Sesja Nr II

Protokół Nr II/06

z  sesji Rady Powiatu Siemiatyckiego III Kadencji, która odbyła się w dniu

6 grudnia  2006r. w Starostwie Powiatowym w Siemiatyczach i trwała od godz. 930 do godz. 12 00.

 

W sesji uczestniczyło 17 radnych według załączonej listy obecności.

 

W sesji uczestniczyli również zaproszeni goście oraz administracja Starostwa według załączonej listy obecności a także przedstawiciele prasy i związków zawodowych.

 

W pierwszej części sesji udział wzięli  duchowni: Ksiądz Andzrzej Jakimiuk Proboszcz Parafii Prawosławnej pw. Św. Apostołów Piotra i Pawła w Siemiatyczach oraz Ksiądz Jan Krasowski i ksiądz Mieczysław Baranowski z Parafii Rzymskokatolickiej pw. Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny w Siemiatyczach.

 

Obradom przewodniczył Przewodniczący Rady Powiatu - Bogusław Zduniewicz

 

 

            Przewodniczący Rady Bogusław Zduniewicz otwierając  II sesję III kadencji Rady Powiatu Siemiatyckiego serdecznie powitał  Państwa Radnych, Starostę, członków Zarządu, przedstawicieli  instytucji działających na terenie powiatu, kierowników jednostek organizacyjnych powiatu, kierowników powiatowych służb, inspekcji i straży, naczelników Wydziałów , przedstawicieli prasy, związków zawodowych oraz mieszkańców powiatu. Przewodniczący Rady szczególnie gorąco i serdecznie  powitał   czcigodnych gości w osobach księży: księdza Jana Krasowskiego, księdza Mieczysława Baranowskiego z parafii Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny w Siemiatyczach  oraz księdza Andrzeja Jakimiuka Proboszcza Parafii Prawosławnej pod wezwaniem Świętych Apostołów Piotra i Pawła w Siemiatyczach. Przewodniczący Rady oddał głos czcigodnym księżom, jednocześnie w imieniu Rady poprosił  o udzielenie błogosławieństwa na rozpoczynającą się kadencję.

 

            Głos zabrał Ksiądz Andrzej Jakimiuk Proboszcz Parafii Prawosławnej p.w. Świętych Apostołów Piotra i Pawła w Siemiatyczach, który zwracając się do Starosty, Przewodniczącego Rady i wszystkich radnych stwierdził, że Święty Apostoł Paweł mówi, że każda władza pochodzi od Boga. Od jakiegoś czasu możemy wybierać naszych przedstawicieli i obdarzać ich naszym zaufaniem aby w imieniu nas wszystkich sprawując władzę dbali o rozwój naszej Małej Ojczyzny. My na Podlasiu i w Siemiatyczach żyjemy w szczególnych warunkach bowiem możemy przed światem dać świadectwo tego, że żyjąc w symbiozie przedstawicieli różnych narodowości a także i wyznań możemy być wizytówką, że w tych warunkach można kształtować poprawną rzeczywistość i można dawać lekcję dla innych, jak należy postępować. Oczywiście, bywają różnego rodzaju niespodzianki szczególnie w okresie kampanii przedwyborczej ale należy to przypisać ludzkim emocjom i nie zwracając uwagi na podobne nietaktowne zachowania budować poprawną rzeczywistość. Ksiądz Proboszcz Andrzej Jakimiuk z głębi serca życzył dla pana Starosty, jego zastępcy, który prawdopodobnie będzie w dniu dzisiejszym wybrany, dla Pana Przewodniczącego, dla szanownych radnych, aby ten okres, okres kadencji znaczył się osiągnięciami dla naszego Powiatu Siemiatyckiego. “Modlitewnie trzymamy za Was kciuki i życzymy Bożego Błogosławieństwa. Szczęść Wam Boże”.

            Ksiądz Jan  Krasowski stwierdził, że przypomina mu się sytuacja, kiedy prezydent Stanów Zjednoczonych Kennedy przebywał w Berlinie,  wypowiedział wtedy słowa “jestem Berlińczykiem”. Ksiądz  Jan krasowski stwierdził  że chciałby,  abyśmy mogli być dumni z tego, że jesteśmy Polakami ale także dzięki pracy radnych na rzecz miasta i powiatu abyśmy byli dumni z tego, że jesteśmy mieszkańcami Powiatu Siemiatyckiego.

            Przewodniczący Rady Bogusław Zduniewicz podziękował za udzielenie błogosławieństwa i zaprosił duchownych do uczestnictwa w dalszych obradach sesji.

 

                        W tym miejscu Przewodniczący Rady ogłosił przerwę. 

 

            Po przerwie na podstawie listy obecności Przewodniczący Rady Bogusław Zduniewicz stwierdził, że w sesji uczestniczy 17 radnych co stanowi quorum, przy którym rada może obradować i podejmować prawomocne uchwały.

 

            Przewodniczący Rady Bogusław Zduniewicz przypomniał, że porządek obrad radni otrzymali wraz z zaproszeniem na dzisiejszą sesję i zapytał, czy w sprawie porządku obrad ktoś z radnych zechce zabrać głos?

            Radny Krzysztof Andruszkiewicz poinformował, że chciałby zgłosić formalny wniosek o dokonanie zmiany w porządku obrad, chodzi o  poddanie pod głosowanie pkt 4 podp. g,   mianowicie odroczenie z dzisiejszego głosowania podjęcia uchwały w przedmiocie zasad ustalania wysokości diet przysługujących radnym oraz zasad zwrotu kosztów podróży służbowych radnych powiatu siemiatyckiego. Radny wyraził opinię, że jest za wcześnie na podjęcie takiej uchwały. Do tej pory obowiązuje uchwała z 2004 roku, która w sposób czytelny przyznaje wynagrodzenie   poszczególnym członkom Rady Powiatu. Radny Krzysztof Andruszkiewicz wyraził opinię, że podejmowanie tej uchwały dzisiaj,  kiedy wszyscy na nas patrzą, również nasi wyborcy,  jest po prostu niemoralne.

