Sesja_Nr_XXI

Protokół Nr XXI/09

z sesji Rady Powiatu Siemiatyckiego, która odbyła się w dniu 21 grudnia 2009 roku w Starostwie Powiatowym w Siemiatyczach i trwała od godz. 1130 do godz. 1345.

 

W sesji uczestniczyło 16 radnych według załączonej listy obecności. Nieobecny był radny Piotr Wysocki.

 

W sesji uczestniczyli kierownicy jednostek organizacyjnych powiatu i administracja Starostwa według załączonej listy obecności a także przedstawiciele związków zawodowych oraz mediów.

 

W sesji uczestniczyli również:

  1. Jerzy Woźniak – Sekretarz Powiatu

  2. Walentyna Kwiatkowska – Skarbnik Powiatu

 

Obradom przewodniczył Przewodniczący Rady Powiatu Siemiatyckiego – Bogusław Zduniewicz.

 

Przed rozpoczęciem obrad zebrani podzielili się opłatkiem oraz prosforą i złożyli sobie życzenia świąteczne i noworoczne.

 

P – kt 1.

 

Przewodniczący Rady Bogusław Zduniewicz otwierając XXI sesję III kadencji Rady Powiatu Siemiatyckiego serdecznie powitał radnych, Starostę, członków Zarządu, przedstawicieli instytucji działających na terenie powiatu, kierowników jednostek organizacyjnych powiatu, kierowników powiatowych służb, inspekcji i straży, naczelników Wydziałów, przedstawicieli związków zawodowych oraz mediów.

 

Na podstawie listy obecności Przewodniczący Rady stwierdził, że w dzisiejszej sesji uczestniczy 16 radnych, co stanowi quorum przy którym Rada może obradować i podejmować prawomocne uchwały. Nieobecny - usprawiedliwiony radny Piotr Wysocki.

 

Przewodniczący Rady Bogusław Zduniewicz przypomniał, że porządek obrad państwo radni otrzymali wraz zaproszeniem na dzisiejszą sesję, czy w sprawie porządku obrad ktoś zechce zabrać głos?

Ponieważ propozycje zmian do porządku obrad nie zostały zgłoszone Przewodniczący Rady stwierdził, że Rada w dniu dzisiejszym będzie obradować zgodnie z porządkiem obrad przesłanym państwu radnym wraz z zaproszeniami na dzisiejszą sesję.

 

Porządek obrad XXI sesji Rady Powiatu Siemiatyckiego:

 

  1. Otwarcie obrad

  2. Przyjęcie protokołu z poprzedniej sesji

  3. Sprawozdanie Starosty z wykonania uchwał Rady Powiatu oraz pracy Zarządu Powiatu między sesjami

  4. Interpelacje i zapytania radnych

  5. Informacja podmiotów uprawnionych o analizie złożonych oświadczeń majątkowych

  6. Przyjęcie planu pracy Komisji Rewizyjnej na 2010 rok

  7. Analiza działalności SP ZOZ w Siemiatyczach ze szczególnym uwzględnieniem aspektów ekonomicznych oraz perspektywy funkcjonowania jednostki w 2010 roku

  8. Podjęcie uchwał w sprawach:

a/ zmian w budżecie powiatu na 2009r.

b/ uchwalenia budżetu Powiatu Siemiatyckiego na rok 2010

c/ przyjęcia dodatkowych środków finansowych i zmian w planie finansowym

Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych na rok 2009

d/ ustalenia godzin pracy aptek ogólnodostępnych funkcjonujących na terenie

powiatu siemiatyckiego

e/ zatwierdzenia zmian Statutu SP ZOZ w Siemiatyczach

f/ wyodrębnienia Centrum Aktywizacji Zawodowej w Powiatowym Urzędzie Pracy

w Siemiatyczach

g/ programu współpracy w 2010 roku Powiatu Siemiatyckiego z organizacjami

pozarządowymi oraz podmiotami o których mowa w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia

24 kwietnia 2003r. O działalności pożytku publicznego i o wolontariacie

h/ rozpatrzenia skargi na Dyrektora SP ZOZ w Siemiatyczach

i/ rozpatrzenia skargi na Zarząd Powiatu Siemiatyckiego

  1. Udzielenie odpowiedzi na interpelacje i zapytania radnych

  2. Sprawy różne, wolne wnioski i oświadczenia radnych

  3. Zamknięcie obrad.

 

 

P – kt 2.

 

Przewodniczący Rady zwrócił się z pytaniem, czy ktoś z radnych chciałby wnieść uwagi do protokołu z poprzedniej sesji?

Nikt z radnych nie zgłosił uwag do protokołu.

Za przyjęciem protokołu z poprzedniej sesji głosowało 16 radnych. Przewodniczący Rady stwierdził, że protokół z poprzedniej sesji przyjęty został jednogłośnie.

 

P – kt 3.

Głos zabrał Starosta Jan Zalewski, który złożył sprawozdanie z realizacji uchwał Rady Powiatu oraz pracy Zarządu Powiatu między sesjami – sprawozdanie w załączeniu do protokołu.

Przewodniczący Rady zapytał, czy ktoś z radnych ma pytania do sprawozdania przedstawionego przez pana Starostę?

Radny Krzysztof Andruszkiewicz poprosił o bliższe informacje na temat firmy Kalmar , która będzie wynajmować pomieszczenia w Zespole Szkół.

Radny Jan Markiewicz poprosił o wyjaśnienie, czego dotyczy projekt realizowany przez PCPR?

 

P – kt 4.

 

Radny Ryszard Pierlejewski poinformował, że chciałby odnieść się do sytuacji naszego szpitala. Radny poinformował, że jego propozycja jest taka, aby ten punkt, który dziś jest w planie, który dziś ma być rozstrzygany: „Analiza działalności SP ZOZ w Siemiatyczach ze szczególnym uwzględnieniem aspektów ekonomicznych oraz perspektywy funkcjonowania jednostki w 2010 roku”, przenieść na jedną z najbliższych sesji po nowym roku, dletego, że sytuacja jest bardzo zła jeżeli nie najpoważniejsza od wielu lat, strata z działalności, jakiej spodziewamy się za ten rok będzie jedną z najwyższych od lat. Radny Ryszard Pierlejewski poinformował, że prosił pana dyrektora o pewne dane, które dotychczas nie zostały mu dostarczone, w czwartek otrzymał suche dane syntetyczne, z których nie widać skali porównawczej do roku poprzednego do lat następnych, radny poinformował, że prosił pana dyrektora aby przedstawił konkretne dane w zakresie dynamicznym, porównawczymi w punktach, w których jest największe zagrożenie, gdzie wynik jest ujemny. Radny Ryszard Pierlejewski poinformował, że nie otrzymał tych danych i stwierdził, że trudno byłoby dziś rozstrzygać sprawy takie czy inne, osobowe czy generalne, mogłoby być komuś nieprzyjemnie. Dziś mamy taki dzień pojednania, dzień opłatka – radny Ryszard Pierlejewski poinformował, że taki jest jego wniosek.

Przewodniczący Rady Bogusław Zduniewicz stwierdził, że ma pewnien kłopot bo jest to punkt „Interpelacje i zapytania radnych” ale nie może tego umieścić ani jako interpelacji ani jako zapytania. Przewodniczący Rady podkreślił, że to, co powiedział radny Pierlejewski nadawało się w momencie, kiedy przyjmowany był porządek obrad bo zniesienie punktu 7 porządku obrad dzisiejszej sesji, który jednogłośnie w głosowaniu przyjęliśmy zmienia porządek naszych obrad. Przewodniczący Bogusław Zduniewicz stwierdził że nie wie, czy w tym momencie regulamin i statut pozwala głosować na nowo porządek obrad, sądzi że absolutnie nie, byłoby to ze strony Przewodniczącego Rady, który prowadzi sesję złamanie zapisów regulaminu. Przewodniczący Bogusław Zduniewicz poprosił o interpretację Sekretarza Powiatu pana Jerzego Woźniaka.

Sekretarz Powiatu Jerzy Woźniak poinformował, że zgodnie z par. 18 pkt 6 Statutu Powiatu Siemiatyckiego: „ Rada może uchwalić w trakcie obrad uzupełnienie lub zmianę ustalonego porządku obrad wyłącznie z ważnych powodów na wniosek Przewodniczącego Rady, komisji lub Zarządu.” taki jest zapis w Statucie Powiatu.

Przewodniczący Rady przypomniał, że jesteśmy w punkcie „Interpelacje i zapytania radnych”, wystąpienie pana radnego powoduje to, że musimy rozstrzygnąć ten temat zanim przejdziemy do kontynuowania punktu 4. Przewodniczący Rady zapytał, czy ktoś z państwa radnych chciałby się do tego odnieść, jednocześnie poprosił, aby nie powodować głosów, które do niczego nie doprowadzą, merytorycznie odnieść się do tego, czy mamy w dniu dzisiejszym rezygnować z punktu 7?

