jest to działanie, są na to środki z tym, że w związku z tym, że mamy bardzo dużo dróg powiatowych, które są w różnym stanie ale jest dużo żwirówek i bruków doszliśmy do wniosku, że trzeba robić te drogi powiatowe w pierwszej kolejności z tym, że założenia do PROW mówią, że w masie asfaltowej i bitumicznej można robić tylko drogi gminne, drogi wyższej kategorii nie, które też spełniają kryteria dróg dojazdowych do pól. Stąd pomysł na przekwalifikowanie części dróg na terenie Gminy Drohiczyn i Gminy Grodzisk tam, gdzie zaczęliśmy realizować program scaleniowy Ostrożany I i Ostrożany II. To będziemy kontynuować bo to jest zaczęte natomiast jeżeli chodzi o dalsze prace na innych gminach, chodzi głównie o Wólkę Nurzecką, więc są możliwości. O przedstawienie szczegółów i tego, jakie są możliwości jeżeli chodzi o drogi nie koniecznie w ramach scaleń Starosta poprosił Naczelnika Wydziału Geodezji Romana Łopaciuka.
Naczelnik Wydziału Geodezji Roman Łopaciuk poinformował, że jeżeli chodzi o Wólkę Nurzecką obiekt ten został zakończony, decyzja ostateczna została wydana przez Wojewodę Podlaskiego i praktycznie scalenie na Wólce Nurzeckiej zakończyło się , nie znaczy to, że nie można urządzać dróg , wykonanie tych prac jest możliwe z funduszu ochrony gruntów rolnych, fundusze te znajdują się w dyspozycji marszałka, są to znaczne pieniądze. Należy również dodać, że właściwym organem do zagospodarowania poscaleniowego jest wójt, więc wójt powinien starać się o środki i przeprowadzić zagospodarowanie poscaleniowe, zagospodarowanie poscaleniowe jest priorytetowe przy wykorzystaniu środków SPORu.
Odpowiadając na interpelację Wiceprzewodniczącego Rady Franciszka Czarkowskiego dotyczącą odnowienia operatu ewidencji gruntów całej Gminy Perlejewo Naczelnik Roman Łopaciuk poinformował, że w sierpniu pan Starosta podpisał umowę o współpracy przy tworzeniu krajowej infrastruktury informacji przestrzennej z Głównym Geodetą Kraju jako jeden z czterech starostów w Polsce , przystąpiły do tego cztery powiaty w Polsce. W ramach tej umowy o współpracy na następny rok powinniśmy otrzymać znaczne środki finansowe które pozwolą nam na zaczęcie, wdrożenie prac odnowienia operatu ewidencji gruntów czyli wykonanie bezpośrednich pomiarów stanu istniejącego na terenie gminy Perlejewo, nie tylko na jednym obiekcie, chcemy wdrożyć może nie całą gminę ale 90% jej powierzchni, taka potrzeba istnieje. Jeszcze w tym roku będziemy występować do Głównego Geodety Kraju, który pod kątem tych czterech powiatów zmienił swoje rozporządzenie odnośnie wykorzystania środków finansowych z unii europejskiej, które są przeznaczone na tworzenie rejestru infrastruktury informacji przestrzennej, jak również z Państwowego Funduszu Gospodarki Zasobem Geodezyjnym i Kartograficznym. W następnym roku będą trwały intensywne prace zmierzające do uporządkowania stanu prawnego wszystkich nieruchomości na terenie Gminy Perlejewo.
Odpowiadając na interpelację radnego Jana Markiewicza dotyczącą badań na nosicielstwo Starosta Jan Zalewski poinformował, że po interpelacji pana radnego zgłoszonej na jednej z poprzednich sesji poprosiliśmy pana Andrzeja Kozłowskiego Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego , po tym spotkaniu Starosta wystąpił z pismem następującej treści: “W nawiązaniu do ustaleń podjętych na posiedzeniu Zarządu Powiatu Siemiatyckiego w dniu 29 lutego 2008r. w sprawie rozważenia możliwości wykonania przez siemiatycki sanepid badań do książeczek zdrowia proszę o przedstawienie informacji o podjętych działaniach dotyczących ustalenia skali wykonywania tego typu badań na terenie Miasta Siemiatycze”. Pan Inspektor odpisał nam, obiecał jeszcze podjąć pewne działania: “Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Siemiatyczach w nawiązaniu do pisma Starosty (...) dotyczącego ustalenia skali wykonywania badań na nosicielstwo do książeczek zdrowia informuje, że w okresie od 1 stycznia 2008 do 28 marca 2008 powyższe badania wykonało 46 osób z naszego terenu w tym 23 osoby dostarczyły próbki do PSSE w Łosicach i do PSSE w Bielsku Podlaskim. Inspektor Sanitarny tłumaczył, że jest to mała skala, że dowożenie próbek wiąże się z kosztami. Tak to zakończyło się.
