Sesja Nr IV
Protokół Nr IV/07
z sesji Rady Powiatu Siemiatyckiego, która odbyła się w dniu 27 lutego 2007r.
w Starostwie Powiatowym w Siemiatyczach i trwała od godz. 1200 do godz. 1440 .
W sesji uczestniczyło 16 radnych według załączonej listy obecności. Nieobecna była radna Grażyna Jaszczuk, która złożyła usprawiedliwienie w Biurze Rady Powiatu.
W sesji uczestniczyli kierownicy jednostek organizacyjnych powiatu i administracja Starostwa według załączonej listy obecności a także przedstawiciele związków zawodowych oraz prasy.
W sesji uczestniczyli również:
1. Walentyna Kwiatkowska Skarbnik Powiatu
2. Jerzy Woźniak Sekretarz Powiatu
3. Grzegorz Leszczyński Przewodniczący Rady Powiatowej Podlaskiej Izby Rolniczej
Obradom przewodniczył Przewodniczący Rady Powiatu Siemiatyckiego - Bogusław Zduniewicz.
P - kt 1.
Przewodniczący Rady Bogusław Zduniewicz otwierając obrady IV sesji III kadencji Rady Powiatu Siemiatyckiego serdecznie powitał radnych, Starostę, członków Zarządu, przedstawicieli instytucji działających na terenie powiatu, kierowników jednostek organizacyjnych powiatu, kierowników powiatowych służb, inspekcji i straży, naczelników Wydziałów , przedstawicieli prasy, związków zawodowych oraz mieszkańców powiatu. W imieniu Rady oraz wszystkich zebranych Przewodniczący Rady serdecznie powitał nowo wybranego Przewodniczącego Powiatowej Izby Rolniczej Pana Grzegorza Leszczyńskiego. Wybory do Izb Rolniczych odbyły się niedawno , Przewodniczący Rady Bogusław Zduniewicz poprosił pana Grzegorza Leszczyńskiego o przyjęcie gratulacji w związku z wyborem, jednocześnie życzył dla izby rolniczej jako samorządu rolniczego efektywnego działania na rzecz rolników naszego powiatu. Przewodniczący Rady wyraził głębokie przekonanie, że współpraca pomiędzy samorządem i jednostkami organizacyjnymi a samorządem rolniczym w postaci Izby Rolniczej będzie układała się pomyślnie a przede wszystkim efektywnie, z korzyścią dla rolników.
Na podstawie listy obecności Przewodniczący Rady stwierdził, że w dzisiejszej sesji uczestniczy 16 radnych, co stanowi quorum, przy którym Rada może obradować i podejmować prawomocne uchwały. Nieobecna jest pani radna Grażyna Jaszczuk, która złożyła usprawiedliwienie, nie może uczestniczyć w sesji ze względu na bardzo ważne zajęcia zawodowe związane z pełnieniem funkcji dyrektora Zespołu Szkół w Milejczycach.
Przewodniczący Rady przypomniał, że porządek obrad państwo radni otrzymali wraz z zaproszeniem na dzisiejszą sesję i zapytał, czy w sprawie porządku obrad ktoś z radnych zechce zabrać głos?
Nikt z radnych nie zgłosił propozycji zmian do porządku obrad w związku z tym Przewodniczący Rady poddał porządek obrad pod głosowanie. Za przyjęciem porządku obrad głosowało 16 radnych. Przewodniczący Rady stwierdził, że porządek obrad został przyjęty jednogłośnie.
Porządek obrad IV sesji Rady Powiatu przedstawia się następująco:
1. Otwarcie obrad
2. Przyjęcie protokołu z poprzedniej sesji
3. Sprawozdanie Starosty z wykonania uchwał Rady Powiatu oraz pracy Zarządu Powiatu między sesjami
4. Interpelacje i zapytania radnych
5. Informacja o stanie bezpieczeństwa i porządku publicznego na terenie Powiatu Siemiatyckiego w 2006 roku
6. Raport z wykonania Powiatowego Programu Ochrony Środowiska na lata 2004 - 2011 oraz stanowiącego jego integralną część Powiatowego Planu Gospodarki Odpadami za okres 01.01.2004r. - 31.12.2005r.
7. Przyjęcie planów pracy stałych komisji Rady na 2007 rok
8. Podjęcie uchwał w sprawach
a/ uchwalenia budżetu powiatu siemiatyckiego na rok 2007
b/ uchwalenia Regulaminu Organizacyjnego Starostwa Powiatowego w Siemiatyczach
c/ dokonywania przez Przewodniczącego Rady Powiatu Siemiatyckiego czynności
z zakresu prawa pracy wobec Przewodniczącego Zarządu Powiatu
d/ wskazania Wiceprzewodniczącego Rady Powiatu Siemiatyckiego do określenia
czynności w poleceniu służbowym wyjazdu w stosunku do Przewodniczącego
Rady Powiatu Siemiatyckiego
e/ powołania Rady Społecznej Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki
Zdrowotnej w Siemiatyczach
9. Udzielenie odpowiedzi na interpelacje i zapytania radnych
10. Sprawy różne wolne wnioski i oświadczenia radnych
11. Zamknięcie obrad
P - kt 2.
Przewodniczący Rady zwrócił się z pytaniem, czy ktoś z radnych chciałby wnieść uwagi do protokołu z poprzedniej sesji?
Nikt z radnych nie zgłosił uwag do protokołu.
Za przyjęciem protokołu z poprzedniej sesji głosowało 16 radnych. Przewodniczący Rady stwierdził, że protokół z poprzedniej sesji przyjęty został jednogłośnie.
P - kt 3.
Głos zabrał Starosta Jan Zalewski, który złożył sprawozdanie z realizacji uchwał Rady Powiatu oraz pracy Zarządu Powiatu między sesjami - sprawozdanie w załączeniu do protokołu.
W uzupełnieniu informacji dotyczącej spraw związanych z drogownictwem Starosta Jan Zalewski poinformował, że podań tych napływało i napływa dużo, wiele zostało już zrobione ale zainteresowanie jest bardzo duże, wynika to z potrzeb mieszkańców poszczególnych wsi i gmin. Rozpatrywanie było takie a nie inne, polegało na przygotowaniu odpowiedzi, którą zna zarówno Zarząd jak i Rada: w tym roku realizujemy jeden duży projekt, na którego realizację oczekują mieszkańcy czterech gmin, jeszcze z roku 2005 z listy rezerwowej, w związku z jeszcze jedną dużą inwestycją - budową PDPS ten rok traktujemy jako rok planistyczny na lata następne pod kątem zgłaszania wniosków do Regionalnego Programu Operacyjnego bo poprostu nie stać nas na większy wysiłek jeżeli chodzi o realizację zadań drogowych. W tych inwestycjach musimy się głównie oprzeć o środki zewnętrzne natomiast wysiłek powiatu może iść w tym kierunku aby współuczestniczyć, współfinansować te inwestycje, które zostaną zatwierdzone razem z gminami.
W uzupełnieniu informacji dotyczącej zgody Zarządu na podjęcie działań zmierzających w kierunku zmiany organu prowadzącego dla LO w Drohiczynie Starosta Jan Zalewski poinformował, że odbywają się różne spotkania i z radnymi Miasta Drohiczyn i z Radą Pedagogiczną. Oceniane jest to różne, zdania są różne, zarówno wśród radnych jak i wśród Rady Pedagogicznej, w każdym bądź razie Rada Pedagogiczna jest w większości przeciwna zmianie organu prowadzącego, zobowiązuje się do wdrażania planu naprawczego.
