Sesja_Nr_XXIV

Protokół Nr XXIV/10

z sesji Rady Powiatu Siemiatyckiego, która odbyła się w dniu 28 września 2010 roku w Starostwie Powiatowym w Siemiatyczach i trwała od godz. 1200 do godz. 1415.

 

W sesji uczestniczyło 16 radnych według załączonej listy obecności. Nieobecny był radny Tadeusz Niewiadomski .

 

W sesji uczestniczyli kierownicy jednostek organizacyjnych powiatu i administracja Starostwa według załączonej listy obecności a także wójtowie, przedstawiciele mediów oraz mieszkańcy powiatu.

 

W sesji uczestniczyli również:

  1. Jerzy Woźniak – Sekretarz Powiatu

  2. Walentyna Kwiatkowska – Skarbnik Powiatu

  3. Jacek Sitarski – Radca Prawny

 

Obradom przewodniczył Przewodniczący Rady Powiatu Siemiatyckiego – Bogusław Zduniewicz.

 

P – kt 1.

 

Przewodniczący Rady Bogusław Zduniewicz otwierając XXIV sesję III kadencji Rady Powiatu Siemiatyckiego serdecznie powitał radnych, Starostę, członków Zarządu, przedstawicieli instytucji działających na terenie powiatu, kierowników jednostek organizacyjnych powiatu, kierowników powiatowych służb, inspekcji i straży, naczelników Wydziałów, przedstawicieli mediów oraz mieszkańców powiatu. Przewodniczący Rady serdecznie powitał wójtów z terenu powiatu: Pana Antoniego Tymińskiego Wójta Gminy Grodzisk oraz Pana Mariana Skomorowskiego Wójta Gminy Dziadkowice.

 

Na podstawie listy obecności Przewodniczący Rady stwierdził, że w dzisiejszej sesji uczestniczy 16 radnych, co stanowi quorum przy którym Rada może obradować i podejmować prawomocne uchwały. Nieobecny – usprawiedliwiony radny Tadeusz Niewiadomski.

 

Przewodniczący Rady Bogusław Zduniewicz przypomniał, że porządek obrad Państwo radni otrzymali wraz z zaproszeniem na dzisiejszą sesję, czy w sprawie porządku obrad ktoś z państwa zechce zabrać głos?

Głos zabrał Starosta Jan Zalewski, który poinformował, że do dzisiejszego porządku obrad w imieniu Zarządu, w pkt 5 chciałby wnieść dwa projekty uchwał, były one rozpatrywane na posiedzeniach komisji:podp k. : projekt uchwały w sprawie uchwalenia zmiany planu rozwoju lokalnego na lata 2007 – 2013 oraz podp l: projekt uchwały w sprawie określenia szczegółowego sposobu konsultowania z organizacjami pozarządowymi i podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie projektów aktów prawa miejscowego w dziedzinach dotyczących działalności statutowej tych organizacji.

Przewodniczący Rady zwrócił się z pytaniem, czy ktoś z radnych chciałby zabrać głos w sprawie porządku obrad?

Inne propozycje zmian do porządku obrad nie zostały zgłoszone.

Przewodniczący Bogusław Zduniewicz poddał pod głosowanie porządek obrad sesji z uwzględnieniem zmiany zaproponowanej przez Starostę. Zmiana polega na wprowadzeniu dwóch dodatkowych projektów uchwał. Za przyjęciem porządku obrad z uwzględnieniem zmiany zaproponowanej przez Starostę głosowało 16 radnych.

Przewodniczący Rady stwierdził, że porządek obrad z uwzględnieniem zmiany w pkt 5 przyjęty został jednogłośnie.

 

Porządek obrad XXIV sesji Rady Powiatu Siemiatyckiego przedstawia się następująco:

 

  1. Otwarcie obrad

  2. Przyjęcie protokołu z poprzedniej sesji

  3. Sprawozdanie Starosty z wykonania uchwał Rady Powiatu oraz pracy Zarządu Powiatu między sesjami

  4. Interpelacje i zapytania radnych

  5. Podjęcie uchwał w sprawach:

a/ wprowadzenia zmian w uchwale Rady Powiatu Siemiatyckiego Nr XXI/167/09

z dnia 21 grudnia 2009 roku w sprawie uchwalenia budżetu Powiatu

Siemiatyckiego na rok 2010

b/ nadania statutu Powiatowego Inspektoratu Nadzoru Budowlanego w

Siemiatyczach

c/ zatwierdzenia zmian Statutu SP ZOZ w Siemiatyczach

d/ wyrażenia opinii o czasowym zaprzestaniu działalności Szpitalnego Oddziału

Ratunkowego

e/ pozbawienia drogi powiatowej dotychczasowej kategorii i zaliczenia jej do

kategorii dróg gminnych

f/ wyrażenia zgody na zbycie nieruchomości

g/ wyrażenia zgody na przystąpienie Powiatu Siemiatyckiego do realizacji zadania

inwestycyjnego „Rozbudowa drogi powiatowej Nr 1715B Czarna Średnia -

Siemiony o długości 4,702 km”

h/ wyrażenia zgody na przystąpienie Powiatu Siemiatyckiego do realizacji zadania

inwestycyjnego „Przebudowa drogi powiatowej Nr 1769B Koterka – Tokary

o długości 5,485 km”

i/ wyrażenia zgody na przystąpienie Powiatu Siemiatyckiego do realizacji zadania

inwestycyjnego „Przebudowa drogi powiatowej Nr 1754B Osmola – Dziadkowice

o długości 2,719 km”

j/ wyrażenia zgody na przystąpienie Powiatu Siemiatyckiego do realizacji zadania

inwestycyjnego „Przebudowa ulicy Wysokiej o długości 1,050 km w ciągu drogi

powiatowej Nr 1762B Siemiatycze – Grabarka”

k/ uchwalenia zmiany planu rozwoju lokalnego na lata 2007 – 2013

l/ określenia szczegółowego sposobu konsultowania z organizacjami

pozarządowymi i podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 ustawy o działalności

pożytku publicznego i o wolontariacie projektów aktów prawa miejscowego

w dziedzinach dotyczących działalności statutowej tych organizacji

ł/ rozpatrzenia skargi

    1. Udzielenie odpowiedzi na interpelacje i zapytania radnych

    2. Sprawy różne, wolne wnioski i oświadczenia radnych

    3. Zamknięcie obrad.

 

 

P – kt 2.

 

Przewodniczący Rady zwrócił się z pytaniem, czy ktoś z radnych chciałby wnieść uwagi do protokołu z poprzedniej sesji?

Nikt z radnych nie zgłosił uwag do protokołu.

Za przyjęciem protokołu z poprzedniej sesji głosowało 16 radnych. Przewodniczący Rady stwierdził, że protokół z poprzedniej sesji przyjęty został jednogłośnie.

 

P – kt 3.

Głos zabrał Starosta Jan Zalewski, który złożył sprawozdanie z realizacji uchwał Rady Powiatu oraz pracy Zarządu Powiatu między sesjami – sprawozdanie w załączeniu do protokołu.

 

W imieniu Rady Powiatu Przewodniczący Bogusław Zduniewicz pogratulował dyrektorowi ZSR w Ostrożanach Janowi Kobusowi powołania na kolejną kadencję.

 

Przewodniczący Rady zwrócił się z pytaniem, czy ktoś z radnych ma pytania do przedstawionego sprawozdania?

Nikt z radnych nie zgłosił pytań do sprawozdania Starosty z pracy Zarządu między sesjami.

 

P – kt 4.