Starosta Jan Zalewski wyraził opinię, że nie ma potrzeby eliminować tego punktu, okaże się na ile ta analiza w ocenie całej Rady będzie dobrze przygotowana przez pana dyrektora, sytuacja jest dynamiczna, jesteśmy przygotowani, aby o tym mówić jeżeli chodzi o nasze działania, jeżeli chodzi o działania Konwentu Starostów Województwa Podlaskiego oraz Zarządu Związku Powiatów Polskich bo ostatnio Związek ten bardzo się uaktywnił i prowadzi bardzo intensywne negocjacje zarówno z Ministerstwem Zdrowia jak i z centralą Narodowego Funduszu Zdrowia, są pewne ustalenia, do przekazania informacji jesteśmy przygotowani, nic nie stoi na przeszkodzie, aby na następnej sesji temat ten zgłębić, czy poinformować co od dzisiejszej sesji do następnej będzie się działo.

Przewodniczący Rady Bogusław Zduniewicz stwierdził, że postąpiłby wbrew sobie gdybym dziś chciał wykorzystać swój przywilej że mógłby w trakcie sesji wnieść o zmianę porządku obrad dlatego, że jest głęboko przekonany że powinniśmy dziś wysłuchać informacji pana dyrektora Maksimiuka na temat, który zapisaliśmy w pkt 7 porządku obrad a przede wszystkim jak się to ma w aspekcie spraw finansowych do roku 2010. Jaka jest sytuacja wszyscy doskonale wiemy ponieważ było to „przewałkowane” na posiedzeniach komisji, żyliśmy tym tematem jeżeli chodzi o sprawy kontraktowania, płacenia za nadwykonania, ogólnej sytuacji w naszym SP ZOZ . Przewodniczący Bogusław Zduniewicz wyraził opinię, że nic nie stoi na przeszkodzie – Przewodniczący podkreślił, że jest to jego zdanie i będzie je podtrzymywał – że dziś zrealiujemy ten punkt absolutnie nie zamykając tematu. Przewodniczący Rady podkreślił że chciałby, aby sytuacja tak się potoczyła że nie musielibyśmy na następnej sejsi, w roku 2010 do tego wracać ale trudno sądzić, że nie będziemy musieli jeszcze nieraz sprawy analizować i przyglądać się tej sytuacji, jaka powstaje w związku ze stawkami Narodowego Funduszu Zdrowia za usługi świadczone w zakresie opieki zdrowotnej. Przewodniczący Rady zwracając się do radnego Ryszarda Pierlejewskiego podkreślił, że tego tematu absolutnie nie zamykamy, nie kończymy. Przewodniczący stwierdził że nie sądzi że na wniosek radnych lub Zarządu w porządku obrad następnej sesji znów nie znajdzie się sprawa sytuacji w opiece zdrowotnej na terenie naszego powiatu a przekładając konkretnie: sytuacja w naszym SP ZOZ.

Przewodniczący Rady Bogusław Zduniewicz poinformował o kontynuowaniu punktu „Interpelacje i zapytania radnych”

Głos zabrał radny Jerzy Szawkało który przypomniał, że na ostatniej sesji Rada przyjęła sprawozdanie dotyczące planu gospodarki odpadami ale nijak ma się to do rzeczywistości ponieważ jest ustawa, która nie działa wstecz. W lasach, przy ciekach wodnych w innych miejjscach leżą potężne sterty śmieci. Zlikwidowaliśmy wszystkie gminne wysypiska śmieci, nie mamy żadnego otwartego wysypiska miejskiego, nie wszyscy mieszkańcy mają podpisane umowy a każdy jest producentem śmieci. Radny Jerzy Szawkało wyraził opinię że powiat, gmina, miasto powinny wypracować wspólny program ponieważ staje się to plagą. Lasy państwowe wydają co roku na sprzątanie lasów potężne pieniądze. Jeżeli ktoś wyrzuci śmieci na działkę gminną lub działkę Starostwa wtedy Starostwo staje się właścicielem tych śmieci i musi je posprzątać. Radny Jerzy Szawkało poprosił, aby tego nie zbagatelizować, aby zwrócić uwagę na ten problem.

 

Przewodniczący Rady poinformował, że odpowiedzi na interpelacje i zapytania udzielone zostaną w w pkt 9 porządku obrad.

 

P – kt 5.

 

Przewodniczący Rady Bogusław Zduniewicz poinformował, że zgodnie z ustawą o samorządzie powiatowym radni powiatu do dnia 30 kwietnia bieżącego roku zobowiązani byli do złożenia oświadczenia o stanie majątkowym za 2008 rok. Do złożenia rocznego oświadczenia majątkowego zobowiązani byli również: Sekretarz Powiatu, Skarbnik Powiatu, kierownicy jednostek organizacyjnych oraz pracownicy Starostwa wydający decyzje administracyjne w imieniu Starosty. Zgodnie z ustawą podmiotami uprawnionymi do analizy oświadczeń majątkowych Przewodniczącego Rady i Starosty jest Wojewoda, radnych – Przewodniczący Rady natomiast pracowników Starostwa i kierowników jednostek organizacyjnych – Starosta. Analizy oświadczeń majątkowych dokonuje również właściwy Urząd Skarbowy, który przedkłada analizę Radzie Powiatu.

Przewodniczący Rady poinformował, iż wszystkie uprawnione podmioty w ustawowym terminie przedłożyły Radzie Powiatu analizy oświadczeń majątkowych. Ogólnie należy stwierdzić, iż oświadczenia majątkowe zarówno radnych jak i pracowników oraz kierowników jednostek organizacyjnych wypełnione zostały prawidłowo, stwierdzono jedynie drobne pojedyńcze błędy, stanowiące drobne formalne naruszenie przepisów, w związku z tym Przewodniczący Rady zwrócił się do radnych z pytaniem, czy istnieje potrzeba odczytania przedłożonych analiz oświadczeń majątkowych, czy możemy przyjąć, że osoby zainteresowane zapoznają się z ich treścią w Biurze Rady Powiatu? Czy ktoś z radnych jest za odczytywaniem analiz oświadczeń majątkowych?

Nikt z radnych nie poparł propozycji odczytywania analiz oswiadczeń majątkowych.

Przewodniczący Bogusław Zduniewicz stwierdził, że rozumie, iż Wysoka Rada przyjęła jego propozycję, odczytywanie analiz nie stanowiłoby dla radnych merytorycznych treści bo nic by nie wniosły. Jest to już kolejny rok kadencji, oświadczenia wypełniamy coraz lepiej, chwała nam za to.

 

P – kt 6.

 

Głos zabrał Przewodniczący Komisji Rewizyjnej radny Jerzy Szawkało, który przedstawł projekt planu pracy Komisji Rewizyjnej na 2010 rok.

Przewodniczący Rady zapytał, czy ze strony państwa radnych są pytania lub uwagi do przedstawionego projektu?

Ponieważ pytania nie zostały zgłoszony Przedodniczący Rady poddał projekt planu pracy pod głosowanie. Za przyjęciem planu pracy Komisji Rewizyjnej Rady Powiatu na 2010 rok głosowało 15 radnych. Podczas głosowania na sali obrad nieobecny był radny Krzysztof Andruszkiewicz.

Przewodniczący Rady stwierdził, że plan pracy Komisji Rewizyjnej na 2010 rok przyjęty został przy 15 głosach „za”. Plan pracy – w załączeniu do protokołu.

 

P – kt 7.

 

Przewodniczący Rady Bogusław Zduniewicz poinformował o przejściu do wcześniej dyskutowanego już punktu: Analiza działalności SP ZOZ w Siemiatyczach ze szczególnym uwzględnieniem aspektów ekonomicznych oraz perspektywy funkcjonowania jednostki w 2010 roku. Przewodniczacy przypomniał, że temat ten był omawianych na posiedzeniach Komisji Rady i poprosił o zabranie głosu dyrektora SP ZOZ w Siemiatyczach Roberta Maksimiuka.

