Sesja_Nr_IX
z sesji Rady Powiatu Siemiatyckiego, która odbyła się w dniu 27 września 2007r. w Starostwie Powiatowym w Siemiatyczach i trwała od godz. 1000 do godz. 1110.
W sesji uczestniczyło 14 radnych według załączonej listy obecności. Nieobecny był radny Jerzy Szawkało, który złożył wcześniej usprawiedliwienia u Przewodniczącego Rady.
W sesji uczestniczyli kierownicy jednostek organizacyjnych powiatu i administracja Starostwa według załączonej listy obecności oraz przedstawiciele prasy lokalnej.
Walentyna Kwiatkowska Skarbnik Powiatu
Obradom przewodniczył Przewodniczący Rady Powiatu Siemiatyckiego – Bogusław Zduniewicz.
Przewodniczący Rady Bogusław Zduniewicz otwierając IX sesję III kadencji Rady Powiatu Siemiatyckiego serdecznie powitał radnych, Starostę, członków Zarządu, przedstawicieli instytucji działających na terenie powiatu, kierowników jednostek organizacyjnych powiatu, kierowników powiatowych służb, inspekcji i straży, naczelników Wydziałów , przedstawicieli prasy, związków zawodowych oraz wszystkich przybyłych.
Na podstawie listy obecności Przewodniczący Rady stwierdził, że w dzisiejszej sesji uczestniczy 16 radnych, co stanowi quorum, przy którym Rada może obradować i podejmować prawomocne uchwały. Nieobecny radny Jerzy Szawkało jest usprawiedliwiony, nieobecność spowodowana jest wyjazdem do Białowieży na pogrzeb byłego dyrektora szkoły.
Przewodniczący Rady przypomniał, że porządek obrad radni otrzymali wraz z zaproszeniem na dzisiejszą sesję i zapytał, czy w sprawie porządku obrad ktoś z radnych zechce zabrać głos?
Starosta Jan Zalewski zaproponował wprowadzenie do porządku obrad następujących punktów: po punkcie 5 Starosta zaproponował wprowadzenie punktu 6 – Sprawozdanie z realizacji projektu “Urząd Pracy 7 dni w tygodniu 24 godziny na dobę”. Punktem 7 byłoby “Podjęcie uchwał w sprawach”, w tym punkcie doszłyby jeszcze 3 uchwały: podp. c/ w sprawie powiadomienia Sekretarza Powiatu o obowiązku przedłożenia oświadczenia lustracyjnego, podp.d/ w sprawie powiadomienia Skarbnika Powiatu o obowiązku przedłożenia oświadczenia lustracyjnego i podp e/ w sprawie zatwierdzenia zmian Statutu SP ZOZ w Siemiatyczach.
Ponieważ inne propozycje zmian do porządku obrad nie zostały zgłoszone Przewodniczący Rady Bogusław Zduniewicz poddał pod głosowanie porządek obrad z uwzględnieniem zmian zaproponowanych przez Starostę. Za przyjęciem porządku obrad z uwzględnieniem zmian głosowało 16 radnych. Przewodniczący Rady stwierdził, że porządek obrad dzisiejszej sesji z uwzględnieniem zmian zaproponowanych przez Starostę przyjęty został jednogłośnie.
Porządek obrad IX sesji Rady Powiatu przedstawia się następująco:
1. Otwarcie obrad
2. Przyjęcie protokołu z poprzedniej sesji
3. Sprawozdanie Starosty z wykonania uchwał Rady Powiatu oraz pracy Zarządu Powiatu miedzy sesjami
4. Interpelacje i zapytania radnych
5. Sprawozdanie z realizacji powiatowego planu gospodarki odpadami za okres od 1 stycznia 2004 roku do 31 grudnia 2006 roku
6. Sprawozdanie z realizacji projektu “Urząd Pracy 7 dni w tygodniu 24 godziny na dobę”
7. Podjęcie uchwał w sprawach:
b/ określenia szczegółowych zasad udzielania i rozliczania dotacji szkołom
niepublicznym o uprawnieniach szkół publicznych działających na terenie
Powiatu Siemiatyckiego
c/ powiadomienia Sekretarza Powiatu o obowiązku przedłożenia oświadczenia
d/ powiadomienia Skarbnika Powiatu o obowiązku przedłożenia oświadczenia
8. Udzielenie odpowiedzi na interpelacje i zapytania radnych
9. Sprawy różne wolne wnioski i oświadczenia radnych
Przewodniczący Rady zwrócił się z pytaniem, czy ktoś z radnych chciałby wnieść uwagi do protokołu z poprzedniej sesji?