 

Radny Krzysztof Andruszkiewicz poinformował, że ma dwa pytania: pierwsze dotyczy segmentu C – radny stwierdził, że z tego, co mu wiadomo została złożona aplikacja na pozyskanie środków na dokończenie tego budynku zarówno na potrzeby biblioteki powiatowej jak i poradni psychologiczno pedagogicznej, czy coś w tym temacie wiadomo? Wiadomo jest z informacji zamieszczonej w Biuletynie Informacji Publicznej że na tą inwestycję w drodze przetargu wyłoniony został wykonawca.

Druga kwestia, bardzo ważna dla poszczególnych głosowań dotyczących wyboru najkorzystniejszych lokalizacji tzw. „schetynówek” , w związku z tym pytanie: czy poszczególne samorządy na terenie których drogi te są zlokalizowane posiadają już gwarancje zabezpieczenia środków w postaci podjętych uchwał?

 

Radny Jan Markiewicz zapytał, jak wygląda sytuacja z naprawą drogi Nurzec Stacja – Augustynka, radny przypomniał, że dwa razy zgłaszał tę sprawę, co Zarząd postanowił w tej sprawie? Co Zarząd robi w ostatnim okresie w zakresie sprawy zadłużenia szpitala, zadłużenie wzrasta z miesiąca na miesiąc , jakie decyzje Zarząd podjął w tej sprawie w ostatnim okresie?

 

Radny Jerzy Szawkało zwracając się do dyrektora Henryka Czmuta zapytał czy podjął działania w sprawie odpływu wody opadowej w Boratyńcu Lackim, czy wynegocjował z Maksbudem, być może w ramach gwarancji lub w innej formie zabezpieczenie tego pobocza?

Radny Jerzy Szawkało podziękował dyrektorowi Powiatowego Zarządu Dróg Henrykowi Czmutowi za bardzo szybko podjętą interwencję na drodze wojewódzkiej, gdzie w ciągu jednego dnia zabezpieczona została potężna wyrwa. Radny serdecznie podziękował w imieniu użytkowników.

Radny Tadeusz Niewiński stwierdził, że jeśli chodzi o problem pobocza w Boratyńcu Lackim , trzeba to jakoś zmodernizować. Na poprzedniej sesji dyrektor Henryk Czmut zaproponował wykopanie rowu, radny stwierdził, że z tego, co się zorientował jest to niemożliwe ponieważ po tej samej drodze przebiega wodociąg. Woda zalewa posesję w dalszym ciągu.

 

Przewodniczący Rady Bogusław Zduniewicz poprosił o przybliżenie radnym ustalonego już harmonogramu likwidacji gospodarstwa pomocniczego przy ZSR w Czartajewie oraz Zakładu Technicznego Powiatowego Ośrodka Dokumentacji Geodezyjnej i Kartograficznej . Jakie są założenia Zarządu i jak będzie to przeprowadzone?

P – kt 5.

 

Pierwszy projekt uchwały dotyczył wprowadzenia zmian w uchwale Rady Powiatu Siemiatyckiego Nr XXI/167/09 z dnia 21 grudnia 2009 roku w sprawie uchwalenia budżetu Powiatu Siemiatyckiego na rok 2010.

Przewodniczący Rady przypomniał, że projekt ten był przeanalizowany na wszystkich komisjach stałych przed dzisiejszą sesją, czy ze strony państwa radnych będą pytania co do przedstawionego projektu uchwały?

Ponieważ radni nie zgłaszali pytań, Przewodniczący Rady poddał projekt pod głosowanie. Za podjęciem uchwały w sprawie wprowadzenia zmian w uchwale Rady Powiatu Siemiatyckiego Nr XXI/167/09 z dnia 21 grudnia 2009 roku w sprawie uchwalenia budżetu Powiatu Siemiatyckiego na rok 2010 głosowało 16 radnych. Przewodniczący Rady stwierdził, że uchwała podjęta została przy 16 głosach „za”.

Uchwała Nr XXIV/189/10 w załączeniu do protokołu.

 

Kolejny projekt uchwały dotyczył nadania statutu Powiatowego Inspektoratu Nadzoru Budowlanego w Siemiatyczach.

Przewodniczący Rady poinformował, że projekt ten również był przedmiotem analizy przed dzisiejszą sesją, wynika on z dostosowania do obowiązujących przepisów prawa, czy w związku z tym ktoś z radnych zechce zabrać głos?

Ponieważ nikt z radnych nie zgłosił chęci zabrania głosu w dyskusji Przewodniczący Rady poddał projekt uchwały pod głosowanie. Za podjęciem uchwały w sprawie nadania statutu Powiatowego Inspektoratu Nadzoru Budowlanego wSiemiatyczach głosowało 16 radnych. Przewodniczący Rady stwierdził, że uchwała podjęta została jednogłośnie. Uchwała Nr XXIV/190/10 – w załączeniu do protokołu.

 

Następny projekt uchwały dotyczył zatwierdzenia zmian statutu SP ZOZ w Siemiatyczach.

Przewodniczący Rady przypomniał, że projekt ten był omawiany na posiedzeniach komisji przed dzisiejszą sesją, czy w związku z tym potrzebne są dodatkowe wyjaśnienia i informacje w tej sprawie?

Ponieważ pytania nie zostały zgłoszone Przewodniczący Rady poddał projekt uchwały pod głosowanie. Za podjęciem uchwały w sprawie zatwierdzenia zmian statutu SP ZOZ w Siemiatyczach głosowało 16 radnych. Przewodniczący Rady stwierdził, że uchwała podjęta została przy 16 głosach „za”. Uchwała Nr XXIV/191/10 – w załączeniu do protokołu.

 

Kolejny projekt uchwały dotyczył wyrażenia opinii o czasowym zaprzestaniu działalności Szpitalnego Oddziału Ratunkowego.

Przewodniczący Bogusław Zduniewicz przypomniał, że projekt tej uchwały był omawiany z udziałem dyrektora SP ZOZ na posiedzeniach komisji Rady, czy potrzebne są dodatkowe informacje w tej sprawie?

Nikt z radnych nie zgłosił chęci zabrania głosu w dyskusji.

Za podjęciem uchwały w sprawie wyrażenia opinii o czasowym zaprzestaniu działalności Szpitalnego Oddziału Ratunkowego głosowało 16 radnych. Przewodniczący Rady stwierdził, że uchwała podjęcia została przy 16 głosach „za”.

Uchwała Nr XXIV/192/10 – w załączeniu do protokołu.

 

Kolejny projekt uchwały dotyczył pozbawienia drogi powiatowej dotychczasowej kategorii i zaliczenia jej do kategorii dróg gminnych.

Przewodniczący Bogusław Zduniewicz poinformował, że projekt tej uchwały był również przeanalizowany na posiedzeniach komisji, państwo radni otrzymali wyjaśnienia, z czego wynika potrzeba podjęcia uchwały w tej sprawie, czy w związku z tym są pytania co do przedstawionego projektu uchwały?

Ponieważ radni nie zgłaszali pytań Przewodniczący Rady poddał projekt pod głosowanie. Za podjęciem uchwały w sprawie pozbawienia drogi powiatowej dotychczasowej kategorii i zaliczenia jej do kategorii dróg gminnych głosowało 16 radnych. Przewodniczący Rady stwierdził, że uchwała podjęta została jednogłośnie.

Uchwała Nr XXIV/193/10 – w załączeniu do protokołu.

 

Następny projekt uchwały dotyczył wyrażenia zgody na zbycie nieruchomości.

Przewodniczący Rady poinformował, że projekt uchwały był omówiony na posiedzeniach komisji przed dzisiejszą sesją , czy państwo radni mają pytania lub potrzebne są dodatkowe wyjaśnienia?

Ponieważ radni nie zgłaszali uwag do projektu uchwały Przewodniczący Rady poddał projekt pod głosowanie. Za podjęciem uchwały w sprawie wyrażenia zgody nazbycie nieruchomości głosowało 16 radnych. Przewodniczący Rady stwierdził, że uchwała podjęta została jednogłośnie. Uchwała Nr XXIV/194/10 w załączeniu do protokołu.