Głos zabrał dyrektor SP ZOZ w Siemiatyczach Robert Maksimiuk, który stwierdził, że ostatnio dużo dzieje się wokół opieki zdrowotnej i wokół tego, co będzie w opiece zdrowotnej w roku 2010 a także wokół nadwykonań za rok 2009. Należy przypomnieć, że rok 2008 to zmiana sposobu finansowania jeżeli chodzi o SP ZOZ-y, szczególnie o szpitalnictwo, o jednorodne grupy pacjentów. Spowodowało to że zmienił się sposób rozliczania przyjęć pacjentów i jak widać Fundusz nie do końca sobie z tym radzi. W roku 2008 drugie półrocze było dobre dla szpitala, rok zakończyliśmy dodatnim wynikiem finansowym plus 660 tys. zł. W roku 2009 oprócz tego, że zmieniła się cena punktu czyli de facto sposób roliczania szpitali z NFZ, gdzie dofinansowanie spadło, to także jednorodne grupy pacjentów spowodowały, że więcej punktów jest i więcej osób może się leczyć a także leczenie jest droższe niż przewidywał Narodowy Fundusz Zdrowia. W związku z tym w całym kraju, tak samo u nas, w naszym szpitalu powstały duże nadwykonania czyli przyjęcia pacjentów ponad limit, jaki założył sobie Narodowy Fundusz Zdrowia na leczenie. Nie wszystko da się ująć w limity, szczególnie jeśli chodzi o zdrowie. Nikt z nas nie wie ile razy zdarzy się nam zachorować, czy trafić do szpitala czy też mieć inną sytuację związaną ze służbą zdrowia. Dyrektor Robert Maksimiuk przypomniał, że wielokrotnie już powtarzał, że nie stoi w bramie i nie łapie pacjentów, pacjenci ci są kierowani i my tych pacjentów przyjmujemy i przyjmowaliśmy do września wszystkich pacjentów, którzy potrzebowali opieki, chospitalizacji. Okazało się, że potrzeby są o wiele większe niż jest w stanie zapłacić za to Narodowy Fundusz Zdrowia. Jak duże są to potrzeby? Jeżeli chodzi o październik i listopad nadwykonania wynikające z przyjęć pacjentów ponad limit jeżeli chodzi o leczenie szpitalne wyniosły ponad 1.440 tys. zł. czyli tyle nie zapłacił Narodowy Fundusz Zdrowia za leczenie w naszym szpitalu, a jeżeli chodzi o całość jest to ponad 1.600 tys. zł. W całym województwie podlaskim nadwykonania sięgają rzędu ponad 83 mln zł. nie tylko w naszym szpitalu jest tyle nadwykonań, w sąsiednich szpitalach ale w szpitalach wojewódzkich, klinicznych także nadwykonania są. To spowodowało , że ponieśliśmy pewne koszty , koszty leczenia, obsługi pacjentów, związane z lekami, z krwią także ze zwiększonymi kosztami procedur medycznych, większa jest dostępność do RTG do innych badań, do rezonansu, do tomografii komputerowej, to wszystko kosztuje i powoduje większe koszty a każdy pacjent chce być leczony jak najlepiej, stąd też te koszty powodują, że mamy w bilansie minus. W tej chwili jest to 1.170 tys. zł. ale to nie tylko w naszym szpitalu, na minusie jest większośc jeśli nie 90% wszystkich szpitali, w województwie podlaskim wszystkie szpitale mają minus w bilansie, nie ma szpitala, który byłby na koniec października „na plusie”. Narodowy Fundusz Zdrowia zaproponował dla nas kontrakt w przypadku leczenia szpitalnego mniejszy o kwotę 1.020 tys. zł. jest to 9,2%. Na spotkaniu Konwentu Starostów, w którym uczestniczyli dyrektorzy szpitali podobne kwoty otrzymali wszyscy dyrektorzy szpitali.Oprócz tego szpital wojewódzki 13 mln zł. mniej, szpital kliniczny w Białymstoku 20 mln zł. mniej, o tyle szpitale otrzymują mniej w porównaniu z tym, jakie były kontrakty, nie licząc do wykonania, bo odnosząc to do wykonania procent ten zwiększa się w naszym przypadku z 9,2% do prawie 20%. W przeliczeniu na złotówki brakowałoby około 2.700 tys. zł. , jest to duża kwota ale chodzi o bezpieczeństwo pacjentów. Każdy z nas staje przed dylematem co ma zrobić, czy przyjąć pacjenta, leczyć pacjenta i narażać szpital na koszty, czy tego pacjenta odesłać ale co się stanie jeżeli odeślemy pacjenta? Jeżeli dla tego pacjenta coś się przydaży wtedy czeka dyrektora, lekarza, inny personel postępowanie sądowo – prokuratorskie, czeka też nas jako szpital pozew sądowy z powództwa cywilnego oraz inne konsekwencje z tym związane ale zapominamy do czego zostaliśmy powołani - szpital został powołany do tego, żeby leczyć pacjentów, pomagać im a nie odmawiać przyjęcia tych pacjentów. W obliczu tego, co zaproponował Fundusz Zdrowia na rok 2010 w przypadku leczenia szpitalnego, odbyło się spotkanie wszystkich starostów województwa podlaskiego wraz z dyrektorami szpitali. Na tym spotkaniu wszyscy podjęliśmy decyzję związaną z tym, co mamy robić w przyszłym roku 2010. Zostało wypracowane stanowisko, które zostało przekazane do prezesa NFZ, do pani minister zdrowia do pana premiera i jeszcze kilku innych instytucji, w którym informujemy, że nie godzimy się na podpisanie takich kontraktów, w wysokości zaproponowanej przez Narodowy Fundusz Zdrowia. Do tego porozumienia podpisanego przez wszystkich starostów i wszystkich dyrektorów szpitali powiatowych dołączył pan marszałek i Zarząd Wojeództwa Podlaskiego, którego członkowie również podpisali się pod porozumieniem że nie akceptują takich warunków, takiego finansowania jakie zaproponował Narodowy Fundusz Zdrowia na rok 2010. Szpitale kliniczne zrobiły to samo. Dyrektor Robert Maksimiuk podkreślił, że nie dotyczy to tylko województwa podlaskiego, dotyczy to także innych województw, szczególnie województw tzw. „ściany wschodniej”, gdzie niedoszacowanie jeżeli chodzi o leczenie szpitalne jest bardzo duże a więc województwo podlaskie, warmińsko – mazurskie, podkarpackie, lubelskie, świetokrzyskie. Na dzień dzisiejszy tylko jedno województwo ma podpisane kontrakty na rok przyszły, jest to województwo pomorskie. Na pewno będą podpisane kontrakty w województwie mazowieckim gdyż tam zostały zapłacone wszystkie nadwykonania za I półrocze 2009 roku, będą też zapłacone nadwykonania za II półrocze 2009 roku. W pozostałych zakresach jeżeli chodzi o działalność SP ZOZ w Siemiatyczach mamy kontrakt albo na takim samym poziomie albo o 1% miej. Oprócz leczenia szpitalnego pozostałe zakresy czyli ambulatoryjna opieka specjalistyczna, stomatologia, na opiekę długoterminową nie został jeszcze ogłoszony nowy konkurs, inne zakresy – dyrektor Robert Maksimiuk poinformował, że na te świadczenia podpisał z NFZ porozumienie dotyczące finansowania, jedynie nie jest podpisane na leczenie szpitalne. Co dalej? Zgodnie z przepisami mamy czas do końca roku aby porozumieć się z Narodowym Funduszem Zdrowia, jeżeli tego nie uczynimy czyli fundusz nie zaproponuje nam innych stawek – dyrektor Robert Maksimiuk zaznaczył, że do chwili obecnej nie otrzymał nowej propozycji stawek z Narodowego Funduszu Zdrowia – więc procedura jest taka, że leczymy jeszcze zgodnie z umową przez dwa miesiące: styczeń i luty, potem nie zaprzestajemy leczenia, jest to tzw. leczenie bezumowne czyli zupełnie inny sposób rozliczenia z Narodowym Funduszem Zdrowia. Dyrektor Robert Maksimiuk wyraził nadzieję, że do takiej sytuacji nie dojdzie gdyż po pierwszych sygnałach wysłanych ze strony szpitali już powoli zaczynają znajdować się pieniądze na leczenie szpitalne.Co prawda pieniędzy jest jeszcze za mało ale już jest taki sygnał, że jednak można znaleźć pieniądze na leczenie.

W 2009 roku, jak pokazuje sytuacja, pieniędzy i tak było za mało bo potrzeb było więcej. Dyrektor Robert Maksimiuk stwierdził, że gdyby podpisał taki kontrakt, który zaproponował mu Narodowy Fundusz Zdrowia na rok 2010 to praktycznie w sierpniu przyszłego roku musiałby zamknąć szpital, dotyczy to także innych szpitali bo dyrektorzy szpitali, starostowie spotykają się, rozmawiają na ten temat. Nie tylko Konwent Starostów Województwa Podlaskiego ale w dniu jutrzejszym, 22 grudnia w Warszawie przedstawiciele Związku Powiatów Polskich mają spotkać się z panią minister zdrowia i prezesem NFZ i analizować propozycje, które miały dostać szpitale po zmianie planu finansowego. My na razie tych propozycji nie dostaliśmy tak, że w naszym przypadku nie ma jeszcze czego analizować ale takie spotkanie jutro się odbędzie. Czy Związek Powiatów Polskich dojdzie do porozumienia, nie wiadomo. Dyrektor Robert Maksimiuk stwierdził że nie wie, jaką propozycję otrzyma z NFZ, wtedy będzie mógł odnieść się do tego, czy podpisze kontrakt na rok 2010 czy też nie ale na pewno nie zaprzestaniemy działalności i nadal będziemy leczyć.

Radny Ryszard Pierlejewski stwierdził, że dyrektor przedstawił nam sytuację ale pan dyrektor nie mówi nic o analizie, co się będzie działo w przyszłości, w roku 2010. Nasz szpital jak żaden inny w regionie, przynajmniej po sąsiedzku, jest najsłabiej przygotowany do wymogów, jakie stawia nam Unia Europejska do tego, aby podmiot ten funkcjonował. Nie mamy tego, tamtego, będzie to kosztowało dużo. Radny Ryszard Pierlejewski podkreślił, że nie jest to wina tylko i wyłącznie dyrektora a może nawet żadna wina dyrektora tylko wina zaniechań, zaniedbań poprzednich kadencji, poprzednich zarządów. Trudno tu dziś dyrektora w jakiś sposób negować czy wydawać negatywną opinię ale musimy sobie uświadomić że za wszelką cene musimy bronić tego podmiotu gospodarczego bo nic tak nie zaboli dla całego społeczeństwa jak upadek szpitala czy ewentualne przekształcenie go w malutką izbę przyjęć. Społeczeństwo nasze starzeje się, młodzi ludzie wyjeżdżają, zostają starzy ludzie, którzy wymagają częstej opieki, częstotliwość wizyt u lekarza jest dużo wyższa i trudno skazać społeczeństwo naszego regionu aby jeździło po 50 km czy więcej aby uzyskać pomoc lekarską tam, gdzie są szpitale świadczące usługi. Innym aspektem jest to, że za dwa, trzy lub cztery lata trzeba będzie ten szpital przekształcić w podmiot gospodarczy w spółkę prawa handlowego i w momencie przekształcenia zgodnie z przespisami trzeba wyjść na zero. Trzeba tym się jakoś zając żeby dług nei został bo mamy zaległości z lat poprzednich 3,5 mln zł. w tym roku dojdzie nam 1 mln lub 1,5 mln, będzie 5 mln, w przyszłym roku będzie 6,5 mln więc jak przekształcimy się, kto sfinansuje zbilansowanie tego tematu?