Radny Jan Markiewicz stwierdził, że jest to sprawa do załatwienia, należy wystąpić do Wojewódzkiego Inspektora Sanitarnego w Białymstoku.
Starosta Jan Zalewski poinformował, że wystąpienie takie zostanie skierowane.
O odpowiedź na interpelację dotyczącą ulicy Głowackiego Starosta poprosił dyrektora PZD Henryka Czmuta.
Dyrektor Powiatowego Zarządu Dróg Henryk Czmut poinformował, że jeśli chodzi o ulicę Głowackiego roboty gwarancyjne zostały wykonane w okresie letnim tego roku . Została wymieniona wierzchnia warstwa nawierzchni asfaltowej, sfrezowana do poziomu 4 cm i ułożona nowa warstwa bitumiczna. Dyrektor Henryk Czmut wyraził opinię, że roboty te zagwarantują na najbliższe lata właściwą jakość tej nawierzchni gdyż poprzedni zabieg, który przedsiębiorstwo wykonało bez porozumienia z nami nie dawał trwałości nawierzchni w dłuższym okresie czasu.
Jeżeli chodzi o ulicę Drohiczyńską dyrektor Henryk Czmut poinformował, że problem, który pan radny poruszył nie jest mu w ogóle znany, żadne dokumenty o tym nie świadczą żeby Miasto w jakimś zakresie wycofywało się z wcześniej podjętych zobowiązań. Być może wymaga to sprawdzenia, w każdym bądź razie uchwała Rady i umowa z Burmistrzem w tym zakresie nie została do tej pory zmieniona.
Starosta Jan Zalewski podkreślił, że w ostatnio częstych rozmowach z panem Burmistrzem , nigdy pan Burmistrz nie mówił o tym, że wycofuje się z porozumienia czy che zmieniać zakres.
Odnosząc się do kwestii związanych z Gminą Perlejewo , odnośnie braku znaku w miejscowości Moczydły Pszczółki – sprawdzimy to, jeżeli takiego znaku rzeczywiście brakuje postaramy się go wykonać. Pojawia się tu problem osobowy gdyż mieliśmy własną malarnię zorganizowaną na obwodzie w Dziadkowicach ale pracownik, który wykonywał te drobne prace malarskie , niestety w okresie wakacji zginął w wypadku samochodowym przez to zmniejszył się skład osobowy na tym obwodzie, trwają poszukiwania osoby, która mogłaby zająć się tym zakresem robót. W najbliższym czasie ten znak i wiele innych będzie wykonanych.
Jeśli chodzi o drzewo na drodze Wojtkowice – Pełch zostanie ono wycięte w okresie jesiennym. Rozstrzygnęliśmy przetarg na wycinkę drzew, w ramach tego przetargu to drzewo jest ujęte w zakresie rzeczowym. Przedsiębiorca, który go wygrał ze względu pewnych trudności osobowych będzie wykonywał te roboty do końca roku.
Pozostałe kwestie utrzymaniowe dotyczące barierek i słupków na mostach jest to rzeczywiście bolączka. Przy założeniu że środki finansowe uległyby zwiększeniu z pewnością słupki wymienilibyśmy na stalowe gdyż naprawa barier jest bardzo trudna. W miarę posiadanych możliwości kadrowych i finansowych będziemy się starali wykonać to w możliwie szybkim czasie.