            Radny Janusz Żoch poinformował, że na potwierdzenie tego chciałby przytoczyć § 28 pkt 2  Statutu Powiatu: projekty uchwał powinny być zaopiniowane przez właściwe komisje Rady a nie ma takiej konieczności aby uchwalać diety radnym zaraz,  przed ukonstytuowaniem się komisji. Radny Janusz Żoch zacytował § 29 Statutu Powiatu: “do projektu uchwały może być dołączone uzasadnienie zawierające w szczególności wskazanie potrzeb podjęcia uchwały, oczekiwane skutki społeczne oraz finansowe i źródła ich pokrycia”. Radny Janusz Żoch podkreślił, że radni w tej chwili nie mają jeszcze możliwości zapoznania sie z tym, dlatego prosi Wysoką Radę o przyjecie wniosku formalnego  i odłożenie podjęcia tej uchwały na następną sesję.

            Przewodniczący Rady Bogusław Zduniewicz poinformował, że w przypadku zgłoszenia propozycji zmian w porządku obrad należy je kolejno przegłosowywać. Były dwie wypowiedzi, dwa zgłoszenia, dotyczyły one tej samej sprawy w związku z tym nie  należy przegłosowywać dwóch wniosków a poddać pod głosowanie jako jeden wniosek.

            Przewodniczący Rady - Bogusław Zduniewicz wyraził opinię, że w tym miejscu być może należałoby się zwrócić również do Sekretarza Powiatu celem prawnego wyjaśnienia relacji między proponowaną uchwałą a Statutem Powiatu Siemiatyckiego.

            Sekretarz Powiatu - Jerzy Woźniak poinformował, że taka zmiana w porządku obrad może być dokonana jeżeli radni przegłosują ją bezwzględna większością głosów. Art. 15 ustawy o samorządzie powiatowym mówi iż Rada Powiatu może wprowadzić zmiany w porządku bezwzględną większością głosów ustawowego składu Rady - w naszym przypadku 9 radnych musi głosować za wnioskiem.

            Przewodniczący Rady Bogusław Zduniewicz poinformował, że chciałby poddać pod głosowanie jeszcze jedną zmianę do pkt 4 porządku obrad: zmianę techniczną polegającą na przesunięciu podp. e czyli uchwały w sprawie powołania Komisji Rewizyjnej Rady Powiatu Siemiatyckiego na podp b czyli nastąpiłoby to przed wyborem członków komisji stałych, przed wyborem członków Komisji Oświaty Kultury Zdrowia i Spraw Socjalnych. Jest to techniczna zmiana polegająca na zmianie kolejności podpunktów.

            Przewodniczący Rady przypomniał, że zmiany do porządku obrad są wprowadzone jeżeli za zmianą w każdym przypadku opowie sie bezwzględna większość ustawowego składu Rady w naszym przypadku jest to 9 radnych.

            Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie pierwszy wniosek, dotyczący usunięcia z porządku obrad podjęcia uchwały dotyczącej ustalenia wysokości diet.

            Za przyjęciem porządku obrad z uwzględnieniem usunięcia punktu dotyczącego podjęcia uchwały dotyczącej diet  głosowało 7 radnych, 10 było przeciw.

            Przewodniczący Rady stwierdził że porządek obrad dzisiejszej sesji nie uległ zmianie jeśli chodzi o usunięcie projektu uchwały dotyczącego diet.

 

            Przewodniczący Rady  Bogusław Zduniewicz poddał pod głosowanie zmianę dotyczącą przeniesienia podpunku e - podjęcia uchwały w sprawie powołania Komisji Rewizyjnej Rady Powiatu Siemiatyckiego na podpunkt b.

            Za przyjęciem zaproponowanej zmiany głosowało 14 radnych, 2 było przeciw, 1 wstrzymał sie od głosu.

            Przewodniczący Rady stwierdził, że zaproponowana zmiana przyjęta została większością głosów.

 

            Przewodniczący Rady Bogusław Zduniewicz odczytał porządek obrad II sesji Rady Powiatu Siemiatyckiego, który przedstawia się następująco:

1.       Otwarcie obrad

2.       Przyjęcie protokołu z poprzedniej sesji

3.       Interpelacje i zapytania radnych

4.       Podjęcie uchwał w sprawach

a/ wyboru Wicestarosty Siemiatyckiego

b/ powołania Komisji Rewizyjnej Rady Powiatu Siemiatyckiego 

c/ wyboru członków Komisji Oświaty, Kultury, Zdrowia i Spraw Socjalnych Rady

    Powiatu Siemiatyckiego

d/ wyboru członków Komisji Rozwoju Gospodarczego i Porządku Publicznego

    Rady Powiatu Siemiatyckiego

e/ wyboru członków Komisji Finansowo - Budżetowej Rady Powiatu Siemiatyckiego

f/ wprowadzenia zmian w Statucie Powiatu Siemiatyckiego  

g/ zasad ustalania i wysokości diet przysługujących radnym oraz zasad zwrotu

    kosztów podróży służbowych radnych Powiatu Siemiatyckiego

5.       Udzielenie odpowiedzi na interpelacje i zapytania radnych

6.       Sprawy różne wolne wnioski i oświadczenia radnych

7.       Zamknięcie obrad

 

                       

            Przewodniczący Rady Bogusław Zduniewicz poinformował, że będą wyłożone listy osób deklarujących chęć pracy w poszczególnych komisjach stałych. Przewodniczący Rady poprosił o wpisywanie się na listy, jest prośba aby dokonać tego w taki sposób, aby w jednej komisji nie znaleźli sie wszyscy a w innej aby nie zabrakło radnych chętnych do pracy. Radny może pracować najwyżej w dwóch komisjach.

 

P - kt 2.

                       

            Przewodniczący Rady Bogusław Zduniewicz zwrócił się z pytaniem, czy ktoś chciałby wnieść uwagi do protokołu z poprzedniej sesji.

             Uwagi do protokołu z poprzedniej sesji nie zostały zgłoszone.

             Za przyjęciem protokołu z poprzedniej sesji głosowało 17 radnych. Przewodniczący Rady stwierdził, że protokół z poprzedniej sesji przyjęty został jednogłośnie.

 

P - kt 3.