Przewodniczący Rady - Bogusław Zduniewicz zwrócił sie z pytaniem, czy ktoś z radnych ma pytania dotyczące przedstawionego sprawozdania?
Radny Ryszard Pierlejewski zaznaczając, że nie mówi o budżecie obecnym a nad tą kwestia należy zastanowić się jeżeli chodzi o budżet przyszłoroczny, chodzi o modernizację w katastrofalnym stanie znajdujących się ulic szczególnie Kilińskiego i Drohiczyńskiej. Szczególnie ulica Kilińskiego jest ulicą dojazdową, jest tam dość duże natężenie ruchu. Radny Ryszard Pierlejewski poinformował, że mieszkańcy na spotkaniu bardzo mocno naciskali, aby poruszył ten problem i zapytał wprost: czy przyszłościowo Zarząd zamierza zająć się tą sprawą , dzisiaj należałoby się tą sprawą zająć bo chcąc wystąpić o środki unijne trzeba przygotować projekt, plany i przedłożyć to do realizacji. Radny Ryszard Pierlejewski poinformował, że pytanie to kieruje wprost do Zarządu, do pana Starosty, czy w tej kwestii coś sie robi jeżeli chodzi o te dwie ulice? Na pewno pan Starosta i Zarząd również zna stan nawierzchni szczególnie ulic Kilińskiego i Drohiczyńskiej.
Radny Krzysztof Andruszkiewicz poinformował, że chciałby poruszyć trzy kwestie: pierwsza dotyczy przetargu, który ma być rozstrzygnięty w dniu 13 marca na sprzedaż segmentu C przy istniejącym Zespole Szkół w Siemiatyczach, pytanie jest następujące: który to jest przetarg, jakie były poprzednie rozstrzygnięcia, chodzi również o formę obecnego przetargu czy jest to przetarg otwarty, zamknięty, ustny, pisemny oraz, co jest bardzo istotne dla nas wszystkich - sposób dotarcia do potencjalnych oferentów, czyli forma publikacji ogłoszeń; czy internet czy gazety czy też konkretne propozycje do konkretnych podmiotów. Kolejna sprawa: generalnie powiat wyzbywa się nieruchomości, radny zaznaczył, że rozumie, że są pewne intencje tych działań ale co będzie, jeżeli w pewnym momencie stracimy materię nieruchomości, które mogą nam być potrzebne w przypadku starania się o zastaw pod dotacje kredyty i inne działania, poprostu nie będziemy mieli czego zastawiać.
Radny Krzysztof Andruszkiewicz poinformował, że na stronie BIP Starostwa Powiatowego wyczytał informację, że Starostwo poszukuje aktualnie dwóch pracowników. Radny zapytał, jak aktualnie przedstawia się sprawa, czy są kandydaci, czy zostali wyłonieni?
Kolejna sprawa dotyczy programu scaleniowego Ostrożany 1, wartość tej transakcji wynosi ponad 5.600 tys. zł. z czego 2 mln zł. jest dotacją nie wygasającą. Radny zapytał, czy już został rozstrzygnięty przetarg na przeprowadzenie prac geodezyjnych?
Przewodniczący Rady Bogusław Zduniewicz przypomniał, że realizowany jest punkt 4 porządku obrad czyli interpelacje i zapytania radnych są przed nami, Przewodniczący Rady poinformował, że chodziło mu o pytania do sprawozdania Starosty i podkreślił, że ma obowiązek realizować porządek obrad zgodnie z tym, co przyjęliśmy jednogłośnie w pierwszym głosowaniu. Przewodniczący Bogusław Zduniewicz zapytał, czy są pytania do przedstawionego przez Starostę sprawozdania z działalności Zarządu między sesjami?
Nikt z radnych nie zgłosił chęci zabrania głosu.
Przewodniczący Rady poinformował, że odpowiedzi udzielone zostaną w punkcie 9 porządku obrad, jako odpowiedzi na interpelacje i zapytania radnych.
P - kt 4.
Radny Janusz Żoch poinformował, że ma jedno pytanie dotyczące projektu budżetu: radni otrzymali projekt budżetu na 2007 rok na poprzednich posiedzeniach komisji w roku 2006, w tej chwili otrzymujemy autopoprawkę Zarządu, uchwałę nr 5/18/07 Zarządu Powiatu w sprawie autopoprawki Zarządu. Radny Janusz Żoch poinformował, że jego interpelacja dotyczy tego, aby radni otrzymywali na sesję budżetową pełny tekst wraz z autopoprawkami aby nie musieli sięgać do projektu budżetu i do autopoprawek, aby był to jednolity tekst. Niektórzy mogą się w gąszczu autopoprawek pogubić, na dzień dzisiejszy powinna być przygotowana dokładna uchwała Rady dotycząca budżetu na 2007 rok.
Wiceprzewodniczący Rady Franciszek Czarkowski poinformował, że w styczniu i lutym na terenach gmin odbywały się wybory na sołtysów w większości tych zebrań na terenie Gminy Perlejewo uczestniczył jako radny powiatu jako i dyrektor oddziału Banku Spółdzielczego. Bardzo często przewijały się dwa tematy, można powiedzieć, że ogólnopowiatowe. Pierwsza sprawa dotyczy czyszczenia poboczy czyli rowów. Na terenie gminy Perlejewo sprawa ta powraca jak bumerang dlatego, że w roku ubiegłym miał miejsce bardzo tragiczny wypadek na terenie gminy Perlejewo, trudno w tej chwili oceniać, czyja była to wina ale na pewno zarośnięte rowy wyglądające jak ściana krzaków nie pomogły uniknąć tego wypadku. Większość radnych pamięta ten temat sprzed ośmiu lat, zajmowaliśmy się tematem zakupu sprzętu do czyszczenia rowów na terenie powiatu, w tamtym czasie temat ten nas przerósł, koszt zakupu tej maszyny był bardzo duży ale opinia mieszkańców jest taka - Wiceprzewodniczący Franciszek Czarkowski podkreślił, że przyłącza się do tej opinii - w tej chwili nie czas już “biegać z siekierkami po rowach” bo nie daje to żadnego efektu, krzaki odrastają, gdyby było to robione systematycznie byłyby to młode gałęzie i pewnie jest jakiś sprzęt, który przynajmniej w sposób doraźny rozwiązałby te sprawę. Oczywiście, wszystko wiąże się z pieniędzmi. Wiceprzewodniczący Franciszek Czarkowski poinformował, że przejrzał w budżecie z ostatnich trzech lat 2004-2006, w 2004 roku ze sprzedaży drewna z pasa drogowego uzyskaliśmy około 100 tys. zł., w 2005 roku 120 tys. zł. w roku 2006 - 95 tys. zł. , w roku bieżącym kwota ta pewnie też zbliży się do kwoty 100 tys. zł. Wiceprzewodniczący Franciszek Czarkowski wyraził opinię, że pieniądze uzyskane ze sprzedaży drewna z pasa drogowego powinny być wyłącznie przekazane na zakup sprzętu, pił z wysięgnikami, które ścinałyby ten las, bo na niektórych odcinkach jest to ściana krzaków, która systematycznie z roku na rok rozrasta się. Temat ten stał sie bardzo drażliwy ze względu na wypadek, na każdym zebraniu temat ten jest poruszany. Wszyscy chyba słyszeli, że w ubiegłym roku z powodu braku prądu właścicielka sklepu podała do sądu Zakład Energetyczny i otrzymała odszkodowanie za powstałe szkody. Kiedyś może to samo spotkać Zarząd Powiatu lub Powiatowy Zarząd Dróg, ktoś może wystąpić na drogę sądową a konsekwencje mogą być dużo, dużo gorsze. Wiceprzewodniczący Franciszek Czarkowski zwracając się do dyrektora Henryka Czmuta poprosił, aby rozejrzał się on w terenie w tej sprawie, jakie są możliwości zakupu sprzętu do oczyszczania poboczy i ewentualnie przedstawienie tego na posiedzeniu Zarządu i ustosunkowanie się Zarządu do przedstawionego problemu.