Starosta Jan Zalewski poinformował, że chciałby wrócić do sprawy nadwykonań. Jeżeli nadwykonania byłyby zapłacone bylibyśmy w bilansie o 0,5 mln zł, „do przodu”. Nie znaczy to że nie można byłoby przynajmniej części tych nadwykonań zapłacić, wynika to z określonej, kierunkowej polityki dyrektora Regionalnego Oddziału NFZ w Białymstoku. Dlaczego tak postępuje, preferuje podstawową opiekę zdrowotną , lecznictwo niepubliczne nie będziemy dziś tego rozstrzygać ale tu i ówdzie zastanawiamy się nad tym ponieważ były środki z NFZ w sierpniu ponad 40 mln zł. gdzie dyrektor Oddziału NFZ w Białymstoku ani na specjalistykę ani na rehabilitację ani na lecznictwo nie przekazał nic, dosłownie 0. Starosta Jan Zalewski poinformował że z jego inicjatywy oraz dyrektora Maksimiuka zwołany został Konwent Starostów Województwa Podlaskiego w Białymstoku z udziałem marszałka, wojewody, później miało to pewne przełożenie, odbyła się 10- godzinna debara wszystkich jednostek i wszystkich organów załozycielskich w Ministerstwie Zdrowia. Jeżeli POZ-y mają się dobrze, wiemy że tak jest, więc dlaczego te 40 mln zł. zostało przeznaczone na POZ-y a nic nie otrzymały SP ZOZ-y? Później pojawiła się druga możliwość: 18 mln zł. , tutaj znowu pan dyrektor usilnie chce dać 10 mln zł. na refundację leków a 8 mln zł. nie wiadomo, może znowu część na POZ-y może część na SP ZOZ-y, zależy to od pewnych decyzji personalnych ale jest to dziwne, nadal pan dyrektor funkcjonuje sobie dobrze w Białymstoku i nie wiadomo dlaczego koalicja rządząca nie dokona zmiany na tym stanowisku ale mówi się o tym, że coś trzeba zrobić. Starosta podkreślił, że nie oznacza to że my nie analizujemy, że nie jest to troską Zarządu czy tamtego czy obecnego bo cały czas rozmawiamy o tym, aby szukać gdzieś oszczędności , ciąć koszty, pewne działania pan dyrektor podjął, może czasami bolesne, może nie tak bardzo ale na przestrzeni tego roku około 20 osób rozstało się z naszym szpitalem. Starosta Jan Zalewski podkreślił, że szpitale powiatowe przeszły największą restrukturyzację, czego zaniechano w szpitalach wojewódzkich, co też ma wpływ jeżeli chodzi o pewne porównanie, gdzie tych środków szło być może za dużo a mogły być przeznaczone na szpitale powiatowe.

Perspektywa roku następnego: faktycznie tak się stało, że doszło do spotkania i zapadło ustalenie w Białymstoku i w innych województwach, że nie będą podpisywane kontrakty zaniżone w stosunku do roku bieżącego na około 10 -12% w poszczególnych obszarach leczenia . Jest ustalenie, bo nasze działania mają przełożenie jeżeli chodzi o pewne struktury centralne, jest ostatnia informacja, komunikat dotyczący spotkania Związku Powiatów Polskich z panią minister zdrowia oraz z prezesem NFZ 16 grudnia, gdzie przewiduje się zwiększenie wysokości środków przeznaczonych na lecznictwo szpitalne pochodzące z trzech źródeł: 530 mln zł w wyniku decyzji o uruchomieniu 1%-towej rezerwy NFZ, 450 mln zł. w wyniku wprowadzenia regulacji powodującej obniżenie nakładów na refundację leków i środki z rezerwy zaplanowej w wysokości 2,5 mln zł. Łącznie zwiększenie nakładów na lecznictwo szpitalne ma wynieść 2,9 mld zł. na następny rok. Trudno w tej chwili powiedzieć, jaki będzie klucz dzielenia tych środków , niemniej jednak w tym komunikacie jest zawrty zapis że na poziomie poszczególnych województw dyrektorzy oddziałów NFZ przeznaczą na lecznictwo szpitalne środki na poziomie roku 2009, ważne byłoby i o to będziemy zabiegać, aby był to poziom grudnia 2009 i aby weszły w to nadwykonania, wtedy sytuacja mogłaby być w miarę niezła ale czy tak się stanie, nie wiadomo. W każdym razie ustalenie jest takie, że wstrzymujemy się z podpisywaniem aneksów do umów o przedłużenie kontraktu na rok 2010 do dnia 23 grudnia czyli do środy i wtedy zobaczymy, co będzie dalej bo w tym protokółe ustaliliśmy, że żaden szpital i żaden starosta nie podpisze kontraktu, dopiero po ponownym spotkaniu i po rozważeniu ponownie propozycji dla całego województwa podlaskiego, prawdopodobnie takie spotkanie odbędzie się po świętach.

Jeżeli chodzi o funkcjonowanie naszego szpitala w porównaniu ze szpitalami ościennymi oczywiście, nasz szpital nawet gdy już przejęliśmy jako powiat był i lokalowo i bazowo i jeżeli chodzi o ilość oddziałów, zakres świadczonych usług medycznych był znacznie uboższy niż szpital bielski czy hajnowski, szpital hajnowski jest to prawie szpital wojewódzki. Przez lata funkcjonowania szpitala, kiedy organem założycielskim stał się powiat na pewno zostało zrobionych wiele rzeczy dobrych dla tego szpitala ale jak wiemy że zapóźnienia tego rejonu, Powiatu Siemiatyckiego, byłego rejonu czy samego Miasta Siemiatycze były bardzo duże, musieliśmy tu odtwarzać wiele instytucji: sąd, prokuraturę, nie zakończona była rozbudowa Zespołu Szkół, tworzyliśmy nowe jednostki. Musieliśmy zdecydować, czy idziemy tylko w kierunku inwestowania w szpital a resztę zostawiamy czy poprawiamy infrastrukturę, umacniamy powiat, też coś robimy dla szpitala ale być może za mało. Oczywiście, zawsze były te wybory, na co się zdecydować. Nie jest tak, że szpital nie był troską kolejnych Zarządów – był. Szpital zmieniał się, dużo rzeczy zostało tam zrobione, chociażby ostatnia inwestycja czyli całkowita modernizacja pracowni RTG. Oczywiście, będzie to kolejne wyzwanie kiedy najprawdopodobniej na razie jest to do roku 2012 termin dostosowania do norm unijnych, zostały one zliberalizowane tak, że nie jest tak tragicznie ale prawdopodobnie termin ten będzie przedłużony do 2016 lub 2018 roku i trzeba będzie przeprowadzić to postępowanie, zwłaszcza przebudowa bloku operacyjnego i dostosowanie SOR-u i wtedy trzeba będzie się na coś zdecydować że nie robimy żadnej inwestycji w inną infrastrukturę czy np. w drogi a wiadomo, jak chcecie państwo budować drogi w swoich okręgach. Starosta podkreślił, że zawsze jest ten problem, co wybrać ale na pewno będzie to duże wyzwanie dla nastepnego Zarządu i trzeba będzie ponieść duży wysiłek, aby szpital ten dostosować.

Radny Ryszard Pierlejewski poinformował, że chciałby przedstawić taki problem, co się obserwuje, radny podkreślił, że nie twierdzi że jest to generalnie ze wszystkimi podmiotami ale na Komisji Rewizyjnej czy Finansowo Budżetowej, której jest przewodniczącym że niejednokrotnie trudno jest uzyskać jakiekolwiek dane. Radny stwierdził że nie wie, jaka forma była przyjęta w poprzednich kadencjach, czy przewodniczący każdorazowo musiał zwracać się na piśmie do prowadzącego dany wydział czy podmiot o przedstawienie takich a nie innych danych. Radny Ryszard Pierlejewski wyraził opinię, że wystarczy porozmawiać czego dany przewodniczący żąda i to powinno być w odpowiednim czasie na dzień, dwa, trzy przed komisją podane dla tego przewodniczącego – radny Ryszard Pierlejewski stwierdził, że taki jest jego apel. Prosty przykład z panem dyrektorem SP ZOZ – radny poinformował, że trzy razy rozmawiał na ten temat, jest to bardzo proste pytanie a nie otrzymał tych danych tak, jak powinno być „czy pan dyrektor blusa nie czuje w tym temacie?”