            Radny Janusz Żoch zapytał, kto przygotowywał projekty uchwał na dzisiejszą sesję? Zgodnie z par. 28 pkt 1 projekty uchwał przygotowują: co najmniej 7 radnych, przewodniczący rady, klub radnych, komisja rady, zarząd powiatu.

            Radny Janusz Żoch zapytał, czy zgodnie z § 52 ust. 2 Zarząd na poprzedniej sesji został wybrany zgodnie z obowiązującym Statutem? Statut mówi w tej kwestii: “starosta, wicestarosta i pozostali członkowie w liczbie trzech w tym etatowy członek zarządu”.

 

            Przewodniczący Rady poinformował, że odpowiedzi udzielone zostaną w pkt 5 porządku obrad, zgodnie zgodnie z zapisami ustawy i statutu,  w przewidzianym trybie.

 

P - kt 4.

            Pierwszy projekt uchwały dotyczył wyboru Wicestarosty Powiatu Siemiatyckiego.

            Przewodniczący Rady - Bogusław Zduniewicz poinformował, że zgodnie z art. 27 ust. 3 ustawy o samorządzie  powiatowym Rada Powiatu wybiera Wicestarostę na wniosek Starosty zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowego składu Rady w głosowaniu tajnym.

 

            Przewodniczący Rady Bogusław Zduniewicz poprosił Starostę o zgłoszenie kandydata na stanowisko Wicestarosty Powiatu Siemiatyckiego.

            Starosta Jan Zalewski na stanowisko Wicestarosty Siemiatyckiego zgłosił kandydaturę radnego Mikołaja Mantura. Radny Mikołaj Mantur ma wykształcenie wyższe, był radnym I kadencji Rady Powiatu Siemiatyckiego, przez pewien okres pełnił funkcję Przewodniczącego Rady,przez wiele lat  był pracownikiem samorządowym Urzędu Miasta w Siemiatyczach, zajmował się sprawami infrastruktury i rozwoju, ostatnio pracuje jako dyrektor Zakładu Gospodarki Komunalnej w Gminie Mielnik. Starosta wyraził opinię, że radny Mikołaj Mantur jest dobrze przygotowany do pełnienia funkcji Wicestarosty Powiatu.

 

            Przewodniczący Rady Bogusław Zduniewicz  zwrócił się do radnego Mikołaja Mantura z pytaniem, czy wyraża on zgodę na kandydowanie na stanowisko Wicestarosty?

            Radny Mikołaj Mantur wyraził zgodę na kandydowanie.

 

            Przewodniczący Rady Bogusław Zduniewicz poprosił o zgłaszanie radnych do pracy w Komisji Skrutacyjnej.

            Radny Franciszek Czarkowski zgłosił kandydaturę radnego Wacława Kosińskiego.

            Radna Alina Antoniuk zgłosiła kandydaturę radnej Bożeny Krzyżanowskiej.

            Radna Bożena Krzyżanowska zgłosiła kandydaturę radnego Leona Strębskiego. 

 

            Przewodniczący Rady Bogusław Zduniewicz zwrócił się do zgłoszonych radnych z pytaniem czy wyrażają zgodę na kandydowanie do pracy w Komisji Skrutacyjnej?

            Radni: Bożena Krzyżanowska, Wacław Kosiński i Leon Strębski wyrazili zgodę na kandydowanie do pracy w Komisji Skrutacyjnej.

 

            Przewodniczący Rady Bogusław Zduniewicz zarządził głosowanie. Za powołaniem Komisji Skrutacyjnej w składzie: Bożena Krzyżanowska, Wacław Kosiński i Leon Strębski głosowało 17 radnych. Przewodniczący Rady stwierdził, że Komisja Skrutacyjna powołana została jednogłośnie.

 

            Przewodniczący Rady poprosił Komisję Skrutacyjna o przystąpienie do pracy i ogłosił przerwę.

 

            Po przerwie Przewodniczący Rady Bogusław Zduniewicz poprosił Przewodniczącego Komisji Skrutacyjnej o przedstawienie zasad głosowania.

            Przewodnicząca Komisji Skrutacyjnej radna Bożena Krzyżanowska poinformowała, że wybór wicestarosty odbywa sie zwykłą większością głosów. Na karcie do głosowania znajduje sie jedno nazwisko i trzy kwadraty: “za”, “przeciw”, “wstrzymuję się” . Aby głos był ważny należy zaznaczyć znak x tylko w jednym kwadracie.

 

            W  tym miejscu przeprowadzone zostało głosowanie. Radni wyczytywani kolejno z listy otrzymywali kartę do głosowania i oddawali swój głos.

            Po zakończeniu głosowania Przewodniczący Rady ogłosił przerwę w celu ustalenia wyników głosowania.

 

            Po przerwie Przewodnicząca Komisji Skrutacyjnej radna Bożena Krzyżanowska odczytała protokół Komisji Skrutacyjnej powołanej na II sesji III kadencji Rady Powiatu w Siemiatyczach w dniu 6 grudnia 2006r. Dla przeprowadzenia głosowania w sprawie wyboru Wicestarosty Siemiatyckiego. Komisja Skrutacyjna ustaliła, że w wyniku tajnego głosowania Wicestarostą Siemiatyckim został Mikołaj Mantur.

 

            Na podstawie wyników głosowania Przewodniczący Rady stwierdził, że Rada Powiatu Siemiatyckiego podjęła uchwałę Nr II/5/06 w sprawie wyboru Wicestarosty Siemiatyckiego - uchwała w załączeniu do protokołu.

           

            Przewodniczący Rady Bogusław Zduniewicz serdecznie pogratulował radnemu Mikołajowi Manturowi wyboru na stanowisko Wicestarosty,  jednocześnie życzył owocnej pracy dla dobra naszego powiatu oraz przede wszystkim dobrej współpracy z Radą Powiatu.