Następna sprawa wynikająca z zebrań dotyczy odnowienia map zasadniczych. W tej chwili jest to bardzo duży problem ze względu na to, że na wsiach pojawiły się sprzęty dużej klasy, które nie są w stanie poruszać się po polnych drogach dwuśladowych, jest to tak drogi sprzęt że szkoda jest, aby maszyny te jeździły po takich drogach. W tej chwili nie można nawet wytyczyć drogi polnej ze względu na to, że mapy zasadnicze nie były odnawiane od 40 , 50 lat. Wiceprzewodniczący Franciszek Czarkowski poinformował, że z jego orientacji wynika, że odnowienia wiążą sie z potężnymi kosztami. Trzeba przyjrzeć się temu problemowi, może przeprowadzać to pojedynczymi wsiami bo przeprowadzenie tego w całej gminie wiąże się z bardzo dużymi kosztami, jest to więc w tej chwili niemożliwe. Wiceprzewodniczący Franciszek Czarkowski poinformował, że chciałby usłyszeć opinię odpowiednich służb na ten temat, jakie są możliwości przeprowadzenia odnowień i w jakim okresie czasu.
Przewodniczący Rady Bogusław Zduniewicz poinformował, że odpowiedź udzielona zostanie w punkcie 9 porządku obrad.
P - kt 5.
Przewodniczący Rady Bogusław Zduniewicz przypomniał, że radni otrzymali informację w tej sprawie, była ona również omawiana na posiedzeniach komisji w związku z tym zapytał, czy jest potrzeba przedstawiania informacji, czy ktoś z radnych ma pytania lub uwagi co do przedłożonej Radzie informacji o stanie bezpieczeństwa?
Przewodniczący Rady zapytał, czy Komendant Powiatowy Policji chciałby uzupełnić przedłożoną informację?
Komendant Powiatowy Policji Bogusław Toczko stwierdził, że skoro radni nie mają pytań byłoby to narzucaniem się.
Przewodniczący Rady Bogusław Zduniewicz stwierdził, że Rada przyjmuje informację o stanie bezpieczeństwa i porządku publicznego na terenie Powiatu Siemiatyckiego w 2006 roku. Przewodniczący Rady stwierdził, że przedstawione wyniki, tendencje dotyczące zarówno wykrywalności przestępstw na terenie naszego powiatu jak i ilości ich popełniania są pozytywne, wykrywalność rośnie, liczba popełnianych przestępstw spada w związku z tym naszej Komendzie Powiatowej należą się słowa uznania, oby te tendencje nie zachwiały się, oby liczba etatów uległa zwiększeniu. Tam, gdzie powstał posterunek w Mieście i Gminie rzeczywiście poprawiło się a okazuje się, że mogą być trudności. Przewodniczący Rady podziękował za pracę nie tylko w roku 2006, skoro w informacji było zawarte stwierdzenie o współdziałaniu z samorządem jak i jednostkami to miejmy nadzieję, że współpraca ta nie pogorszy się a będzie nadal kontynuowana.
P - kt 6.
Przewodniczący Rady Bogusław Zduniewicz przypomniał, że radni również otrzymali informację w tej sprawie czy w związku z tym ktoś z radnych ma pytania lub uwagi do przedłożonej informacji?
Nikt z radnych nie zgłosił pytań do przedstawionego raportu.
Głos zabrał Naczelnik Wydziału Rolnictwa Marek Kałucki , który poinformował, że Powiatowy Program Ochrony Środowiska na lata 2004 - 2011 został uchwalony 30 grudnia 2003 roku, sporządzenie takiego programu było ustawowym obowiązkiem Zarządu Powiatu. Co dwa lata Zarząd przedstawia sprawozdanie z jego realizacji. W zakresie zadań ogólnych organizacyjnych wymieniony jest punkt “opiniowanie gminnych programów ochrony środowiska” na terenie naszego powiatu trzy gminy nie posiadają takich planów, są to gminy Perlejewo, Drohiczyn i Mielnik. Z działań związanych z ochroną dziedzictwa przyrodniczego były zapisane zadania odnośnie aktualizacji operatów urządzeniowych lasów i w tej chwili przygotowywane są takie plany na powierzchni ponad 3 tys. ha na teren naszego powiatu, poza tym w 2004 roku była przyjęta powierzchnia 2 tys. ha takich planów. Następna sprawa jeżeli chodzi o ochronę gleb, chodzi tu o wyeliminowanie nielegalnych żwirowni, na terenie powiatu mieliśmy trzy takie sprawy, oczywiście wszystkie trzy zostały umorzone ze względu na brak znamion przestępstwa. Spawa ochrony powietrza: tutaj był rozpatrywany temat termomodernizacji , na terenie powiatu były sporządzone audyty energetyczne dla szpitala powiatowego, dla budynku SP ZOZ przy ul. Ściegiennego. W zakresie ochrony przed hałasem mieliśmy jedną sprawę dotyczyła ona lokalu w Drohiczynie. W zakresie edukacji ekologicznej braliśmy czynny udział w takich akcjach jak “Święto Ziemi” oraz “Sprzątanie Świata”. Wyróżniające się szkoły zawsze otrzymują małe upominki. W zakresie ekologizacji należy zaznaczyć, że przy Zespole Szkół Rolniczych w Czartajewie w okresie objętym sprawozdaniem oddana została do użytku oczyszczalnia ścieków , dofinansowanie na ten cel z Powiatowego Funduszu Ochrony Środowiska w wysokości 151 tys. zł. w latach następnych podobna oczyszczalnia powinna powstać przy Zespole Szkół w Ostrożanach. Z zadań inwestycyjnych zalesianie gruntów rolnych w 2005 roku na terenie powiatu zalesionych zostało 65 ha, natomiast na rok 2006 - 66 ha. My jako powiat zalesiamy zgodnie z ustawą z dnia 8 czerwca 2001 roku, po wejściu Polski do Unii Europejskiej ustawa ta przestała funkcjonować ale jako Starostwo płacimy ekwiwalent dla tych rolników którzy zalesili grunty, przez 20 lat będziemy to kontynuować. Ochrona przed hałasem - jest tu modernizacja dróg powiatowych, w 2004 roku zostało zmodernizowanych 14 km, w 2005 - 15,5 km dróg powiatowych. Ograniczenie ryzyka wystąpienia poważnych awarii - chodzi tu o doposażenie Komendy Powiatowej Państwowej Straży Pożarnej, według informacji, jakie uzyskaliśmy w okresie sprawozdawczym komenda nabyła samochód gaśniczy Nissan Pickup, samochód gaśniczy MAN, namiot ewakuacyjny, agregat oddymiający.
Naczelnik Marek Kałucki poinformował, że chciałby poruszyć jeszcze jedną sprawę: chodzi o projekt, który będzie realizowany w porozumieniu trzech powiatów: Bielskiego, Hajnowskiego i Siemiatyckiego w zakresie budowy zakładu zagospodarowania odpadów, który miałby powstać na terenie Powiatu Bielskiego. W tej chwili gminy przyjmują statut związku Gmin Puszczy Białowieskiej wszystkie nasze gminy również wejdą w skład tego związku i będą składały wspólny projekt w celu dofinansowania ze środków unijnych.
Przewodniczący Rady zapytał, czy są uwagi bądź pytania do przedstawionego materiału?
