Sesja_Nr_XIII

Protokół Nr XIII/08

 

z sesji Rady Powiatu Siemiatyckiego, która odbyła się w dniu 27 marca 2008r. w Starostwie Powiatowym w Siemiatyczach i trwała od godz. 1200 do godz. 1540.

 

W sesji uczestniczyło 17 radnych według załączonej listy obecności.

 

W sesji uczestniczyli kierownicy jednostek organizacyjnych powiatu, kierownicy powiatowych służb, inspekcji i straży, administracja Starostwa według załączonej listy obecności oraz przedstawiciele prasy lokalnej i mieszkańcy powiatu.

 
W sesji uczestniczyli również:

1.       Jerzy Woźniak – Sekretarz Powiatu

2.       Walentyna Kwiatkowska – Skarbnik Powiatu

 

Obradom przewodniczył Przewodniczący Rady Powiatu Siemiatyckiego – Bogusław Zduniewicz.

 
 
P – kt 1.         
 

            Przewodniczący Rady Bogusław Zduniewicz otwierając XIII sesję III kadencji Rady Powiatu Siemiatyckiego serdecznie powitał radnych, Starostę, członków Zarządu, przedstawicieli instytucji działających na terenie powiatu, kierowników jednostek organizacyjnych powiatu, kierowników powiatowych służb, inspekcji i straży, naczelników Wydziałów , przedstawicieli prasy, związków zawodowych oraz wszystkich przybyłych.

           

            Na podstawie listy obecności Przewodniczący Rady stwierdził, że w dzisiejszej sesji uczestniczy 17 radnych, co stanowi 100%-towe quorum, przy którym Rada może obradować i podejmować prawomocne uchwały.

 

            Przewodniczący Rady stwierdził, że porządek obrad Państwo radni otrzymali wraz z zaproszeniami na dzisiejszą sesję, czy w sprawie porządku obrad ktoś zechce zabrać głos?

            Głos zabrał Starosta Jan Zalewski, który zaproponował wniesienie następujących zmian do porządku obrad: w pkt 14 wycofanie dwóch projektów uchwał: w sprawie założenia Liceum Ogólnokształcącego w Ostrożanach oraz w sprawie nadania statutu Zespołowi Szkól Rolniczych w Ostrożanach, wprowadzenie uchwał:

podp a/ zatwierdzenia rocznego sprawozdania rzecznika konsumentów

 podp l/ w sprawie określenia zasad korzystania ze stołówek funkcjonujących w szkołach prowadzonych przez Powiat Siemiatycki oraz odpłatności za posiłki przygotowane w tych stołówkach, oraz  zamiana kolejności uchwał:

podp ł/ w sprawie zmian w statucie Centrum Pomocy Rodzinie w Siemiatyczach

 

            Starosta poinformował, że ostateczną wersję pkt 14 po zmianach państwo radni otrzymali w dniu dzisiejszym. Jest tu ustalona kolejność po ewentualnym wprowadzeniu do porządku obrad zaproponowanych zmian.

 

            Przewodniczący Rady zapytał, czy są inne propozycje zmian do porządku obrad?

 

            Ponieważ inne propozycje zmian nie zostały zgłoszone Przewodniczący Rady poinformował, że zmiana zaproponowana przez Starostę polegałaby na wycofaniu dwóch projektów uchwał: w sprawie   założenia Liceum Ogólnokształcącego w Ostrożanach oraz w sprawie nadania statutu Zespołowi Szkól Rolniczych w Ostrożanach, wprowadzenie projektów uchwał podp a/ w sprawie zatwierdzenia rocznego sprawozdania rzecznika konsumentów oraz podp. l/ w sprawie określenia zasad korzystania ze stołówek funkcjonujących w szkołach prowadzonych przez Powiat Siemiatycki oraz odpłatności za posiłki przygotowane w tych stołówkach a także zamian kolejności uchwał : podp ł byłby to projekt uchwały w sprawie zmian w statucie Centrum pomocy Rodzinie w Siemiatyczach.

           

            Za przyjęciem porządku obrad z uwzględnieniem zmiany zaproponowanej przez Starostę głosowało 16 radnych. Przewodniczący Rady stwierdził, że porządek obrad z uwzględnieniem zmiany przyjęty został jednogłośnie.

 

Porządek obrad XIII sesji Rady Powiatu Siemiatyckiego przedstawia się następująco: 

 

1.       Otwarcie obrad

2.       Przyjęcie protokołu z poprzedniej sesji

3.       Sprawozdanie Starosty z wykonania uchwał Rady Powiatu oraz pracy Zarządu Powiatu między sesjami

4.       Interpelacje i zapytania radnych

5.       Podjęcie uchwały w sprawie wstąpienia w skład Rady Powiatu Siemiatyckiego Pana

Tadeusza Niewiadomskiego – złożenie ślubowania przez Tadeusza Niewiadomskiego

6.       Rozpatrzenie sprawozdania z wykonania budżetu powiatu za 2007 rok

7.       Opinia Komisji Rewizyjnej o wykonaniu budżetu powiatu za 2007 rok

8.       Podjęcie uchwały o udzieleniu absolutorium z tytułu wykonania budżetu Zarządowi Powiatu za 2007 rok

9.       Roczne sprawozdania z wykonania planu finansowego SP ZOZ za 2007 rok

10.   Roczne sprawozdanie z działalności za 2007 rok oraz wykaz potrzeb w zakresie pomocy społecznej na 2008 rok PCPR w Siemiatyczach

11.   Sprawozdanie z działalności Warsztatu Terapii Zajęciowej w Siemiatyczach w 2007r.

12.   Sprawozdanie z prac Komisji Rady Powiatu za 2007 rok

13.   Sprawozdanie Powiatowego Rzecznika Konsumentów za 2007 r.

14.   Podjęcie uchwał w sprawach:

a/ zatwierdzenia rocznego sprawozdania rzecznika konsumentów

b/ zmian w budżecie powiatu na 2008 rok

c/ zmiany uchwały w sprawie wyboru członków Komisji Finansowo – Budżetowej Rady

Powiatu Siemiatyckiego

d/ zatwierdzenia Statutu SP ZOZ w Siemiatyczach

e/ zmiany uchwały o zasadach gospodarowania nieruchomościami stanowiącymi

własność Powiatu Siemiatyckiego na okres dłuższy niż 3 lata

f/ zmiany w Regulaminie Organizacyjnym Starostwa Powiatowego w Siemiatyczach

g/ zawarcia umowy na dofinansowanie realizacji projektów

h/ wyrażenia zgody na przekazanie Gminie Drohiczyn   zadania własnego w

zakresie prowadzenia Liceum Ogólnokształcącego im. J.I. Kraszewskiego, przy

ul. Warszawskiej 51 w Drohiczynie

i/ powierzenia Gminie Drohiczyn zadania Powiatu Siemiatyckiego z zakresu edukacji

publicznej dotyczącego założenia i prowadzenia szkoły ponadgimnazjalnej

j/ założenia Liceum Ogólnokształcącego wchodzącego w skład zespołu Szkół Rolniczych
im. W. St. Reymonta w Czartajewie

      k/ nadania statutu Zespołowi Szkół Rolniczych im. W. St. Reymonta w Czartajewie

      l/ określenia zasad korzystania ze stołówek funkcjonujących w szkołach prowadzonych

       przez Powiat Siemiatycki oraz odpłatności za posiłki przygotowane w tych

       placówkach

ł/ zmian w Statucie Centrum Pomocy Rodzinie w Siemiatyczach  

m/ określenia realizowanych zadań przez samorząd powiatowy wynikających z ustawy

z dnia 27 sierpnia 1997 roku o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz

zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz. U. Nr 123 poz. 776 z późniejszymi

zmianami) finansowanych ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji

Osób niepełnosprawnych w roku 2008

n/ przyjęcia rezygnacji członka Zarządu

o/ wyboru członka Zarządu

p/ stwierdzenia wygaśnięcia mandatu radnego   

15.   Udzielenie odpowiedzi na interpelacje i zapytania radnych

16.   Sprawy różne, wolne wnioski i oświadczenia radnych

17.   Zamknięcie obrad

 
 
P – kt 2.
           

            Przewodniczący Rady zwrócił się z pytaniem, czy ktoś z radnych chciałby wnieść uwagi do protokołu z poprzedniej sesji?   

            Nikt z radnych nie zgłosił uwag do protokołu.

            Za przyjęciem protokołu z poprzedniej sesji głosowało 16 radnych. Przewodniczący Rady stwierdził, że protokół z poprzedniej sesji przyjęty został jednogłośnie.

 
 
P – kt 3.
 

            Głos zabrał Starosta Jan Zalewski, który złożył sprawozdanie z realizacji uchwał Rady Powiatu oraz pracy Zarządu Powiatu między sesjami – sprawozdanie w załączeniu do protokołu.

            W rozszerzeniu informacji dotyczącej działań Zarządu w zakresie drogownictwa Starosta Jan Zalewski poinformował, że trwały intensywne prace Zarządu, Powiatowego Zarządu Dróg konsultacje z wójtami. Uwzględniliśmy kilka czynników: wymogi RPO, które zostały określone oraz politykę drogową polegającą na tym że te gminy, które brały udział w programie czterogminnym w latach poprzednich, odcinki drogowe z tych gmin nie były wprowadzane do RPO, więc po długich dyskusjach, rozmowach doszliśmy do consensusu i prawie 30 km dróg zgłaszamy do RPO.

            W rozszerzeniu informacji dotyczącej wniosku ośrodki finansowe z rezerwy Ministra Infrastruktury na budowę drogi Osłowo – Mielnik Starosta poinformował, że wybrany został właśnie ten odcinek ponieważ w propozycji Ministra Infrastruktury też są określone warunki, po opinii i konsultacji z Powiatowym Zarządem Dróg ten odcinek kwalifikuje się i składamy wniosek. Co roku korzystaliśmy z rezerwy i być może również w tym roku ten odcinek drogowy uda się wprowadzić do inwestycji.

            Starosta Jan Zalewski podkreślił, że wniosków mieszkańców w sprawie modernizacji dróg jest bardzo dużo, potrzeb w drogownictwie cały czas jest bardzo dużo, mimo że dużo robimy w drogach, co roku korzystamy z różnych programów, było tak i w pierwszej kadencji powiatu i w drugiej ale w związku z tym, że powiat ustawowo otrzymał tych dróg ponad 650 km, więc potrzeb jest dużo i trzeba wiele lat pracy i starań żeby drogi te doprowadzić do doskonałości.

            W rozszerzeniu informacji dotyczącej działań zmierzających do przejęcia inwestycji budowy oczyszczalni ścieków w Ostrożananch przez Burmistrza Drohiczyna Starosta poinformował, że gmina może korzystać ze środków na takie inwestycje komunalne w ramach programu rozwoju obszarów wiejskich, natomiast powiat nie. Moglibyśmy składać wniosek na tę oczyszczalnię do infrastruktury społecznej ale w tej osi priorytetowej będziemy mieli budowę Zespołu Szkół wraz z boiskami więc nie składamy tutaj projektu konkurencyjnego tylko szukamy innego wyjścia a więc poprzez Burmistrza do PROW i podłączenie i skanalizowanie wsi.

            W rozszerzeniu informacji dotyczącej działań związanych z uruchomieniem kuchni w budynku PDPS Starosta Jan Zalewski poinformował, że jest tam sporo sprzętu nagromadzonego wcześniej przez dyrektora PDPS, trzeba wykonać parę przeróbek i PDPS będzie miał swoją niezależną kuchnię. Jeżeli chodzi o SP ZOZ sprawa jest bardziej skomplikowana bo jest to inwestycja o szerszym zakresie, wymagająca większego nakładu środków więc temat ten oddala się, trzeba będzie podjąć tu inne działania.

