Sesja_Nr_VIII

Protokół Nr VIII/07

z sesji Rady Powiatu Siemiatyckiego, która odbyła się w dniu 14 sierpnia 2007r. w Starostwie Powiatowym w Siemiatyczach i trwała od godz. 1115 do godz. 1245.

 

W sesji uczestniczyło 13 radnych według załączonej listy obecności. Nieobecni byli radni Krzysztof Andruszkiewicz, Józef Daniluk, Grażyna Jaszczuk i Leon Strębski. Wszyscy radni złożyli wcześniej usprawiedliwienia u Przewodniczącego Rady lub w Biurze Rady Powiatu.

 

W sesji uczestniczyli kierownicy jednostek organizacyjnych powiatu i administracja Starostwa według załączonej listy obecności a także przedstawiciele związków zawodowych oraz prasy.

 
W sesji uczestniczyli również:
Jerzy Woźniak Sekretarz Powiatu

Walentyna Kwiatkowska Skarbnik Powiatu

 

Obradom przewodniczył Przewodniczący Rady Powiatu Siemiatyckiego – Bogusław Zduniewicz. 

 
P – kt 1.

            Przewodniczący Rady Bogusław Zduniewicz otwierając VIII sesję III kadencji Rady Powiatu Siemiatyckiego serdecznie powitał radnych, Starostę, członków Zarządu, przedstawicieli instytucji działających na terenie powiatu, kierowników jednostek organizacyjnych powiatu, kierowników powiatowych służb, inspekcji i straży, naczelników Wydziałów , przedstawicieli prasy, związków zawodowych oraz wszystkich zebranych.

Szczególnie serdecznie Przewodniczący Rady powitał na dzisiejszej sesji nowopowołanych kierowników powiatowych służb: Pana Jerzego Kazimierczaka – Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego oraz Pana Andrzeja Ryńskiego – Komendanta Powiatowego Policji w Siemiatyczach.

 

            Na podstawie listy obecności Przewodniczący Rady stwierdził, że w dzisiejszej sesji uczestniczy 13 radnych co stanowi quorum, przy którym Rada może obradować i podejmować prawomocne uchwały. Nieobecni radni są usprawiedliwieni. Pan Krzysztof Andruszkiewicz prosił, aby w tym miejscu podziękować wszystkim członkom Rady oraz Zarządowi i wszystkim tym, którzy wzięli udział w pogrzebie jego mamy.

 

            Przewodniczący Rady przypomniał, że porządek obrad państwo radni otrzymali wraz z zaproszeniami na dzisiejszą sesję i zapytał, czy w sprawie porządku obrad ktoś zechce zabrać głos?

            Starosta Jan Zalewski zaproponował wniesienie do porządku obrad dwóch uchwał w pkt 5, pod literą e – projekt uchwały w sprawie przyjęcia do planu finansowego Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych na rok 2007 dodatkowych środków finansowych. Wczoraj otrzymaliśmy pismo od zarządu PFRON o zwiększeniu środków na ten rok w kwocie 108 tys. zł. więc projekt ten nie był omawiany na posiedzeniach komisji, jednak Starosta zaproponował jego wprowadzenie do porządku obrad ponieważ trzeba zadysponować te środki a są one bardzo potrzebne.

            Pod literą f w pkt 5 Starosta zaproponował wprowadzenie projektu uchwały w sprawie poparcia budowy hali widowiskowo – sportowej w Siemiatyczach. Ten projekt uchwały również nie był omawiany na posiedzeniach komisji ponieważ w piątek po południu pan Burmistrz zwrócił się z prośbą    o przygotowanie takiego projektu. Zapewne uchwała ta ma ułatwić ubieganie się o środki , będzie załącznikiem do projektu RPO.

            Przewodniczący Rady zapytał, czy jeszcze ktoś chciałby zabrać głos w sprawie porządku obrad dzisiejszej sesji?

            Ponieważ inne propozycje zmian nie zostały zgłoszone przewodniczący Bogusław Zduniewicz poddał pod głosowanie porządek obrad z uwzględnieniem zmiany zaproponowanej przez Starostę.

            Za przyjęciem porządku obrad z uwzględnieniem zmiany w pkt 5 głosowało 13 radnych. Przewodniczący Rady stwierdził, że porządek obrad z uwzględnieniem zmiany przyjęty został jednogłośnie.

 

                        Porządek obrad VIII sesji Rady Powiatu przedstawia się następująco:

1.       Otwarcie obrad

2.       Przyjęcie protokołu z poprzedniej sesji

3.       Sprawozdanie Starosty z wykonania uchwał Rady Powiatu oraz pracy Zarządu Powiatu między sesjami

4.       Interpelacje i zapytania radnych

5.       Podjęcie uchwał w sprawach:

a/ uchwalenia planu rozwoju lokalnego na lata 2007 – 2013

b/ zmian w budżecie powiatu na 2007 rok
c/ wyrażenia zgody na wydzierżawienie majątku trwałego

d/ wprowadzenia zmian w Statucie Centrum Pomocy Rodzinie w Siemiatyczach

e/ przyjęcia do planu finansowego Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób

    Niepełnosprawnych na rok 2007 dodatkowych środków finansowych

f/ poparcia budowy hali widowiskowo – sportowej w Siemiatyczach  

6.       Udzielenie odpowiedzi na interpelacje i zapytania radnych

7.       Sprawy różne, wolne wnioski i oświadczenia radnych

8.       Zamknięcie obrad

 
P – kt 2.

            Przewodniczący Rady – Bogusław Zduniewicz zapytał, czy ktoś z radnych chciałby wnieść uwagi do protokołu z poprzedniej sesji?