Nikt z radnych nie zgłosił uwag do protokołu.
Za przyjęciem protokołu z poprzedniej sesji głosowało 16 radnych. Przewodniczący Rady stwierdził, że protokół z poprzedniej sesji przyjęty został jednogłośnie.
Głos zabrał Starosta Jan Zalewski, który złożył sprawozdanie z realizacji uchwał Rady Powiatu oraz pracy Zarządu Powiatu między sesjami – sprawozdanie w załączeniu do protokołu.
W rozszerzeniu informacji dotyczącej realizacji uchwały w sprawie wyrażenia zgody na wydzierżawienie majątku trwałego Starosta poinformował, że wczoraj odbyły się negocjacje, została ustalona stawka w wysokości 16 zł. brutto za 1m2.
W rozszerzeniu informacji dotyczącej zagadnień gospodarki finansowej Starosta poinformował, że nastąpiła podwyżka płac w Starostwie Powiatowym średnio o 200 zł. na etat. Zostaną również wprowadzone podwyżki około 5% dla administracji i obsługi w jednostkach podległych powiatowi.
Starosta poinformował, że Zarząd na bieżąco monitoruje inwestycję budowę Powiatowego Domu Pomocy Społecznej, najprawdopodobniej zostanie podpisany aneks przedłużający zakończenie inwestycji o jeden miesiąc, na październik, wiąże się to z problemem wykonania przyłącza mediów, głównie wody i kanalizacji. Trwają rozmowy z Urzędem Miasta, jest to zadanie własne Miasta, jednak Miasto ma z tym problemy, musimy to chyba wziąć na siebie a później podpisać porozumienie i uzgodnić warunki rozliczenia się. Jeżeli chodzi o sprawy finansowe dostaliśmy informację że otrzymamy jeszcze dofinansowanie w wysokości 520 tys. zł. na PDPS więc cały montaż finansowy będzie korzystny.
Radny Krzysztof Andruszkiewicz poinformował, że chciałby uzyskać informację dotyczącą realizacji programu czterogminnego, czy zbliżająca się zima lub jakiekolwiek problemy techniczne nie spowodują zakłóceń w realizacji tego programu?
Radny Józef Daniluk poinformował, że chciałby zadać 3 pytania: radny poprosił, aby przyśpieszyć wycinkę poboczy i gałęzi przy drogach. Druga sprawa to znaki drogowe. Są one ustawiane w odległości 0,5m – 1 m od krawędzi jezdni a w niektórych miejscach nawet przy samej krawędzi jezdni, Przykład: na drodze z Osmoli do Dziadkowic stoi znak z nazwą miejscowości a po drugiej stronie stoi znak informujący o końcu miejscowości , znaki ustawione są przy samej krawędzi jezdni, są one ustawione bez sensu. Trzecia sprawa dotyczy budowy chodnika w Kątach, obiecana była kostka ale do dziś kostki tam nie ma. Radny poprosił o pilne wyjaśnienie tej sprawy.
Przewodniczący Rady poprosił o sprecyzowanie o która drogę chodzi w kwestii usunięcia gałęzi?
Radny Józef Daniluk poinformował, że chodzi o drogę z Tołwina do Hornowa.
Radny Leon Strębski poprosił o informację na jakim etapie jest inwestycja pod nazwą “budowa PDPS” . Drugie pytanie: o którą ulicę chodzi jeżeli chodzi o zmianę kategorii na krajową?
Przewodniczący Rady poinformował, że odpowiedzi udzielone zostaną w pkt 8 porządku obrad.
Przewodniczący Rady Bogusław Zduniewicz przypomniał, że radni otrzymali sprawozdanie na piśmie wraz z zaproszeniami na dzisiejszą sesję i zapytał, czy w tej sprawie potrzebne są dodatkowe wyjaśnienia.