 
           

            Przewodniczący Rady zwrócił się do radnych z zapytaniem, czy ktoś ma pytania do sprawozdania przedstawionego przez pana Starostę?

            Radny Krzysztof Andruszkiewicz odnosząc się do informacji, że Zarząd podjął decyzję o skierowaniu wniosku dotyczącego budowy szeregu dróg, pan Starosta wspomniał, że łączna długość planowanych remontów wynosi 30 km , radny poprosił o informację, jaka jest wartość planowanych inwestycji?

            Radny Janusz Żoch odnosząc się do informacji dotyczącej sprzedaży mienia Gospodarstwa Pomocniczego w Czartajewie zapytał, o jakie budynki chodzi, czy ma to związek z wystawą koni południowego Podlasia czy też nie, czy z parkiem technologicznym?

            Radny Janusz Żoch odnosząc się do informacji, że Zarząd wyraził zgodę na wykonanie dokumentacji na budowę ronda w Perlejewie i w Siemiatyczach przy ul. Armii Krajowej zapytał, kto będzie inwestorem tego przedsięwzięcia czy tylko wyrażamy zgodę na projekt czy finansujemy te projekty, wymagałoby to uszczegółowienia.

            Radny Janusz Żoch zapytał również z kim podpisany został list intencyjny dotyczący parku technologicznego?

            Radny Leon Strębski zapytał, jakie nieruchomości pozostały jeszcze do zbycia w Wólce Nadbużnej?

            Radny Krzysztof Andruszkiewicz poinformował, że jego pytanie jest konsekwencją pytania radnego Janusza Żocha odnośnie planowanej budowy ronda przy ul. Armii Krajowej. Radny zapytał, czy projektant uwzględni bardzo wzmożony ruch samochodów ciężarowych z firmy Oerlemans, chodzi o geometrię tego ronda. Wszystkie samochody, które wyjeżdżają z towarem z firmy Oerlemans i z firmy OK będą przejeżdżały przez skrzyżowanie ul. Kościuszki i Armii Krajowej w związku z tym w przypadku złego planowania, złej geometrii TIR-y będą miały problem z pokonaniem tego odcinka drogi.

 
P – kt 4.
 

            Radny Krzysztof Andruszkiewicz poinformował, że przygotował 7 zapytań i interpelacji:

            Radny poinformował, że w “Głosie Siemiatycz” czytał wywiad z dyrektorem Henrykiem Czmutem, który w wywiadzie tym informował, że zmniejszono poziom dotacji na inwestycje drogowe z 90% na 60% , czy jest to prawda, jeżeli tak, to jaka jest tego przyczyna i w jaki sposób Zarząd Powiatu zamierza wypełnić tę lukę w finansowaniu.

            Druga kwestia dotyczy funkcjonowania szpitala. Na sesji w dniu 28 grudnia 2007 roku pan dyrektor wspomniał, że ma podpisany kontrakt z NFZ tylko na pierwsze cztery miesiące, radny zapytał, co dalej? Kolejne pytanie dotyczy pracy ambulatorium , które podobno zostało przejęte przez szpital po rezygnacji pogotowia ratunkowego, czy jest to prawda? Jeżeli tak, to jak pan dyrektor widzi funkcjonowanie ambulatorium na przyszłość?

            Trzecie pytanie: jak obecnie wygląda sytuacja ekonomiczna dotycząca funkcjonowania szpitalnego laboratorium, radny poinformował, że słyszał iż generuje ono ujemny wynik finansowy.

            Kolejne pytanie: kto jest nabywcą nieruchomości położonej przy ul. 11 listopada 253? Radny poinformował, że wyczytał iż w wyniku rokowań taki nabywca został określony. Jest to nieruchomość niezabudowana, która została przeznaczona do sprzedaży w roku 2003 poprzez podjęcie stosownej uchwały przez Radę Powiatu. Jest to nieruchomość opisana w pkt 10 w wykazie “Informacja o stanie mienia powiatu siemiatyckiego”

            Jak wszyscy wiemy na ostatnie sesji Rady Miasta Siemiatycze podjęta została uchwała w przedmiocie udzielenia pomocy finansowej na realizację zadań dotyczących dróg powiatowych w obrębie Miasta Siemiatycze. Wymieniono tam dwa zadania: wkład finansowy Miasta w remont ulicy Drohiczyńskiej, która ma być wykonywana w roku 2009 jak również wkład w remont ul. Wysokiej, która ma być wykonywana w roku 2010. Radny Krzysztof Andruszkiewicz zapytał, czy porozumienie został podpisane, jeśli nie to kiedy Powiat i Miasto Siemiatycze zajmą się tym tematem.

            Kolejna kwestia dotyczy całej historii sprzedaży lokali mieszkalnych położonych w budynku przy ul. Szpitalnej. Radny poinformował, że na stronie BIP dotarł do zaleceń pokontrolnych Najwyższej Izby Kontroli, które w jego odczuciu wykazały szereg nieprawidłowości dotyczących całej operacji i wykazały, że Zarząd nie egzekwuje zwrotu bonifikat wynikających z faktu iż niektóre lokale zostały sprzedane w okresie wcześniejszym niż 5 lat od daty ich nabycia. Radny Krzysztof Andruszkiewicz zapytał, ile lokali na dzień dzisiejszy powiat sprzedał , ile jest przypadków naruszeń art. 68 ustawy o gospodarowaniu nieruchomościami, jaka jest łączna kwota bonifikat, które do tej pory nie zostały ciągnięte na konto Starostwa Powiatowego.

            Radny Krzysztof Andruszkiewicz zapytał jak funkcjonuje Powiatowa Biblioteka Publiczna w Drohiczynie? Czy wisi już odpowiedni szyld na budynku biblioteki , bo taka informacja powinna być.

            Radny Krzysztof Andruszkiewicz poinformował, że jest to pierwszy przypadek w samorządzie w Polsce że przy Urzędzie Marszałkowskim w Białymstoku powstał zespół, który ma efektywnie wspierać lokalne samorządy Województwa Podlaskego w zakresie starań o dotacje z funduszy krajowych. Pytanie: czy Starostwo nawiązało współpracę z Urzędem Marszałkowskim w tym zakresie?

 

            Radny Ryszard Pierlejewski zapytał, dlaczego na stronie BIP nie jest aktywna strona dotycząca udostępnienia informacji publicznych. Drugie pytanie: jeżeli będzie aktywna – radny wyraził nadzieję, że tak bo nasze Starostwo w tej materii kuleje – to w jakim czasie mogą być zamieszczane informacje, chodzi głównie o uchwały Zarządu i rejestr uchwał Zarządu do publicznej wiadomości. 

 

            Radny Leon Strębski  przypomniał, że do 9 października kierownictwo samorządów było zobowiązane do oceny pracowników. Rady Leon Strębski zapytał, czy ocena taka została przeprowadzona , jaki był jej ogólny wynik?

 

            Radny Janusz Żoch zapytał, w jakim tempie postępuje odkszaczanie dróg powiatowych i kiedy wszystkie drogi będą odkszaczone?

 

            Przewodniczący Rady poinformował, że odpowiedzi na interpelacje i zapytania udzielone zostaną w odpowiednim punkcie porządku obrad.

 
 
 
P – kt 5.
 

            Podjęcie uchwały w sprawie wstąpienia w skład Rady Powiatu Siemiatyckiego pana Tadeusza Niewiadomskiego.

      Przewodniczący Rady przypomniał, że projekt tej uchwały był przedmiotem analizy na posiedzeniach poszczególnych komisji, wszyscy wiemy że w związku z wygaśnięciem mandatu radnej Aliny Antoniuk należy uzupełnić skład Rady, w skład Rady Powiatu wchodzi osoba z następną ilością głosów z danego okręgu wyborczego, w tym wypadku z komitetu wyborczego Porozumienie Samorządowo Ludowe . Przewodniczący Bogusław Zduniewicz zwrócił się z pytaniem czy są potrzebne dodatkowe informacje w tej sprawie?

            Ponieważ nikt z radnych nie zgłosił pytań do projektu uchwały, Przewodniczący Rady poddał projekt pod głosowanie. Za podjęciem uchwały w sprawie wstąpienia w skład Rady Powiatu Siemiatyckiego pana Tadeusza Niewiadomskiego głosowało 16 radnych. Przewodniczący Rady stwierdził, że uchwała podjęta została jednogłośnie. Uchwała Nr XIII/89/08 – w załączeniu do protokołu.

 

            Przewodniczący Rady Bogusław Zduniewicz poinformował o przystąpieniu do ceremonii złożenia ślubowania przez nowowybranego radnego. Stosownie do postanowień art. 20 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 roku o samorządzie powiatowym, radny przed objęciem mandatu składa ślubowanie. Przewodniczący Rady poprosił Pana Tadeusza Niewiadomskiego o złożenie ślubowania.

            Pan Tadeusz Niewiadomski złożył ślubowanie o treści zgodnej z art. 20 ust. 1 ustawy o samorządzie powiatowym.

            Przewodniczący Rady pogratulował radnemu Tadeuszowi Niewiadomskiemu i stwierdził, że radny, który złożył ślubowanie objął mandat radnego Rady Powiatu Siemiatyckiego. Przewodniczący Rady wręczył radnemu zaświadczenie o wstąpieniu w skład Rady.          

 

            Radny Tadeusz Niewiadomski podziękował za udzielone zaufanie, jednocześnie zapewnił, że będzie pracował na rzecz powiatu w miarę swoich sił i zgodnie z własnym sumieniem . Zwracając się do radnego Krzysztofa Andruszkiewicza radny Tadeusz Niewiadomski zapewnił, że postara się dotrwać do końca a może jeszcze dłużej.

 

            Przewodniczący Rady poinformował, że od tej chwili w głosowaniach może brać udział również radny Tadeusz Niewiadomski.

 
P – kt 6.
 

            Głos zabrał Starosta Jan Zalewski, który złożył sprawozdanie z wykonania budżetu powiatu za 2007 rok – wystąpienie Starosty w załączeniu do protokołu.

            W rozszerzeniu informacji dotyczącej niewykonania dochodów budżetowych Starosta poinformował, że jako jedyny powiat zaistnieliśmy w sektorowym programie operacyjnym jeżeli chodzi o działanie scalanie gruntów. Powinien wdrażać to Urząd Marszałkowski my powinniśmy być tylko beneficjentem, w związku z tym, że Zarząd Województwa I kadencji zlikwidował Wojewódzkie Biuro Geodezji więc nie miał możliwości formalnoprawnych aby bardziej rozwinąć ten projekt i pieniądze te w nadmiarze przekazywano nam, natomiast my borykając się z wieloma trudnościami nie byliśmy w stanie wykorzystać tej całej kwoty ale środki te nie przepadają, będziemy program ten kontynuować w latach następnych. Są jeszcze możliwości przekwalifikowywania dróg powiatowych na gminne i ewentualnie przeznaczania części tych środków na takie działania jak budowa dróg jako działania okołoscaleniowe.

 

            Przewodniczący Rady zwrócił się z pytaniem, kto z radnych zechce zabrać głos w sprawie przedłożonego sprawozdania z wykonania budżetu Powiatu Siemiatyckiego za 2007 rok?

 

            Nikt z radnych nie zgłosił chęci zabrania głosu.