Radny Janusz Żoch stwierdził, że wydawać by się mogło, że moglibyśmy przejść do porządku dziennego nie analizując tego, co zostało przedstawione, niemniej jednak chciałby powiedzieć, że 50 punktów z tego programu nie zostało zrealizowane. W niektórych wypadkach kiedy czyta się ten raport w punkcie 17 : “wspieranie szkolnych kół zainteresowań, konkursów ekologicznych, “ekologizacji” obiektów dydaktycznych i otoczenia szkół” - pod tym projektem mogłoby się znajdować prowadzenie szkolnych kół zainteresowań w szkołach, dla których organem założycielskim jest powiat, natomiast czym się chwalimy? Chwalimy się tym, że “w ramach “ekologizacji” obiektów dydaktycznych i otoczenia szkół zostały przeznaczone środki finansowe na budowę oczyszczalni ścieków” , jest to nieporozumienie logiczno - słowne, to że wybudowaliśmy oczyszczalnie jest to inny aspekt działań a nie to, że w ten sposób miało sie odbywać wspomaganie i współtworzenie szkolnych kół zainteresowań ekologią. Natomiast jeśli chodzi o monitoring środowiska w punkcie “Działania systemowe” , “Wyposażenie szkół ponadpodstawowych w przenośne zestawy monitoringu środowiska” - punkt ten nie został zrealizowany a umieszczony został dopisek mówiący, że przenośne zestawy monitoringu środowiska mogą być nabywane przez szkoły w ramach zakupów pomocy dydaktycznych - braliśmy na siebie odpowiedzialność jako powiat za to, że wyposażymy szkoły w takie zestawy monitoringu, jasno by to z tego wynikało, a tu chwalimy się tym wszystkim a tu 50% założeń programu nie zostało zrealizowane, mamy nadzieję, że na przyszłość będzie lepiej ze względu na to, że rola ochrony środowiska i ekologii będzie wzrastać, przykładem jest Dolina Rospudy i wszystko co się wokół niej dzieje. Będziemy niedługo budowali nową “dziewiętnastkę” , niektórzy będą zastanawiali się, akurat w naszej miejscowości w Siemiatyczach estakada, która jest planowana koło Czartajewa będzie też mogła być zrealizowana, później okaże się, że nie spełniliśmy określonych kryteriów.
Przewodniczący Rady Bogusław Zduniewicz stwierdził, że Rada Powiatu przyjmuje raport z wykonania Powiatowego Programu Ochrony Środowiska na lata 2004 - 2011.
P - kt 7.
Przewodniczący Rady Bogusław Zduniewicz poprosił Przewodniczących poszczególnych komisji o przedstawienie Wysokiej Radzie planów pracy na rok 2007.
Jako pierwszy głos zabrał Przewodniczący Komisji Rozwoju Gospodarczego i Porządku Publicznego - Jan Markiewicz , następnie plan pracy kierowanej przez siebie komisji przedstawiła Przewodnicząca Komisji Finansowo - Budżetowej Alina Antoniuk. W zastępstwie za nieobecną Przewodniczącą Grażynę Jaszczuk plan pracy Komisji Oświaty Kultury Zdrowia i Spraw Socjalnych przedstawiła radna Bożena Krzyżanowska.
Przewodniczący Rady zwrócił się z pytaniem, czy ktoś z radnych ma uwagi do przedstawionych projektów planów pracy komisji?
Nikt z radnych nie zgłosił uwag do przedstawionych projektów planów pracy komisji. Za przyjęciem planów pracy komisji stałych na 2007 rok głosowało 16 radnych. Przewodniczący Rady stwierdził, że plany pracy komisji stałych na 2007 rok przyjęte zostały jednogłośnie.
P - kt 8.
Pierwszy projekt uchwały dotyczył uchwalenia budżetu powiatu siemiatyckiego na rok 2007.
Głos zabrał Starosta Jan Zalewski - wystąpienie Starosty w załączeniu do protokołu. Starosta podkreślił, że budżet na pewno nie zaspokaja wszystkich potrzeb, jakie radni widzieliby w planach na 2007 rok, Zarząd zdaje sobie z tego sprawę, że potrzeby są bardzo duże, bardzo dobrze znamy potrzeby zarówno w mieście - interpelację w tej sprawie składał radny Ryszard Pierlejewski , oraz w głębokim terenie, potrzeb głównie w infrastrukturze drogowej jest bardzo dużo i musimy się skoncentrować na tym, aby w następnych latach jak najwięcej środków pozyskać z zewnątrz i poprawić stan dróg , zarówno ulic w mieście jak i dróg w terenie. Dużo inwestowaliśmy na przestrzeni dwóch kadencji w infrastrukturę społeczną bo takie były potrzeby, sporo robiło sie również w drogownictwie ale potrzeby są bardzo duże. Z infrastrukturą społeczną uporaliśmy się, chodzi tu o Zespół Szkół, halę w Ostrożanach, szpital, sąd , prokuraturę, są to trwałe ślady, które przechodzą do historii, teraz musimy koncentrować się głównie na drogach, chociaż przy dobrej współpracy wszystkich jednostek samorządu terytorialnego należy widzieć ewentualnie możliwość inwestowania w infrastrukturę społeczną ale infrastruktura drogowa powinna być priorytetem. Ważnym elementem infrastruktury społecznej jest nasz szpital powiatowy, nie ma tu wątpliwości, że jeżeli będzie taka potrzeba że trzeba będzie dofinansować modernizację bloku operacyjnego to ten wysiłek trzeba będzie podjąć w następnych latach, nie znaczy to, że tylko powiat, trzeba widzieć również możliwości pozyskania na infrastrukturę społeczną środków z zewnątrz. Zarząd wraz z dyrektorem widzi takie możliwości, powstają już pewne projekty.
W 2007 roku główne założenia jeśli chodzi o inwestycje to zakończenie budowy Powiatowego Domu Pomocy Społecznej, wartość tej inwestycji to około 3 mln zł. dobrze, że rozpoczęliśmy ją w ubiegłym roku bo gdybyśmy przeprowadzili przetarg w tym roku to najprawdopodobniej byłoby to około 4,5 mln zł. , na razie zaangażowane są środki w wysokości około 1 mln. zł. w tym pozyskane z zewnątrz więc potrzeba jeszcze 2 mln zł., będziemy czynili starania, aby jak najwięcej pozyskać z zewnątrz.
Starosta odczytał Uchwałę Nr II.0131-6-27/06 Składu Orzekającego Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku z dnia 7.12.2006r. w sprawie wydania opinii o projekcie uchwały budżetowej na 2007 rok Powiatu Siemiatycze - kopia uchwały w załączeniu do protokołu.
Starosta Jan Zalewski w imieniu Zarządu Powiatu jak i pani Skarbnik poprosił o uchwalenie budżetu w zaproponowanej wersji czyli podjęcie uchwały budżetowej na 2007 rok.
Przewodniczący Rady Bogusław Zduniewicz przypomniał, że projekt ten był przedmiotem głębokiej analizy na posiedzeniach komisji stałych Rady i zapytał, czy ktoś z radnych zechce zabrać głos w tej sprawie?