Nikt z radnych nie zgłosił pytań i uwag do sprawozdania.
Przewodniczący Rady Bogusław Zduniewicz stwierdził, że Rada przyjmuje sprawozdanie z realizacji powiatowego planu gospodarki odpadami za okres od 1 stycznia 2004 roku do 31 grudnia 2006 roku.
Przewodniczący Rady Bogusław Zduniewicz poinformował o przejściu do wprowadzonego poprawką punktu 6 porządku obrad dzisiejszej sesji: Sprawozdanie z realizacji projektu “Urząd Pracy 7 dni w tygodniu 24 godziny na dobę”. W związku z wnioskiem zgłoszonym przez radnego Krzysztofa Andruszkiewicza na posiedzeniu Komisji Finansowo Budżetowej dotyczącym przedstawienia tej informacji Przewodniczący Bogusław Zduniewicz poprosił panią dyrektor Powiatowego Urzędu Pracy o przedstawienie informacji dotyczącej realizacji tego projektu.
Głos zabrała dyrektor Powiatowego Urzędu Pracy Leokadia Żornaczuk, która przedstawiła informację o realizacji projektu “Urząd Pracy 7 dni w tygodniu 24 godziny na dobę” - informacja w załączeniu do protokołu. Dyrektor Leokadia Żornaczuk poinformowała, że projekt był poprzedzony szeroką akcją promocyjną, w tym celu lider projektu zaopatrzył Urząd Pracy w makietę, gdzie można było wrzucać ankiety , które były brane pod uwagę przy opracowywaniu bazy wiedzy.
Radny Krzysztof Andruszkiewicz podziękował pani dyrektor za referat. Następuje informatyzacja życia publicznego, instytucji, co ma służyć ułatwieniu zainteresowanym kontaktu bez wychodzenia z domu. Z przedstawionej informacji wynika, że program nie jest jeszcze zakończony. Radny wyraził nadzieję, że zainwestowane środki jak również szkolenia pracowników przyniosą w przyszłości efekty pod warunkiem, że bezrobotni będą mieli wiedzę o tym, stąd też apel aby Urząd Pracy zadbał o to, by potencjalni absolwenci szkół, którzy mogą być bezrobotnymi mieli informacje o możliwości skorzystania z takiej formy uzyskiwania informacji.
Dyrektor Leokadia Żornaczuk poinformowała, że projekt ten w I etapie będzie realizowany do 31 marca 2008r. , został przedłużony do końca kwietnia 2008 roku. Kierownik Leokadia Żornaczuk poinformowała, że w ubiegłym tygodniu uczestniczyła w konferencji, w której uczestniczył również członek Zarządu Województwa pan Karol Tylenda, który jest odpowiedzialny za nadzór nad Wojewódzkim Urzędem Pracy i wyraził on opinię, że w przyszłym programie operacyjnym “Kapitał ludzki” projekt ten należy kontynuować. Projekt ten ma na celu stworzenie możliwości aby zainteresowani, którzy nie mogą dojechać do Urzędu Pracy, czy to poprzez telefon czy przez internet mieli najnowsze informacje o ofertach i realizowanych programach. Mamy nadzieję, że wypadnie to dobrze, bo przygląda się temu cała Polska bo jest to program pilotażowy i jeśli w naszym województwie wypadnie dobrze będą go realizować inne województwa.
Przewodniczący Rady Bogusław Zduniewicz życząc efektów i przełożenia na wymierność realizacji tego projektu podziękował pani dyrektor za przedłożoną informację.
Pierwszy projekt uchwały dotyczył zmian w budżecie powiatu na 2007 rok.
Przewodniczący Rady przypomniał, że projekt tej uchwały był przedmiotem analizy na posiedzeniach poszczególnych komisji, czy w związku z tym potrzebne są dodatkowe informacje w tej sprawie?
Ponieważ pytania do projektu nie zostały zgłoszone Przewodniczący Rady poddał projekt uchwały pod głosowanie. Za podjęciem uchwały w sprawie zmian w budżecie powiatu na 2007 rok głosowało 15 radnych, 1 wstrzymał się od głosu. Przewodniczący Rady stwierdził, że uchwała podjęta została większością głosów. Uchwała Nr IX/50/07 – w załączeniu do protokołu.