 
 
P – kt 7.
 

            Głos zabrał Przewodniczący Komisji Rewizyjnej radny Jerzy Szawkało, który przedstawił opinię Komisji Rewizyjnej o wykonaniu budżetu powiatu za 2007 rok, wniosek o udzielenie absolutorium Zarządowi Powiatu z tytułu wykonania budżetu powiatu za 2007 rok oraz Uchwałę Nr Składu Orzekającego Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku w sprawie wyrażenia opinii o przedłożonym przez Komisję Rewizyjną Rady Powiatu Siemiatyckiego wniosku o udzielenie Zarządowi absolutorium za 2007 rok – kopie dokumentów w załączeniu do protokołu.

 
P – kt 8.
 

            Przewodniczący Rady Bogusław Zduniewicz poddał pod głosowanie projekt uchwały w sprawie udzielenia absolutorium zarządowi powiatu.

            Za podjęciem uchwały w sprawie udzielenia absolutorium zarządowi powiatu głosowało 13 radnych, 4 wstrzymało się od głosu. Przewodniczący Rady stwierdził, że uchwała podjęta została większością głosów. Uchwała Nr XIII/90/08 – w załączeniu do protokołu.

 

            Starosta Jan Zalewski serdecznie podziękował za udzielenie absolutorium dla Zarządu Powiatu jednocześnie wyraził opinię, że rok który minął był dobrym rokiem, sporo środków pozyskaliśmy, wydatki inwestycyjne to 25% , ¼ budżetu powiatu po stronie wydatków, zrealizowanych 12 zadań inwestycyjnych – jest to sporo. Powinniśmy się z tego cieszyć. Starosta podziękował za pracę Zarządowi, komisjom, wszystkim radnym oraz Pani Skarbnik a także kierownikom, dyrektorom, naczelnikom, jednostkom samorządu szczebla podstawowego, Zarządowi Województwa i innym władzom, wszystkim którzy pracowali bo jest to nasza wspólna praca i nasz wspólny wynik. Teraz powinniśmy się starać, żeby ten rok, 2008 nie był gorszy. 

 
 
 
 
P – kt 9.
 

            Przewodniczący Rady Bogusław Zduniewicz poinformował, że państwo radni otrzymali roczne sprawozdanie z wykonania planu finansowego SP ZOZ za 2007 rok, czy w związku z tym potrzebne będą dodatkowe informacje i wyjaśnienia?

 

            Nikt z radnych nie zgłosił pytań do sprawozdania.

 

            Przewodniczący Rady stwierdził, że Rada Powiatu przyjmuje roczne sprawozdanie z wykonania planu finansowego SP ZOZ za 2007 rok.

 

P – kt 10.

 

            Przewodniczący Bogusław Zduniewicz poinformował, że państwo radni również otrzymali roczne sprawozdanie z działalności za 2007 rok oraz wykaz potrzeb w zakresie pomocy społecznej na 2008 rok PCPR w Siemiatyczach, było ono również przedmiotem analizy na posiedzeniach komisji, czy potrzebne są dodatkowe wyjaśnienia w tej sprawie?

 

            Nikt z radnych nie zgłosił pytań do sprawozdania.

 

            Przewodniczący Rady stwierdził, że Rada przyjmuje roczne sprawozdanie z działalności za 2007 rok oraz wykaz potrzeb w zakresie pomocy społecznej na 2008 rok PCPR w Siemiatyczach.

P – kt 11.

 

            Przewodniczący Rady poinformował, że również pisemne sprawozdanie z działalności Warsztatów Terapii Zajęciowej było państwu radnym przedstawione, w dniu dzisiejszym gościmy siostrę Marię Cichawę – Kierownika Warsztatów. Przewodniczący Rady zapytał, czy państwo radni mają pytania lub są potrzebne dodatkowe informacje dotyczące sprawozdania?

 

            Ponieważ radni nie zgłosili pytań do sprawozdania Przewodniczący Rady stwierdził, że Rada Powiatu przyjmuje roczne sprawozdanie z działalności Warsztatu Terapii Zajęciowej w Siemiatyczach w 2007 roku.

 

P – kt 12.

 

            Sprawozdania z prac komisji w 2007 roku przedstawili:

-         Przewodniczący Komisji Rewizyjnej Jerzy Szawkało

-         Przewodniczący Komisji Rozwoju Gospodarczego i Porządku Publicznego Jan Markiewicz

-         Przewodnicząca Komisji Oświaty Kultury Zdrowia i Spraw Socjalnych Grażyna Jaszczuk

-         w zastępstwie przewodniczącego Komisji Finansowo – Budżetowej – radny Ryszard Pierlejewski.

 

            Przewodniczący Rady Bogusław Zduniewicz zwrócił się z pytaniem, czy są zapytania do przedstawionych sprawozdań?

            Ponieważ radni nie zgłaszali pytań Przewodniczący Rady stwierdził, że Rada przyjmuje sprawozdania z prac Komisji Rady Powiatu za 2007 rok.

P – kt 13.

 

            Przewodniczący Rady Bogusław Zduniewicz poinformował, żepaństwo radni wraz z materiałami na dzisiejszą sesję otrzymali sprawozdanie Powiatowego Rzecznika Konsumentów za 2007 rok, czy potrzebne będą dodatkowe wyjaśnienia do przedłożonego sprawozdania?

            Nikt z radnych nie zgłosił pytań do sprawozdania.

 

            W tym miejscu Przewodniczący Rady ogłosił przerwę.

 

            Wznawiając obrady po przerwie Przewodniczący Rady poinformował, że na salę obrad przybył Pan Wojciech Borzym Burmistrz Drohiczyna

 

P – kt 14.

 

            Pierwszy projekt uchwały dotyczył zatwierdzenia rocznego sprawozdania Rzecznika Konsumentów.

            Ponieważ radni nie zgłosili pytań Przewodniczący Rady poddał projekt uchwały pod głosowanie. Za podjęciem uchwały w sprawie zatwierdzenia rocznego sprawozdania rzecznika konsumentów głosowało 17 radnych. Przewodniczący Rady stwierdził, że uchwała podjęta została jednogłośnie. Uchwała Nr XIII/91/08 – w załączeniu do protokołu.

           

            Następny projekt uchwały dotyczył zmian w budżecie powiatu na 2008 rok. Przewodniczący Rady przypomniał, że projekt tej uchwały był przedmiotem analizy na posiedzeniach komisji, czy w związku z tym potrzebne są dodatkowe wyjaśnienia w tej sprawie?

            Ponieważ radni nie zgłaszali pytań Przewodniczący Rady poddał projekt uchwały pod głosowanie. Za podjęciem uchwały w sprawie zmian w budżecie powiatu na 2008 rok głosowało 17 radnych. Przewodniczący Rady stwierdził, że uchwała podjęta została jednogłośnie. Uchwała Nr XIII/92/08 – w załączeniu do protokołu.

 

            Kolejny projekt uchwały dotyczył zmiany uchwały w sprawie wyboru członków Komisji Finansowo – Budżetowej Rady Powiatu Siemiatyckiego.

           

            Przewodniczący Rady Bogusław Zduniewicz poinformował, że zgodnie z par. 44 pkt 5 Statutu Powiatu pracą komisji stałej kieruje przewodniczący     powoływany i odwoływany przez Radę Powiatu. W związku z wygaśnięciem mandatu radnej Aliny Antoniuk, która pełniła funkcję przewodniczącej Komisji Finansowo Budżetowej istnieje potrzeba powołania w dniu dzisiejszym przewodniczącego Komisji Finansowo Budżetowej.

            Przewodniczący Rady poprosił o zgłaszanie kandydatów do funkcji przewodniczącego Komisji Finansowo Budżetowej.

            Wicestarosta Mikołaj Mantur do funkcji Przewodniczącego Komisji Finansowo – Budżetowej zgłosił kandydaturę radnego Ryszarda Pierlejewskiego. Pan Ryszard Pierlejewski prawie całe życie zawodowe zajmował się finansami, wprawdzie nie samorządowymi ale ubezpieczeniowymi, ponadto przez kilkanaście miesięcy będąc członkiem Komisji Rewizyjnej nabył doświadczenie jeśli chodzi o finanse samorządowe. Wicestarosta stwierdził że jest przekonany iż będzie dobrze wypełniał funkcję Przewodniczącego Komisji Finansowo Budżetowej Rady Powiatu Siemiatyckiego.

            Przewodniczący Rady zwrócił się do radnego Ryszarda Pierlejewskiego z pytaniem, czy wyraża zgodę na kandydowanie do funkcji Przewodniczącego Komisji Finansowo Budżetowej?

            Radny Ryszard Pierlejewski podziękował za zaufanie wobec jego osoby i zgłoszenie jego kandydatury przez Wicestarostę , jednocześnie zaapelował do Wysokiej Rady o zgłoszenie innych kandydatur, będzie to bardziej demokratyczne.

            Przewodniczący Rady zapytał, czy będą inne kandydatury?

            Inne kandydatury na przewodniczącego Komisji Finansowo – Budżetowej nie zostały zgłoszone.

            Przewodniczący Rady poinformował, że wybór przewodniczącego Komisji odbywa sie w sposób jawny i poddał pod głosowanie kandydaturę radnego Ryszarda Pierlejewskiego na Przewodniczącego Komisji Finansowo Budżetowej. Za wyborem radnego Ryszarda Pierlejewskiego na Przewodniczącego Komisji Finansowo Budżetowej głosowało 16 radnych, 1 wstrzymał się od głosu. Przewodniczący Rady poinformował, że wybór Przewodniczącego Komisji Finansowo Budżetowej dokonany został większością głosów. Uchwała Nr XIII/ 93/08 – w załączeniu do protokołu.

 

            Przewodniczący Rady Bogusław Zduniewicz zaapelował, aby na jednym z kolejnych posiedzeń komisji dokonać wyborów wiceprzewodniczących komisji usprawnia to w zasadniczy sposób funkcjonowanie w szczególnych sytuacjach technicznych jeżeli chodzi o zwoływanie i prowadzenie posiedzeń komisji.

 

            Następny projekt uchwały dotyczył zatwierdzenia Statutu SP ZOZ w Siemiatyczach.

            Przewodniczący Rady przypomniał, że projekt ten był przedmiotem analizy na posiedzeniach komisji przed dzisiejszą sesją, czy w związku z tym potrzebne są dodatkowe informacje w tej sprawie?

            Ponieważ radni nie zgłaszali pytań Przewodniczący Rady poddał projekt pod głosowanie. Za podjęciem uchwały w sprawie zatwierdzenia Statutu SP ZOZ w Siemiatyczach głosowało 17 radnych. Przewodniczący Rady stwierdził, że uchwała podjęta została jednogłośnie. Uchwała Nr XIII/94/08 – w załączeniu do protokołu.

 

            Następny projekt uchwały dotyczył zmiany uchwały o zasadach gospodarowania nieruchomościami stanowiącymi własność Powiatu Siemiatyckiego na okres dłuższy niż 3 lata.

            Przewodniczący Rady Bogusław Zduniewicz przypomniał, że projekt ten był przedmiotem analizy na posiedzeniach komisji i zapytał, czy potrzebne są dodatkowe wyjaśnienia w tej sprawie?

            Ponieważ radni nie zgłaszali pytań do projektu uchwały Przewodniczący Rady poddał projekt pod głosowanie. Za podjęciem uchwały w sprawie zmiany uchwały o zasadach gospodarowania nieruchomościami stanowiącymi własność Powiatu Siemiatyckiego na okres dłuższy niż 3 lata głosowało 17 radnych. Przewodniczący Rady stwierdził, że uchwała podjęta została jednogłośnie. Uchwała Nr XIII/95/08 – w załączeniu do protokołu.