            Wicestarosta Mikołaj Mantur podziękował za głosowanie za jego kandydaturą, podziękował również Staroście za ciepłe słowa wypowiedziane podczas z zgłaszania jego kandydatury. Wicestarosta Mikołaj Mantur podziękował swoim wyborcom, zarówno tym, dzięki którym  został radnym powiatowym jak również tym, którzy głosowali na niego w wyborach na Burmistrza Miasta. Osiągnięty wynik może satysfakcjonować, Wicestarosta podkreślił, że wynik uzyskany w wyborach na burmistrza umacnia jego mandat radnego, jednocześnie obiecał, że zrobi wszystko, aby nie zawieść oczekiwań wyborców. Niezależnie od trybu  kampanii prowadzonej przez kontrkandydata na stanowisko burmistrza,  Wicestarosta Mikołaj Mantur zadeklarował otwartość, wolę współpracy z Burmistrzem Siematycz dla dobra miasta i powiatu, jednocześnie stwierdził, że oczekuje dobrej woli i otwartości ze strony Pana Burmistrza.  Wicestarosta  wyraził nadzieję, że będziemy w stanie zostawić na boku nasze preferencje ideologiczne,  podziały polityczne dla dobra społeczności lokalnej Powiatu Siemiatyckiego.

 

            Kolejny projekt uchwały dotyczył powołania Komisji Rewizyjnej Rady Powiatu.

            Przewodniczący Rady Bogusław Zduniewicz zaproponował, aby najpierw wybrać przewodniczącego komisji a następnie pozostałych członków. Przewodniczący Rady poprosił o zgłaszanie kandydatów na Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej.

            Radny Franciszek Czarkowski zgłosił kandydaturę radnego Jerzego Szawkało.

            Ponieważ inne kandydatury nie zostały zgłoszone Przewodniczący Rady zwrócił się do radnego Jerzego Szawkało z pytaniem, czy wyraża zgodę na kandydowanie do funkcji Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej?

            Radny Jerzy Szawkało wyraził zgodę na kandydowanie.

 

            Za wyborem radnego Jerzego Szawkało na Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej głosowało 16 radnych, 1 wstrzymał się od głosu. Przewodniczący Rady stwierdził, że Przewodniczącym Komisji Rewizyjnej wybrany został radny Jerzy Szawkało.

 

            Przewodniczący Rady Bogusław Zduniewicz poprosił o zgłaszanie kandydatów na członków Komisji Rewizyjnej.

            Radny Janusz Żoch  zgłosił kandydaturę radnego Ryszarda Pierlejewskiego.

            Radny Piotr Wysocki zgłosił kandydaturę radnego Jana Markiewicza.

            Przewodniczący Rady   Bogusław Zduniewicz zgłosił kandydaturę radnej Aliny Antoniuk.

 

            Ponieważ inne kandydatury nie zostały zgłoszone Przewodniczący Rady zwrócił się do zgłoszonych radnych z pytaniem, czy wyrażają zgodę na kandydowanie do Komisji Rewizyjnej?

            Zgłoszeni radni: Ryszard Pierlejewski, Jan Markiewicz i Alina Antoniuk wyrazili zgodę na kandydowanie.

 

            Za powołaniem do pracy w Komisji Rewizyjnej radnych: Aliny Antoniuk, Jana Markiewicza i Ryszarda Pierlejewskiego głosowało 17 radnych. Przewodniczący Rady  stwierdził, że skład Komisji Rewizyjnej wybrany został jednogłośnie.  Uchwała Nr II/6/06 w sprawie powołania Komisji Rewizyjnej Rady Powiatu Siemiatyckiego - w załączeniu do protokołu.

 

            Kolejny projekt uchwały dotyczył wyboru członków Komisji Oświaty Kultury Zdrowia i Spraw Socjalnych. 

            Przewodniczący Rady Bogusław Zduniewicz przypomniał, że rozdane zostały listy, na których radni mogli zadeklarować chęć pracy w poszczególnych komisjach. Jedne komisje cieszyły sie większym powodzeniem inne mniejszym. Jeżeli ktoś z radnych zechce  wzmocnić  Komisję Oświaty Kultury Zdrowia i Spraw Socjalnych - Przewodniczący Rady poprosił  o zmianę swego stanowiska. W związku z tym, że nastąpiła sytuacja,   że z dobrowolnych zapisów do komisji wynika, że chęć pracy w Komisji  Rozwoju Gospodarczego i Porządku  Publicznego zadeklarowało 10 radnych, w Komisji Finansowo - Budżetowej 7 radnych, do Komisji Oświaty Kultury Zdrowia i Spraw Socjalnych 4 radnych Przewodniczący Rady zarządził krótką przerwę w celu przedyskutowania i wprowadzenia ewentualnych zmian.

 

            Po przerwie Przewodniczący Rady poinformował, że poszczególne składy komisji uległy zmianie z czego wyraża zadowolenie, ogłoszenie przerwy przyniosło oczekiwany skutek.

 

            Przewodniczący Rady - Bogusław Zduniewicz poprosił o zgłaszanie kandydatur na przewodniczącego  Komisji Oświaty Kultury Zdrowia i Spraw Socjalnych.

            Radna Bożena Krzyżanowska zgłosiła kandydaturę radnej Grażyny Jaszczuk.

            Inne kandydatury nie zostały zgłoszone.

            Przewodniczący Rady odczytał nazwiska radnych, którzy zadeklarowali chęć pracy w Komisji Oświaty Kultury Zdrowia i Spraw Socjalnych, na listę wpisali się: Grażyna Jaszczuk, Bożena Krzyżanowska, Franciszek Czarkowski, Wacław Kosiński, Piotr Wysocki.   Następnie Przewodniczący Rady zwrócił sie z pytaniem, czy radna Grażyna Jaszczuk wyraża zgodę na kandydowanie do funkcji Przewodniczącego Komisji Oświaty?

            Radna Grażyna Jaszczuk wyraziła zgodę na kandydowanie.

            Za wyborem radnej Grażyny Jaszczuk na przewodniczącego Komisji Oświaty Kultury Zdrowia i Spraw Socjalnych głosowało 16 radnych, 1 wstrzymał się od głosu.                                     Przewodniczący Rady stwierdził, że Przewodniczącą Komisji Oświaty Kultury Zdrowia i Spraw Socjalnych wybrana została pani Grażyna Jaszczuk.