 

W tym miejscu Przewodniczący Rady ogłosił przerwę.

 

Po przerwie Przewodniczący RadyBogusław Zduniewicz poinformował o przejściu do kolejnego projektu uchwały: w sprawie wyrażenia zgody na przystąpienie Powiatu Siemiatyckiego do realizacji zadania inwestycyjnego „Rozbudowa drogi powiatowej Nr 1715B Czarna Średnia - Siemiony o długości 4,702 km”.

Przewodniczący Bogusław Zduniewicz stwierdził, że projekt uchwały jest państwu radnym znany, czy w tej sprawie ktoś zechce zabrać głos?

Głos zabrał Starosta Jan Zalewski, który stwierdził, że zanim przystąpimy do głosowania tych projektów uchwał kilka zdań wstępu jeżeli chodzi o tematykę drogową. Wiemy, że jest ona bardzo ważna wśród szeregu, wielu zadań, które ustawowo nałożono na jednostki samorządowe i na powiat. Z różnych względów drogi są dzisiaj bardzo ważne, przybywa pojazdów samochodowych, ciągników innych maszyn samobieżnych, do każdej wsi trzeba dojechać bo trzeba tam dowieźć pasze, odebrać mleko , zawieźć dzieci do szkoły, dziś wiemy, że szkół jest mniej, jedna lub dwie w gminie. Drogi są ważne również dla przedsiębiorców a więc ogólnie dla szeroko rozumianego funkcjonowania społeczeństwa i jego rozwoju. Jest problem z drogami bo wiemy, że środki własne są niewielkie, my jako powiat mamy na inwestycje w ciągu roku budżetowego tzw. nadwyżkę operacyjną, która wynosi około 1,5 mln zł. na wszelkie inwestycje – kwota ta mówi sama za siebie, są to bardzo znikome środki. Modernizując drogi bazujemy na środkach pozyskanych z zewnątrz, my zabezpieczamy udział własny w poszczególnych programach wspólnie z gminami. W Powiecie Siemiatyckim mamy 613 km dróg powiatowych, mieliśmy troszeczkę więcej, prawie 650 km ale część dróg przekazaliśmy, zmieniliśmy kategorie na drogi gminne zwłaszcza na terenie Gminy Drohiczyn i na terenie Gminy Grodzisk , tam widzimy możliwość pozyskiwania środków w ramach RPO wcześniej w ramach PROW-u ale z tych środków można inwestować tylko na drogi dojazdowe do pól i lasów oraz na drogi gminne. Szukamy różnych rozwiązań, czasami są to trudne rozwiązania ale szukamy, aby jak najwięcej środków pozyskać na drogi. Na przestrzeni trzech kadencji zmodernizowaliśmy prawie 150 km dróg. W I kadencji 40 km wiemy, że była to kadencja najuboższa jeżeli chodzi o środki, byliśmy wtedy dopiero przed wejściem do Unii Europejskiej a więc korzystaliśmy z tzw. środków przedakcesyjnych takich jak program aktywizacji obszarów wiejskich czy SAPARD, w tej pierwszej kadencji na wszystkich gminach wykonaliśmy 40 km dróg. II kadencja czyli lata 2003 – 2006 już było lepiej bo wykonaliśmy prawie 52 km dróg, korzystaliśmy już z środków z takich programów jak ZPORR – były tu pokaźne środki, oraz z rezerwy jak też z funduszu SAPARD. Mijająca kadencja czyli lata 2007 – 2010 – wykonaliśmy 66 km a więc jest to dużo ale jednocześnie mało bo wiemy, że cały czas są potrzeby. Drogi są różne, są i asfaltowe, ich ilość się powiększa ale są też i brukowcowe, nadal są również drogi żwirowe i to praktycznie na terenie wszystkich gmin. Praktycznie na przestrzeni lat 2009 – 2010 wykonaliśmy prawie 40km dróg. Ponad 30 km jest to Regionalny Program Operacyjny i ponad 10 km jest to Narodowy Program Przebudowy Dróg Lokalnych ale potrzeb jest bardzo dużo. Jest taka możliwość że możemy zgłosić do końca tego miesiąca zadania do tego programu. Potrzeb jest dużo, widzimy te potrzeby, gminy też są zainteresowane. Opracowaliśmy 4 wnioski, każdy z nich spełniał określone warunki. Braliśmy pod uwagę czy powinniśmy brać – w domyśle przy głosowaniu, przede wszystkim stan tych dróg. Wiadomo, że drogi asfaltowe też są słabe, wykonane w latach 60-tych czy 70-tych. Braliśmy również pod uwagę ilość mieszkańców korzystających z tych dróg , jaki te drogi mają wpływ na rozwój danej gminy , na rozwój przedsiębiorczości, jest to bardzo istotne, daje miejsca pracy. Na pewno każdy radny ma swoją potrzebę głosowania, na pewno będzie brał pod uwagę również inne czynniki. Starosta Jan Zalewski podkreślił, że trudno jest się zdecydować dla Zarządu dlatego postanowiliśmy podzielić się tym problemem z Wysoką Radą aby wskazała, które drogi mamy zgłosić bo możemy zgłosić 3 a do dofinansowania po ocenie może wejść dwie . Po ocenie, kryteria są znane, będzie ustalona lista rankingowa przez komitet oceniający i wtedy będzie widać, które drogi mają ile punktów i które znajdą się na liście do realizacji.

Radny Ryszard Pierlejewski stwierdził, że na pewno ten punkt wzbudzał wiele kontrowersji na posiedzeniach wszystkich komisji, dziś przed sesją i w trakcie wszyscy radni najbardziej zastanawiają się nad tym tematem. Niestety, program jest taki, że można zgłosić tylko 3 projekty i chcielibyśmy, aby wszystkie drogi w powiecie znalazły się w tym projekcie i znalazły uznanie ale niestety można zgłosić trzy, bardzo dobrze byłoby, gdyby dwa projekty przeszły. Radny Ryszard Pierlejewski poinformował, że jako radny powiatu brał pod uwagę wszystkie czynniki i aspekty związane z przebudową tych dróg: wypadkowość, połączenie z konkretnymi drogami, zaangażowanie budżetu powiatu w poszczególne projekty i inne czynniki, które mają znaczenie. Radny podkreślił, że według jego oceny i zapewne wielu zgromadzonych tu radnych najbardziej potrzebnym projektem byłaby oczywiście droga 1762 B Siemiatycze – Grabarka. Problem ten ciągnie się od kilku lat, na dobrą sprawę droga ta przynosi nam wstyd, dla mieszkańców miasta, dla powiatu, dla władz i powiatowych i miejskich.

Radny Ryszard Pierlejewski poinformował, że drugim projektem, jaki widziałby do realizacji jest droga 1754 Osmola – Dziadkowice. Dlaczego? Droga ta niezbyt angażuje budżet , jest to 360 tys. zł. droga ta była zgłaszana do projektu „schetynówek” , jednak nie zdobyła uznania, droga ta jest w fatalnym stanie. Jest to droga, która łączy wiele miejscowości, wiele przedsiębiorstw, główny przedsiębiorca jest obecny na tej sali ale proszę absolutnie nie brać tego pod uwagę.

Radny Ryszard Pierlejewski poinformował, że trzecim projektem, który widziałby do zgłoszenia jest droga Koterka – Tokary. Radny stwierdził, że ma tu mały dylemat jest tu minimalne zaangażowanie budżetu powiatu , radny Ryszard Pierlejewski wyraził opinię, że gmina mogłaby zrobić to w ramach środków własnych ale chcą wykorzystać limit, jaki ma przydzielony powiat na dwa projekty.