 

            Kolejny projekt uchwały dotyczył zmiany w Regulaminie Organizacyjnym Starostwa Powiatowego w Siemiatyczach.

            Przewodniczący Rady przypomniał, że projekt tej uchwały był przedmiotem analizy na posiedzeniach Komisji przed dzisiejszą sesją i zapytał, czy potrzebne są dodatkowe wyjaśnienia w tej sprawie?

            Ponieważ radni nie zgłaszali pytań Przewodniczący Rady poddał projekt uchwały pod głosowanie. Za podjęciem uchwały w sprawie zmiany w Regulaminie Organizacyjnym Starostwa Powiatowego w Siemiatyczach głosowało 17 radnych. Przewodniczący Rady stwierdził, że uchwała podjęta została jednogłośnie. Uchwała Nr XIII/96/08 – w załączeniu do protokołu.

 

            Kolejny projekt uchwały dotyczył zawarcia umowy na dofinansowanie realizacji projektów.

            Przewodniczący Bogusław Zduniewicz poinformował, że jest to projekt również omawiany na posiedzeniach komisji przed dzisiejszą sesją, czy będą pytania w sprawie projektu tejże uchwały?

            Ponieważ radni nie zgłaszali pytań Przewodniczący Rady poddał projekt pod głosowanie. Za podjęciem uchwały w sprawie zawarcia umowy na dofinansowanie realizacji projektów głosowało 17 radnych. Przewodniczący Rady stwierdził, że uchwała podjęta została jednogłośnie. Uchwała Nr XIII/97/08 – w załączeniu do protokołu.

 

            Następny projekt uchwały dotyczył wyrażenia zgody na przekazanie Gminie Drohiczyn zadania własnego w zakresie prowadzenia Liceum Ogólnokształcącego im. J.I. Kraszewskiego przy ul. Warszawskiej 51 w Drohiczynie.

            Przewodniczący Rady przypomniał, że projekt tej uchwały był przedmiotem analizy, na posiedzeniach komisji Rady, czy w związku z tym potrzebne są dodatkowe informacje w tej sprawie?

            Nikt z radnych nie zgłosił pytań do projektu uchwały.

            Przewodniczący Rady poddał projekt pod głosowanie. Za podjęciem uchwały w sprawie wyrażenia zgody na przekazanie Gminie Drohiczyn zadania własnego w zakresie prowadzenia Liceum Ogólnokształcącego im. J.I. Kraszewskiego przy ul. Warszawskiej 51 w Drohiczynie głosowało 17 radnych. Przewodniczący Rady stwierdził, że uchwała podjęta została jednogłośnie. Uchwała Nr XIII/98/08 – w załączeniu do protokołu.

           

            Kolejny projekt uchwały dotyczył powierzenia Gminie Drohiczyn zadania Powiatu Siemiatyckiego z zakresu edukacji publicznej dotyczącego założenia i prowadzenia szkoły ponadgimnazjalnej.

            Ponieważ radni nie zgłaszali pytań do projektu uchwały, Przewodniczący Rady poddał projekt pod głosowanie. Za podjęciem uchwały w sprawie powierzenia Gminie Drohiczyn zadania Powiatu Siemiatyckiego z zakresu edukacji publicznej dotyczącego założenia i prowadzenia szkoły ponadgimnazjalnej głosowało 17 radnych. Przewodniczący Rady stwierdził, że uchwała podjęta została jednogłośnie. Uchwała Nr XIII/99/08 – w załączeniu do protokołu.

 

            Następny projekt uchwały dotyczył założenia Liceum Ogólnokształcącego wchodzącego w skład Zespołu Szkół Rolniczych im. W. St. Reymonta w Czartajewie.

            Przewodniczący Rady przypomniał, że projekt tej uchwały był przedmiotem głębokiej analizy na posiedzeniach komisji Rady, czy w związku z tym potrzebne są dodatkowe wyjaśnienia w tej sprawie?

            Ponieważ radni nie zgłaszali pytań Przewodniczący Rady poddał projekt uchwały pod głosowanie. Za podjęciem uchwały w sprawie założenia Liceum Ogólnokształcącego wchodzącego w skład Zespołu Szkół Rolniczych im. W. St. Reymonta w Czartajewie głosowało 13 radnych, 1 był przeciw, 3 wstrzymało się od głosu. Przewodniczący Rady stwierdził, że uchwała podjęta została większością głosów. Uchwała Nr XIII/100/08 - w załączeniu do protokołu.

 

            Kolejny projekt uchwały dotyczył nadania statutu Zespołowi Szkół Rolniczych im. W. St. Reymonta w Czartajewie.

            Przewodniczący Rady zapytał, czy w tej sprawie będą potrzebne dodatkowe informacje?

            Ponieważ radni nie zgłosili pytań do projektu uchwały Przewodniczący Rady poddał projekt pod głosowanie. Za podjęciem uchwały w sprawie nadania statutu Zespołowi Szkół Rolniczych im. W. St. Reymonta w Czartajewie głosowało 14 radnych, 1 był przeciw, 2 wstrzymało się od głosu. Przewodniczący Rady stwierdził, że uchwała podjęta została większością głosów. Uchwała Nr XIII/101/08 – w załączeniu do protokołu.

 

            Następny projekt uchwały dotyczyłokreślenia zasad korzystania ze stołówek funkcjonujących w szkołach prowadzonych przez Powiat Siemiatycki oraz odpłatności za posiłki przygotowane w tych placówkach.

            Przewodniczący Rady Bogusław Zduniewicz  przypomniał, że projekt ten był analizowany, czy są potrzebne dodatkowe informacje w tej sprawie?

            Ponieważ pytania nie zostały zgłoszone Przewodniczący Rady poddał projekt uchwały pod głosowanie. Za podjęciem uchwały w sprawie określenia zasad korzystania ze stołówek funkcjonujących w szkołach prowadzonych przez Powiat Siemiatycki oraz odpłatności za posiłki przygotowane w tych placówkach głosowało 17 radnych. Przewodniczący Rady stwierdził, że uchwała podjęta została jednogłośnie.

Uchwała Nr XIII/102/08 w załączeniu do protokołu.

 

            Następny projekt uchwały dotyczył zmian w statucie Centrum Pomocy Rodzinie w Siemiatyczach.

            Przewodniczący Bogusław Zduniewicz przypomniał, że zmiany w statucie były przeanalizowane na posiedzeniach komisji, czy potrzebne są dodatkowe wyjaśnienia w tejże sprawie?

            Ponieważ radni nie zgłosili pytań, Przewodniczący Rady poddał projekt uchwały pod głosowanie.
Za podjęciem uchwały w sprawie zmian w statucie Centrum Pomocy Rodzinie w Siemiatyczach głosowało 17 radnych. Przewodniczący Rady stwierdził, że uchwała podjęta została jednogłośnie. Uchwała Nr XIII/103/08 – w załączeniu do protokołu.

 

            Kolejny projekt uchwały dotyczył określenia realizowanych zadań przez samorząd powiatowy wynikających           z ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 roku o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz.U. Nr 123 poz. 776 z późniejszymi zmianami) finansowanych ze środków państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych w roku 2008.

            Przewodniczący Rady zapytał, czy są potrzebne dodatkowe wyjaśnienia w tej sprawie?

            Ponieważ radni nie zgłaszali pytań do projektu uchwały Przewodniczący Rady poddał projekt pod głosowanie.

            Za podjęciem uchwały w sprawie określenia realizowanych zadań przez samorząd powiatowy wynikających          z ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 roku o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz.U. Nr 123 poz. 776 z późniejszymi zmianami) finansowanych ze środków państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych w roku 2008 głosowało 17 radnych. Przewodniczący Rady stwierdził, że uchwała podjęta została jednogłośnie. Uchwała Nr XIII/104/08 –
w załączeniu do protokołu.

            Następny projekt uchwały dotyczył przyjęcia rezygnacji członka Zarządu

            Przewodniczący Rady poinformował, że w dniu 17 marca pan Tadeusz Podoliński złożył pisemną rezygnację z funkcji członka Zarządu Powiatu. Czy w tej sprawie potrzebne są dodatkowe informacje? 

            Ponieważ radni nie zgłosili pytań Przewodniczący Rady poddał projekt uchwały pod głosowanie. Za podjęciem uchwały w sprawie przyjęcia rezygnacji członka Zarządu głosowało 16 radnych, 1 wstrzymał się od głosu. Przewodniczący Rady poinformował, że uchwała podjęta została większością głosów. Uchwała
Nr XIII/105/08 – w załączeniu do protokołu.

 

            Kolejny projekt uchwały dotyczył wyboru członka zarządu

            Przewodniczący Rady Bogusław Zduniewicz poinformował, że zgodnie z art. 27 ust. 3 ustawy o samorządzie powiatowym Rada Powiatu wybiera członków Zarządu na wniosek Starosty zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowego składu Rady w głosowaniu tajnym. Przewodniczący Rady poprosił Starostę o zgłoszenie kandydata do funkcji członka Zarządu Powiatu.

            Starosta Jan Zalewski podziękował panu Tadeuszowi Podolińskiemu za pracę w Zarządzie, wprawdzie był to krótki okres bo tylko 3 miesiące ale radny miał tą satysfakcję, że pracował w Zarządzie Powiatu i my wszyscy radni byliśmy z jego pracy zadowoleni.

            Do funkcji członka Zarządu Starosta zgłosił kandydaturę radnego Tadeusza Niewiadomskiego . Radny Tadeusz Niewiadomski – lat 54, żonaty, dwóch synów , wykształcenie wyższe rolnicze, cała jego kariera zawodowa związana jest z rolnictwem lub z obszarami rolniczymi , z instytucjami rolniczymi. Średnie wykształcenie zdobył w Zespole Szkół Rolniczych w Czartajewie, pracował tam po ukończeniu studiów jako nauczyciel oraz instruktor Gospodarstwa Pomocniczego, następnie pracował w Ośrodku Doradztwa Rolniczego, przez pewien czas był kierownikiem ODR w Siemiatyczach, pełnił również funkcję naczelnika Wydziału Rolnictwa Leśnictwa i Ochrony Środowiska Starostwa Powiatowego, jest więc obeznany z problematyką funkcjonowania samorządu, później przeszedł do pracy w Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa w Siemiatyczach, przez pewien okres pełnił funkcje kierownika tej jednostki i aktualnie od wczoraj ponownie objął tę funkcję. Starosta Jan Zalewski wyraził opinię, że radny Tadeusz Niewiadomski swoim doświadczeniem życiowym i zawodowym dobrze przysłuży się do pracy w Zarządzie Powiatu.

 

            Przewodniczący Rady zapytał, czy radny Tadeusz Niewiadomski wyraża zgodę na kandydowanie do funkcji członka Zarządu Powiatu?

            Radny Tadeusz Niewiadomski wyraził zgodę na kandydowanie.

 

            Przewodniczący Rady Bogusław Zduniewicz stwierdził, że w związku z tym iż wybór członka Zarządu następuje w głosowaniu tajnym, należy powołać Komisję Skrutacyjną.

            Przewodniczący Rady poprosił o zgłaszanie kandydatów do pracy w Komisji Skrutacyjnej.

            Starosta Jan Zalewski zgłosił kandydaturę radnego Jana Markiewicza.

            Radny Jan Markiewicz wyraził zgodę na kandydowanie.