           

            Przewodniczący Rady stwierdził, że zgodnie z pisemną deklaracją radnych skład Komisji Oświaty Kultury Zdrowia i Spraw Socjalnych został przedstawiony i poddał skład Komisji pod głosowanie. Za wyborem do Komisji Oświaty następujących radnych: Grażyna Jaszczuk - przewodnicząca, Bożena Krzyżanowska, Franciszek Czarkowski, Wacław Kosiński, Piotr Wysocki, głosowało 17 radnych. Przewodniczący Rady stwierdził, że skład Komisji Oświaty Kultury Zdrowia i Spraw Socjalnych wybrany został jednogłośnie.

Uchwała Nr II/7/06 w sprawie wyboru członków Komisji Oświaty Kultury Zdrowia i Spraw Socjalnych Rady Powiatu Siemiatyckiego   - w załączeniu do protokołu.

 

            Kolejny projekt uchwały dotyczył wyboru członków Komisji Rozwoju Gospodarczego i Porządku Publicznego Rady Powiatu Siemiatyckiego.

            Przewodniczący Rady - Bogusław Zduniewicz poprosił o zgłaszanie kandydatów na Przewodniczącego Komisji.

            Radny Piotr Wysocki zgłosił kandydaturę radnego Jana Markiewicza.

            Inne kandydatury nie zostały zgłoszone. 

            Przewodniczący Rady zwrócił sie do zgłoszonego radnego z pytaniem, czy wyraża zgodę na kandydowanie? Radny Jan Markiewicz wyraził zgodę na kandydowanie.

            Przewodniczący Rady odczytał listę osób deklarujących chęć pracy w Komisji Rozwoju Gospodarczego i Porządku Publicznego, są to: Bożena Krzyżanowska, Wacław Kosiński, Jerzy Szawkało, Jan Markiewicz, Tadeusz Niewiński, Leon Strębski, Józef Daniluk, Krzysztof Andruszkiewicz, Janusz Żoch

           

            Przewodniczący Rady poinformował, że nastąpi oddzielne głosowanie nad wyborem Przewodniczącego Komisji,  oddzielne nad wyborem członków komisji.

            Za wyborem radnego Jana Markiewicza na przewodniczącego Komisji Rozwoju Gospodarczego i Porządku Publicznego głosowało 15 radnych, 2 wstrzymało sie od głosu.                       Przewodniczący Rady stwierdził, że Przewodniczącym Komisji Rozwoju Gospodarczego i Porządku Publicznego wybrany został Pan Jan Markiewicz.

 

            Za wyborem do Komisji Rozwoju Gospodarczego i Porządku Publicznego wymienionych wyżej radnych głosowało 17 radnych. Przewodniczący Rady stwierdził, ze skład Komisji Rozwoju Gospodarczego i Porządku Publicznego powołany został jednogłośnie. Uchwała Nr II/8/06 w sprawie wyboru członków Komisji Rozwoju Gospodarczego i Porządku Publicznego Rady Powiatu Siemiatyckiego - w załączeniu do protokołu.

 

            Kolejny projekt uchwały dotyczył wyboru członków Komisji Finansowo - Budżetowej Rady Powiatu Siemiatyckiego.

            Przewodniczący Rady Bogusław Zduniewicz poprosił o zgłaszanie kandydatów na przewodniczącego Komisji  Finansowo - Budżetowej

            Wiceprzewodniczący Rady - Franciszek Czarkowski na przewodniczącą Komisji Finansowo - Budżetowej zgłosił kandydaturę radnej Aliny Antoniuk.

            Inne kandydatury nie zostały zgłoszone.

            Przewodniczący Rady zwrócił się do zgłoszonej radnej z pytaniem, czy wyraża ona zgodę na kandydowanie. Radna Alina Antoniuk wyraziła zgodę na kandydowanie.

            Przewodniczący Rady Bogusław Zduniewicz odczytał listę radnych deklarujących chęć pracy w Komisji Finansowo - Budżetowej, są to: Ryszard Pierlejewski,  Krzysztof Andruszkiewicz, Janusz Żoch, Tadeusz Niewiński, Leon Strębski, Józef Daniluk, Alina Antoniuk, Jaszczuk Grażyna, Piotr Wysocki.

            Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie kandydaturę radnej Aliny Antoniuk na Przewodniczącą Komisji Finansowo - Budżetowej.  W głosowaniu kandydaturę radnej Aliny Antoniuk poparło 16 radnych, 1 wstrzymał sie od głosu. Przewodniczący Rady stwierdził, że Przewodniczącą Komisji Finansowo - Budżetowej wybrana została Pani Alina Antoniuk.

            Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie skład Komisji Finansowo Budżetowej zgodnie z pisemną deklaracją radnych. Za wyborem członków Komisji Finansowo Budżetowej głosowało 17 radnych. Przewodniczący Rady stwierdził, że skład Komisji Finansowo - Budżetowej wybrany został jednogłośnie. Uchwała Nr II/9/06 w sprawie wyboru członków Komisji Finansowo - Budżetowej Rady Powiatu Siemiatyckiego - w załączeniu do protokołu.

 

            Kolejny projekt uchwały dotyczył wprowadzenia zmian w Statucie Powiatu Siemiatyckiego.

            Przewodniczący Rady Bogusław Zduniewicz przypomniał, że projekt tej uchwały radni otrzymali wraz z zaproszeniem na dzisiejszą sesję i zapytał, czy są uwagi do projektu tej uchwały?

            Radny Krzysztof Andruszkiewicz poprosił, aby wnioskodawca uzasadnił potrzebę i konieczność wprowadzania zmian w Statucie.

            Przewodniczący Rady poprosił o merytoryczne uzasadnienie Sekretarza Powiatu - Jerzego Woźniaka.

            Sekretarz Powiatu - Jerzy Woźniak poinformował, że w par. 12 jest zmiana porządkowa polegająca na wprowadzeniu aktualnego zapisu dotyczącego zwoływania pierwszej sesji rady powiatu.  Par. 52 ust. 2 otrzymuje brzmienie: w skład zarządu powiatu wchodzą: starosta jako jego przewodniczący, wicestarosta i pozostali członkowie w liczbie 3 osób - jest to zgodne z ustawą o samorządzie powiatowym, w przeciwieństwie do poprzedniego brzmienia Statutu nie ma już tu etatowego członka Zarządu. W par. 65 również nie było zmiany Statutu a w międzyczasie został powołany Zespół Szkół Specjalnych w Siemiatyczach, jest to więc również zmiana porządkowa.