Radny Ryszard Pierlejewski poinformował, że na czwartym miejscu widziałby drogę Czarna Średnia – Siemiony. Droga ta nie ma takiej przelotowości, nie ma takiej wypadkowości jak pozostałe drogi. Radny poprosił Wysoką Radę o zagłosowanie w kolejności z jego uzasadnieniem tak, jak to przedstawił.

Głos zabrałradny Wacław Kosiński, który stwierdził, że biorąc pod uwagę, że Gmina Grodzisk posiada najwięcej dróg powiatowych i posiada najwięcej dróg o podbudowie żwirowej oraz dróg gruntowych. Na terenie Gminy Grodzisk funkcjonuje zakład zielarski, który jest oknem na świat ,jest promocją powiatu, jest to wspaniały zakład dlatego też powinniśmy szczególnie zadbać o tą drogę. Radny stwierdził, że rozumie, że zbliżają się wybory, każdy radny dba o swoją drogę ale droga Czarna Średnia - Siemiony była zgłaszana do jednego z programów i też odpadła. Nie jest prawdą że w Czarnej Średniej, Czarnej Cerkiewnej czy Siemionach jest mało mieszkańców, radny Wacław Kosiński wyraził opinię, że chyba gorszej drogi w podbudowie gruntowej jak Czarna Średnia – Siemiony nie ma w całym powiecie. Radny Wacław Kosiński zaapelował do radnych o rozważne podjęcie decyzji , jest to decyzja radnych. Radny stwierdził, że kieruje się potrzebą że Gmina Grodzisk ma bardzo słabe drogi, są to same żwirówki. Radny poprosił o zagłosowanie za jego drogą.

Radny Józef Daniluk poinformował, że chciałby przypomnieć że przed dwoma laty otrzymał zapewnienie że droga Osmola – Dziadkowice nie weszła do „schetynówek” ale w następnej kolejności będzie to Osmola. Wszyscy mają rację ale Osmola – Dziadkowice również jest bardzo ważną drogą i nie trzeba tego nawet uzasadniać. Radny podkreślił, że chciałby tylko, aby dotrzymać wcześniejszych zapewnień.

Radny Krzysztof Andruszkiewicz stwierdził, że dyskusja, która się wywiązuje ma swoje uzasadnione podłoże , „bliższa koszula ciału” . Radny stwierdził, że rzeczywiście ma dylemat aczkolwiek można powiedzieć że sytuacja jest komfortowa bo głosujemy tylko cztery projekty, będziemy mieli rozdrobnienie głosów . Na komisjach proponowaliśmy , aby zmniejszyć tą ilość do trzech czyli do maksymalnej ilości, która może być aplikowana, stało się inaczej. Zarząd przerzucił w tym momencie odpowiedzialność na poszczególnych radnych. Będziemy patrzeć sobie na ręce, na twarze podczas głosowania nad poszczególnymi projektami, jest tu również kolejność, która prawdopodobnie wynika z czystego przypadku. Będziemy głosować zgodnie z pewnymi zasadami, które argumentowaliśmy na posiedzeniach komisji , za pragmatycznymi ocenami poszczególnych argumentów „za” i „przeciw”.

Przewodniczący Rady Bogusław Zduniewicz zaznaczył, że kolejność nie jest przypadkowa, została ona ustalona alfabetycznie od nazw pierwszej miejscowości, jaka będzie realizowana.

 

Wicestarosta Mikołaj Mantur przyznał, że to on wywołał zamieszanie odnośnie przedłożenia Wysokiej Radzie czterech projektów a nie trzech. Skąd się to wzięło? Miasto Siemiatycze jest to 1/3 mieszkańców a on jest w Zarządzie sam, stąd też liczy na pomoc radnych w tym temacie. Pan Starosta wymieniając inwestycje drogowe w poszczególnych kadencjach samorządu, po podliczeniu wyszło, że zostało wykonanych w różny sposób 158 km dróg a czy państwo wiecie jaką inwestycją na terenie Siemiatycz możemy się pochwalić od początku istnienia powiatu?Jest to ul. Drohiczyńska. Miasto Siemiatycze jest to 1/3 mieszkańców powiatu, jest to co najmniej połowa podatków a jest to pierwsza inwestycja w mieście od początku istnienia powiatu. Wicestarosta Mikołaj Mantur podkreślił że rozumie, że w jakimś stopniu można winić burmistrza Miasta za to, że ul. Wysoka nie została wykonana w ramach RPO ponieważ Miasto miało zamiar modernizować tam kanalizację sanitarną. W dalszej części swojej wypowiedzi Wicestarosta Mikołaj Mantur przedstawił argumenty przemawiające za potrzebą modernizacji ul. Wysokiej w Siemiatyczach.

Wicestarosta Mikołaj Mantur poinformował, że kolejny projekt, który powinien być potraktowany priorytetowo to projekt na gminie Grodzisk. Droga ta obsługuje 3 wsie i wieś Koryciny.

Przewodniczący Rady Bogusław Zduniewicz poinformował, że z obowiązku, nie czekając do punktu „Sprawy różne” chciałby poinformować, że na jego ręce do Rady Powiatu Siemiatyckiego w dniu 7 września wpłynęło od mieszkańców ul. Wysokiej 1127 podpisów popierających realizację projektu drogowego ul. Wysokiej.

Radny Józef Daniluk stwierdził, że droga Osmola – Dziadkowice jest to ciąg komunikacyjny, który łączy Hornowo, Tołwin i Milejczyce i Grabarkę, jest to ciąg do gracy państwa, od Dziadkowic do granicy państwa. Jeśli jest coś takiego, jak wspólne finansowanie – radny stwierdził, że szkoda, że nie wiedział o tym wcześniej, czy oznacza to, że jako przedsiębiorca ma się dołożyć? Bardzo proszę, jeżeli powiat do drogi na terenie Gminy Mielnik dokłada 1% możemy podpisać ugodę – radny zadeklarował, że również będzie dokładał 1%. Radny Józef Daniluk poprosił radnych i jeszcze raz przypomniał, że były zapewnienia dwa lata temu.

Starosta Jan Zalewski zaapelował, aby wziąć pod uwagę nawierzchnię. Czy ul. Wysoka czy droga Tokary – Koterka – tam ten asfalt jest, można go poprawić i nawierzchnia jest natomiast drogi brukowcowe, drogi żwirowe na terenie Gminy Grodzisk czy Gminy Dziadkowice są naprawdę fatalne. Starosta zaapelował, aby wziąć pod uwagę stan nawierzchni czyli bruki i żwirówki w pierwszej kolejności.