            Wicestarosta Mikołaj Mantur zgłosił kandydaturę radnego Wacława Kosińskiego

            Radny Wacław Kosiński wyraził zgodę na kandydowanie.

            Radny Leon Strębski zgłosił kandydaturę radnej Grażyny Jaszczuk.

            Radna Grażyna Jaszczuk wyraziła zgodę na kandydowanie.  

            Ponieważ inne kandydatury nie nie zostały zgłoszone Przewodniczący Bogusław Zduniewicz poddał skład Komisji Skrutacyjnej pod głosowanie. Za powołaniem Komisji Skrutacyjnej w składzie: radny Jan Markiewicz, radna Grażyna Jaszczuk, radny Wacław Kosiński głosowało 17 radnych.  Przewodniczący Rady stwierdził, że Komisja Skrutacyjna powołana została jednogłośnie.

           

            W tym miejscu Przewodniczący Rady udzielił głosu Dyrektorowi Zespołu Szkół Rolniczych
w Ostrożanach Janowi Kobusowi.

            Dyrektor Jan Kobus – odnosząc się do decyzji w sprawie wycofania z porządku obrad punktu dotyczącego powołania w Zespole Szkół Rolniczych w Ostrożananch Liceum Ogólnokształcącego – stwierdził, że decyzję tą i on sam i cała Rada Pedagogiczna traktuje jako porażkę, oraz jako decyzję krzywdzącą naszą placówkę. Dlaczego? Po pierwsze: decyzja ta ogranicza możliwość rozwoju naszej placówki, będziemy próbowali sobie z tym poradzić. Po drugie, ważniejsze, ogranicza możliwości realizowania zainteresowań określonej grupy młodzieży. Liceum Ogólnokształcące, o którego powołanie złożyliśmy wniosek, miało realizować rozszerzony program bezpieczeństwa publicznego w formie innowacji pedagogicznej. Młodzież przygotowana byłaby w kierunku podejmowania dalszej nauki na studiach o kierunkach związanych ze służbami mundurowymi: policja, straż graniczna, straż pożarna. Dyrektor Jan Kobus poinformował, że włożyliśmy w to sporo pracy bo nawiązany był kontakt z komendantami poszczególnych służb mundurowych, były prowadzone rozmowy zarówno z Komendantem Powiatowym Policji jak i Komendantem Powiatowym Państwowej Straży Pożarnej, otrzymaliśmy bardzo duże wsparcie, komendanci zadeklarowali pomoc w ułożeniu programów nauczania, jesteśmy naprawdę zawiedzeni. Dyrektor Jan Kobus poinformował, że odbiera to w ten sposób że ta decyzja różnicuje, dzieli szkoły na lepsze i gorsze a uczestnicząc w posiedzeniach komisji chodziło głównie o to, że szkół ogólnokształcących jest za dużo ale okazało się, że za dużo tylko o Ostrożany a o Czartajew nie. Dyrektor Jan Kobus stwierdził, że dobrze się stało, że liceum ogólnokształcące w Czartajewie powstało, jest to nowa oferta dla ludzi młodych, którzy będą mogli realizować swoje zainteresowania w tym kierunku. Dyrektor Jan Kobus podkreślił, że głosy członków Komisji nie dotarły do niego i jest w dalszym ciągu przy swoim zdaniu że liceum w Ostrożananch powinno powstać przy Zespole Szkół w Ostrożananch. Pocieszające jest to, że w ramach tych dyskusji czuł powiew lęku, bojaźni przed szkołą w Ostrożananch, że może ona zagospodarować bardzo dużo młodzieży – jest to pocieszające bo oznacza, że jest to szkoła konkurencyjna, przyjazna dla ucznia. W swojej dalszej pracy będziemy starali się zrobić wszystko, aby pokazać, że tak jest, że te obawy były słuszne.

            Przewodniczący Rady Bogusław Zduniewicz stwierdził, że wszyscy rozumiemy intencje, które pan dyrektor chciał przedstawić. Najbardziej budujące jest to, że w słowach pana dyrektora padło również takie stwierdzenie, że i tak sobie poradzimy, w tej sytuacji bez podejmowania przez Radę na dzisiejszej sesji decyzji o utworzeniu liceum w Zespole Szkół Rolniczych w Ostrożanach. Przewodniczący Rady wyraził opinię, że szkoła rzeczywiście sobie poradzi a chyba Rada nie zamyka tematu jeżeli chodzi o Ostrożany, chodziło głównie o niefortunny zbieg przekazywania i tworzenia.

 

            Głos zabrał Burmistrz Drohiczyna Burmistrz Wojciech Borzym, który poinformował, że sprawa rozpoczęła się w ubiegły piątek kiedy przeczytał w zaproszeniu na sesję o powołaniu Liceum Ogólnokształcącego w Ostrożanach. Burmistrz Borzym poinformował, że zadzwonił do Starosty z pytaniem, czy przekazuje on liceum dla Gminy Drohiczyn z takich czy innych względów a w Ostrożananch powołuje drugie? Burmistrz Wojciech Borzym podkreśli że nie boi się tego, że jest to w formie konkurencji, bo nie jest to konkurencją, to jest inna młodzież a to jest inna młodzież ale z drugiej strony poczuł się niesmacznie że nie otrzymał wcześniej żadnej informacji że coś takiego jest szykowane . Z punktu widzenia ogólnego potraktowano tak: “bierz to bo nam się to nie opłaci, powołamy inne”. Burmistrz Wojciech Borzym podkreślił, że nie było nigdy jego intencją i nie będzie żeby nie dowarościowywać innych szkół nawet Ostrożan, wprost przeciwnie, bo uważa że dla Starostwa jako organu prowadzącego przybędzie jeszcze jeden sojusznik a nie konkurent w kreowaniu polityki szkół pondgimnazjalnych. Jest to najważniejsze, podstawowe zdanie. Starostwo na pewno ma inne możliwości niż gmina ale Liceum w Drohiczynie chociażby tradycyjnie i historycznie być musi, bez względu na to, czy będzie tam nabór na jeden oddział czy na dwa oddziały my to jako gmina bierzemy na siebie bez względu na to, jakie będą to koszty utrzymania. Generalnie czynnik ekonomiczny jest bardzo ważny jeśli chodzi o to, czy dołożymy 100 tys. zł. czy 150 tys. czy 200 tys. zł. to liceum to będzie funkcjonowało. Nie przyniesiemy ujmy dla Starostwa bo mimo to, że Starostwo przekazało swoje kompetencje i obowiązki w zakresie prowadzenia Liceum Ogólnokształcącego dla Gminy ale niejako moralnie i ustawowo jest odpowiedzialne za kreowanie polityki ponadgimnazjalnej. Nie przyniesiemy ujmy dla Starostwa, wprost przeciwnie, powinniśmy razem zawalczyć o tych uczniów, którzy odchodzą stąd poza powiat i aby nie tylko czynnik ekonomiczny decydował o tym że ci uczniowie tu zostają, trzeba stworzyć im taką ofertę, aby część tych uczniów tutaj pozostało. Burmistrz Wojciech Borzym podkreślił, że nie chce, aby traktowano to jako konkurencję z jednej strony a z drugiej strony aby było to niejako sprawcą tego, że np. w Ostrożanach nie powstało liceum. Burmistrz Borzym stwierdził, że na pewno nie może wpływać czy prosić o to, aby je powołać, czy będzie to konkurencja czy nie, nie jest to zadanie Gminy a zadanie Starostwa i szanownej Rady. Tak jak dyrektor wspomniał, że jest to czy ktoś się obawia? Nie, burmistrz Wojciech Borzym podkreślił, że również kończył szkołę w Ostrożanach i bardzo miło tą szkołę wspomina natomiast powstał taki zbieg okoliczności, w pewnym sensie nie będzie konkurencji czy pretensji jednej strony do drugiej. Na pewno nie będzie żadnych ograniczeń w dostępie innych szkół ponadgimnazjalnych do kontaktu z gimnazjalistami z Drohiczyna, jeżeli któraś ze szkół zechce przyjechać na rozmowy z rodzicami i uczniami – nie ma problemu. Burmisrz Wojciech Borzym podkreślił, że zależy mu tylko na tym, aby była przynajmniej jedna klasa, dobrze gdyby były dwie i aby liceum w Drohiczynie funkcjonowało. Burmistrz wyraził opinię, że przy współpracy Rady Powiatu odnośnie decyzji dotyczącej przekazania tej jednostki, będzie słuszne i przyczyni się do tego, że szkoły ponadgimnazjalne w powiecie będą funkcjonowały bo należy zawalczyć o tych uczniów, którzy od nas odchodzą a szczególnie na terenie gminy Drohiczyn była informacja, że gro uczniów pozostanie ze względu na czynnik ekonomiczny, kogo stać wysyła dzieci dalej, a tereny wiejskie nie muszą dawać gorszej oferty niż licea białostockie. Trzeba do tego dążyć.

            Starosta Jan Zalewski wyraził opinię, że to rozwiązanie, które zastosowała Rada Powiatu i wcześniej Rada Gminy Drohiczyn jest rozwiązaniem kompromisowym. Faktycznie, tak terminy te się nałożyły ale odkładać tego nie można bo wiadomo, że trzeba rozpocząć nabór na nowy rok szkolny. Faktycznie, dyrektor Kobus już wcześniej nosił się z zamiarem aby utworzyć innowację pedagogiczną, w tamtym roku nie przedkładaliśmy projektu uchwały aby tworzyć liceum ogólnokształcące jeszcze liczyliśmy na to , że liceum w Drohiczynie podźwignie się i zrobi nabór nie na jedna klasę a na dwie – tak się nie stało. W tym roku prace te trwały równolegle, zarówno rozmowy z panem burmistrzem , zmierzały do tego, aby rozwiązać ten problem znaleźć złoty środek bo pomysły były różne: aby to liceum likwidować, wtedy Rada Miasta tworzy je od nowa, prowadzone były różne rozmowy i doszliśmy do wniosku że lepiej będzie jeśli będzie to przekazanie kompetencji Rady Powiatu, która ma w kompetencji prowadzenie szkół ponadgimnazjalnych więc uchwały: Rada Miasta przejmuje, my przekazujemy, później porozumienie szczegółowe. Jednocześnie też trwały prace jeżeli chodzi o nabór w innych jednostkach powiatowych, powinniśmy dbać o nasze jednostki, pozyskiwać młodzież do naszych jednostek przez to subwencję i przez to zapewnienie też bytu dla nauczycieli przez to godzin a przez to płac. Niestety, państwo wiecie jakie są czasy, jest to rynek. Tak jak w różnych dziedzinach gospodarki, tak samo jest rynek edukacyjny. Stworzyła się pewna konkurencja między dwoma samorządami: samorządem gminnym i samorządem powiatowym ale powinniśmy szukać kompromisu, nie wchodzić w konflikty w tym obszarze i w ogóle w innych obszarach. Starosta poinformował, że wczoraj po komisji pomyślał, że w Czartajewie zrobimy Liceum Ogólnokształcące o profilu grafika komputerowa więc nie będzie to tradycyjne liceum ogólnokształcące o profilu matematyczno – przyrodniczym czy humanistycznym tylko z określonym profilem, skierowane do określonej grupy uczniów natomiast z liceum w Ostrozanach dla dobra sprawy, dla dobra Drohiczyna i liceum drohiczyńskiego, które z różnych przyczyn podupadło, aby to liceum podtrzymać wycofamy się z tworzenia Liceum Ogólnokształcącego w Ostrożananch z profilem obronnym, gdzie rozszerzone byłyby przedmioty: WOS, wychowanie fizyczne i przysposobienie obronne. Ewentualnie pan dyrektor Kobus mając liceum profilowane przy profilu organizacja usług gastronomicznych wprowadzi profil obronny zmodyfikowany bo nie będzie to to samo więc problem rozwiązaliśmy, nie ma co dalej kruszyć kopii, Drohiczyn będzie zadowolony i my też sobie poradzimy.