Wicestarosta Mikołaj Mantur stwierdził, że realizując ten punkt porządku obrad dotychczas skupiliśmy się na sytuacji ogólnej opieki zdrowotnej w kraju, w województwie natomiast treścią tego punktu jest SP ZOZ, nie tylko otoczenie ale to, co się dzieje wewnątrz. Wicestarosta Mikołaj Mantur poinformował, że chciałby zadać trzy bardziej przyziemne pytania: jak wygląda sytuacja ekonomiczna, bo wiadomo, że lecznictwo szpitalne jest deficytowe, jak wygląda sytuacja jeżeli chodzi o inne dziedziny czyli poradnie specjalistyczne, gabinety itd. Które są rentowne, które są nierentowne. Drugie pytanie: czy jest prowadzona prywatna praktyka lekarska na sprzęcie SP ZOZ.? Jeżeli jest to na jakich zasadach? Trzecie pytanie: jak wygląda sytuacja jeżeli chodzi o poradnię rehabilitacyjną i medycynę sportową.

 

Dyrektor Robert Maksimiuk odnosząc się do wypowiedzi radnego Ryszarda Pierlejewskiego poinformował, że przekazywał już dane, jeżeli nie są to takie dane, jakie pan radny chciał z wielką chęcią wysłucha jeszcze raz jakich danych pan radny potrzebuje i przygotuje taką tabelkę, takie zestawienie aby było odpowiednie, aby było takie, jakie pan radny sobie życzy.

Jeżeli chodzi o wymogi, w tej chwili obowiązuje data 2012, jest w projekcie zarządzenie, które tą datę zmienia i łagodzi pewne normy, 2015, 2018, nie ma jeszcze konkretnego zapisu ale te dwie daty krążą, aczkolwiek trzeba zgodzić się z panem radnym, pewne nakłady na działalnośc szpitala muszą być. Możemy uciekać od innych rzeczy, na pewno nie unikniemy od oddziału intensywnej opieki medycznej, nikt nam tego nie odpuści, to będziemy musieli mieć i musimy się na to przygotować i musimy to zrobić. To samo dotyczy bloku operacyjego, musi być tu zachowana ścieżka czysta, ścieżka brudna , muszą być doprowadzone gazy techniczne, tego nie jesteśmy w stanie przeskoczyć, musimy to zrobić. Jak wygląda to jeżeli chodzi o koszty? Blok operacyjny – szacunkowy koszt jest to około 10 mln zł. jest to kwota, którą trzeba byłoby wydać na zrobienie nowego bloku operacyjnego. Dyrektor Robet Maksimiuk poinformował, że taki wstępny projekt ma u siebie w szufladzie. Jeżeli chodzi o Oddział Intensywnej Opieki Medycznej czyli OIOM to stworzenie takiego OIOM-u też jest drogie nie tylko jeżeli chodzi o budynek ale i o wyposażenie. W Bielsku Podlaskim został utworzony OIOM, był w stanie surowym, wykończenie OIOMU i wyposażenie kosztowało bielski szpital 6,5 mln zł. nie licząc projektu, nie licząc stanu surowego. Kredyt na ten cel poręczyło Starostwo Powiatowe w Bielsku Podlaskim. Dyrektor Robert Maksimiuk podkreślił, że tylko te dwie inwestycje: blok operacyjny i OIOM to kwota rzędu 20 mln zł. Inne, mniejsze remonty również trzeba wykonać ale są to już mniejsze kwoty pieniędzy aczkolwiek pewne inwestycje są tu potrzebne.

Jeżeli chodzi o przekształcenie szpitala : po pierwsze trzeba rozważyć, co z tego można skorzystać. W tym planie gwarantowano, że zostaną spłacone zobowiązania publicznoprawne – my jako SP ZOZ nie mamy zobowiązań publicznoprawnych, czyli przekształcenie samo dla siebie, bez finansów nie ma racji bytu zwłaszcza że w takiej sytuacji, przy przekształceniu jest cała procedura, którą trzeba przejść i trzeba ponieść koszty związane z tym przekształceniem czyli przeprowadzić pełną inwentaryzację majątku, wnieść majątek aportem do spółki, od tego odprowadzić podatek, spółka taka staje się płatnikiem podatku CIT a publiczne ZOZ-y są od tego zwolnione więc kilkadziesiąt jeżeli nie kilkaset tysięcy złotych trzeba byłoby wnieść, wygospodarować aby przekształcić szpital w spółkę.

Odpowiadając na pytanie Wicestarosty Mikołaja Mantura dotyczące sytuacji ekonomicznej poradni dyrektor Robert Maksimiuk poinformował, że są poradnie mniej rentowne i są poradnie bardziej rentowne. Poradnia ortopedyczna czy chirurgiczna są to poradnie, które zarabiają na siebie ale jest np. poradnia kardiologiczna, gdzie kardiologów jest mniej i koszt utrzymania tej poradni jest na tyle duży, że przewyższa koszt który jest finansowany przez Narodowy Fundusz Zdrowia. Dyrektor Robert Maksimiuk poinformował, że nie ma w tej chwili szczegółowej analizy , która z poradni jest na plusie a która na minusie.

Odpowiadając na pytanie dotyczące prywatnej praktyki w szpitalu dyrektor Robert Maksimiuk poinformował, że nic mu na ten temat nie wiadomo aby ktoś „robił prywatę” w szpitalu. Dyrektor podkreślił, że w przypadku, gdyby takie głosy do niego dochodziły od razu by reagował ale w tej chwili żadne oficjalne głosy do niego nie dochodzą.

Odpowiadając na pytanie dotyczące poradni rehabilitacyjnej i medycyny sportowej dyrektor Robert Maksimiuk poinformował, że jeśli chodzi o poradnię rehabilitacyjną dostaliśmy kontrakt na przyszły rok w wysokości 98,5% kontraktu z roku 2009, jest to za mało w stosunku do potrzeb aczkolwiek w stosunku do innych podmiotów w innych województwach i tak ten kontrakt jest na przyzwoitym poziomie. Potrzeby społeczeństwa jeżeli chodzi o rehabilitację są na tyle duże że kontrakt trzeba byłoby zwiększyć o 30% i dopiero wtedy można byłoby zrealizować zapotrzebowanie na tego typu usługi. Do miesiąca sierpnia praktycznie prawie w 100%-tach realizowaliśmy potrzeby z zakresu poradni rehabilitacyjnej czas oczekiwania na wizytę w poradni i na zabiegi wynosił około miesiąca, do dwóch miesięcy, taki był czas oczekiwania. W tej chwili, od miesiąca września, kiedy Fundusz kategorycznie po drugim półroczu, po pismach pisanych jakie zostały skierowane w II półroczu o zapłatę nadwykonań za I półrocze odmówił zapłaty, więc zostały wprowadzone limity po to, aby jeszcze bardziej nie zwiększać kosztów poniesionych na te zabiegi. Przełożyło się to na realizację świadczeń w ten sposób, że w tej chwili zapisujemy pacjentów w kolejkę na drugie półrocze roku przyszłego czyli na miesiąc lipiec , z miesięcznych kolejek zrobiły się ośmiomiesięczne kolejki. Jeżeli chodzi o medycynę sportową w tej chwili porad w tej poradni udziela pani doktor Tobota. Pani doktor ma umowę czasową do końca tego roku, dyrektor Robert Maksimiuk poinformował, że odbył z panią doktor dwa spotkania, otrzymała propozycję umowy, kontraktu, obojętnie w jaki sposób chciałaby, na rok przyszły niestety, do chwili obecnej nie wyraża chęci żeby pracować w poradni medycyny sportowej natomiast nadal zamierza pracować w poradni rehabilitacyjnej. Dyrektor Robert Maksimiuk poinformował, że jeżeli pani doktor nie zgodziłaby się na prowadzenie poradni medycyny sportowej, szukamy lekarza, który by tą poradnię poprowadził. Lekarzy z takimi uprawnieniami jest niewielu, niewielu spełnia wymagania, aby poradnię tą obsługiwać, takich specjalistów nie ma, jest w Hajnówce pan doktor Kiryluk , dyrektor Robert Maksimiuk poinformował, że rozmawiał z tym specjalistą jednak nie ma szans, aby poprowadził on poradnię medycyny sportowej. Dyrektor poinformował, że rozmawiał również z dwoma specjalistami z Siedlec, też nie wyrażają chcęci, aby tu przyjechać tak, że nie wiadomo co będzie z medycyną sportową w przyszłym roku, są to 3 godziny w tygodniu, taki jest wymiar czasu pracy poradni medycyny sportowej.

Wicestarosta Mikołaj Mantur poinformował, że chciałby się odnieść do stwierdzenia „prywata” . Zapewne dla wszystkich z państwa stwierdzenie takie ma wymiar pejoratywny, Wicestarosta podkreślił, że nie ma nic przeciw prywacie w sensie funkcjonowania czy działalności prywatnej. Nie dlatego zadał to pytanie że jest przeciwko prywacie jako działalności prywatnej, chodziło o to, czy jest taka działalność, jeżeli jest, to powinna być prowadozna na normalnych zasadach obowiązujacych w warunkach rynkowych. Słowo „prywata” źle brzmi.

Dyrektor Robert Maksimiuk poinformował, że zgodnie z przepisami SP ZOZ nie może udzielać porad, nie może pracować w charakterze komercyjnym w zakresach, które ma zakontraktowane z Narodowym Funduszem Zdrowia. Jeżeli ktoś z państwa chciałby ominąć kolejkę w poradni rehabilitacyjnej i jest gotów za to zapłacić komercyjnie, niestety, nie można takiego pacjenta obsłużyć , można byłoby tylko wtedy, gdyby pacjent ten był pacjentem nieubezpieczonym. Pacjent ubezpieczony nie może być odpłatnie przyjęty przez SP ZOZ , publiczną służbę zdrowia jeżeli dany szpital, dany podmiot ma kontrakt z Funduszem – takie są przepisy na dzień dzisiejszy.