Kolejny projekt uchwały dotyczył określenia szczegółowych zasad udzielania i rozliczania dotacji szkołom niepublicznym o uprawnieniach szkół publicznych działających na terenie Powiatu Siemiatyckiego.
Przewodniczący Bogusław Zduniewicz przypomniał, że projekt tej uchwały również był przedmiotem analizy na posiedzeniach komisji Rady i zapytał, czy w tej sprawie potrzebne są dodatkowe wyjaśnienia?
Ponieważ nikt z radnych nie zgłosił pytań do projektu uchwały Przewodniczący Rady poddał projekt pod głosowanie. Za podjęciem uchwały w sprawie określenia szczegółowych zasad udzielania i rozliczania dotacji szkołom niepublicznym o uprawnieniach szkół publicznych działających na terenie Powiatu Siemiatyckiego głosowało 16 radnych. Przewodniczący Rady stwierdził, że uchwała podjęta została jednogłośnie. Uchwała Nr IX/51/07 – w załączeniu do protokołu.
Kolejny projekt uchwały dotyczył powiadomienia Sekretarza Powiatu o obowiązku przedłożenia oświadczenia lustracyjnego.
Przewodniczący Rady przypomniał, że projekt ten był omawiany na posiedzeniach komisji, czy w związku z tym potrzebne są wyjaśnienia w tej sprawie?
Nikt z radnych nie zgłosił chęci zabrania głosu w związku z tym Przewodniczący Rady poddał projekt pod głosowanie. Za podjęciem uchwały w sprawie powiadomienia Sekretarza Powiatu o obowiązku przedłożenia oświadczenia lustracyjnego głosowało 16 radnych. Przewodniczący Rady stwierdził, że uchwała podjęta została jednogłośnie. Uchwała Nr IX/52/07 – w załączeniu do protokołu.
Kolejny projekt uchwały dotyczył powiadomienia Skarbnika Powiatu o obowiązku przedłożenia oświadczenia lustracyjnego. Przewodniczący Bogusław Zduniewicz przypomniał, że projekt ten również był omawiany na posiedzeniach komisji czy w tym zakresie potrzebne są dodatkowe wyjaśnienia?
Ponieważ nikt z radnych nie zgłosił pytań do projektu uchwały Przewodniczący Rady poddał projekt pod głosowanie. Za podjęciem uchwały w sprawie powiadomienia Skarbnika Powiatu o obowiązku przedłożenia oświadczenia lustracyjnego głosowało 15 radnych, 1 był przeciw. Przewodniczący Rady stwierdził, że uchwała podjęta została większością głosów. Uchwała Nr IX/53/07 – w załączeniu do protokołu.
Ostatni projekt uchwały dotyczył zatwierdzenia zmian Statutu SP ZOZ w Siemiatyczach.
Przewodniczący Rady poinformował, że radni w dniu dzisiejszym otrzymali projekt tej uchwały w związku z tym poprosił dyrektora SP ZOZ Mirosława Leśkowicza o krótkie omówienie proponowanej zmiany w Statucie.
Dyrektor SP ZOZ Mirosław Leśkowicz poinformował, że chciałby złożyć wniosek o pozytywne zaopiniowanie zmiany w Statucie polegającej na wpisaniu do planu działań SP ZOZ ambulatorium nocnej i świątecznej pomocy lekarskiej. Dyrektor Mirosław Leśkowicz poinformował, że chciałby aby było to realizowane w ramach naszego szpitala przy ul. Szpitalnej 8. Dyrektor poinformował że chce, aby szpital świadczył całodobową pomoc dla osób w sytuacjach nieprzewidzianych, które muszą skorzystać z pomocy lekarza , chodzi o przedłużenia recepty czy pomoc doraźną przed skierowaniem i realizacją świadczeń szpitalnych.
Ponieważ radni nie zgłaszali pytań Przewodniczący Rady poddał projekt pod głosowanie. Za podjęciem uchwały w sprawie zatwierdzenia zmian Statutu SP ZOZ w Siemiatyczach głosowało 16 radnych. Przewodniczący Rady stwierdził, że uchwała podjęta została jednogłośnie. Uchwała Nr IX/54/07 – w załączeniu do protokołu.