Głos zabrał radny Ryszard Pierlejewski, który stwierdził że rozumie to, o czym mówił pan Przewodniczący i pan Starosta, że budżet został omówiony i uzgodniony na komisjach. Radny podkreślił, że nie oponował, ale nie jest również entuzjastą tego budżetu i chciałby się do niego odnieść w sensie ogólnym: jest to budżet powielenia, budżet marazmu, jest on wygodny dla Zarządu i dla rządzących dziś i w przyszłości ale chyba nie na tym rzecz polega. Radny podkreślił, że ma szacunek dla poprzednich Zarządów i dla pana Starosty bo w pewnych obszarach zrobiono bardzo wiele niemniej jednak ten budżet i apel do konstruktorów i tych, którzy będą zatwierdzać przyszłe budżety aby zastanowić się nad takim budżetem, w którym znalazłyby się takie pozycje, aby zwracać uwagę na takie pozycje, które byłyby stymulatorem motorem rozwoju przedsiębiorczości, powstawania nowych firm, chodzi nawet o budżet w zakresie drogownictwa. Radny podkreślił, że rozumie naciski ze strony pewnych społeczności i grup na to, aby budować na wsi, poza wsią czy drogi dojazdowe ale priorytetem powinny być te inwestycje drogowe , które wyzwalałyby przedsiębiorczość, które powodowałyby powstawanie firm, będzie to motorem rozwojowym dla budżetu , nastąpi powiększanie budżetu dzięki podatkom. Radny Ryszard Pierlejewski poinformował, że jest to jego opinia na temat konstrukcji i zakresu zadań budżetu, nad którym będziemy dziś głosowali.
Radny Janusz Żoch stwierdził, że budżet jest akceptowalny pod wieloma względami ale są pewne zasady, których nie powinno się zmieniać, nie powinno się podważać. Radny poinformował, że z uporem maniaka będzie nawiązywał do nieszczęsnej uchwały o podwyżkach diet radnych, którą musimy skonsumować w tym projekcie budżetu - chodzi o kwotę około 30 tys. zł., którą wyliczył na tej sali, kwota ta potwierdziła się, mamy zwyżkę w kwocie 30 tys. zł. w tym dziale. Przy budżecie w wysokości 30 mln zł. nie są to duże pieniądze ale tutaj akurat Wiceprzewodniczący Rady wskazywał na potrzebę zakupu maszyny do usuwania krzaków z rowów i poboczy dróg akurat jest to jego przyczyną bo kiedyś kwota 30 tys. zł. była przegłosowana na posiedzeniu Komisji Rozwoju Gospodarczego i Porządku Publicznego na zakup rębaka, nie zostało to zrealizowane tylko z tego względu że były wtedy pilniejsze wydatki jak budowa oczyszczalni ścieków w Czartajewie. Dziś kwota 30 tys. zł. mogłaby być przeznaczona na zakup tej maszyny i nie byłoby tego problemu a problem ten to m in. wynagrodzenie, dieta Wiceprzewodniczącego w przemożnej części akurat w tych trzydziestu tysiącach złotych. Czy 30 tys. zł. jest to dużo czy mało? W porównaniu z kwotą 30 mln zł. wydaje się że jest to niewielka kwota, moglibyśmy ją wrzucić i o niej zapomnieć, wykonać zabieg socjotechniczny, który w ludziach, którzy głosowali przeciwko tej uchwale miał zminimalizować jej skutki, niektórzy mają jednak określone zasady i gdyby na dzisiejszej sesji nie pojawiła się ta kwestia wprowadzenia zwiększonego wydatku w dziale “rada” można byłoby to zaakceptować i byłby to budżet po raz pierwszy od powstania powiatu zaakceptowany jednogłośnie. Niektórzy mają jednak na względzie fakt, że w momencie, kiedy budowaliśmy podwyżki był podział znaczący, znamienny, głosowanie 9:8 , socjotechnicznie wchodzimy w tę kwestię, wrzucamy ją niepozornie w zmianach budżetowych, jednocześnie nie wprowadzając do projektu uchwały zmian, które mogłyby nastąpić i które były akceptowane przez komisję zarówno budżetową i każdą inną, dotyczących np. dofinansowania zakupu samochodu dla Policji. Przez ten mały punkt, radny Janusz Żoch zaznaczył, że nie będzie rozważał pozostałych elementów bo był jako członek koalicji w poprzedniej kadencji i akceptował tamten projekt budżetu, zmiany wprowadzane poprzez autopoprawki są znaczące nie na tyle jednak, żeby zmiana ta miała radykalne, rewolucyjne znaczenie. Jest to powielenie stereotypu budżetu nierozwojowego jednak akceptowalnego przez wszystkich. Radny Janusz Żoch poinformował, że mając jednak na względzie te nieszczęsne 30 tys. zł. będzie z czystym sumieniem głosował przeciwko temu budżetowi.
Starosta Jan Zalewski stwierdził, że wiadomo nam wszystkim, że budżet są to dochody i wydatki, jednocześnie budowanie budżetu to jest ciągła rozterka na co wydać, co odrzucić, co będzie priorytetem, z czego to wynika. Starosta stwierdził, że nie zgadza się ze stwierdzeniem, że budżet jest marazmem, na pewno budowa Powiatowego Domu Pomocy Społecznej nie jest inwestycją związaną z rozwojem ale jest taka potrzeba społeczna w naszym powiecie. Wcześniej inwestowaliśmy w inny rodzaj infrastruktury społecznej , sprawa PDPS ciągle była w kręgu zainteresowania poprzednich Zarządów, zapadła ostateczna decyzja więc trzeba tę inwestycję jak najszybciej dokończyć - jest to priorytet. Jeśli chodzi o drogi, są one potrzebne wszędzie. Jeżeli mówimy o rozwoju powiatu trzeba powiedzieć, że powiat nasz jest powiatem, położonym na Podlasiu, o charakterze rolniczym, ekologicznym, przyrodniczym, rozwój rolnictwa, przetwórstwa jest to jeden z bardzo ważnych obszarów . Jeżeli my zgłaszamy projekt pod nazwą “Modernizacja infrastruktury drogowej Powiatu Siemiatyckiego czynnikiem rozwoju jego obszaru” - sama nazwa programu mówi, że jest to czynnik rozwoju jego obszaru, dziś w naszym powiecie stawiamy na rozwój rolnictwa a wiadomo, że dziś do każdej wsi musi dojechać samochód odbierający mleko bo zasady produkcji i sprzedaży mleka uległy zmianie, dojeżdża tam również autobus dowożący dzieci do szkoły więc rozwój spraw społecznych, rozwój czynników ludzkich jest to również rozwój. Na pewno dobrze, gdybyśmy budowali fabryki czy duże zakłady przemysłowe ale widzimy, jakie jest to trudne na przykładzie firm Pronar czy Maksbud ale dobrze, że coś sie tu dzieje. Drogi wlotowe z różnych kierunków jeżeli chodzi o nasz powiat są to z reguły drogi krajowe lub wojewódzkie, tak jak np. droga nr 19. Jest to sprawa rządu, aby droga ta była budowana, inne drogi przebiegające przez nasz powiat, drogi wojewódzkie, chociażby droga Czyżew - Ciechanowiec - Siemiatycze, ma podobno zostać w Regionalnym Programie Operacyjnym “Ściana wschodnia” , chociaż większość tych środków przeznaczone zostanie na “dziewiętnastkę”. Starosta podkreślił, że rozwój to zespół różnych działań różnych podmiotów: samorządu powiatowego, gmin, różnych organizacji, stowarzyszeń jak też szeroko rozumiana dobra, mądra promocja zarówno powiatu jak i gmin, organizowanie różnego rodzaju imprez promocyjnych, targów, Starosta stwierdził że rozumie, iż środki na promocję mogłyby być większe ale jest wiele innych potrzeb, które widzimy i aby je załatwiać, rozwiązywać problemy wymagane są nakłady finansowe.