            Burmistrz Wojciech Borzym zwracając się do Starosty poprosił, nie traktujmy się jako konkurencji z jednej strony a z drugiej strony że my byliśmy sprawcą tego, że dla dobra sprawy liceum w Ostrożanach nie powstało. Burmistrz poinformował, że powiedział, ze nie jest to dla nas konkurencją to należy do państwa decyzji, podkreślił również, że nigdy nie chciał tego rozpatrywać i nigdy nie wypłynęło od niego żeby samorząd powiatowy wycofywał się z czegokolwiek dla dobra sprawy – absolutnie. Burmistrz stwierdził, że wyraził tylko swoje zdanie bo kiedy w ostatniej chwili dowiedział się o tym, że liceum powstaje w Ostrożananch to taka była jego pierwsza reakcja. Teraz mówi się że w ubiegłym roku nie bo Starostwo prowadziło jeszcze liceum w Drohiczynie a teraz jak przejmuje je gmina to akurat tak się złożyło że na tej samej sesji to już teraz można – Burmistrz Borzym poinformował, że takie było jego odniesienie i stwierdzenie. Burmistrz Wojciech Borzym podkreślił, że Ostrożany nie są dla nas konkurencją, ale uważał to za fo pas bo na tej samej sesji jedno liceum jest przekazywane a drugie jest obok powoływane to dlaczego liceum o profilu obronnym nie zostało powołane w Drohiczynie? Byłoby to poszerzeniem oferty.

            Przewodniczący Rady Bogusław Zduniewicz stwierdził, że najważniejsze są kompromisy, o których wspominał pan Starosta.

            Dyrektor Jan Kobus zapytał, skąd w takim razie wzięła się negatywna decyzja? Skoro nie chodzi o konkurencję, to o co chodzi?

 
           
           

            Przewodniczący Rady poprosił Komisję Skrutacyjną o przystąpienie do pracy i przygotowanie kart do głosowania, w tym celu ogłosił przerwę.

 

            Po przerwie Przewodniczący Bogusław Zduniewicz poprosił Przewodniczącego Komisji Skrutacyjnej o przedstawienie zasad głosowania.

            Przewodnicząca Komisji Skrutacyjnej Grażyna Jaszczuk poinformowała, że na karcie do głosowania znajduje się nazwisko kandydata oraz trzy kratki: “za”, “przeciw”, “wstrzymuję się”. Aby oddać swój głos należy wpisać znak X w jednej wybranej kratce.

            W tym miejscu przeprowadzone zostało głosowanie. Radni wyczytywani kolejno z listy otrzymywali karty do głosowania i oddawali swój głos.

            Po przeprowadzeniu głosowania Przewodniczący Rady ogłosił przerwę w celu ustalenia wyników głosowania.

 

            Po przerwie Przewodnicząca Komisji Skrutacyjnej Grażyna Jaszczuk przedstawiła protokół Komisji Skrutacyjnej powołanej na XIII sesji III kadencji Rady Powiatu w Siemiatyczach w dniu 27 marca 2008r. dla przeprowadzenia głosowania w sprawie wyboru Członka Zarządu Powiatu Siemiatyckiego. Komisja Skrutacyjna ustaliła, że w wyniku tajnego głosowania Członkiem Zarządu Powiatu Siemiatyckiego został Pan Tadeusz Niewiadomski.

            Przewodniczący Rady Bogusław Zduniewicz stwierdził, że Rada Powiatu Siemiatyckiego podjęła uchwałę w sprawie wyboru członka zarządu. Uchwała

Nr XIII/106/08 – w załączeniu do protokołu.

            Przewodniczący Bogusław Zduniewicz serdecznie pogratulował radnemu Tadeuszowi Niewiadomskiemu wyboru na członka Zarządu Powiatu.

            Radny członek Zarządu Tadeusz Niewiadomski  stwierdził, że jest bardzo mile zaskoczony zaufaniem, jakim został obdarzony jednocześnie zadeklarował, że postara się dotrwać do końca tego Zarządu i wspólnie pracować na rzecz rozwoju powiatu.

 

            Ostatni projekt uchwały dotyczył stwierdzenia wygaśnięcia mandatu radnego.

           

            Przewodniczący Rady Bogusław Zduniewicz poinformował, że w dniu 18 marca br. pan radny Tadeusz Podoliński złożył pisemne zrzeczenie się mandatu. Przewodniczący Rady Bogusław Zduniewicz zapytał, czy potrzebne są dodatkowe informacje w sprawie projektu tejże uchwały?

            Ponieważ radni nie zgłaszali pytań Przewodniczący Rady poddał projekt pod głosowanie.

            Za podjęciem uchwały w sprawie stwierdzenia wygaśnięcia mandatu radnego głosowało 17 radnych. Przewodniczący Rady stwierdził, że uchwała podjęta została jednogłośnie. Uchwała Nr XIII/107/08 – w załączeniu do protokołu.

 
P – kt 15.
 

            Starosta Jan Zalewski przypomniał, że pierwsza interpelacja dotyczyła wartości planowanej inwestycji drogowej. Projekt obejmuje pięć zadań, szóste jest to studium wykonalności, całość wszystkich zadań jest to 29km 649m. Koszt robót czyli wartość całego zadania jest to 16.662.814 zł. Budżet RPO – zamierzamy pozyskać środki w wysokości 9.993.608 zł. Pozostałe środki – 3.310.206 zł pochodzić będą z budżetu powiatu oraz gmin uczestniczących w tym projekcie, wszystkie gminy podjęły już akceptację na swoich Radach, włącznie z Miastem Siemiatycze. Miasto Siemiatycze – 585 tys. zł. Gmina Siemiatycze 1.042 tys zł. Gmina Grodzisk – 850 tys. zł. Gmina Dziadkowice – 350 tys. zł. Gmina Nurzec Stacja – 518 tys. zł. Gmina Mielnik – 14 tys. zł. Tak kształtuje się montaż zadaniowy i finansowy planowanej inwestycji.

            Drugie zapytanie - sprzedaż w Czartajewie a wystawa koni. Starosta Jan Zalewski poinformował, że sprzedaż w Czartajewie nie dotyczy żadnych gruntów a dotyczy mieszkań należących do Gospodarstwa Pomocniczego, trzeba tu wykonać podział. Powie o tym naczelnik Łopaciuk. Jeśli chodzi o wystawę koni był taki zamiar, aby wystawa ta była samorządowa: samorząd województwa, powiatu, gminy na niezależnym gruncie – takie były przymiarki. Na spotkaniu, które odbyło się w Starostwie pan Niwiński zastępca prezesa Zarządu Wojewódzkiego Związku Hodowców Koni mówił, że będzie jedna wystawa i tego trzymaliśmy się. Starosta poinformował, że w poniedziałek był w Białymstoku, gdzie rozmawiał z głównym prezesem Związku Hodowców Koni, zmienili oni zdanie: trzeba wyrazić zgodę również dla pana Tołwińskiego, dla nas, gdyby jeszcze ktoś wystąpił też wyraźmy zgodę – Starosta poinformował, że uznał – przedstawił to wczoraj na posiedzeniu Zarządu – że nie ma sensu organizować dwóch wystaw bo nie ma tyle materiału hodowlanego żeby organizować dwie wystawy w Powiecie Siemiatyckim, zwłaszcza że jest wystawa w Szepietowie, w Sokółce. Skoro tam jest infrastruktura niech rodzina państwa Tołwińskich wystawę tą organizuje a my zajmiemy się czym innym, można organizować różne inne święta rolnicze i nie będziemy wywarzać otwartych drzwi.

            O rozszerzenie informacji dotyczącej sprzedaży mienia w Czartajewie Starosta poprosił naczelnika Wydziału Geodezji Romana Łopaciuka.

            Naczelnik Roman Łopaciuk poinformował, że chodzi o działkę zabudowaną budynkami mieszkalnymi. Najemcy tych budynków zwrócili się do nas z chęcią wykupienia tych budynków, nie jest to teren niezbędny dla gospodarstwa, gospodarstwo wyraziło zgodę na podział tego terenu i przeznaczenie do zbycia. Nie uszczupli to majątku gospodarstwa.

            Starosta Jan Zalewski poinformował, że trzecie zapytanie – interpelacja dotyczyła planowania budowy rond w Perlejewie i w Siemiatyczach. O odpowiedź Starosta poprosił dyrektora Powiatowego Zarządu Dróg Henryka Czmuta.

            Dyrektor Henryk Czmut poinformował że idea przebudowy tych skrzyżowań wynikła w przypadku ulicy Armii Krajowej z dużej wypadkowości tego skrzyżowania, natomiast w przypadku Perlejewa z nieczytelności tego rozwiązania, zbiega się tam 5 dróg. Drugim bardzo istotnym czynnikiem jest to, że na poziomie rządowym Ministerstwo Finansów prowadzi rozmowy z Europejskim Bankiem Inwestycyjnym dotyczącym uruchomienia w latach następnych programu likwidacji miejsc niebezpiecznych. Program ten ma być skierowany do dróg powiatowych i gminnych oraz miast na likwidację tak newralgicznych punktów jak skrzyżowania. . W związku z tym, że procedury projektowe są czasochłonne wyszliśmy z założenia że trzeba być przygotowanym do złożenia aplikacji w tym projekcie. Jest to etap wstępny, dotyczy jedynie projektów. Najwcześniej program może być uruchomiony w 2009 lub 2010 roku. W ramach projektowania jest przeprowadzane badanie ruchu oraz struktury rodzajowej pojazdów i na tej podstawie dobierane są parametry techniczne ronda. Dyrektor Henryk Czmut zapewnił, że na etapie projektowania będziemy uwzględniać szczególnie w przypadku tego skrzyżowania fakt, że natężenie ruchu samochodów jest tu bardzo duże, z pewnością ten element zostanie uwzględniony.

            Radny Krzysztof Andruszkiewicz zapytał, czy w ramach tego projektu ronda można by włączyć remont - modernizację odcinka ulicy Armii Krajowej od mostku do projektowanego ronda? Jest to chyba jedyna okazja aby to wykonać. TIR-y nie przejadą ulicą Kościuszki bo tam jest zakaz jadąc na Czeremchę co ma bardzo często miejsce w przypadku odpraw do krajów Wspólnoty Niepodległych Państw, muszą jechać całym ciągiem ul. Armii Krajowej do ul. 11 Listopada, do centrum i na światłach w prawo i dopiero na Czeremchę radny Krzysztof Andruszkiewicz stwierdził, że gdyby formalnie można było te dwa projekty połączyć – radny poinformował, że stawia taki wniosek.

            Starosta Jan Zalewski poinformował, że zostanie to rozważone.

            Następna interpelacja dotyczyła parku technologicznego, skąd taki pomysł, z kim zawarty jest list intencyjny, dlaczego Czartajew? O udzielenie odpowiedzi Starosta poprosił Wicestarostę Mikołaja Mantura.