Starosta Jan Zalewski przypomniał, że pierwsza interpelacja dotyczyła realizacji programu drogowego. Program ten jest realizowany na terenie czterech gmin: Drohiczyn, Perlejewo, Dziadkowice i Milejczyce. Wiadomo, że do realizacji tego programu powstało konsorcjum złożone z dwóch firm: PDM z Siemiatycz oraz firma z Wysokiego Mazowieckiego. Program jest realizowany dobrze, bez zakłóceń, praktycznie jest na ukończeniu. Starosta wyraził opinię, że w następnym tygodniu cały projekt będzie już zakończony, w tej chwili kładziony jest asfalt w miejscowości Pełch, więc z realizacją tego programu jest dobrze.
Następna interpelacja dotyczyła wycinki drzew oraz ustawienia znaków drogowych. O odpowiedź na tą interpelację Starosta poprosił dyrektora Powiatowego Zarządu Dróg Henryka Czmuta.
Dyrektor Henryk Czmut jeśli chodzi o krzaki na drodze Tołwin - Hornowo stwierdził, że jest to bolączka od wielu lat, zakrzaczenie jest duże, nie tylko na tej drodze ale również na wielu innych drogach , mając taką obsadę kadrową jaką mamy nie jesteśmy w stanie w pełni zabezpieczyć potrzeb w tym zakresie. Jeśli chodzi o okolice Osmoli i Dziadkowic w roku ubiegłym i wiosną tego roku odkrzaczaliśmy odcinek Osmola – Dziadkowice i w części ten odcinek, o którym mówił pan radny, jednak możliwości kadrowe nie były takie, aby to w całości wykonać. W tej chwili Obwód Drogowy w Dziadkowicach który akurat zajmuje się tym obszarem wykonuje remonty cząstkowe, po zakończeniu tych remontów pracownicy zostaną skierowani do likwidacji zakrzaczenia.
Jeżeli chodzi o kwestię oznakowania podstawową zasadą w zakresie umieszczania tablic jest aby nie wchodziły w skrajnię drogową czyli aby nie wystawały do szerokości 0,5 metra od krawędzi jezdni. Podstawową zasadą jest to, aby były oddalone jak najbardziej z tym, że wchodzimy tu w pewien stopień skomplikowania wynikający z tego, że topografia terenu często może zakłócić pewne elementy związane z umieszczeniem takiej tablicy, jest to często zadrzewienie, które w przypadku wysunięcia tablicy zbyt na zewnątrz może spowodować że będzie ona niewidoczna. Dyrektor Henryk Czmut stwierdził, że chodzi tu konkretnie o miejscowość Osmola , trudno mu sie odnieść do tego w dniu dzisiejszym, musi sprawdzić czy są tam jakieś odstępstwa jeżeli tak, zostaną one naprawione.
Dyrektor Henryk Czmut przypomniał, że kolejne zapytanie radnego dotyczyło chodnika w Kątach. Chodnik ten był realizowany w poprzednich latach przy współudziale Urzędu Gminy w Dziadkowicach. My jako Powiatowy Zarząd Dróg kupiliśmy kostkę a brygada Zakładu Komunalnego Urzędu Gminy w Dziadkowicach miała tą kostkę ułożyć. Dyrektor stwierdził, że z tego, co mu wiadomo nie w pełni zostało to zrealizowane w związku z tym my tą kostkę która pozostała wbudujemy po zakończeniu remontów cząstkowych.
Kolejne pytanie dotyczyło przekwalifikowania drogi. Dyrektor Henryk Czmut poinformował, że o ile sobie przypomina sprawa dotyczyła przekwalifikowania drogi na terenie Siedlec , przepisy nakazują aby w takiej sytuacji poinformować sąsiednie samorządy i my w tej procedurze byliśmy poinformowani.
Starosta Jan Zalewski poinformował, że pozostała jeszcze jedna interpelacja dotycząca inwestycji budowy Powiatowego Domu Pomocy Społecznej. Starosta poinformował, że wszystkie prace przebiegają zgodnie z harmonogramem w miesiącu październiku będą podłączone wszystkie media: prąd, woda, gaz i kanalizacja i budowa zostanie ukończona. Montaż finansowy kształtuje się następująco: pozyskane środki to kwota 1.917.760 zł. i środki własne powiatu – 1.146 tys. zł. Podobnie jak hala sportowa w Ostrożanach zamknie się to udziałem środków w proporcjach 2:1. Wielkości kosztowe tych inwestycji są podobne. Starosta wyraził nadzieję, że na Gwiazdkę pensjonariusze zamieszkają już w nowym domu.