Głos zabrał radny Krzysztof Andruszkiewicz, który stwierdził, że na pewno Zarząd dokonał wielkiej rzeczy w kwestii stworzenia takiego projektu budżetu mając na względzie ograniczone możliwości, trzeba sobie jednak zadać pytanie, czy Zarząd zrobił wszystko, czy dotarł do wszystkich źródeł finansowania zewnętrznego, czy dokonał dogłębnej analizy potrzeb i możliwości zwiększenia w pewnych sferach? Radny poinformował, że życzyłby sobie, jeżeli w przyszłości będą zgłaszane autopoprawki, o czym pan Starosta wspomniał, aby nie były to tylko autopoprawki dotyczące kolejnych dotacji ale aby były to autopoprawki dotyczące wpisania do budżetu dotacji zewnętrznych ewentualnie innych zadań finansowanych ze środków zewnętrznych.
Starosta Jan Zalewski stwierdził, że mamy dobre rozeznanie gdzie można wystąpić o środki bo czynimy to dość intensywnie przez tyle lat jest też tak, że nie do wszystkich środków możemy mieć dostęp, nie zawsze możemy być beneficjentem jako samorząd powiatowy bo są programy np. sektorowe, są tam duże środki ale one są nie dla nas, chociaż z trudem ale będziemy realizować jeden sektorowy program operacyjny w działaniu “Scalanie gruntów”. Rok 2007 jest rokiem specyficznym, przejściowym, wszyscy wiemy dlaczego: ZPORR 2004 - 2006 kończy się, wchodzi Regionalny Program Operacyjny do którego możemy mieć dostęp do poszczególnych priorytetów i poszczególnych działań ale w tym roku nic nie będzie sie jeszcze z niego działo. Być może w sierpniu, wrześniu może nawet w październiku można będzie składać pierwsze wnioski, więc realizacja będzie w latach następnych. Dla nas nie będzie to rok pusty pod względem inwestycyjnym ponieważ 20% jest w budżecie na inwestycje, a więc duży program czterogminny, obejmujący ponad 20 km. dróg, PDPS, RPO w zakresie scalania gruntów oraz inne mniejsze programy inwestycyjne, chociażby w straży, gdzie uczestniczymy w organizowaniu tych inwestycji. Starosta podkreślił, że ten rok dla naszego powiatu w związku z tym, że jest ciągłość pewnej polityki, nie będzie rokiem pustym jeżeli chodzi o inwestycje. Oczywiście, wszystkie potrzeby będziemy zbierać, teraz jest potrzeba utworzenia Programu Rozwoju Lokalnego, podejmujemy już pewne działania, zbieramy informacje od gmin poprzez Powiatowy Zarząd Dróg w formie ankiety, jakie zadania drogowe, na jakie lata, które odcinki, jakie byłoby zaangażowanie środków własnych we współfinansowanie ze strony gminy bo tak robiliśmy dotychczas i nadal niestety będziemy ubiegać się o te środki, chodzi o to, aby wypracować strategię w zakresie polityki drogowej, zwróciliśmy się również do naszych jednostek z pytaniem, jakie widzą potrzeby, również będziemy to hierarchizować i ewentualnie też te problemy rozwiązywać i wtedy rozważać, pod które priorytety i działania podpiąć się, złożyć wnioski, będzie to głównie Regionalny Program Operacyjny, wykorzystaliśmy PAOW, SAPARD, INTERREG, PHARE, to już się kończy. INTERREG to głównie programy miękkie, mamy juz złożony jeden wniosek.
Ponieważ radni nie zgłaszali chęci zabrania głosu w dyskusji Przewodniczący Rady poddał projekt uchwały pod głosowanie. Za podjęciem uchwały w sprawie uchwalenia budżetu powiatu siemiatyckiego na rok 2007 głosowało 10 radnych, 2 było przeciw, 4 wstrzymało się od głosu. Przewodniczący Rady stwierdził, że uchwała podjęta została większością głosów. Uchwała Nr IV/18/07 - załączeniu do protokołu.
Starosta Jan Zalewski w imieniu własnym oraz Zarządu Powiatu i pani Skarbnik podziękował za podjęcie uchwały w sprawie budżetu powiatu na 2007 rok. Dołożymy wszelkich starań, aby budżet ten dał się zrealizować, dał się wykonać odpowiedzialnie jak też aby powiększyć środki po stronie dochodów.
W tym miejscu Przewodniczący Rady zarządził 10 - minutową przerwę.
Kolejny projekt uchwały dotyczył uchwalenia Regulaminu Organizacyjnego Starostwa Powiatowego w Siemiatyczach.
Ponieważ radni nie zgłaszali uwag i pytań Przewodniczący Rady poddał projekt pod głosowanie. Za podjęciem uchwały w sprawie uchwalenia Regulaminu Organizacyjnego Starostwa Powiatowego w Siemiatyczach głosowało 15 radnych. Podczas głosowania na sali nieobecny był radny Józef Daniluk. Przewodniczący Rady stwierdził, że uchwała podjęta została jednogłośnie. Uchwała Nr IV/19/07 - w załączeniu do protokołu.
Kolejny projekt uchwały dotyczył dokonywania przez Przewodniczącego Rady Powiatu Siemiatyckiego czynności z zakresu prawa pracy wobec Przewodniczącego Zarządu Powiatu .
Ponieważ radni nie zgłaszali pytań Przewodniczący Rady poddał projekt uchwały pod głosowanie. Za podjęciem uchwały głosowało 15 radnych. Podczas głosowania na sali obrad nieobecny był radny Józef Daniluk. Przewodniczący Rady stwierdził, że uchwała podjęta została jednogłośnie. Uchwała Nr IV/20/07 - w załączeniu do protokołu.
Następny projekt uchwały dotyczył wskazania Wiceprzewodniczącego Rady Powiatu Siemiatyckiego do określenia czynności w poleceniu służbowym wyjazdu wobec Przewodniczącego Rady Powiatu Siemiatyckiego.
Ponieważ radni nie zgłaszali uwag i pytań Przewodniczący Rady poddał projekt pod głosowanie. Za podjęciem uchwały w sprawie wskazania Wiceprzewodniczącego Rady Powiatu Siemiatyckiego do określenia czynności w poleceniu służbowym wyjazdu wobec Przewodniczącego Rady Powiatu Siemiatyckiego głosowało 15 radnych. Podczas głosowania na sali obrad nieobecny był radny Józef Daniluk. Przewodniczący Rady stwierdził, że uchwała podjęta została jednogłośnie. Uchwała Nr IV/21/07 - w załączeniu do protokołu.
Ostatni projekt uchwały dotyczył powołania Rady Społecznej Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej w Siemiatyczach.
Ponieważ radni nie zgłaszali uwag Przewodniczący Rady poddał projekt uchwały pod głosowanie. Za podjęciem uchwały głosowało 16 radnych. Przewodniczący Rady stwierdził, że uchwała podjęta została jednogłośnie. Uchwała Nr IV/22/07 - w załączeniu do protokołu.
Przewodniczący Rady Bogusław Zduniewicz, przeprosił, że czyni to tak późno ale chciałby powitać uczestniczącą w obradach nowo wybraną osobę : Przewodniczącą NSZZ “Solidarność” Panią Bożenę Śliwińską. Przewodniczący Rady serdecznie powitał Panią Bożenę Śliwińską i wyraził nadzieję, że będzie ona zawsze uczestniczyła w sesjach Rady Powiatu.
P - kt 9.