Przewodniczący Rady Bogusław Zduniewicz stwierdził, że został przekonany iż ten punkt, dyskusja w tym punkcie była bardzo potrzebna na dzisiejszej sesji. Na pewno trzeba będzie wracać do tematu szeroko pojętej opieki zdrowotnej na terenie powiatu siemiatyckiego. Na dzisiaj brak jest zgody na podpisanie kotntraktu – i dobrze. Przewodniczący Bogusław Zduniewicz wyraził opinię, że poza całą sferą kontraktowania należałoby móc poszukiwać oszczędności na dziedzinie okołomedycznej nie szkodząc dla jakości usług medycznych. Została podana informacja o 17-20 zwolnionych osobach, należy zwalniać osoby ale pozostała sfera kosztów innych, należałoby w tej sytuacji pracować i myśleć, co w 2010 roku można byłoby zrobić bo taka powinna być reakcja każdej jednostki na przyczyny które nas dopadają niezależnie od nas. Dyskusja ta w znaczący sposób przybliżyła nam całą istotę problemu o którym słyszymy w mediach, w prasie, radiu, telewizji , znając tą sytuację trudno się z tym wszystkim zgadzać, obyśmy tylko nie musieli pójść w tą stronę że nie podpiszemy i w sierpniu skończy się nam cokolwiek. Przewodniczący Rady wyraził nadzieję, że tak nie będzie , jakoś z tego wybrniemy.

 

W tym miejscu Przewodniczący Rady ogłosił 10-minutową przerwę.

 

P – kt 8.

 

Pierwszy projekt uchwały dotyczył zmian w budżecie powiatu na 2009 rok.

Przewodniczący Rady Bogusław Zduniewicz przypomniał, że projekt tej uchwały był ananlizowany na posiedzeniach komisji przed dzisiejsza sesją, czy w związku z tym potrzebne są dodatkowe informacje w tejże sprawie?

Ponieważ radni nie zgłosili pytań Przewodniczący Rady poddał projekt uchwały pod głosowanie. Za podjęciem uchwały w sprawie zmian w budżecie powiatu na 2009 rok głosowało 16 radnych. Przewodniczący Rady stwierdził, że uchwała podjęta została jednogłośnie. Uchwała Nr XXI/166/09 – w załączeniu do protokołu.

 

Kolejny projekt uchwały dotyczył uchwalenia budżetu Powiatu Siemiatyckiego na rok 2010 rok.

Głos zabrał Starosta Jan Zalewski, który omówił projekt uchwały budżetowej Powiatu Siemiatyckiego na rok 2010. Wystąpienie Starosty w załączeniu do protokołu. Starosta Jan Zalewski przedstawił również Uchwałę nr II.0033-6/09 Składu Orzekającego Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku z dnia 23.11.2009r. w sprawie wyrażenia opinii o projekcie budżetu Powiatu Siemiatyckiego na 2010r. oraz dołączonej do niego prognozie kwoty długu – kopia uchwały w załączeniu do protokołu.

 

W imieniu Zarządu Powiatu Starosta Jan Zalewski zwrócił się do radnych z prośbą o uchwalenie budżetu powiatu na 2010 rok Starosta podkreślił, że jest świadomy, że nie wszystkie potrzeby które powinniśmy zrealizować są w nim zawarte. Jesteśmy wszyscy świadomi tego, że nadal jest wiele potrzeb w drogownictwie mimo, że dużo pozykaliśmy, na przestrzeni lat 2009 – 2010 wykonamy prawie 40 km dróg. Tu, gdzie drogi są robione zadowolenie jest, natomiast tu, gdzie się nie robi nie ma zadowolenia, są nawet skargi, dzisiaj jedna będzie rozpatrywana. Są jeszcze inne potrzeby, chociażby dokończenie rozbudowy Zespołu Szkół, która ciągnie się od lat, jest również problem lokalizacji Zespołu Szkół Specjalnych , Starosta poinformował, że wraz z wicestarostą oraz panią dyrektor zapoznali się ze stanem tego obiektu. Faktycznie, jest tam ciasno, duszno a dzieci przybywa w związku z tym trzeba byłoby lokalizować tę placówke gdzie indziej albo dobudować jedno skrzydło aby stworzyć godne warunki dla dzieci, które tam przebywają. Starosta podkreślił, że potrzeb w tym zakresie jest dużo, wychodzimy im naprzeciw i tworzymy już drugie Warsztaty Terapii Zajęciowej na terenie Gminy Dziadkowice w budynku byłej szkoły w Dołubowie. Potrzebna jest też infrastruktura sportowa, chociażby przy Zespole Szkół w Siemiatyczach, potrzeby są również w szpitalu. Starosta Jan Zalewski podkreślił, że na przestrzeni 2009 roku Starostwo łącznie z jednostkami pozyskało ponad 13 mln zł. , jest to bardzo dużo planujemy duże wydatki majątkowe ale nadal potrzeb jest dużo świadczy to niestety o tym, że jesteśmy województwem i powiatem gdzie było duże zapóźnienie jeżeli chodzi o infrastrukturę i oświatową i w zakresie wymiaru sprawiedliwości i jeżeli chodzi o bazę medyczną, nadal potrzeb tych jest wiele i trzeba przymierzać się do następnych lat, do pozyskiwania środków i powoli te problemy rozwiązywać.

 

Przewodniczący Rady Bogusław Zduniewicz przedstawił opinię Rady Powiatowej OPZZ w Siemiatyczach, która „po zapoznaniu się z przesłanymi dokumentami w pełni akceptuje projekty uchwał budżetu na 2010 rok”.

 

Głos zabrał radny Ryszard Pierlejewski, który poinformował, że jako Przewodniczący Komisji Finansowo Budżetowej na ostatnim posiedzenu postulował przyjęcie projektu budżetu na 2010 rok pomimo że kilku radnych zgłaszało wnioski o poprawki, zmianę. Radny poinformował, że prosił o pozostawienie tego projektu bez zmian dlatego, że projekt przygotowany jest w określonych reżimach przepisów prawa finansowego i burzenie tego wszystkiego w ostatniej chwili spowodowałoby że nie zdążymy uchwalić tego budzetu. Radny Ryszard Pierlejewski poprosił Radę i Zarząd, aby jeżeli jakieś nadwyczajne środki znajdą się w trakcie roku budżetowego, radny poinformował, że byłby orędownikiem, aby były one kierowane na ratowanie naszego szpitala i polepszenie finansowe tej jednostki ponieważ zdrowie ludzkie, życie, bezpieczeństwo jest najważniejsze, jeżeli ktoś tylko dlatego, że nie będziemy mieli tej ochrony zejdzie z tego padołu ziemskiego nie dojeżdżając do szpitala oddalonego o 50 czy 70 km , będzie mu obojętne, czy jechał drogą klasy extra czy zwykłą drogą.

 

Radny Janusz Żoch przypomniał, że rok temu na tej samej sali jednogłośnie przyjęty został projekt budżetu na rok 2009. Opozycja z nadzieją, że konstruktywne wnioski, które składane były w roku 2008 znajdą swój pozytywny rezultat w roku 2009, że chociaż niektóre, małe wnioski zostaną zrealizowane w tymże roku budżetowym, niestety, mocno się zwiedliśmy. W trakcie roku 2009 niejeden z nas składał wniosek o ujęcie w planach inwestycyjnych poszczególnych dróg, czy też wykonanie projektów na poszczególne drogi. Generalnie co widzimy w dzisiejszym budżecie: drogi o których nigdy się nie mówiło drogi, o których nikt nie wspominał na sesjach pojawają się w projekcie budżetu na rok 2010 natomiast wszystkie wnioski zasadne wydawać by się mogło i akceptowane przez wszystkich na posiedzeniach komisji wypadają więc możemy czuć się nie usatysfakcjonowani. Radny Janusz Żoch stwierdził, że nie będzie wymieniał numeratywnie, o które drogi chodzi ale jest to budżet typowo wyborczy w związku z tym ma obowiązek zagłosować przeciw.

Radny Krzysztof Andruszkiewicz stwierdził, że minęły 3 lata i tak jak radny Żoch wspomniał, mała opozycja w tej Radzie funkcjonuje - radny wyraził nadzieję , że zawsze była ona konstruktywna – i rzeczywiście wnioskowaliśmy kilka razy formalnie, nieformalnie aby pewne inwestycje – radny Krzysztof Andruszkiewicz zaznaczył, że wypowiada się jako radny miejski i podkreślił, że za mało jest inwestycji w obrębie Miasta Siemiatycze w związku z tym odda głos wstrzymujący. Radny Krzysztof Andruszkiewicz zawnioskował, aby w przyszłym roku, jeżeli będą wolne środki nie zapominajmy o szpitalu bo każdy z nas być może niespodziewanie będzie musiał skorzystać w trybie nagłym lub normalnym z tej opieki i wtedy okaże się czy pomoc ta będzie skuteczna czy też nie.

 

Ponieważ radni nie zgłaszali chęci zabrania głosu w dyskusji Przewodniczący Rady Bogusław Zduniewicz poddał projekt uchwały pod głosowanie.