Przewodniczący Rady zwrócił się z pytaniem czy interpelujący są zadowoleni z udzielonych odpowiedzi?
Nikt z radnych zgłaszających interpelacje nie wyraził chęci zabrania głosu.
Radny Krzysztof Andruszkiewicz na ręce dyrektora Powiatowego Zarządu Dróg złożył wniosek w imieniu mieszkańców wsi Smorczewo, Obniże i Siekierki. Kiedy jedzie się ze wsi Śledzianów drogą asfaltową, kończy się wieś Smorczewo jest zakręt, jest tam odcinek 15m, są tam dwie wyrwy w asfalcie. Aż się prosi aby przy okazji realizacji programu drogowego wygospodarować 2m3 masy bitumicznej i te miejsca wyrównać.
Radny Leon Strębski poinformował, że chciałby wrócić na chwilę do sprawozdania z realizacji powiatowego planu gospodarki odpadami, przyjęliśmy to bez słowa więc osoby postronne, które słuchają ewentualnie będą czytały w prasie mogą odnieść wrażenie, że jeśli chodzi o gospodarkę odpadami w powiecie jest wszystko w porządku a przecież wiemy, że większość naszych składowisk nie spełnia warunków , którym powinny odpowiadać. Radny Leon Strębski poinformował, że spodziewał się że być może będzie jakiś komentarz Zarządu albo pana naczelnika i podkreślił, że powiat w gospodarkę odpadami jest zaangażowany pośrednio lub nie jest zaangażowany tylko zbiera informacje i przetwarza je w formie sprawozdań, natomiast za gospodarkę odpadami odpowiedzialne są gminy. Powiat niby sprawuje funkcję nadzorczą ale cóż z tego jeśli nie ma większego wpływu na poprawę tej gospodarki. Radny Leon Strębski poinformował, że z tego co się orientuje wszyscy wójtowie nie angażują się aby we własnym zakresie rozwiązywać ten problem bo liczą ze zostanie to rozwiązane w sposób kompleksowy na terenie trzech powiatów, chodzi tu o składowisko odpadów w miejscowości Dubiażyn. Jeśli ktoś z Zarządu mógłby powiedzieć dwa słowa na ten temat, na jakim etapie znajduje się to przedsięwzięcie – radny stwierdził, że byłby wdzięczny.
Głos zabrał Wicestarosta Mikołaj Mantur poinformował, że zawarte zostało porozumienie samorządów gminnych z terenu trzech powiatów, w ramach tego porozumienia inwestycja ta będzie realizowana. Inwestycja ta jest zapisana w jednym z programów unijnych ze środków na lata 2007 – 2013. Wicestarosta Mikołaj Mantur podkreślił, że temat jest kontynuowany i jest wysoko postawiony w hierarchii priorytetów Województwa Podlaskiego.
Przewodniczący Rady Bogusław Zduniewicz stwierdził, że z wyjaśnienia Wicestarosty Mikołaja Mantura wynika, że skoro ma to ważną rangę to może przyczyni się do aktywniejszego działania. Skoro jako powiat nie możemy działać w tym zakresie ale są przecież przepisy, które zobowiązują samorządy gminne do realizacji zadań związanych z gospodarką odpadami.
Przewodniczący Rady stwierdził, że obrady przebiegły bardzo sprawnie, należy się z tego cieszyć zajmiemy się pracami zawodowymi, naczelnicy wydziałów wrócą do swoich zadań, co będzie z korzyścią dla całego powiatu.
W związku z wyczerpaniem porządku obrad Przewodniczący Rady podziękował zebranym za przybycie i zamknął obrady IX zwyczajnej sesji Rady Powiatu.
Na tym protokół zakończono i podpisano.
mgr inż. Bogusław Zduniewicz
Protokółowała: mgr Elżbieta Malinowska
Metryka strony