            Radny Krzysztof Andruszkiewicz zapytał, czy został przeprowadzony całkowity i rzetelny audyt treści dotychczasowego statutu, czy wszystkie zapisy zostały uwzględnione w postaci zgłoszenia tylko trzech  poprawek, zmian do treści statutu?

            Sekretarz Powiatu - Jerzy Woźniak poinformował, że przeglądał cały Statut i dostrzegł tylko te zmiany, które zostały zaproponowane. Statut jest dokumentem, który może podlegać zmianie w każdej chwili, jeżeli radni zaproponują zmiany i będą one zgodne z prawem  wówczas Rada w każdej chwili może podjąć taką uchwałę.

           

            Przewodniczący Rady Bogusław Zduniewicz poddał projekt uchwały pod głosowanie. Za podjęciem uchwały w sprawie wprowadzenia zmian w Statucie Powiatu Siemiatyckiego głosowało 17 radnych. Przewodniczący Rady stwierdził, że uchwała podjęta została jednogłośnie. Uchwała Nr II/10/06 - w załączeniu do protokołu.

 

            Kolejny projekt uchwały dotyczył zasad ustalania i wysokości diet przysługujących radnym oraz zasad zwrotu kosztów podróży służbowych radnych Powiatu Siemiatyckiego.

            Przewodniczący Rady Bogusław Zduniewicz przypomniał, że radni otrzymali  projekt tej uchwały i zapytał, czy potrzebne będą dodatkowe wyjaśnienia?

            Radny Janusz Żoch przypomniał, że wnioskował o zdjęcie projektu tej uchwały z porządku obrad.   W związku z tym, że jest ona przyjmowana nie tylko z naruszeniem statutu ale z pominięciem  informacji jakie niesie za sobą skutki finansowe bo do tej pory nie mogliśmy się z tym zapoznać  Z krótkiego wyliczenia skutki finansowe podjęcia tej uchwały są następujące: Wiceprzewodniczący Rady Powiatu w poprzedniej kadencji otrzymywał 35% minimalnego wynagrodzenia za posiedzenie Rady, dziś podejmując uchwałę dajemy wiceprzewodniczącemu ryczałtowe wynagrodzenie w wysokości 1335 zł. jakie są to pieniądze? Niektórzy naczelnicy Starostwa Powiatowego nie zarabiają tyle.  Jeśli chodzi o przewodniczących komisji poprzednia stawka wynosiła około 311 zł. , dzisiaj jest to 40% czyli 356 zł. , członkowie Zarządu, którzy zbierają się minimum raz na dwa tygodnie poprzednio otrzymywali około 267 zł. w obecnym układzie będzie to kwota 311,50 zł. Radny Janusz Żoch stwierdził, że na dzień dzisiejszy nie jest w stanie wyliczyć, jakie skutki finansowe będzie to niosło dla budżetu powiatu ale  ryczałt Wiceprzewodniczącego Rady to przez 4 lata kwota około 60 tys. zł.  Radny Janusz Żoch wyraził opinię, że projektem tej uchwały powinny zająć się poszczególne komisje, aby wszyscy radni wiedzieli o jakich pieniądzach mówimy i jakie skutki pociągnie za sobą to,   że niespełna dwa tygodnie po wyborach następuje swego rodzaju “skok na kasę”. Reasumując wszystkie wysokości poszczególnych wzrostów diet radnych radny Janusz Żoch stwierdził, że nie sądzi, aby można było na dzień dzisiejszy podejmować taką uchwałę. Radny wniósł o odrzucenie projektu tej uchwały w całości, jednocześnie stwierdził  że ma nadzieję, liczy na to, że “walec demokracji” czasami się zastanowi. 

            Radny Janusz Żoch zgłosił wniosek formalny o odrzucenie projektu tej uchwały w całości.         

            Radny Krzysztof Andruszkiewicz      poinformował, że chciałby przyłączyć się do dyskusji zgodnie ze swoim sumieniem. Radny stwierdził, że lokalne media obecne na sali mają  skrzynkę pocztową,  państwo przeczytacie o sobie, a radni którzy będą głosować za przyjęciem uchwały w tej formie o stosunku wyborców do poszczególnych członków rady ,  całej Rady Powiatu.  Radny Krzysztof Andruszkiewicz  zwrócił się do radnych z wnioskiem, aby głosowali zgodnie z własnym sumieniem i odrzucili projekt tej uchwały.

            Starosta Jan Zalewski stwierdził, że rozumie sumienie, moralność i odczucia społeczne ale zmiany, które następują są podyktowane tym, że na przestrzeni ostatnich czterech lat uposażenia radnych nie były podnoszone. Ogólnie rzecz biorąc koszty utrzymania administracji samorządowej powiatu są niskie, uposażenie starosty i wicestarosty nie jest aż tak duże w porównaniu do innych powiatów, ostatnio wynagrodzenia pracowników również zostały podwyższone więc nieprawdą jest to, co mówi radny Żoch, że naczelnik w powiecie zarabia 1300 zł. Są również pewne koszty pracy radnego, koszty dojazdów, koszty utrzymania,  stąd zachęta do pracy, nikt nie będzie pracował rzetelnie jeżeli nie poczuje gratyfikacji, nie oszukujmy się, żaden radny nie będzie wolontariuszem. Starosta wyraził opinię, że jest to wywarzony wzrost diet.