Radny Piotr Wysocki stwierdził, że nie chciałby uszeregowywać kolejności wykonania poszczególnych odcinków dróg, jako członek Zarządu ma taką świadomość, że wszystkie wytypowane drogi są ważne. Radny Piotr Wysocki poinformował, że na kilku posiedzeniach Zarządu tą sprawę brał szczególnie pod swoją opiekę, chodziło o to, aby wytypować bez większych problemów pewne odcinki dróg, które uzyskałyby uznanie komisji kwalifikującej. Niestety, nie udało się to, dlatego mamy teraz na Radzie problem. Radny Piotr Wysocki poinformował, że jako radny z terenu Gminy Mielnik chce również wskazać pewne argumenty, które uzasadniają, aby projekt Koterka – Klukowicze do skrzyżowania dróg z Wilanowem uzyskał akceptację. Są dwa zasadnicze powody: pan Starosta wspomniał, że aby budować trzeba mieć pieniądze i my o nie wszędzie zabiegamy. W tej sytuacji projekt Gminy Mielnik nie potrzebuje wielkich zabiegów bowiem jesteśmy bardzo blisko siebie i na dzisiaj jest już podpisana umowa między Gminą Mielnik a Starostwem w kwestii poniesienia kosztów budowy tej drogi, gdzie udział budżetu powiatu wynosi 10 tys. zł. Kto nie chciałby wybudować 5,5 km drogi za 10 tys. zł.? Pewnie każdy z nas. Jest to pierwszy argument natomiast drugim argumentem jest fakt, że na pewno będzie ratyfikowana przez stronę białoruską umowa o małym ruchu granicznym skoro tak, to my musimy być przygotowani na to, że wschód Polski będzie początkiem Unii Europejskiej i ma być dostępny a jeśli popatrzmy na tę drogę to ona nas dyskredytuje, nie ma tam możliwości normalnego poruszania się samochodem. Może asfalt jest, ale widzimy jakie są tam nierówności, ubytki itd. Radny Piotr Wysocki stwierdził, że mógłby przytoczyć również trzeci, bardzo ważny argument: Gmina Mielnik jak wszyscy już kilku lat wiedzą podobno należy do wielkich bogaczy i może budować drogi sama jak powiedział radny Ryszard Pierlejewski. Owszem tak, może budować swoje drogi i chciałaby również pomagać budować drogi wojewódzkie i powiatowe i to czynimy każdego roku. Wiele dróg powiatowych wybudowaliśmy z udziałem budżetu gminy, nie uczestniczyliśmy w funduszach przedakcesyjnych, ani w SAPARD-zie, ani w ZPORR ani w RPO ani w Narodowym Programie Przebudowy Dróg Lokalnych , w żadnym z tych programów jako jedyna gmina w powiecie nie uczestniczyliśmy. Radny Piotr Wysocki podkreślił, że jest to zasadniczy, trzeci argument dlatego kieruje swoje słowa do radnych.

Radny Krzysztof Andruszkiewicz zawnioskował do Starosty aby w tym momencie, jeżeli jest to możliwe odpowiedział na jego pytanie dotyczące już udzielonych gwarancji finansowych poszczególnych samorządów.

Przewodniczący Rady Bogusław Zduniewicz stwierdził, że w tym momencie przekonujemy się zresztą przekonaliśmy się i na posiedzeniach komisji że trudno jest podejmować decyzje kiedy „kołdra jest krótka”, być może nie chodzi tu głównie o kołdrę a o to, że możemy zgłosić tylko trzy projekty, dwa mogą wejść do realizacji jak dobrze pójdzie a my mamy cztery bardzo ważne projekty drogowe, chociaż mogło być ich więcej, odcinków dróg mamy dużo więcej. Stało się tak, że Zarząd skierował do Wysokiej Rady cztery projekty uchwał i naszym obowiązkiem jest wyrazić swoją wolę w trakcie głosowania nad tymi projektami uchwał.

Radny Piotr Wysocki podkreślił, że tak naprawdę powiat nie ma pieniędzy na żadną drogę. Radny stwierdził, że postulowałby aby ponieważ mamy rozpoczęty segment C to może zostawmy udział powiatu i przeznaczmy go na segment C. To będzie pożyteczniejsze niż wytypowanie spośród czterech aż trzech projektów bo nie zrobimy tak naprawdę żadnego bo nie jesteśmy przygotowani finansowo. Za wyjątkiem drogi Tokary – Wilanowo bo ten temat kosztuje powiat 10 tys. zł.

Wicestarosta Mikołaj Mantur stwierdził że dziwi się wypowiedzi pana radnego Wysockiego bo dyskredytuje swoją osobę jako członka Zarządu, który przedłożył Wysokiej Radzie cztery projekty. Dyskredytuje również osobę pani Skarbnik.

Odpowiadając na pytanie radnego Krzysztofa Andruszkiewicza Wicestarosta Mikołaj Mantur poinformował, że od wszystkich samorządów wpłynęły umowy dotyczące partycypacji w kosztach.

Radny Jerzy Szawkało zapytał, czy macie państwo wyjście awaryjne w przypadku gdy wszystkie projekty uzyskają tyle samo głosów?

Radny Janusz Żoch podkreślił, że wszystkie drogi na terenie powiatu będą nas cieszyły ale w tej chwili oddajmy głos demokracji i przystąpmy do głosowania.

 

Przewodniczący Rady Bogusław Zduniewicz poinformował o przejściu do głosowania projektu uchwały w sprawie wyrażenia zgody na przystąpienie Powiatu Siemiatyckiego do realizacji zadania inwestycyjnego „Rozbudowa drogi powiatowej Nr 1715B Czarna Średnia - Siemiony o długości 4,702 km”

Za podjęciem uchwały w sprawie wyrażenia zgody na przystąpienie Powiatu Siemiatyckiego do realizacji zadania inwestycyjnego „Rozbudowa drogi powiatowej Nr 1715B Czarna Średnia - Siemiony o długości 4,702 km” głosowało 14 radnych , 2 wstrzymało się od głosu. Przewodniczący Rady poinformował, że uchwała podjęta została przy 14 głosach „za”, 2 wstrzymujących. Uchwała Nr XXIV/195/10 – w załączeniu do protokołu.

 

Kolejny projekt uchwały dotyczył wyrażenia zgody na przystąpienie Powiatu Siemiatyckiego do realizacji zadania inwestycyjnego „Przebudowa drogi powiatowej Nr 1769B Koterka – Tokary o długości 5,485 km”. Za podjęciem uchwały głosowało 12radnych, 4 wstrzymało się od głosu. Przewodniczący Rady poinformował, że uchwała podjęta została przy 12 głosach „za”, 4 „wstrzymujących”. Uchwała Nr XXIV/196/10 - w załączeniu do protokołu.

 

Kolejny projekt uchwały dotyczyłwyrażenia zgody na przystąpienie Powiatu Siemiatyckiego do realizacji zadania inwestycyjnego „Przebudowa drogi powiatowej Nr1754B Osmola – Dziadkowice o długości 2,719 km”. Za podjęciem uchwały głosowało 13 radnych, 3 wstrzymało się od głosu. Przewodniczący Rady stwierdził, że uchwała podjęta została przy 13 głosach „za”, 3 wstrzymujących. Uchwała Nr XXIV/197/10 – w załączeniu do protokołu.

 

Kolejny projekt uchwały dotyczył wyrażenia zgody na przystąpienie Powiatu Siemiatyckiego do realizacji zadania inwestycyjnego „Przebudowa ulicy Wysokiej o długości 1,050 km w ciągu drogi powiatowej Nr 1762B Siemiatycze – Grabarka”. Za podjęciem uchwały głosowało 11 radnych, 5 wstrzymało się od głosu. Przewodniczący Rady stwierdził, że uchwała podjęta została przy 11 głosach „za”, 5 „wstrzymujących”. Uchwała Nr XXIV/198/10 – w załączeniu do protokołu.

 

Głos zabrał Wicestarosta Mikołaj Mantur, który stwierdził że chciałby w sposób przewrotny podziękować radnym z Miasta Siemiatycze że na równi potraktowali drogę w swoim mieście z drogą chyba wszyscy wiemy jaką. Wicestarosta Mikołaj Mantur podziękował za takie głosowanie.

Radny Janusz Żoch podkreślił, że wszystkie uchwały przeszły większością głosów, radny stwierdził, że nie widzi różnicy czy było to 11, 12, czy 13. W tej chwili „piłeczka” jest po stronie Zarządu, Zarząd zdecyduje.