            Wicestarosta Mikołaj Mantur poinformował, że powstała koncepcja w ramach nowego programowania funduszy europejskich aby powstało w kraju od pięciu do dwunastu parków technologicznych, w pierwszej kolejności parki takie miałyby być tworzone właśnie na “ścianie wschodniej” czyli w województwach: podlaskim, świętokrzyskim, podkarpackim i warmińsko – mazurskim. Parki mają być tworzone przede wszystkim w oparciu o dotacje z funduszy europejskich. W związku z tym podpisany został list intencyjny, który do niczego konkretnie nie zobowiązuje, list podpisany został z firmą Theofinance w Rykach ponieważ właśnie tam powstaje pierwszy park technologiczny stąd też właśnie tam firma ta zlokalizowała się. Pierwszy paragraf listu intencyjnego brzmi następująco: “Firma Theofinance   oświadcza, że w oparciu o środki własne oraz fundusze Unii Europejskiej planuje zbudować w latach 2009 – 2010 na terenie Powiatu Siemiatyckiego park technologiczny oraz małą elektrownię biometanową”. W tym celu potrzebuje działki o powierzchni w sumie około 15 ha, 10 ha na park technologiczny, 5 ha na elektrownię biometanową. Dalej w owym liście intencyjnym zawarte jest stwierdzenie że udostępnienie działki dla firmy Theofinance nastąpi w formie sprzedaży, długoletniej dzierżawy lub wniesienia aportem. Projekt zakłada budowę kompleksu obiektów produkcyjnych, magazynowych w tym chłodni, z zapleczem biurowym, naukowym. Dodatkowo w obiektach mają mieścić się powierzchnie konferencyjne i wystawiennicze. Wszystko to ma promować przedsiębiorczość na naszym terenie.

            Starosta Jan Zalewski podkreślił, że jako samorządy jesteśmy żywo zainteresowani rozwojem powiatu i tu jest taka możliwość. Firma wychodzi z pewnym pomysłem. Dlaczego Czartajew? Ponieważ tam mamy możliwości jeżeli chodzi o obszar, jest to nasze mienie komunalne więc możemy tym dysponować.

 

            Odpowiadając na zapytanie dotyczące majątku, który pozostał do zbycia w Wólce nad Bugiem Starosta poinformował, że mamy tam do zbycia jeszcze pozostałości po ośrodku rekreacyjno wypoczynkowym, chodzi o tzw. hydrofornię, zespół szaletów oraz prysznice. Chcielibyśmy to sprzedać. Mamy również działki nad Bugiem. O szczegóły Starosta poprosił Naczelnika Wydziału Geodezji Romana Łopaciuka.

            Naczelnik Roman Łopaciuk poinformował, że dwa razy przystępowaliśmy do przetargów na zbycie nieruchomości , jest to nieruchomość zabudowana budynkiem hydroforni, szaletami. Budynki te są dość zdewastowane. Niestety, nie przyniosło to żadnego rezultatu. Po aktualizacji operatu szacunkowego przystąpimy do ogłoszenia przetargu. Z tyłu za działkami, które zostały już zbyte były zabudowane domkami letniskowymi, pozostała jeszcze , jeżeli Zarząd podejmie taką decyzję zostanie przeznaczona do podziału , jest to jedna duża działka, jest ona z dojazdem , być może można ją podzielić.

 

            Kolejne zapytanie dotyczyło inwestycji drogowych. Starosta Jan Zalewski poinformował, że jeśli chodzi o procentowy udział w montażu finansowym faktycznie, w pierwotnym planowaniu było tak, że w RPO, też tak planowaliśmy w budżecie, że miało być dofinansowanie w wysokości 90% , później Zarząd Województwa obniżył to posługując się algorytmem , który polega na dochodach w danej jednostce samorządowej w przeliczeniu na jedną osobę. Wyszło u nas, że mamy 60%. Idea - jak tłumaczono na ostatnim konwencie starostów województwa podlaskiego - jest taka, aby z puli tych środków, które mamy do dyspozycji na województwo podlaskie obdzielić jak najwięcej projektów, które są składane i przez samorządy gminne, miasta, samorządy powiatowe. Zarząd Województwa kierował się solidaryzmem samorządowym w związku z tym trzeba było zmienić te proporcje, dlatego rozmawialiśmy z gminami aby te 40% podzielić na pół : 20% powiat, 20% gmina. Wszystkie gminy i miasto wyraziły zgodę na taki montaż finansowy, wszystkie gminy oraz miasto podjęły już uchwały , teraz będziemy podpisywać stosowne porozumienia.

 

            Kolejna interpelacja dotyczyła spraw związanych z funkcjonowaniem SP ZOZ. O udzielenie odpowiedzi Starosta poprosił dyrektora SP ZOZ Mirosława Leśkowicza.

            Dyrektor SP ZOZ Mirosław Leśkowicz przypomniał, że pierwsze pytanie dotyczyło kontraktu na szpital. Zgodnie z zawartą umową szpital funkcjonuje na podstawie tejże umowy w okresie do końca kwietnia. Obecnie jesteśmy na etapie przygotowywania dokumentacji aktualizacyjnej w wyniku której w połowie kwietnia będzie przeprowadzona pewna forma negocjacji i na bazie tychże uzgodnień będzie zawarta umowa na dwa miesiące: na maj i na czerwiec. W dalszej perspektywie zgodnie z przewidzianym harmonogramem pod koniec miesiąca maja będzie znów przygotowywanie dokumentacji aktualizacyjnej i wtedy przeprowadzony będzie konkurs, który ma spowodować zawarcie umowy o dłuższym horyzoncie czasowym, niemniej jednak jak ostatecznie czynności te zostaną przeprowadzone na tym etapie trudno określić. Szpital podlegać będzie dalszym elementom kontraktowania usług medycznych – tylko szpital.

            Drugie pytanie dotyczyło ambulatorium. Dyrektor Mirosław Leśkowicz poinformował, że w dniu 28 lutego wygasła umowa z Narodowym Funduszem Zdrowia zawarta między pogotowiem a NFZ, w tym momencie świadczenie to pozostawało niezakontraktowane dla naszego powiatu. Jest to bardzo niewdzięczne świadczenie przede wszystkim z racji bardzo niskiej przychodowości, jednak mając na uwadze element potężnego chaosu jaki dotknąłby szpital dyrektor Mirosław Leśkowicz poinformował, że podjął decyzję i domówił się z Narodowym Funduszem Zdrowia, świadczenie to jest w tej chwili realizowane przez szpital, horyzont czasowy tejże umowy został w trakcie negocjacji określony do dnia 30 czerwca 2008r. Analiza ekonomiczna wskazuje, że miesięcznie szpital na tej działalności będzie tracił około 7 tys. zł. Świadczenie realizowane jest przy pomocy lekarzy rodzinnych , głównie są to: pan dr Wasilewski, pani dr Sawczuk-Wasiluk , pani dr Stradczuk, mamy dwoje lekarzy z Białegostoku: pani dr Katarzyna Klimiuk pan Wiechowski, zatrudnione zostały również trzy nowe pielęgniarki. Oprócz tego musimy ponieść koszty z tytułu doposażenia ambulatorium bo wyposażenie było pogotowia, musimy ponieść koszty zakupu sprzętu jednorazowego użytku, zakupu leków, ponieść koszty utrzymania lokalu, energii, wody, energii cieplnej.

            Kolejne pytanie dotyczyło sytuacji ekonomicznej laboratorium. Dyrektor Mirosław Leśkowicz poinformował, że laboratorium jest to taka komórka, która jest powołana dla bardziej kompleksowego realizowania usług w szpitalu i w poradniach specjalistycznych , nie jest komórką, której mierzy się wynik finansowy ponieważ nie podlega ona kontraktowaniu usług tak jak nie podlega kontraktowaniu usług usługa RTG , sterylizacja, czy sekcja techniczno - administracyjna. Są to komórki powołane na okoliczność spełnienia wymogów NFZ i realizujące zlecenia komórek kontraktowanych przez Narodowy Fundusz Zdrowia. To, co dana komórka jest w stanie uzyskać z przychodów z zewnątrz, stanowi to zmniejszenie kosztu funkcjonowania tej placówki, natomiast nie można i nie ma takiej opcji żeby te komórki mogły być kalkulowane pod kątem przychodowości, zysku i wyniku ekonomicznego. Dyrektor Mirosław Leśkowicz stwierdził że osobiście uważa iż pewne tak daleko rozbudowane komórki przy średniej klasy szpitalach nie powinny funkcjonować, jest to wymysł zbyt kosztowny dla takich zakładów , jednak przepisy w tym zakresie są bezwzględne i takie komórki, takie placówki funkcjonują i takie zadania musimy realizować.

 

            Starosta Jan Zalewski przypomniał, że kolejne zapytanie dotyczyło tego, kto jest nabywcą nieruchomości przy ulicy 11 Listopada.

            Naczelnik Roman Łopaciuk poinformował, że prawo własności zostało przeniesione 21 listopada 2006r. na rzecz państwa Kutyłowskich, chodzi o nieruchomość o powierzchni 49,88m2, położoną na Wesce. Pan Kutyłowski został na podstawie protokołu rokowań sporządzonego 2 czerwca 2004r. Zakwalifikowany jako nabywca ze względu na to, że dwukrotnie odbył sie przetarg na zbycie tej nieruchomości , zakończony negatywnie, dlatego przystąpiono do rokowań. Ze względu na to, że pan Kutyłowski przebywał za granicą nie można było sporządzić aktu notarialnego, został on sporządzony w listopadzie 2006 roku.

 

            Starosta Jan Zalewski - odpowiadając na kolejną interpelację dotyczącą ulic w mieście - poinformował, że miasto podjęło stosowne uchwały, umowy są przygotowywane. W ostatnim czasie poprawiły się relacje między Miastem a Powiatem, Starosta poinformował, że osobiście odbył kilka rozmów z panem Burmistrzem oraz w szerszych gronach , w rozmowach brał również udział Wicestarosta.

 

            Kolejny punkt dotyczył sprzedaży przy ul. Szpitalnej – sprawa bonifikat.

            Naczelnik Roman Łopaciuk poinformował, że w budynku lokalowym przy ul. Szpitalnej jest 30 samodzielnych lokali , 24 zostały sprzedane, 6 lokali należy do Starostwa . Dokładnie 22 września 2004 roku nastąpiła zmiana ustawy o gospodarce nieruchomościami, która w art 68 obligowała od 22 września 2004 roku Starostwa do żądania zwrotu bonifikaty jeżeli nastąpi sprzedaż na rzecz osób trzecich . Spotkaliśmy się z jednym takim przypadkiem na ul. Szpitalnej – dokładnie 15 grudnia 2004 roku nastąpiło zbycie na rzecz osoby trzeciej w związku z tym zażądaliśmy zwrotu bonifikaty, zwrot ten został dokonany. Jest jeszcze drugi taki przypadek, chodzi o Czartajew tam zwrot również został dokonany.

 

            O odpowiedź na zapytanie dotyczące powiatowej biblioteki publicznej Starosta poprosił Naczelnik Wydziału Rozwoju Gospodarczego i Promocji Powiatu Annę Berezę. 