            Radny Janusz Żoch zaznaczył, że nie powiedział, że naczelnik zarabia 1335 zł. powiedział, że nie sądzi, aby pracownicy tyle zarabiali  dobrze, jeżeli coś zmieniło sie w tym zakresie, niemniej jednak nie zgodzi sie ze stwierdzeniem, że uposażenie  radnych nie było podnoszone, jest  ono  każdorazowo waloryzowane wraz ze wzrostem płacy minimalnej. Tak samo jak wszyscy pracownicy Starostwa Powiatowego mają zagwarantowaną 3%-tową podwyżkę co roku  tak samo diety radnych są podnoszone każdorazowo kiedy wzrasta płaca minimalna, więc nie mówmy z hipokryzją, że diety nie są podnoszone. Radny Janusz Żoch zaznaczył, że nie chciałby stwierdzać tego, że podnosi się tylko i wyłącznie dla przewodniczących poszczególnych komisji o 5% tylko i wyłącznie dlatego,  że stało się to kosztem uzyskania  ich aprobaty -  do takiego wniosku można dochodzić, bo podwyżki    nie są  uzasadnione niczym innym.

            Radny Krzysztof Andruszkiewicz zapytał jak wypowiedź Starosty ma się do braku waloryzacji diet o 5% dla radnych, którzy nie piastują żadnych  funkcji w Radzie?

            Przewodniczący Rady Bogusław Zduniewicz poprosił Skarbnik Powiatu Walentynę Kwiatkowską o ustosunkowanie się do dyskusji jeśli chodzi o skutki finansowe uchwały.

            Skarbnik Walentyna Kwiatkowska poinformowała, że dieta Przewodniczącego Rady nie ulega zmianie bo stawka nadal wynosi 200%, z chwilą podjęcia uchwały jest to kwota 1798, 20 zł. , dieta wiceprzewodniczącego rady - 1348,65 zł. , członek Zarządu -

314,68 zł., przewodniczący komisji - 359,64 zł. , radny - 269,73 zł. Jeśli chodzi o członka Zarządu, przewodniczącego komisji wzrost następuje średnio o 14 - 16%. Nie jest to ryczałt więc nie ma możliwości podania dokładnej kwoty tego, jakie będą to skutki finansowe  w skali roku, zależy to od ilości posiedzeń, zarówno sesji jak i komisji ale od 1 stycznia nastąpi wzrost w związku ze zmianą stawki minimalnego wynagrodzenia o 4,1% - Skarbnik Walentyna Kwiatkowska poinformowała, że skutki finansowe ocenia na

30-40 tys. zł. Są to wyliczenia porównując do średniej ilości spotkań tego roku, zależne jest to od tego ile razy będą odbywały się sesje i posiedzenia komisji.

            Radny Krzysztof Andruszkiewicz stwierdził, ze sądził iż pan Starosta odpowie na jego pytanie i zapytał, czy pan Starosta motywuje tylko funkcyjnych członków Rady przyznając im wzrost o 5% ? Co z pozostałymi radnymi?

            Starosta Jan Zalewski poinformował, że uposażenie radnych zostało zróżnicowane  w zależności od funkcji pełnionej w Radzie.

 

            Przewodniczący Rady  poddał projekt uchwały pod głosowanie. Za podjęciem uchwały w sprawie zasad ustalania i wysokości diet przysługujących radnym oraz zasad zwrotu kosztów podróży służbowych radnych Powiatu Siemiatyckiego  głosowało 11 radnych, 6 było przeciw. Przewodniczący Rady stwierdził, ze uchwała podjęta została większością głosów. Uchwała Nr II/11/06 - w załączeniu do protokołu.

 

P - kt 5.

            Głos zabrał Sekretarz Powiatu - Jerzy Woźniak, który odpowiadając na pierwszą interpelację radnego Janusza Żocha, dotyczącą przygotowania projektów uchwał na dzisiejszą sesję poinformował, że zgodnie z par. 28 Statutu Powiatu z inicjatywą podjęcia uchwały może wystąpić: grupa siedmiu radnych,przewodniczący rady, klub radnych, komisja rady, zarząd powiatu. W tym przypadku z inicjatywą wystąpił Przewodniczący Rady, w pracach nad projektami uchwał udział brał sekretarz Powiatu oraz Starosta. Przewodniczący Rady był pomysłodawcą tych uchwał, w większości są to uchwały porządkowe i pomocne do pracy Rady w dalszym okresie czyli wybór wicestarosty, wybór przewodniczących i członków komisji.

            Radny Janusz Żoch stwierdził, że jak usłyszeliśmy, projekty uchwał na sesję Rady powiatu przygotował  przewodniczący Rady Powiatu. Radny Janusz Żoch zapytał, czy projekty uchwał były zaopiniowane przez Zarząd Powiatu zgodnie z par. 28 ust. 3?

            Sekretarz Powiatu Jerzy Woźniak poinformował, że nie było posiedzenia Zarządu, Przewodniczący Rady wystąpił z inicjatywą uchwałodawczą w związku z tym w pracach na projektami udział brał Starosta oraz Sekretarz Powiatu.

            Radny Janusz Żoch zapytał, czy naruszone zostały przepisy Statutu Powiatu Siemiatyckiego w tym zakresie?

            Sekretarz Powiatu - Jerzy Woźniak stwierdził, że jeżeli spojrzeć na par. 28 Statutu Powiatu należy przyjąć, że w tym zakresie powinno odbyć się posiedzenie Zarządu. Sekretarz Powiatu Jerzy Woźniak stwierdził, że nie wydaje mu się, aby było to istotne naruszenie ponieważ radni otrzymali projekty uchwał i mając te projekty uchwał przyjęli porządek obrad.

            Radny Janusz Żoch stwierdził, że w ciągu pięciu lat nauki na Wydziale Prawa zawsze była mowa o tym, że wszelkiego rodzaju przepisy czytamy literalnie a dopiero później interpretujemy. Czytając literalnie - projekty uchwał wymagały zaopiniowania a nie były zaopiniowane mają więc wadę prawną. Nie jest to “falandyzacja prawa” tylko zgłaszanie problemów, które wymagają tego że poszczególne przepisy prawa stanowionego przez tą Radę Powiatu były akceptowane przez wszystkich radnych a szczególnie przez Zarząd, przez organy statutowe powiatu. Radny Janusz Żoch podkreślił, że tego typu sytuacje nie powinny się zdarzać.

            Przewodniczący Rady zapytał, czy temat odpowiedzi na interpelacje został wyczerpany?

            Radny Krzysztof Andruszkiewicz przypomniał, że zadane zostały dwa pytania.