Starosta Jan Zalewski odpowiadając na zapytanie dotyczące modernizacji ulic Kilińskiego i Drohiczyńskiej poinformował, że wiadomo, że w tym roku tych zadań nie ma w budżecie, natomiast następne lata jest to perspektywa czasu, gdzie będziemy planować, pan Burmistrz złożył już swoje zapotrzebowanie i oczekiwanie jakie inwestycje widziałby w mieście tak, że ulice te na pewno znajdą się w polityce drogowej na 3 lata. Ulicą Drohiczyńską zajmowaliśmy się już, była ona dwa razy zgłaszana , jednak wtedy wnioski te nie przechodziły.
Jeżeli chodzi o drugie zapytanie, dotyczące segmentu C: wiadomo, że część A i B została zaadaptowana na potrzeby Zespołu Szkół dobrze, bo młodzież nie uczy się już na dwie zmiany i ma dobre warunki natomiast część C pozostała, rozważaliśmy różne warianty co zrobić z częścią C, był pomysł aby zlokalizować tam PDPS, później ze względów technicznych stało się to niemożliwe. Wcześniej obiektem tym interesowała się Nadbużańska Szkoła Wyższa, było kilka przetargów , jednak nie doszło do transakcji, później obniżyliśmy cenę zmienialiśmy operat szacunkowy. Jest to przetarg ograniczony z przeznaczeniem obiektu na cele edukacyjne. O bliższe informacje Starosta poprosił naczelnika Wydziału Geodezji Katastru i Nieruchomości Romana Łopaciuka.
Naczelnik Roman Łopaciuk poinformował, że segment C, nieruchomość zabudowana została przeznaczona do zbycia na podstawie Uchwały Rady Powiatu z dnia 29 grudnia 2004 roku. Po wyszacowaniu tej nieruchomości został ogłoszony przetarg jako przetarg ustny nieograniczony, cena wywoławcza w tym przetargu to 588.023 .zł. przetarg powinien odbyć się 9 grudnia 2005 roku jednak nikt nie przystąpił do tego przetargu . Drugi przetarg ogłoszono na dzień 29 marca 2006 roku, również nikt nie był zainteresowany nabyciem tej nieruchomości. Cena w drugim przetargu po obniżeniu zgodnie z ustawą o gospodarce nieruchomościami wynosiła 411.616 zł. Ze względu na to, że upłynął okres przewidziany przepisami ustawy o gospodarce nieruchomościami kolejny przetarg musieliśmy przeprowadzić od samego początku i po uaktualnieniu operatu szacunkowego, cena wywoławcza wynosi obecnie 397.922 zł. Jest to pierwszy przetarg ustny nieograniczony na sprzedaż nieruchomości zabudowanej, jest tu pewne ograniczenie: nieruchomość ta jest przeznaczona na cele szkolnictwa. Przetarg odbędzie się w dniu 14 marca 2007 roku o godz. 1100 .
Radny Krzysztof Andruszkiewicz zapytał, gdzie publikowana była informacja o przetargu?
Naczelnik Roman Łopaciuk poinformował, że zlecono publikację w Gazecie Wyborczej jak również na stronie naszego BIP tak, jak wymagają tego przepisy ustawy o gospodarce nieruchomościami.
Radny Krzysztof Andruszkiewicz zapytał, czy taka kwota gwarantuje nam zwrot kosztów włożonych w tę cześć nieruchomości?
Naczelnik Roman Łopaciuk podkreślił, że kwota ta wynika z operatu szacunkowego więc uważa, że tak. Rzeczoznawca majątkowy na pewno wziął pod uwagę wszelkie przesłanki.
Radny Krzysztof Andruszkiewicz zapytał, czy były kierowane konkretne zapytania do konkretnych podmiotów, czy było zainteresowanie ze strony ogólnopolskich jednostek oświatowych prywatnych i nie tylko?
Naczelnik Roman Łopaciuk zaznaczył, że w przetargu nieograniczonym nie preferuje się wysyłania, zastosowany został tryb zgodny z ustawą o gospodarce nieruchomościami i Prawem zamówień publicznych, następuje to zgodnie z tymi przepisami.
Radny Ryszard Pierlejewski zwrócił uwagę, że Gazeta Wyborcza jest medium ogólnokrajowym niemniej jednak są wydania regionalne, czy ogłoszenia były kierowane do mediów, które są wydawane nie z podziałem na regiony ale w skali ogólnopolskiej takich jak np. Rzeczpospolita ?
Naczelnik Roman Łopaciuk poinformował, że cena, jaką określił rzeczoznawca wskazuje na to, że ogłoszenie musimy zamieścić w gazecie o zasięgu ogólnopolskim, z tym zwróciliśmy się do Gazety Wyborczej.
Radny Ryszard Pierlejewski podkreślił, że Gazeta Wyborcza wydawana jest regionalnie, z podziałem na regiony, są różne wydania do różnych regionów. Czy ogłoszenie o przetargu zamieszczone było w wydaniu ogólnokrajowym czy tylko regionalnym?
Naczelnik Roman Łopaciuk zapewnił, że ta część gazety, gdzie umieszcza się tego typu ogłoszenia z jakim zwróciliśmy się do Gazety Wyborczej na pewno była ogłoszona w skali całego kraju. Są pewne części Gazety Wyborczej, które dotyczą tylko województw natomiast część z ogłoszeniami ogólnopolskimi na pewno była ogłoszona na cały kraj. Naczelnik Roman Łopaciuk stwierdził, że jest tego pewien.
Odpowiadając na interpelację dotyczącą wolnych stanowisk w Starostwie Starosta Jan Zalewski poinformował, że jedno stanowisko dotyczy biura promocji , po uchwaleniu Regulaminu Organizacyjnego jest to Wydział Rozwoju Gospodarczego i Promocji,jest również jedno wolne stanowisko w Wydziale Architektoniczno Budowlanym w związku z rozwiązaniem umowy z panią inspektor Anną Łubko, która przeszła do pracy w innej firmiej.
Kolejna interpelacja dotyczyła obiektu scaleniowego Ostrożany 1. O wyjaśnienie tego tematu Starosta Jan Zalewski poprosił naczelnika Romana Łopaciuka.
Naczelnik Roman Łopaciuk poinformował, że obecnie jest ogłoszony przetarg na wykonanie scalenia, który rozstrzygnie się dokładnie 3 kwietnia. Mamy pieniądze na wykonanie tego przedsięwzięcia zabezpieczone w budżecie wojewody - otrzymaliśmy pismo w tej sprawie. Scaleniem objętych zostanie 2.122 ha. Przewidywalny koszt całego przedsięwzięcia to 3.516. 835 zł. w tym koszt opracowania projektu scalenia to
1.852. 999 zł. jest to jedyne tego typu przedsięwzięcie w naszym województwie, tylko nasze Starostwo wystąpiło o te pieniądze.
Radny Krzysztof Andruszkiewicz zapytał, czy pan naczelnik nie ma obaw co do utraty tej dotacji?
Naczelnik Roman Łopaciuk stwierdził że nie uważa, że coś takiego może nastąpić. Scalenia gruntów są wykonywane na podstawie ustawy o scaleniach i wymianie gruntów, zadaniem Urzędu Wojewódzkiego jest zapewnienie środków na finansowanie. Po wykonaniu czynności następuje finansowanie z budżetu wojewody dopiero później następuje ich refinansowanie ze środków Unii Europejskiej. Dla niektórych być może przesłanką niewykorzystania tych funduszy jest umieszczenie w rozporządzeniu Ministra Finansów jako pieniądze niewygasające do 30 czerwca 2007 roku , należałoby zrobić wszystko a są takie możliwości aby przesunąć możliwości korzystania z tych pieniędzy do końca czerwca 2008r.
Odpowiadając na interpelacje dotyczącą pełnego tekstu budżetu, Starosta Jan Zalewski poinformował, że autopoprawka jest integralnym składnikiem całości, uwaga ta będzie wykorzystana jako wniosek do przygotowania budżetu na przyszły rok.