Przewodniczący Rady Bogusław Zduniewicz podkreślił, że nie wyobraża sobie, aby Wysoka Rada odrzuciła przedstawiony dla Wysokiej Rady projekt dotyczący realizacji budowy jakiejś drogi i powiedziała „nie, nie chcemy tej drogi budować”. Było to samo przez się tego, że wszystkie projekty drogowe przejdą, przeszły różną ilością głosów. Przewodniczący Bogusław Zduniewicz podkreślił, że potwierdziło się to, co jako Przewodniczący Rady jasno powiedział , że rozszerzenie demokracji nic nie zmienia jak to, że temat ten z powrotem wróci do Zarządu i Zarząd będzie musiał decydować, które trzy z czterech projektów złoży do komisji kwalifikacyjnej a komisja kwalifikacyjna zdecyduje, które dwa w dobrym układzie bądź jeden zostanie przyjęty do realizacji. Przewodniczący Rady Bogusław Zduniewicz stwierdził, że życzyłby Wysokiej Radzie i mieszkańcom Powiatu Siemiatyckiego, aby dwa projekty zostały przyjęte do realizacji. Rozstrzygnięcie, które projekty faktycznie zostaną złożone nie nastąpiło, na ten temat wypowie się Zarząd bo jest to jego rola i nikt nie zdejmie tego z Zarządu. Przewodniczący Bogusław Zduniewicz podkreślił, że w jego rozumieniu dyskusja przyniosła wiele pozytywów przybliżyła to, jaki problem istnieje kiedy rzeczywiście, jak powiedział radny Wysocki, powiat praktycznie nie dysponuje środkami na to, aby móc te drogi realizować bez pomocy przede wszystkim samorządów stopnia podstawowego, za co im chwała że chcą partycypować w kosztach, chwała za to wójtom i burmistrzom, jak również przy pomocy środków krajowych czy środków unijnych.

 

Przewodniczący Rady Bogusław Zduniewicz poinformował o przejściu do kolejnego projektu uchwały: w sprawie uchwalenia zmiany planu rozwoju lokalnego na lata 2007 – 2013.

Przewodniczący Rady przypomniał, że projekt ten był analizowany na posiedzeniach komisji, czy potrzebne są wyjaśnienia, czy są pytania co do tego projektu uchwały.

Ponieważ pytania nie zostały zgłoszone Przewodniczący Rady poddał projekt uchwały pod głosowanie. Za podjęciem uchwały w sprawie uchwalenia zmiany planu rozwoju lokalnego na lata 2007 – 2013 głosowało 16 radnych. Przewodniczący Rady stwierdził, że uchwała podjęta została jednogłośnie. Uchwała Nr XXIV/199/10 –

w załączeniu do protokołu.

 

Kolejny projekt uchwały dotyczył określenia szczegółowego sposobu konsultowania z organizacjami pozarządowymi i podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie projektów aktów prawa miejscowego w dziedzinach dotyczących działalności statutowej tych organizacji.

Przewodniczący Rady poinformował, że projekt tej uchwały był omawiany na posiedzeniach komisji przed dzisiejszą sesją, czy potrzebne są dodatkowe wyjaśnienia w tej sprawie?

Ponieważ radni nie zgłaszali uwag Przewodniczący Rady poddał projekt uchwały pod głosowanie. Za podjęciem uchwały w sprawie określenia szczegółowego sposobu konsultowania z organizacjami pozarządowymi i podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie projektów aktów prawa miejscowego w dziedzinach dotyczących działalności statutowej tych organizacji głosowało 16 radnych. Przewodniczący Rady stwierdził, że uchwała podjęta została jednogłośnie. Uchwała Nr XXIV/200/10 – w załączeniu do protokołu.

 

Przewodniczący Rady Bogusław Zduniewicz poinformował o przejściu do ostatniego w dniu dzisiejszym projektu uchwały: w sprawie rozpatrzenia skargi.

Przewodniczący Rady poinformował, że państwo radni zapoznali się z treścią skargi, na posiedzeniach komisji szczegółowych wyjaśnień udzielał Pan Dyrektor Janusz Bąk jak i Pani Kierownik PCPR Agnieszka Piątek, czy w związku z tym ze strony państwa radnych są pytania lub potrzebne są dodatkowe wyjaśnienia? Na listę mówców wpisał się pan Jerzy Peretko, który jest pensjonariuszem Domu Pomocy Społecznej, był na sali ale w tej chwili opuścił salę obrad. Przewodniczący Rady Bogusław Zduniewicz poinformował, że w dniu wczorajszym w godzinach popołudniowych wpłynęły następne skargi sygnowane przez innych pensjonariuszy, dotyczące naszego Domu Pomocy Społecznej , jedno pismo mające wyraźnie znamiona skargi – tytuł „skarga”, również inne, autorem jednego jest pensjonariuszka innych pan Jerzy Peretko. W związku z tym, że są to inne sprawy przy pomocy służb prawnych Starostwa Powiatowego ustaliliśmy, że będą rozpatrywane jako odrębne skargi na przyszłej sesji.

Przewodniczący Rady poinformował, że na salę wrócił Pan Jerzy Peretko, który zapisał się na listę mówców. Przewodniczący Bogusław Zduniewicz poinformował pana Jerzego Peretko, że Rada przystąpiła do rozpatrywania skargi i zapytał, czy zechce on zabrać głos w tej sprawie?

Pan Jerzy Peretko poinformował, że rzeczywiście, był jednym, który oskarżył tutejszego dyrektora Powiatowego Domu Pomocy Społecznej mgr Janusza Bąka. Pan Peretko poinformował, że wiele spraw mu się nie podobało. Ostatnio rzeczywiście była sprawa braku jedzenia dla pensjonariuszki, która nie dała rady ze względu na wiek przejść na stołówkę. Pracownica podległa panu dyrektorowi śmiała się i żartowała stawiając obiady na półce, na szafeczce. Pan Jerzy Peretko stwierdził że nie podobało mu się to więc zwrócił się do podległej pracownicy, usłyszał od niej „nie moja to sprawa, zająłby się pan swoimi sprawami”. „My tak gremialnie powiedziawszy kochamy się z panem dyrektorem”. Pan Jerzy Peretko poinformował, że chodził do senatora Dobrzyńskiego z prośbą o interwencję jednak odpowiedzi od pana senatora nie uzyskał. Pan Jerzy Peretko stwierdził, że nie wie, do kogo ma się zwrócić, może do pani Elżbiety Jaworowicz?

Przewodniczący Rady Bogusław Zduniewicz zwracając się do Pana Jerzego Perekto poinformował, że w czasie jego nieobecności na sali obrad poinformował Wysoką Radę o tym, że wpłynęły kolejne pisma bo niektóre są sygnowane przez Pana Peretko, tymi sprawami Wysoka Rada będzie zajmować się w okresie między tą a następną sesją i na następnej sesji rozpatrzy skargę, łączyć tego nie należy.

Przewodniczący Rady Bogusław Zduniewicz zapytał, czy w tej sprawie ktoś z radnych zechce zabrać głos? Ponieważ radni nie zgłaszali pytań Przewodniczący Rady poinformował o przejściu do głosowania nad projektem uchwały.

Za podjęciem uchwały i uznaniem skargi za niezasadną głosowało 13 radnych, 3 wstrzymało się od głosu. Przewodniczący Rady stwierdził, że skarga uznana została za niezasadną przy 13 głosach „za”, 3 „wstrzymujących”. Uchwała Nr XXIV/201/10 – w załączeniu do protokołu.

 

P – kt 6.

 

Przewodniczący Rady Bogusław Zduniewicz poinformował o przejściu do punktu „Odpowiedzi na interpelacje i zapytania radnych” i poprosił o zabranie głosu Starostę Jana Zalewskiego.