Jeżeli chodzi o temat zakrzaczenia dróg powiatowych dyrektor Henryk Czmut podkreślił, że bez wsparcia osobowego problemu tego nie rozwiążemy gdyż skład osobowy obwodów, 3 – 4 osoby, które mamy na obwodzie przy działalności polegającej na wykonaniu remontów cząstkowych o różnym charakterze, są to często wyjazdy interwencyjne na pojedyncze przypadki, które nie pozwalają w sposób zorganizowany dokonać tego typu prac, wymagających znacznej ilości osób a także długiego czasu realizacji. Dyrektor Henryk Czmut poinformował, że będzie starał się rozmawiać z wójtami ponieważ są pewne możliwości pozyskiwania osób z zewnątrz w ramach robót publicznych i może w tym zakresie w ramach dalszej współpracy uda się skutecznie to wykonać gdyż problemem w dużej mierze jest to że krzaki często znajdują się daleko poza poboczem i wyciągnąć na skraj pobocza i wtedy proces samego zmielenia tych krzaków przebiega stosunkowo szybko. Proces wyjęcia i przygotowania do zniszczenia jest dość czasochłonny.
Jeżeli chodzi o budowę ronda w centrum Perlejewa pewne koncepcje w tym zakresie pojawiły się już wcześniej, prawdopodobie ma być uruchomiony program rządowy. Rząd Polski chce zaciągnąć pożyczkę w Europejskim Banku Inwestycyjnym, środki te będą skierowane na likwidację miejsc niebezpiecznych przy założeniu współudziału samorządów. Ten program byłby skierowany do samorządów szczebla lokalnego czyli powiatów i gmin. Prawdopodobnie na początku przyszłego roku będzie ogłoszony nabór w ramach tego programu, który będzie przebiegał w dwóch etapach: pierwszy etap obejmuje ocenę z zarysem problemu jaki samorząd zechce rozwiązać i sposoby jego rozwiązania, będzie to weryfikowane na poziomie ekspertów w Ministerstwie Infrastruktury i po tej wstępnej weryfikacji, po zaakceptowaniu danego programu, być może naniesieniu pewnej weryfikacji do wniosku , będzie możliwość ogłoszenia przetargu na dokumentację i w dalszym etapie na wykonywanie tych robót. Dyrektor Henryk Czmut poinformował, że dalej będzie w kontakcie z osobami, które pilotują ten program na poziomie ministerstwa. Oficjalnie do dnia dzisiejszego nie został on uruchomiony.
Starosta Jan Zalewski odpowiadając na zapytanie dotyczące środków z RPO stwierdził, że jest to pytanie raczej nie do niego a do Zarządu Województwa Podlaskiego. Starosta poinformował, że z informacji pochodzących od członków Zarządu Województwa Podlaskiego wynika, że jeżeli chodzi o projekty drogowe więc ostateczna ocena i nadanie listy rankingowej być może że będzie to połowa października natomiast podpisywanie umów z wojewodą to raczej przełom października i listopada, później przetargi więc w tym roku prac fizycznych, technicznych nie należy się spodziewać, przeprowadzone zostaną tylko czynności przygotowawcze. Trzeba cierpliwie czekać, najważniejsze żeby ten duży projekt wszedł, jest to ponad 30 km dróg, które zrealizowalibyśmy w ramach tego projektu. Natomiast jeżeli chodzi o inne projekty, które mamy m in. oświatowy, chodzi o Zespół Szkół, sprawa jest jeszcze dalsza bo komisje oceniające zajęły się projektami drogowymi więc projekt oświatowy jest w tej chwili po ocenie formalnoprawnej, nawet nie przeszedł jeszcze pierwszej oceny merytorycznej. Oceniają to dwie osoby: jedna nadaje ilość punktów, później druga , później dwie osoby ustalają ostateczną ilość punktów na dany projekt, trzeba więc czekać, najważniejsze żeby te projekty przeszły i weszły do finansowania.
Jeżeli chodzi o interpelację dotyczącą obniżenia rezerwy oświatowej Starosta Jan Zalewski poinformował, że w ramach Konwentu Starostów Województwa Podlaskiego Przewodniczący Starosta Augustowski Franciszek Wiśniewski zwrócił się w formie obiegowej ze stanowiskiem, stanowisko to zostało zaakceptowane prawdopodobnie przez wszystkie powiaty. Stanowisko to zostało skierowane do komisji trójstronnej bo pojedynczy starosta niewiele może zdziałać, mamy swoich przedstawicieli w Zarządzie Związku Powiatów Polskich i oni są partnerami do dyskusji na te tematy. Starosta podkreślił, że ten temat rozpatrywany jest na Konwencie Starostów Województwa Podlaskiego.