Za podjęciem uchwały w sprawie uchwalenia budżetu Powiatu Siemiatyckiego na rok 2010 głosowało 11 radnych, 3 było przeciw, 2 wstrzymało się od głosu.

Przewodniczący Rady stwierdził, że uchwała podjeta została większością głosów. Uchwała Nr XXI/167/09 – w załączeniu do protokołu.

 

Starosta Jan Zalewski podziękował w imieniu własnym oraz Zarządu i pani Skarbnik za przyjęcie budżetu na 2010 rok . Starosta podkreślił, że nie jest zadowolony z tego budżetu ale tak, jak powiedział radny Ryszard Pierlejewski, trzeba trzymać się w realiach , w subwencjach, w dotacjach, w możliwościach w pewnych rygorystycznych obwarowaniach formalnoprawnych, trzeba kończyć to, co się zaczęło i trudno zaplanować coś, co przekroczy nasze możliwości i stworzyć taki deficyt, który przerośnie możliwość obsługi. Starosta Jan Zalewski podkreślił, że budżet jest to tylko plan, być może że jeszcze niektóre zadania da się wprowadzić lub dofinansować. Szpital - wszyscy jesteśmy świadomi, że czegoś może nie być, ale szpital powinien być w takiej jednostce, jaką jest powiat. Każdy powiat mniejszy czy większy podstawowy, 4 – oddziałowy szpital o mniejszej czy większej ilości lóżek powinien mieć.

W tym miejscu salę obrad opuścił radny Janusz Żoch.

Kolejny projekt uchwały dotyczył przyjęcia dodatkowych środków finansowych i zmian w planie finansowym Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych na rok 2009.

Przewodniczący Rady Bogusław Zduniewicz przypomniał, że projekt tej uchwały był omawiany na posiedzeniach komisji przed dzisiejszą sesją, czy w związku z tym potrzebne są dodatkowe informacje w tej sprawie?

Ponieważ pytania do projektu uchwały nie zostały zgłoszone, Przewodniczący Rady poddał projekt pod głosowanie.

Za podjęciem uchwały w sprawie przyjęcia dodatkowych środków finansowych i zmian w planie finansowym Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych na rok 2009 głosowało 15 radnych. Przewodniczący Rady stwierdził, że uchwała podjeta została przy 15 głosach „za”. Uchwała Nr XXI/ 168/09 – w załączeniu do protokołu.

 

Następny projekt uchwały dotyczył ustalenia godzin pracy aptek ogólnodostępnych funkcjonujących na terenie powiatu siemiatyckiego.

Przewodniczący Bogusław Zduniewicz przypomniał, że projekt tej uchwały był omawiany na posiedzeniach komisji Rady, czy potrzebne są dodatkowe informacje w tej sprawie?

Ponieważ radni nie zgłaszali uwag do projektu Przewodniczący Rady poddał projekt uchwały pod głosowanie.

Za podjęciem uchwały w sprawie ustalenia godzin pracy aptek ogólnodostępnych funkcjonujących na terenie powiatu siemiatyckiego głosowało 15 radnych. Przewodniczący Rady stwierdził, że uchwała podjęta została jednogłośnie.

Uchwała Nr XXI/169/09 – w załączeniu do protokołu.

 

Kolejny projekt uchwały dotyczył zatwierdzenia zmian statutu SP ZOZ w Siemiatyczach.

Przewodniczący Rady przypomniał, że projekt był analizowany na posiedzeniach komisji, czy w związku z tym państwo radni mają pytania do przedstawionego projektu?

Ponieważ radni nie zgłaszali pytań Przewodniczący Rady poddał projekt uchwały pod głosownaie.

Za podjęciem uchwały w sprawie zatwierdzenia zmian statutu SP ZOZ w Siemiatyczach głosowało 15 radnych. Przewodniczący Rady stwierdził, że uchwała podjęta została jednogłośnie. Uchwała Nr XXI/170/09 – w załączeniu do protokołu.

 

Kolejny projekt uchwały dotyczył wyodrębnienia Centrum Aktywizacji Zawodowej w Powiatowym Urzędzie Pracy w Siemiatyczach.

Przewodniczący Rady przypomniał, że projekt uchwały i zagadnienie również było przedmiotem ananlizy na posiedzeniach komisji Rady, czy potrzebne są dodatkowe informacje w tej sprawie?

Radni nie zgłosili pytań, w związku z tym Przewodniczący Rady poddał projekt uchwały pod głosowanie. Za podjęciem uchwały w sprawie wyodrębnienia Centrum Aktywizacji Zawodowej w Powiatowym Urzędzie Pracy w Siemiatyczach głosowało 15radnych. Przewodniczący Rady stwierdził, że uchwała podjęta została przy 15 głosach „za”. Uchwała Nr XXI/171/09 – w załączeniu do protokołu.

 

Następny projekt uchwały dotyczył programu współpracy w 2010 roku Powiatu Siemiatyckiego z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami o których mowa w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003r. O działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.

Przewodniczący Rady przypomniał, że projekt był ananlizowany na posiedzeniach komisji stałych przed dzisiejszą sesją, czy w związku z tym potrzebne są dodatkowe wyjaśnienia?

Ponieważ radni nie zgłaszali chcęci zabrania głosu Przewodniczący Bogusław Zduniewicz poddał projekt uchwały pod głosowanie.

Za podjęciem uchwały w sprawie programu współpracy w 2010 roku Powiatu Siemiatyckiego z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami o których mowa w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003r. O działalności pożytku publicznego i o wolontariacie głosowało 15 radnych. Przewodniczący Rady stwierdził, że uchwała podjęta została przy 15 głosach „za”. Uchwała Nr XXI/172/09 – w załączeniu do protokołu.

 

Kolejny projekt uchwały dotyczył rozpatrzenia skargi na Dyrektora SP ZOZ w Siemiatyczach.

Przewodniczący Rady stwierdził, że państwo radni mieli możliwość zapoznania się z treścią skargi, pan dyrektor SP ZOZ Robert Maksimiuk udzielił szczegółowych wyjaśnień w tej sprawie na posiedzeniach komisji przed dzisiejszą sesją, czy w związku z tym ze strony państwa radnych są pytania lub potrzebne są dodatkowe informacje dotyczące skargi, która wpłynęła.

Ponieważ radni nie zgłaszali pytań, Przewodniczący Rady poinformował o przystąpieniu do głosowania.

Za podjęciem uchwały i uznaniem skargi za niezasadną głosowało 15 radnych. Przewodniczący Rady stwierdził, że skarga na dyrektora SP ZOZ w Siemiatyczach uznana została za niezasadną przy 15 głosach „za”, 0 „przeciw”, 0 „wstrzymujących”.

Uchwała Nr XXI/173/09 – w załączeniu do protokołu.

 

Przewodniczący Rady Bogusław Zduniewicz poinformował, że ostatni w dniu dzisiejszym projekt uchwały to sprawa rozpatrzenia skargi na Zarząd Powiatu Siemiatyckiego. Treśc skargi jest również znana państwu radnym , wyjaśnień w tej sprawie na posiedzeniach komisji udzielali Starostowie oraz dyrektor Powiatowego Zarządu Dróg Henryk Czmut, czy w związku z tym państwo radni mają dodatkowe pytania?

Ponieważ radni nie zgłaszali pytań Przewodniczący Rady poddał projekt uchwały pod głosowanie.

Za podjęciem uchwały i uznaniem skargi za niezasadną głosowało 15 radnych. Przewodniczący Rady stwierdził , że skarga uznana została za niezasadną przy 15 głosach „za”, 0 „przeciw”, 0 „wstrzymujących”. Uchwała Nr XXI/174/09 – w załączeniu do protokołu.

 

P – kt 9.

 

Starosta Jan Zalewski poinformował, że pierwsza interpelacja dotyczyła firmy „Kalmar”, o wyjaśnienie Starosta poprosił dyrektor Zespołu Szkól w Siemiatyczach Bożenę Krzyżanowską.

Dyrektor Bożena Krzyżanowska poinformowała, że pomieszczenie zostało wynajęte dla firmy PHU „Kalmar” , jest to pomieszczenie na gabinet opieki pielęgniarskiej domowej, czyli gabinet – biuro, będą tam świadczone usługi opieki domowej.

 

O odpowiedź na kolejne zapytanie, dotyczące Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Starosta Jan Zalewski poprosił kierownik PCPR Agnieszkę Piątek.

Kierownik PCPR Agnieszka Piątek poinformowała, że projekt ten jest finansowany ze środków Unii Europejskiej, realizujemy go od ubiegłego roku, umowa jest podpisana do 2013 roku. Program „Bądź aktywny dziś i jutro” jest skierowny do klientów naszej istytucji czyli przede wszystkim do pełnoletnich wychowanków rodzin zastępczych oraz osób niepełnosprawnych.