Starosta Jan Zalewski poinformował, że pierwsza interpelacja dotyczyła segmentu C. Faktycznie, segment C nie ma szczęścia, przejęliśmy cały obiekt na początku I kadencji jako inwestycję od kuratorium. Dwie części A i B udało się nam skończyć natomiast część C jako ostatnia pozostała i to się ciągnie tyle lat. Próbowaliśmy to już kilka razy zgłaszać do różnych projektów, teraz też projekt jest zgłoszony do RPO, w tej chwili są oceniane wnioski. Założenia tego działania są takie, żeby wesprzeć szkolnictwo zawodowe i tutaj gro punktów będą miały te wnioski, które dotyczą modernizacji szkół zawodowych, warsztatów, tak to widzi Zarząd Województwa i Sejmik. Jest faktycznie taka potrzeba bo na przestrzeni ostatnich lat szkolnictwo zawodowe podupadło zwłaszcza jeżeli chodzi o szeroko rozumianą bazę dydaktyczną . Zmienia się sprzęt a niestety, zawodu nie da się nauczyć tablicą i kredą. Warsztaty do nauki zawodu: warsztaty mechaniczne, elektroniczne czy geodezyjne jest potrzebny nowy sprzęt bo wszystko się zmienia, wchodzą w życie nowoczesne technologie, natomiast nasz projekt nieco mniej przystaje do tych założeń bo jest to Poradnia Psychologiczno Pedagogiczna i filia biblioteki pedagogicznej jako jednostki CEN Urzędu Marszałkowskiego, mamy podpisaną umowę z Urzędem Marszałkowskim. We wstępnej ocenie uzyskał maksymalną ilość punktów w tej chwili czekamy na ostateczna decyzję, przetarg został rozstrzygnięty bo działaliśmy równolegle, na razie jest zawieszony ale jest on bardzo korzystny z punktu widzenia finansowego. Mamy jeszcze wariant zapasowy , Starosta poinformował, że rozmawiał z Zarządem Województwa żeby zacząć w tym roku i to skończyć bo potrzebna jest część C. Bądźmy dobrej myśli.

Jeżeli chodzi o drugą interpelację: drogi i zabezpieczenie gmin, na wszystkie cztery projekty mamy podpisane umowy z gminami, gminy na sesjach przedwczoraj, dzisiaj, jutro podejmują stosowne uchwały o współfinansowaniu. Jeżeli z trzech projektów wejdzie dwa lub jeden to będą miały zabezpieczone środki na współfinansowanie.

 

Jeżeli chodzi o zadłużenie SP ZOZ Starosta Jan Zalewski poinformował, że Zarząd prawie na każdym posiedzeniu zapoznaje się z sytuacją finansową. Wspólnie z dyrektorem przyjęliśmy plan oszczędnościowy, który wdrożyliśmy i już są pewne efekty. W związku z tym że NFZ nie zapłacił za nadwykonania za ubiegły rok i teraz też nie płaci regularnie tak, że są pewne problemy. Starosta podkreślił, że ten system, który funkcjonuje nie zdaje egzaminu, trzeba to zmienić, funkcjonujące rozwiązania są złe. Jak można czymś zarządzać jak nie ma się na to pieniędzy? O przybliżenie programu oszczędnościowego Starosta poprosił dyrektora SP ZOZ Roberta Maksimiuka.

Dyrektor SP ZOZ Robert Maksimiuk poinformował, że zostały podjęte pewne działania dotyczące zmniejszenia kosztów ponoszonych przez SP ZOZ i zmniejszenia zadłużania się . Działania podjęte były już na początku roku, jedno z takich działań to wprowadzenie grup sprzątających, za pół roku analizując rok 2009 i 2010 za I półrocze koszty spadły o 140 tys. zł. Tak samo w innych działaniach takich jak: analiza zatrudnienia, redukcja niektórych dodatków spowodowały, że pewne koszty się obniżają. Za 8 miesięcy w stosunku do ubiegłego roku koszty zmniejszyły się o około 300 tys. zł. Można powiedzieć jeszcze oszczędzajmy, jeszcze tnijmy tylko gdzie jest granica? Fundusz cały czas podnosi poprzeczkę , podnosi wymagania ale nie idą za tym żadne dodatkowe środki. Te wymagania powodują, że trzeba je spełnić, albo się spełnia albo się nie podpisuje kontraktu. Tak samo jest jeśli chodzi o przyszły rok. Województwo podlaskie jest to jedno z trzech województw, gdzie nie jest ogłoszony konkurs a będzie postępowanie na zasadzie „kopiuj – wklej” umowę czyli aneksowanie umów. Nie mamy jeszcze konkretnych propozycji jak będzie to wyglądało finansowo, na razie jest to tylko kompletowanie dokumentów i składanie oświadczeń. Jest również cały czas podnoszenie poprzeczki, zwiększenie wymagań również wymagań sprzętowych. Jest to największą bolączką bo utrzymując koszty stałe, trzeba płacić za energie, trzeba płacić ludziom, trzeba płacić za wszystkie inne media jednocześnie jeżeli jest zbyt mały kontrakt i nie da się utrzymać pewnych rzeczy, których wymaga Fundusz. W tej chwili możliwości szpitala na 100% my wykonujemy kontrakt na poziomie 55 – 60%. Pracując na te 60% swoich możliwości przekraczamy kontrakt bo takie są potrzeby leczenia. W każdej chwili jest możliwość zwiększenia możliwości leczenia jest tylko kwestia, kto za to zapłaci? Najbardziej borykamy się z tym, że Fundusz po prostu nie płaci, nie płaci w województwie podlaskim. Dyrektor Robert Maksimiuk poinformował, że ma informacje z innych oddziałów NFZ, szpitali po sąsiedzku, które mają płacone w 100%-tach. Jest nierówne traktowanie województw. Utrzymywanie wymogów co do ilości pielęgniarek, co do ilości techników, co do ilości lekarzy z określonymi specjalizacjami powoduje, że niektórych kosztów nie da się zredukować gdyż fundusz nie podpisze umowy. Z drugiej strony staramy się szpital unowocześniać. W tamtym roku zrealizowaliśmy zadanie pod nazwą wymiana aparatury rentgenowskiej. W tym roku zakończyliśmy techniczny odbiór i zrealizowaliśmy zadanie pod nazwą termomodernizacja budynku SP ZOZ wraz z remontem kotłowni i instalacją solarną. W tej chwili będziemy składać wniosek do Urzędu Marszałkowskiego o zapłatę znacznej części bo jest to kolejna rata, zapłaty kolejnej raty za wykonane czynności.

Dyrektor SP ZOZ Robert Maksimiuk poinformował, że w województwie podlaskim 3 szpitale podały NFZ do sądu: szpital w Grajewie, szpital w Kolnie i szpital wojewódzki w Białymstoku. W Grajewie i w Kolnie już odbyły się kontrole z NFZ, posypały się kary. Pani dyrektor SP ZOZ w Kolnie nie podpisała protokołu kontroli. Dyrektor Robert Maksimiuk poinformował, że informował Zarząd aby na razie wstrzymać się z podawaniem NFZ do sądu. Za ubiegły rok niedoszacowanie kontraktu wyniosło ponad 1.700 tys. zł. w tym roku jest to już około 700 tys. zł. Czyli NFZ nie zapłacił nam za zrealizowane usługi około 2,5 mln zł a SP ZOZ w Siemiatyczach poniósł takie koszty.

 

Starosta Jan Zalewski poinformował, że następna interpelacja dotyczyła drogi Augustynka – Nurzec. Starosta Jan Zalewski poinformował, że mieliśmy tu pewne kłopoty , na razie prowadzimy rozmowy aby firma drogowa w ramach offsetu zrobiła, rozmowy te będą trwały. Wskazane byłoby aby wykonać ten kawałek, będziemy nad tym myśleć aby załatwić ten temat.

Kolejna interpelacja dotyczyła problemu wód opadowych w Boratyńcu Lackim.