Jeżeli chodzi o interpelację Wiceprzewodniczącego Rady, dotyczącą odnowienia map zasadniczych o udzielenie odpowiedzi Starosta poprosił naczelnika Wydziału Geodezji Romana Łopaciuka.
Naczelnik Roman Łopaciuk poinformował, że zadania z zakresu geodezji są to typowe zadania z zakresu administracji rządowej więc wykonanie zadań polegających na aktualizacji mapy zasadniczej czy też na wykonaniu odnowienia operatu ewidencji gruntów są uzależnione od jednego - od dotacji jakie otrzymujemy z budżetu wojewody. Na ten rok nie są przewidziane żadne środki finansowe na ten cel. Jeżeli otrzymamy fundusze w przyszłym roku oczywiście przystąpimy do tych prac.
Wiceprzewodniczący Franciszek Czarkowski poinformował, że zasygnalizował ten temat, aby mieć to na uwadze. Wiadomo, że potrzebne są duże pieniądze więc chodzi o to, aby przynajmniej wycinkowo zadania te zrealizować.
Starosta Jan Zalewski poprosił dyrektora Powiatowego Zarządu Dróg Henryka Czmuta o odpowiedź na interpelację dotyczącą zakrzaczenia poboczy.
Dyrektor Henryk Czmut stwierdził, że wniosek Wiceprzewodniczącego Rady jest bardzo logiczny, przy technologii zwalczania krzaków taką ilością osób jaką dysponujemy,jest to około 20 osób w trzech brygadach, nie jest możliwością usunięcie tego problemu. Z roku na rok z większą intensywnością krzaki wycięte osiągają coraz większą intensyfikację. Oprócz metody mechanicznej polegającej na samym ścięciu należałoby zastosować metodę chemiczną ponieważ jest to proces bardzo intensywny . Dyrektor Henryk Czmut poinformował, że według jego wiedzy sprzed kilku lat oprzyrządowanie, które pozwoliłoby wycinać krzaki, według cen sprzed trzech lat był to koszt rzędu 80 tys. zł. Dyrektor Henryk Czmut stwierdził, że rozumie, że sugestia pana Wiceprzewodniczącego jest taka, aby uaktualnić ceny w tym zakresie - dyrektor Henryk Czmut poinformował, że przyjmuje to do realizacji. W aspekcie bezpieczeństwa jest to rzeczywiście bardzo istotne gdyż przy wykorzystaniu tej ilości osób, jaką posiadamy jesteśmy w stanie ograniczyć to jedynie do wycinki krzaków na wewnętrznych stronach łuków i w rejonie skrzyżowań dróg. Z całą pewnością nie jest to możliwe w zakresie wyjazdów z pól, tylko w podstawowym przebiegu dróg powiatowych.
Przewodniczący Rady zapytał, czy wszyscy zgłaszający interpelacje i zapytania są zadowoleni z udzielonych odpowiedzi, jeżeli nie, Przewodniczący poprosił o ewentualne uszczegółowienie interpelacji i zapytań.
Radny Krzysztof Andruszkiewicz poinformował, że na stronie internetowej BIP zauważył, że był ogłoszony konkurs na wakat w Wydziale Finansowo - Budżetowym. Radny poprosił o udzielenie informacji czy była rekrutacja i jak sie zakończyła.
Sekretarz Powiatu Jerzy Woźniak poinformował, że nabór na wolne stanowisko pracy był ogłoszony w ubiegłym roku i w ubiegłym roku przeprowadzony został nabór w formie konkursu, zgłosiło się kilkanaście osób. Nabór był prowadzony ze względu na to, że jedna z pań z Wydziału Finansowo - Budżetowego zgłaszała zamiar odejścia na emeryturę dlatego został przeprowadzony nabór, w jego dwóch etapach została wyłoniona pani, która okazała się najlepsza, pani ta otrzymała informację, że konkurs wygrała. W międzyczasie okazało się, że pani, która zgłaszała chęć odejścia na emeryturę nie odchodzi na emeryturę, w związku z tym Starosta do pani, która wygrała nabór wystosował pismo z informacją, że pani ta jest w kręgu zainteresowań niemniej jednak dopóki to stanowisko nie zwolni się nie będzie mogła być zatrudniona.
P - kt 10.
Radny Krzysztof Andruszkiewicz stwierdził, że z tej racji że zatwierdziliśmy budżet tegoroczny i wiele przed nami chciałby wystosować do pana Starosty wniosek, aby na następnej sesji wystąpili na szerszym forum: pan dyrektor SP ZOZ Mirosław Leśkowicz, aby zapoznał Radę z aktualną sytuacją szpitala aby przedstawił swoje problemy, oczekiwania nadzieje tym bardziej że w skali kraju dzieją się pewne niedobre rzeczy. Jak wszyscy wiemy swego czasu była informacja, że siemiatycki szpital jest zadłużony i grozi mu fizyczna likwidacja. Radny Krzysztof Andruszkiewicz zwracając się do Starosty poprosił, aby pan dyrektor Leśkowicz na następnej sesji zabrał głos w tej sprawie.
Radny Krzysztof Andruszkiewicz zwrócił się z wnioskiem o zaproszenie do zabrania głosu pana dyrektora Powiatowego Zarządu Dróg Henryka Czmuta w kwestii żywotnie interesującej nas wszystkich a mianowicie prognozy realizacji inwestycji drogowych w najbliższej przyszłości.
Przewodniczący Rady Bogusław Zduniewicz poinformował, że członkowie naszej Rady w osobach Wiceprzewodniczącego Rady Franciszka Czarkowskiego oraz Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej pana Jerzego Szawkało w dniu 15 lutego wzięli udział w spotkaniu na zaproszenie Prezesa Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku, które dotyczyło zagadnień budżetowych, absolutorium.
Sporo korespondencji wpływa od naszych parlamentarzystów. Przewodniczący Rady krótko omówił otrzymaną korespondencję i poinformował, że zainteresowani mogą zapoznać się z jej treścią w Biurze Rady. Wpływają również interwencje poselskie, jest interwencja dotycząca pana Stanisława i Henryka Suchodolskich, Przewodniczący stwierdził, że zapewne Zarząd Powiatu na tę interwencję poselską odpowie.
O kwestii uchwały, która częściowo podjęta została z naruszeniem prawa pan Starosta poinformował. Na następnej sesji Zarząd wniesie stosowną poprawkę.
Przewodniczący Rady poinformował, że gdyby ktoś z pań i panów radnych chciał szczegółowo zapoznać się z korespondencją, która wpływa do Rady, jest ona dostępna w Biurze Rady Powiatu.
Przewodniczący Rady Bogusław Zduniewicz stwierdził, że Rada przyjęła budżet, życzeniem nas wszystkich byłoby, aby dał się on jak najlepiej zrealizować, aby rzeczywiście udało sie pozyskać dodatkowe środki. Przewodniczący stwierdził, że żywi głęboką nadzieję, że Zarząd będzie intensywnie w tym kierunku pracował, jednocześnie życzył dla wszystkich realizacji tego budżetu i wykonania wszystkich zadań przyjętych na rok 2007
P - kt 11.
W związku z wyczerpaniem porządku obrad Przewodniczący Rady Bogusław Zduniewicz podziękował zebranym za przybycie i zamknął obrady IV sesji III kadencji Rady Powiatu Siemiatyckiego.
Na tym protokół zakończono i podpisano.
PRZEWODNICZĄCY RADY
mgr inż. Bogusław Zduniewicz
Protokółowała: mgr Elżbieta Malinowska
Metryka strony