            Sekretarz Powiatu - Jerzy Woźniak przypomniał, że druga interpelacja dotyczyła wyboru Zarządu, czy jest on zgodny   z prawem ponieważ w poprzednim statucie był zapis, iż w skład Zarządu wchodzi między innymi etatowy członek Zarządu. Na poprzedniej sesji Rady wybrany został starosta i członkowie Zarządu, nie wybrano wicestarosty więc Zarząd w nowym składzie nie ukonstytuował się, nie został wybrany pełny skład Zarządu. Do dnia wczorajszego działał stary Zarząd. Dzisiaj, na podstawie uchwały w sprawie wprowadzenia zmian w statucie oraz po wybraniu wicestarosty Zarząd może juz zebrać się w pełnym składzie.

            Radny Janusz Żoch stwierdził, że Rada wybierała Zarząd Powiatu na podstawie obowiązującego statutu w dniu 23 listopada. W tym dniu obowiązywał statut, który mówił, że w skład Zarządu wchodzi starosta jako jego przewodniczący, wicestarosta i pozostali członkowie w liczbie trzech osób w tym etatowy członek Zarządu - był to przepis obowiązujący na ten moment.  Jeżeli dziś mówi się, że zmieniliśmy statut to na podstawie tego statutu miał być wybrany nowy Zarząd ale miał się ukonstytuować, nosić znamiona i cechy Zarządu mając cechy zgodnie z literalnym znaczeniem tego punktu: dwóch członków zarządu i jeden etatowy. Znowu zrobiliśmy psikusa prawnego, najpierw trzeba było zmienić statut a nie narażać się na to, że opozycjonista, jakim jest Janusz Żoch będzie znowu wytykał błędy  prawne. Radny Janusz Żoch podkreślił, że należało wybrać dwóch członków zarządu i jednego etatowego,  nie zostało to zrealizowane,  jest to naruszenie przepisów Statutu Powiatu.

            Sekretarz Powiatu Jerzy Woźniak stwierdził, że docenia dociekliwość i kompetencję  pana radnego Żocha ale chciałby zwrócić uwagę na to, że Zarząd Powiatu został wybrany  przede wszystkim na podstawie ustawy o samorządzie powiatowym. Art. 27 ustawy o samorządzie powiatowym mówi, że Rada  powiatu wybiera zarząd w liczbie od 3 do 5 osób w tym starostę i wicestarostę w ciągu 3 miesięcy od dnia ogłoszenia wyników wyborów czyli zarząd nie musi być wybrany jednorazowo.  Nowy Zarząd jeszcze nie działał, do tej pory jeszcze się nie ukonstytuował do dnia dzisiejszego.

            Przewodniczący Rady Bogusław Zduniewicz podkreślił, że nie postrzega działania radnego Janusza Żocha jako opozycjonisty, postrzega jako tego, który chce stać na straży prawa. Przewodniczący Bogusław Zduniewicz stwierdził, że cieszy się, że w składzie Rady mamy prawników bo sam jest rolnikiem, Przewodniczący Rady podkreślił, że jest to dla niego budujące, zwracając się do radnego Janusza Żocha stwierdził, że tak tego nie postrzega.

            Radny Janusz Żoch stwierdził, że w momencie, kiedy wybieraliśmy Zarząd, chcąc ominąć ten nieszczęsny zapis dotyczący etatowego członka Zarządu trzeba było wybrać dwóch członków Zarządu, natomiast dziś wybrać trzeciego członka Zarządu a tak naraziliśmy się na to, że  Rada naruszyła zapisy Statutu Powiatu.  Na tym etapie zakończmy dyskusję, organy nadzoru wypowiedzą się w tym temacie. 

 

P - kt 6.

            Radny Krzysztof Andruszkiewicz zwrócił się z prośbą, aby w przypadku uprawomocnienia się  uchwały w sprawie wprowadzenia zmian w Statucie,  każdy radny otrzymał jednolity tekst Statutu Powiatu.

            Przewodniczący Rady Bogusław Zduniewicz poinformował radnych o korespondencji, która w międzyczasie wpłynęła do Biura Rady. Rada otrzymała list z gratulacjami od Posła na Sejm Rzeczpospolitej Polskiej Pana Jarosława Zielińskiego.  Przewodniczący Bogusław Zduniewicz poinformował również o ofertach szkoleniowych, można zapoznać się z nimi w Biurze Rady Powiatu.

            Przewodniczący Rady przypomniał również o obowiązku złożenia oświadczeń majątkowych. Nastąpiła zmiana przepisów ordynacji wyborczej zgodnie z którą  niezłożenie w terminie oświadczeń  powoduje utratę mandatu a nie jak dotychczas utratę diety.  Przewodniczący Rady poprosił o terminowe złożenie oświadczenia majątkowego oraz oświadczenia o działalności gospodarczej.

            Radny Krzysztof Andruszkiewicz zapytał, czy w piśmie sygnowanym przez pana Przewodniczącego nie ma błędu jeśli chodzi o termin składania oświadczeń o działalności gospodarczej, czy jest to 22 grudnia czy 12 grudnia?

            Przewodniczący Rady Bogusław Zduniewicz poinformował, że jest to 12 grudnia, ten termin jest szybszy, nie jest powodowany odbyciem pierwszej sesji, złożeniem ślubowania przez radnych ale wynika z terminu wyborów.

 

P - kt 7.

            W związku z wyczerpaniem porządku obrad Przewodniczący Rady Bogusław Zduniewicz podziękował zebranym za przybycie i zamknął obrady II sesji III kadencji Rady Powiatu Siemiatyckiego.

 

            Na tym protokół zakończono i podpisano.

 

 

PRZEWODNICZĄCY  RADY

 

mgr inż. Bogusław Zduniewicz

 

 

Protokółowała:  mgr  Elżbieta Malinowska

 

 

Metryka strony

Udostępniający: Starostwo Powiatowe w Siemiatyczach

Wytwarzający/odpowiadający: Radosław Jaszczołt

Wprowadzający: Radosław Jaszczołt

Data wprowadzenia: 2007-05-08

Data modyfikacji: 2007-05-08

Opublikował: Radosław Jaszczołt

Data publikacji: 2007-05-08