Dyrektor Powiatowego Zarządu Dróg Henryk Czmut poinformował, że w odniesieniu do tej sprawy przeprowadził rozmowy z prezesem Maksbudu, który bardzo pozytywnie podszedł do tego problemu. Ustabilizowaliśmy część poboczy przy pomocy destruku bitumicznego w ilości 15 czy 16 ton. Został on dość dobrze zagęszczony tak, że mamy nadzieję, że ustabilizuje to pobocze w znaczący sposób. Będziemy cały to czas obserwować. Jest zapewnienie ze strony firmy że jeżeli ten zabieg okazałby się niewystarczający to w II etapie spróbujemy ustabilizować masą bitumiczną gdyż pomysł okrawężnikowania tej części może okazać się nie do końca skuteczny gdyż oprócz wód opadowych z jezdni tam ukształtowanie terenu jest takie, że tam jest napływ dość znaczącej ilości wody od strony podwórek, woda ta spływa na pas drogowy, co powoduje podmywanie ustawionych przy jezdni krawężników. Problem ten będzie przez nas cały czas monitorowany wspólnie z firmą i w konsekwencji miejmy nadzieję, że do przyszłego roku doprowadzimy do całkowitego uporządkowania spływu tych wód.

 

Starosta Jan Zalewski poinformował, że ostatnia interpelacja dotyczyła gospodarstw pomocniczych. Dotychczas funkcjonowały dwa gospodarstwa pomocnicze: jedno przy Zespole Szkół Rolniczych w Czartajewie , drugie gospodarstwo to Zakład Techniczny przy Wydziale Geodezji Starostwa Powiatowego. Nowelizacja ustawy o finansach publicznych powoduje to, że organy założycielskie muszą zlikwidować te gospodarstwa albo przekształcić. Jeżeli chodzi o gospodarstwo przy Zespole Szkół w Czartajewie proces likwidacyjny się rozpoczął , trwają określone prace formalno – administracyjne, aby to gospodarstwo funkcjonowało ściśle w strukturach Zespołu Szkół, nie będzie odrębnej jednostki jako gospodarstwo pomocnicze samofinansujące się, niewiele się zmieni, gospodarstwo nadal będzie funkcjonowało przy szkole.

Jeżeli chodzi o gospodarstwo pomocnicze zakład techniczny, będzie zlikwidowane, będzie opracowana nowa struktura całego Wydziału Geodezji bo przybyło różnych zadań zwłaszcza z administracji rządowej i ci pracownicy z gospodarstwa pomocniczego wrócą z powrotem i będą pracowali w Starostwie czyli mniej więcej tak, jak było to przed utworzeniem gospodarstwa pomocniczego.

 

Przewodniczący Rady Bogusław Zduniewicz zapytał, czy składający interpelacje są zadowoleni z udzielonych odpowiedzi?

Nikt z radnych nie zgłosił dodatkowych uwag i zapytań.

 

P – kt 7.

 

Radny Ryszard Pierlejewski poinformował, że chciałby złożyć pewną propozycję i aby nie bać się realizacji tej propozycji. Radny Ryszard Pierlejewski zwracając się do Zarządu zaproponował, aby dać wolną rękę dyrektorowi i dołączyć do tych odważnych, którzy poszli na ścieżkę sądową z NFZ, nie bać się kontroli. Dołączylibyśmy do prekursorów i dzięki temu wcześniej mielibyśmy kasę. Pozew zbiorowy nie wchodzi w grę ponieważ pozwy zbiorowe mają to do siebie że muszą być one identyczne co do zakresu i poziomu roszczeń. Jest to taka sugestia dla Zarządu i dla dyrekcji, być może byłoby to mądre posunięcie bo zawsze sukces należy do pierwszych.

Starosta Jan Zalewski poinformował, że 7 października odbędzie się konwent starostów województwa podlaskiego w Bielsku Podlaskim i będziemy rozważać, czy wszyscy nie powinni pójść na drogę sądową. Może jeżeli pozwy złożą wszyscy wówczas przez NFZ nie będą szykanowani ci, którzy się wychylili i złożyli pozwy przeciwko NFZ. Rozważymy to w najbliższym czasie.

Wracając do tematu dróg Starosta Jan Zalewski stwierdził że wyniki głosowania zasugerowały, wskazały, które trzy drogi spośród czterech zgłosi Zarząd. Jeżeli chodzi o drogę w Siemiatyczach 1 km nie jest długi, może pojawi się w najbliższym czasie jakaś możliwość bo i RPO ma być zwiększone, to złożymy ten niewielki wniosek jako priorytetowy. Odcinek Boratyniec – Grabarka został pięknie wykonany, również ciągnęło się to kilkanaście lat, Starosta poinformował, że był taki czas, kiedy w sprawie tej drogi przychodziło do niego kilkunastu mieszkańców. Stało się tak, że ten odcinek został, Starosta zaznaczył, że nie będzie mówił, z czyjej winy, trzeba go po prostu wykonać. Jeżeli zaistnieje taka możliwość to odcinek ten potraktujemy priorytetowo i go zgłosimy.

Wicestarosta Mikołaj Mantur stwierdził że wydawało mu się że Zarząd nie podjął jeszcze decyzji a widzi, że decyzja została już podjęta. Wicestarosta stwierdził, że teraz, na koniec kadencji może obiecać że zrobimy, wybudujemy wszystkie drogi. Starosta jest optymistą. Efekty głosowania są jednoznaczne , mieszkańcy miasta się o tym w jakiś sposób dowiedzą i ocenią w wyborach za 2 miesiące.

 

Głos zabrał Wójt Gminy Grodzisk Antoni Tymiński, który zwracając się do Przewodniczącego Rady, radnych, Starostów i dyrektorów jednostek, poinformował, że w imieniu Rady swojej Gminy chciałby podziękować za współpracę. Przez 4 lata współpracowało się i z radnymi i z dyrektorami jednostek naprawdę wspaniale. Wójt Antoni Tymiński życzył radnym aby za dwa miesiące spotkać się jeszcze raz i podkreślił, że wspaniale mu się współpracowało z kierownikami i dyrektorami, wszystkie sprawy załatwiało się bez problemu. Wójt Antoni Tymiński życzył, aby Wysoka Rada ustalając budżet na rok 2011 zabezpieczyła środki na przynajmniej 10%-towe podwyżki. Wójt Antoni Tymiński jeszcze raz podziękował wszystkim za współpracę i życzył wszystkiego najlepszego.

 

Przewodniczący Rady Bogusław Zduniewicz poinformował, że przed sesją na jego ręce wpłynęło pismo pod tytułem „Sprostowanie i uzupełnienie”. Jest to pismo od ks. Józefa Grzeszczuka proboszcza Parafii Rzymskokatolickiej w Siemiatyczach Stacji.

 

Starosta Jan Zalewski poinformował, że Starostwo Powiatowe jako urząd otrzymało certyfikat ISO 2000, w związku z tym odbędzie się uroczysta sesja z zaproszonymi gośćmi. Urząd nasz jest na dobrym poziomie.

Za ostatnie 2 lata został ogłoszony ranking inwestycyjny , znaleźliśmy się znowu w pierwszej „dziesiątce” , mamy dziewiąte miejsce w kategorii „Powiaty” w kraju. Zawsze byliśmy w pierwszej dziesiątce, raz byliśmy „poza pudłem”, teraz mamy ósme miejsce. 13 października w Warszawie wręczone zostaną dyplomy.

 

 

P – kt 8.

 

W związku z wyczerpaniem porządku obrad Przewodniczący Rady Bogusław Zduniewicz podziękował zebranym za przybycie i zamknął obrady XXIV zwyczajnej sesji Rady Powiatu Siemiatyckiego.

 

Na tym protokół zakończono i podpisano.

 

PRZEWODNICZĄCY RADY

 

mgr inż. Bogusław Zduniewicz

 

Protokołowała: mgr Elżbieta Malinowska

Metryka strony

Udostępniający: SP

Wytwarzający/odpowiadający: Radosław Jaszczołt

Wprowadzający: Radosław Jaszczołt

Data wprowadzenia: 2010-11-03

Data modyfikacji: 2010-11-03

Opublikował: Radosław Jaszczołt

Data publikacji: 2010-11-03