 

Starosta Jan Zalewski poinformował, że trzecia interpelacja dotyczyła programu gospodarki odpadami. Starosta poinformował, że jeżeli chodzi o kompetencje, zadania te są podzielone na rózne szczeble więc gmina co innego, powiat co innego, województwo ma jeszcze inne kompetencje. Starosta przypomniał, że kiedyś, z inicjatywy byłego Zarządu odbyło się spotkanie aby zająć się tym problemem, wynikło z tego że jest projekt Zakładu Gospodarki Odpadami na trzy powiaty: Hajnówka, Bielsk, Siemiatycze. Powstał związek komunalny gmin trzech powiatów ponieważ powiaty nie mogą tworzyć związków komunalnych, jest to więc w zasadzie sprawa gmin. Trochę ciężko to idzie ale lokalizacja już jest, z wiedzy posiadanej od wójtów i burmistrzów wynika, że będzie to posuwać się do przodu. Natomiast o tym, jaka jest sytuacja bieżąca, co robimy w tym kierunku, aby przetrwać do tego czasu zanim powstanie ZGO, powie Naczelnik Wydziału Rolnictwa Leśnictwa i Ochrony Środowiska Marek Kałucki.

Naczelnik Marek Kałucki poinformował, że grudzień 2009r. jest przełomowy w zakresie gospodarki odpadami w związku z tym na terenie województwa planowanych było zamknięcie 43 wysypisk z tego ostatnim rzutem na taśmę Urząd Marszałkowski przedłużył funkcjonowanie dla 7 wysypisk ale żadne nasze wysypisko nie weszło do tego planu ze względu na to, że w żadnym z nich nie był prowadzony roczny monitoring , nie byłby prowadzone badania wody. Po 2009 roku na terenie powiatu będą funkcjonować wysypiska w Drohiczynie i w Mieście Siemiatycze, również MPO jako firma wyworząca odpady otrzymała decyzję na tymczasowe magazynowanie odpadów na składowisku w Dziadkowicach. Są jeszcze prowadzone rozmowy odnośnie wysypiska w Krupicach z firmą MPO. Odnośnie umów na podpisywanie na wywóz śmieci, umowy takie podpisuje wójt burmistrz a nie Starosta. Na terenie powiatu sprawa ta przedstawia się różnie od 50 do ponad 90% w zależności od poszczególnych gmin. Bardzo dobrze sprawa wygląda na terenie Gminy Siemiatycze i Miasta Siemiatycze.

Radny Krzysztof Andruszkiewicz zapytał, czy jest jakiś akt prawny który obliguje producentów odpadów czyli gospodarstwa domowe do tego, aby odpady te zostały w sposób racjonalny gromadzone i poprzez wyspecjalizowaną firmę posiadającą koncesję składowane na wysypisku śmieci, jeżeli tak, to dlaczego nie jest to egzekwowane?

Naczelnik Marek Kałucki stwierdził, że to , w jaki sposób jest to prowadzone jest to kompetencja wójtów i burmistrzów a nie starosty. Naczelnik Kałucki podkreślił, że decyzje Starosty w sprawie zamknięcia wysypisk zostały wydane w 2004 roku więc nie jest to sprawa nowa. Zostało ujęte w planach gospodarki odpadami gminnych i powiatowych i wojewódzkich bo plany te muszą być ponadgminne czyli współgrać, jest to bezpośrednie przełożenie. My jako Starostwo nie możemy wprowadzić zmian do planu, które byłyby niezgodne z planem wojewódzkim.

 

Przewodniczący Rady Bogusław Zduniewicz zapytał, czy pytający, interpelujący są usatysfakcjonowani z udzielonych odpowiedzi?

Radny Jerzy Szawkało stwierdził, że tak, ale dalej nic z tego nie wynika. Jest to powazny problem, trzeci po szpitalu, drogach, kolejny problem to śmieci.

 

 

P – kt 10.

 

Przewodniczący Rady Bogusław Zduniewicz poinformował, że chciałby przedstawić, co w ostatnim czasie wpłynęło, co się wydarzyło: na ręce Starosty, Zarządu Powiatu i Rady Powiatu Siemiatyckiego wpłynęło podziekowanie z pięknym motto: „To co dajesz zapisz na piasku , to co otrzymujesz wyryj na skale”, jest to podziękowanie ze Stowarzyszenia Wspierania Kultury Narodowej „Małe Podlasie”, które wyraża wdzięczność za pomoc okazaną przy organizacji Ogólnopolskiego Turnieju Tańców Polskich o Podlaską Szyszkę, Siemiatycze 2009.

Przewodniczący Rady poinformował również o życzeniach świątecznych, które wpłynęły do Rady w okresie przed świętami Bożego Narodzenia.

Starosta Jan Zalewski poinformował, że pani Skarbnik, Zarząd pomyślał też o pracownikach Starostwa, zaistniała taka możliwość , wszyscy pracownicy otrzymali nagrody pieniężne na koniec roku, nagrody otrzymali wszyscy, nikt nie miał ani upomnienia ani nagany, na poziomie 2,12% uposażenia zasadniczego, była taka mozliwość, aby z procentu starosty i wicestarosty zróżnicować niektórym pracownikom wysokość tej kwoty.

Starosta Jan Zalewski poinformował, że chciałby przedstawić działania dotyczące Przedsiębiorstwa PKS: odbyły się dwa spotkania w Urzędzie Miasta, później odbyło się spotkanie w Starostwie. Starosta poinformował, że pojechał do Ministerstwa Skarbu , gdzie spotkał się m.in. z wiceministrem Janem Burym. Kierunek jest taki, aby przekazać to dla powiatu, jako jednostki nadrzędnej. Dla samej jednostki typu miasto czy gmina nie, samorządy szczebla podstawowego czyli miasta i gminy musiałyby utworzyć związek celowy komunalny, wtedy przejęcie wchodzi w grę natomiast powiat i gminy nie mogą utworzyć takiego związku celowego , związki takie mogą tworzyć gminy, 2,3 lub 4 powiaty lub województwa. Można stworzyć mieszany system ale w oparciu o prawo o stowarzyszeniach natomiast stowarzyszenie nie jest przewidziane do komunalizacji PKS. Są trzy wyjścia albo przedsiębiorstwo w następnym roku przejmuje powiat albo przejmuje związek komunalny gmin naszego powiatu albo Skarb Państwa to sprzeda. Starosta Jan Zalewski podkreslił, że jest to sprawa do rozważenia w przyszłym roku, nie ma co się śpieszyć, trzeba badać sytuację, trzeba przyjrzeć się , jakie są aktywa, pasywa tego przedsiębiorstwa. Starosta podkreślił, że musi być to decyzja Zarządu i Rady.

 

Radny Jerzy Szawkało zapytał, czy przesłane zostało do aptek pismo w związku z dyżurami aby nie było takich niespodzianek jak w ubiegłym roku kiedy jeździ się po wszystkich aptekach i nie wiadomo, która dyżuruje? Było to tematem komisji, miało być wystosowane pismo.

Sekretarz Jerzy Woźniak poinformował, że pismo przesłane zostanie wraz z Uchwałą Rady.

 

Radny Krzysztof Andruszkiewicz poinformował, że chciałby zgłosić cztery wnioski. Pierwszy dotyczący ewentualnego udziału Starostwa w komunalizacji PKS Siemiatycze. Radny zawnioskował o to, aby na kolejnej sesji, jeżeli będą jakieś rozstrzygnięcia powiat przedstawił swoje oficjalne stanowsko w tej sprawie wraz z przedstawieniem analizy czy jest za czy też przeciw.

Kolejny aktualny wniosek: atak zimy, ślisko ,radny Krzysztof Andruszkiewicz zawnioskował o częstsze monitowanie podjazdu na drodze powiatowej pomiędzy zakładami Polser a Oerlemans i Pater Firma w związku z problemami z podjazdem, które dotyczą samochodów ciężarowych.

Trzeci wniosek: w związku z trudnią sytuacją SP ZOZ Siemiatycze znamy jej skutki czyli problemy finansowe , dotyczy on poznania jej przyczyny czyli sposobu finansowania przez Narodowy Fundusz Zdrowia w związku z tym radny zawnioskował, aby na następną sesję oficjalnie zaprosić pana dyrektora Podlaskiego Oddziału Narodowego Funduszu Zdrowia, aby raczył swoją obecnością zaszczycić kolejną sesję, zobligujmy go do tego, że 17 radnych Rady Powiatu, Zarząd Powiatu i społeczność tego powiatu oczekuje, że pan dyrektor Roleder przyjedzie i wytłumaczy annały i problemy związane z finansowaniem siemiatyckiego szpitala.

Czwarty wniosek: gdyby nam się nie udało, tak jak mówił Starosta, sfinansować inwestycję segmentu C w zakresie dostosowania tego budynku do potrzeb filii biblioteki pedagogicznej, jak również drugiej jednostki, być może już teraz należałoby się zastanowić, w aspekcie potrzeb szkoły specjalnej być może lokalizacja Zespołu Szkół Specjalnych w segmencie C byłaby jak najbardziej celowa w przyszłości.

 

P – kt 11.

 

W związku z wyczerpaniem porządku obrad Przewodniczący Rady BogusławZduniewicz podziękował zebranym za przybycie i zamknął obrady XXI zwyczajnej sesji III kadencji Rady Powiatu Siemiatyckiego.

 

Na tym protokół zakończono i podpisano.

 

 

PRZEWODNICZĄCY RADY

 

mgr inż. Bogusław Zduniewicz

 

Protokłowała: mgr Elżbieta Malinowska

Metryka strony

Udostępniający: SP

Wytwarzający/odpowiadający: Radosław Jaszczołt

Wprowadzający: Radosław Jaszczołt

Data wprowadzenia: 2010-03-22

Data modyfikacji: 2010-03-22

Opublikował: Radosław Jaszczołt

Data publikacji: 2010-03-22