Przewodniczący Rady Bogusław Zduniewicz zapytał, czy wnoszący interpelacje i składający zapytania są zadowoleni z udzielonych odpowiedzi i wyjaśnień?
Z sali padły głosy, że tak.
Przewodniczący Rady Bogusław Zduniewicz zapytał, czy ktoś z radnych zechce zabrać głos w punkcie “Sprawy różne wolne wnioski i oświadczenia radnych”?
Radny Krzysztof Andrusziewicz stwierdził, że jako użytkownik infrastruktury pieszej w mieście, nie tylko w swoim imieniu ale również w imieniu znakomitej większości ludzi, którzy uczęszczają w niedziele na msze do kościoła, chciałby zgłosić wolny wniosek do Powiatowego Zarządu Dróg o rozpatrzenie możliwości usytuowania przejścia dla pieszych na wysokości kościoła p w. Wniebowzięcia NMP tuż za krzywizną początku ulicy 3-go Maja. Jeżeli poobserwujemy przemieszczanie się ludzi uczęszczających na mszę skracają sobie drogę przechodząc w miejscu niedozwolonym. Radny Krzysztof Andruszkiewicz wyraził opinię, że jest to bardzo niebezpieczna sytuacja. Gdyby pasy mogły być w tym miejscu sankcjonowałyby prawnie odpowiedzialność kierujących pojazdami jak i osób pieszych wynikającą z faktu korzystania z pasa drogowego.
Przewodniczący Rady Bogusław Zduniewicz poinformował o pismach, które wpłynęły do Rady Powiatu w okresie między sesjami: na kilka dni przed sesją wpłynął wniosek od pani Barbary Kosk zamieszkałej Moczydły Dubiny, wniosek był przedstawiany na posiedzeniach komisji, wydyskutowany został dalszy sposób postępowania w tej sprawie , nadal chodzi o sprawę relacji między Wydziałem Geodezji a Radą , Zarządem Powiatu a panią Kosk. Wniosek dotyczy zgłoszenia popełnienia przestępstwa przez Wydział Geodezji a tym samym wprowadzenia w błąd, oszukania Rady. Rada nie czuje się oszukana i w taki sposób odpowiemy dla pani Kosk.
Do Rady Powiatu wpłynęło również pismo od pana Burmistrza Miasta zwracające się z prośbą o rozważenie możliwości wprowadzenia uchwałą Rady Powiatu zakazu używania jednostek pływających napędzanych silnikami spalinowymi po zalewach siemiatyckich. Przekazaliśmy to do Zarządu, na dziś ustalenia są takie że jest to za krótki okres czasu aby na dzisiejszej sesji móc rozpatrywać tę sprawę ponieważ należy zrobić dokładne rozeznanie ponieważ są głosy że pływanie jest również wskazane celem napowietrzania wody. W okresie między sesjami postaramy sie to rozpatrzyć i w jakiś sposób to rozważyć i bądź wprowadzić ten zakaz bo jest to kompetencja Rady Powiatu, bądź nie wprowadzać tegoż zakazu.
Przewodniczący Rady Bogusław Zduniewicz podziękował w imieniu mieszkańców wsi Ostrożany dla dyrektora Powiatowego Zarządu Dróg za przemieszczenie znaku z nazwą miejscowości, problem ten był zgłaszany na jednej z poprzednich sesji mieszkańcy przyszli z podziękowaniem, są zadowoleni bo już teraz pojazdy z zewnątrz mogą do nich trafiać. Chodziło o przeniesienie znaku przed Koskami Falkami.
Wiceprzewodniczący Rady Franciszek Czarkowski poinformował, że chciałby dołączyć się do podziękowań pana Przewodniczącego dla dyrektora Czmuta od mieszkańców wsi Miodusy Inochy za bardzo szybką reakcję i dożwirowanie drogi o długości 700m. Mieszkańcy czekają na asfalt ale w tej chwili dziękują za bardzo dobrą robotę i bardzo szybko wykonaną, co również jest ważne.
Radny Janusz Żoch podziękował za chodzik przy ul. Kopernika w Drohiczynie.
W związku z wyczerpaniem porządku obrad Przewodniczący Rady Bogusław Zduniewicz podziękował zebranym za przybycie i zamknął obrady XV zwyczajnej sesji Rady Powiatu Siemiatyckiego.
Na tym protokół zakończono i podpisano.
PRZEWODNICZĄCY RADY
Metryka strony