            Naczelnik Anna Bereza poinformowała że w dniu 16 stycznia br zostało podpisane porozumienie na powierzenie realizacji zadań powiatowej biblioteki publicznej z Burmistrzem Miasta Drohiczyn, dotyczy ono realizacji tych samych zadań, które były zlecane w latach poprzednich, chodzi o 25 tys. zł. porozumienie mówi o przekazaniu tej kwoty w jednej racie do 10 marca danego roku ze względu na to że są przewidziane zapisy, które mówią o podziale tej dotacji na część na wynagrodzenie i na zakup książek. Zapis mówi, że biblioteka nie może przeznaczyć mniej niż 40% z kwoty 25 tys. zł. na zakup książek, jest również zapis mówiący że książki te stanowią mienie powiatu. Z chwilą gdy biblioteka przestałaby realizować zadania biblioteki powiatowej książki te powinny do nas wrócić. Nie więcej niż 60% kwoty dotacji może być przeznaczone na wynagrodzenie pracownika, który zostanie zatrudniony na ½ etatu, pracownikowi temu określony zostanie ścisły zakres obowiązków, będzie on realizował zadania wyłącznie związane z realizacją zadań powiatowej biblioteki publicznej . Zgodnie z zapisami porozumienia środki zostały przekazane, w marcu dokonane zostały zmiany w statucie biblioteki, realizuje ona zadania powiatowej biblioteki niemniej jednak jej nazwa nie ulega zmianie. W chwili obecnej zadania te zostały powierzone pracownikowi, który był zatrudniony przez bibliotekę w ramach robót interwencyjnych, od 1 kwietnia będzie zatrudniony pracownik, któremu przydzielone zostanie to zadanie. Nasze porozumienie nie obliguje do umieszczenia szyldu że jest to biblioteka powiatowa bo realizuje ona jedynie zadania biblioteki powiatowej. Na tablicy ogłoszeń jest wywieszona informacja na ten temat. W chwili obecnej można już znaleźć dość dużą ilość studentów spoza terenu Gminy Drohiczyn którzy korzystają z wypożyczeń. Biblioteka przygotowała już spotkanie z przedstawicielami biblioteki wojewódzkiej , 5 kwietnia odbędzie się szkolenie dla przedstawicieli z poszczególnych bibliotek z terenu Powiatu Siemiatyckiego. Z naszej strony biblioteka wojewódzka została powiadomiona pismem iż porozumienie takie zostało zawarte, korespondencja, która dotyczy realizacji tych zadań jest kierowana do biblioteki w Drohiczynie. Naczelnik Anna Bereza wyraziła opinię, że jest to zbyt krótki okres czasu aby oceniać realizację zadań   tym bardziej że porozumienie mówi, że sprawozdanie z pracy z zakresu wykonywanych zadań będzie przekazywane zawsze do 15 stycznia roku następnego, łącznie z rozliczeniem finansowym.

            Radny Krzysztof Andruszkiewicz stwierdził, że rozumując logicznie wcześniej zadania powiatowej biblioteki realizowała Miejska Biblioteka Publiczna w Siemiatyczach. Czy książki zakupione z dotacji przekazanej przez powiat zostały zwrócone?

            Naczelnik Anna Bereza poinformowała, że w zapisach porozumienia, które zawarte było z Urzędem Miasta nie mieliśmy takiego zapisu, stąd zapis w nowym porozumieniu. Powstał na tym tle spór między stanowiskiem przedstawianym przez powiat i zaopiniowanym przez radcę prawnego że po zakończeniu realizacji porozumienia książki, które były zakupione przez Bibliotekę Miejską w Siemiatyczach powinny być przekazane dla biblioteki, która zadanie to będzie realizowała. Jednak zdania na ten temat są podzielone, inne jest nasze stanowisko w tej sprawie, inne jest stanowisko Miasta. Sprawa ta do dnia dzisiejszego nie jest rozstrzygnięta. W porozumieniu z Miastem nie było takiego zapisu, który jednoznacznie by to regulował.

            Starosta Jan Zalewski poinformował, że będziemy szukać kompromisowego rozwiązania i wyraził nadzieję, że problem ten będzie rozwiązany.

 

            Starosta Jan Zalewski poinformował, że faktycznie powstał zespół ds wspierania inwestycji ale zespół ten ma pracować w obszarze spraw dotyczących inwestycji które wypadły z tzw. listy indykatywnej , dotyczą one m.in. Miasta Siemiatycze – Burmistrz Miasta Siemiatycze ma kontakty z zespołem.

 

            O odpowiedź na zapytanie dotyczące BIP Starosta poprosił Sekretarza Powiatu Jerzego Woźniaka.

            Sekretarz Powiatu Jerzy Woźniak stwierdził, ze faktycznie trzeba nałożyć większe restrykcje na osobę, która zajmuje się BIP-em. Jest jedna osoba, która się tym zajmuje i w przypadku nieobecności tej osoby nie można dokonywać zmian ponieważ tylko ta osoba posiada kody dostępu i może wprowadzać zmiany czy też nowe publikacje. Sekretarz Powiatu Jerzy Woźniak zobowiązał się, że w ciągu 3 tygodni BIP zostanie doprowadzony do aktualnego stanu.

 

            O odpowiedź na kolejne zapytanie – dotyczące oceny pracowników Starosta poprosił Sekretarza Powiatu Jerzego Woźniaka.

            Sekretarz Powiatu Jerzy Woźniak poinformował, że ocena pracownicza wynikająca z ustawy o zmianie ustawy o pracownikach samorządowych została przeprowadzona w ustawowym terminie tzn. do 10 października 2007 roku. Starosta przeprowadzał ocenę pracowniczą naczelników, kadry kierowniczej natomiast naczelnicy przeprowadzali ocenę podległych sobie pracowników. Nie było ocen negatywnych.

 

            Ostatnie zapytanie dotyczyło kwestii odkrzaczania dróg. O odpowiedź Starosta poprosił dyrektora powiatowego Zarządu Dróg Henryka Czmuta.

            Dyrektor Henryk Czmut poinformował, że w zakresie zakupu rębaka , jest on wskazany na ostatni etap usuwania krzaków, pozwala on przyśpieszyć proces wycinki.   W tym roku podejmiemy próby wspomagania zwalczania krzaków przy pomocy interwencji chemicznej. Jest to krok w kierunku likwidacji zakrzaczenia, które nie jest łatwe do usunięcia w krótkim czasie.

            Dyrektor Henryk Czmut poinformował, że masa w tej chwili jest złożona na placu Zarządu Dróg, , będzie ona do wykorzystania, zainteresowany jest dyrektor Zespołu Szkół Rolniczych w Ostrożanach. 

 


P – kt 16.
 

            Radny Krzysztof Andruszkiewicz stwierdził, że z wielką atencją wysłuchał sprawozdania Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej z prac komisji. Radny zapytał, czy członkowie komisji byli przez Zarząd kierowani na szkolenie? Jeżeli nie, radny złożył wniosek, aby odbyli szkolenie, oczywiście jeśli wyrażą zgodę. Radny Krzysztof Andruszkiewicz podkreślił że jego wniosek nie wynika z faktu, ze źle ocenia pracę komisji – wręcz przeciwnie, chodzi raczej o rozwój.

           

            Głos zabrał Pan Tadeusz Podoliński, który przypomniał, że 3 miesiące temu deklarował swoją pracę w Radzie, jednak stało się inaczej. Pan Podoliński poinformował, że życie zawodowe postawiło przed nim konieczność wyboru – jak wybrał, radni wiedzą. Pan Tadeusz Podoliński stwierdził, że odchodząc z Rady odchodzi w przeświadczeniu, że społeczeństwo powierzyło mandaty radnych Powiatu Siemiatyckiego w godne ręce, mandaty mają ludzie mądrzy. Będąc członkiem Zarządu miał możliwość uczestniczenia bardzo blisko w pracach ze Starosta z jego zastępcą oraz z Przewodniczącym Rady. Pan Tadeusz Podoliński wyraził opinię, że są to ludzie przygotowani do pełnienia swoich funkcji , mają pełną wiedzę, dużo życzliwości i przyjemnie się z nimi współpracowało. Pan Podoliński poinformował, że w związku ze swoją działalnością zawodową miał możliwość kontaktu z kierownikami jednostek organizacyjnych podległych Starostwu, najmilej wspomina współpracę z Powiatowym Urzędem Pracy jak i z Powiatowym Zarządem Dróg, pracują tam ludzie profesjonalni, cieszmy się, że posiadamy takich ludzi. Pan Tadeusz Podoliński podziękował radnym za dotychczasową współpracę, było miło, stało się, jak się stało.

 

            Przewodniczący Rady Bogusław Zduniewicz stwierdził, że rozumiemy przyczyny złożenia rezygnacji z funkcji radnego oraz członka Zarządu jednak z bólem głosował za podjęciem tejże uchwały.

 

            Radny Jerzy Szawkało odnosząc się do wypowiedzi radnego Krzysztofa Andruszkiewicza dotyczącej szkoleń dla członków Komisji Rewizyjnej poinformował, że miał dwukrotnie zaproszenia na szkolenia ale nie z korzystał z nich z uwagi na brak czasu. Następnym razem jeśli będą takie zaproszenia postara się sam wziąć w nich udział lub oddeleguje jednego z członków Komisji Rewizyjnej.

            Radny Jerzy Szawkało stwierdził, że wszyscy wiemy że dyrektor Leśkowicz wyprowadził szpital z głębokiego dołka ale teraz szykuje się kolejny dołek ze względu na to, że będzie musiał płacić po 7 tys. zł. miesięcznie, a wiadomo jaka będzie to kwota za 10 miesięcy a i tak nie jest łatwo.   Czy pan dyrektor przeprowadził symulację, jaki może być wynik deficytowy na koniec roku bo może dojść do tego inny wynik ujemny i w sumie może być to wynik katastrofalny.

            Dyrektor Mirosław Leśkowicz stwierdził, że temat służby zdrowia jest to temat bardzo skomplikowany nie jest tematem wdzięcznym. Dziedzina ta będzie deficytową dziedziną jednak w takiej sytuacji, w takim przedsiębiorstwie kładzie się na szalę dwa tematy: z jednej strony jest ekonomia a z drugiej pacjent. Dyrektor Mirosław Leśkowicz podkreślił, że zawsze stara się nie zapominając o ekonomii, kierować dobrem pacjenta. Co do ekonomii to na bazie kontraktu, który był mu znany na początku kwartału ten rok zaplanowany jest ze stratą. Jak w konsekwencji poukłada się kontraktowanie usług, po raz pierwszy stoimy przed faktem, że kontraktowanie jest rozczłonkowane, składa sie z wielu etapów więc ani my nie wiemy ani Narodowy Fundusz Zdrowia nie wie jakimi środkami będzie dysponował za miesiąc lub za dwa miesiące. Trzeba mieć nadzieję, że pewne działania naprawcze ze strony ministerstwa pojawią się. Dyrektor Mirosław Leśkowicz poinformował, że kontaktował się z koleżankami i kolegami – dyrektorami SP ZOZ-ów w województwie podlaskim , prawie wszyscy w tym roku założyli ujemny wynik finansowy z działalności szpitala. Jest ciężko.

 
P – kt 17.
 

            W związku z wyczerpaniem porządku obrad Przewodniczący Rady Bogusław Zduniewicz podziękował zebranym za przybycie i zamknął obrady XIII sesji Rady Powiatu Siemiatyckiego.

 

            Na tym protokół zakończono i podpisano.

 
 
PRZEWODNICZĄCY RADY

mgr inż. Bogusław Zduniewicz

 
 
 
Protokółowała: mgr Elżbieta Malinowska
 

Metryka strony

Udostępniający: SP

Wytwarzający/odpowiadający: Radosław Jaszczołt

Wprowadzający: Radosław Jaszczołt

Data wprowadzenia: 2008-09-10

Data modyfikacji: 2008-09-10

Opublikował: Radosław Jaszczołt

Data publikacji: 2008-09-10