            Radny Jerzy Szawkało stwierdził, że jeśli chodzi o drogę Baciki Bliższe – Baciki Średnie to radny Jerzy Szawkało złożył wniosek a nie “złożono wniosek”.

            Przewodniczący Rady Bogusław Zduniewicz stwierdził, że jest to uwaga do sprawozdania z pracy Zarządu a nie do protokołu z poprzedniej sesji.

            Radny Jerzy Szawkało potwierdził, że tak jest.

 

            Ponieważ uwagi do protokołu nie zostały zgłoszone Przewodniczący Rady poddał protokół pod głosowanie. Za przyjęciem protokołu z VII sesji Rady Powiatu głosowało 13 radnych. Przewodniczący Rady stwierdził, że protokół z poprzedniej sesji przyjęty został jednogłośnie.

 
P – kt 3.

            Głos zabrał Starosta Jan Zalewski, który złożył sprawozdanie z realizacji uchwał Rady Powiatu oraz pracy Zarządu Powiatu między sesjami – sprawozdanie w załączeniu do protokołu.

            W uzupełnieniu informacji dotyczącej powołania przez Zarząd dyrektorów szkół Starosta Jan Zalewski poinformował, że jeśli chodzi o LO w Drohiczynie będziemy nadal prowadzić to liceum w nieco okrojonym składzie. Niestety, nabór odbył się tylko do jednego oddziału, w tym roku nie nastąpi przejęcie tego liceum przez władze Drohiczyna, zawężamy tam powierzchnię aby zmniejszyć koszty, przygotujemy arkusz organizacyjny na ten rok. Nikt się nie zgłosił na stanowisko dyrektora, proponujemy pani dyrektor Cesarz powołanie na jeden rok szkolny.

            W uzupełnieniu informacji dotyczącej wniosku o ujęcie do Planu Rozwoju Lokalnego drogi Baciki Bliższe – Baciki Średnie Starosta poinformował, że osoba przygotowująca sprawozdanie nie podała nazwisk, drogą tą interesowały się trzy osoby: radny Jerzy Szawkało, radna Alina Antoniuk i radny Tadeusz Niewiński.

 

            Przewodniczący Rady zapytał, czy uzupełnienie wprowadzone do sprawozdania przez Starostę satysfakcjonuje radnego Jerzego Szawkało?

            Radny Jerzy Szawkało stwierdził, że średnio z uwagi na to, że wiele osób interesowało się tą drogą natomiast wniosek formalny zgłosił radny Jerzy Szawkało.

 

            Przewodniczący Rady zapytał, czy ktoś z radnych ma pytania do przedstawionego sprawozdania?

            Radny Janusz Żoch zapytał, czy był analizowany przez Zarząd wniosek mieszkańców Drohiczyna w sprawie ulicy Kopernika, jaki jest los tego wniosku?

            Radny stwierdził, że nie widzi tego w sprawozdaniu , być może nie zostało to ujęte, chodzi o sprawę dostępności telewizji regionalnej, czy było to przedmiotem pracy Zarządu? Jeżeli tak, to jakie nowe okoliczności pojawiły się w tym zakresie?

            Radny Ryszard Pierlejewski podziękował dla Zarządu i dla koalicji rządzącej za to, że jego wniosek został uwzględniony w Planie Rozwoju Lokalnego Powiatu Siemiatyckiego na lata 2007 – 2013. Radny podkreślił, że został również uwzględniony jego wcześniejszy apel zarówno co do ulicy Drohiczyńskiej jak i ostatnia poprawka do Planu Rozwoju Lokalnego jeżeli chodzi o ulicę Kilińskiego. Jest to okres 6 lat a stan tamtych dwóch ulic jest taki, że pod koniec tego okresu nie tylko dla mieszkańców ale również dla przejeżdżających i wjeżdżających do nas ludzi byłoby to wielkim utrudnieniem, stan ten trzeba poprawić.

 
P – kt 4.

            Radny Jerzy Szawkało poinformował, że ma przed sobą protokół Komisji Rewizyjnej z kontroli przeprowadzonej w Powiatowym Domu Pomocy Społecznej w Siemiatyczach w dniu 16 lipca 2007 roku. Radny zapytał, czy Zarząd czytał wnioski końcowe tego protokołu, wnioski są następujące: z uwagi na przeprowadzkę do nowego PDPS istnieje pilna potrzeba wygospodarowania przez Zarząd Powiatu kwoty 50 tys. zł. z przeznaczeniem na wyposażenie nowego Domu tj. na zakup karniszy, firanek, chodników, obrazów, wyposażenia łazienek, krzeseł, łóżek, stołów, częściowe wyposażenie kuchni (zakup talerzy, sztućców).

            Radny Jerzy Szawkało poinformował, że jeszcze raz wraca do drogi Baciki Bliższe – Baciki Średnie. Radny stwierdził, że być może nie jest dobrze poinformowany ponieważ nie jest ona ujęta na 2008 rok ale jest ujęta w planowanych zadaniach tj. w załączniku nr 3 do realizacji na rok 2008, natomiast w harmonogramie realizacji realizacja jest to kwartał II do IV i rok 2010. Radny poprosił o wyjaśnienie tej kwestii.

           
P – kt 5.

            Pierwszy projekt uchwały dotyczył uchwalenia planu rozwoju lokalnego na lata 2007 – 2013.

            Przewodniczący Rady Bogusław Zduniewicz stwierdził, że ponieważ jak widać drogi są jedną z najważniejszych spraw do realizacji na lata 2007 – 2013 w tym miejscu, aby pokazać sytuację w tym zakresie poprosi pana dyrektora Powiatowego Zarządu Dróg o krótką prezentację dotycząca infrastruktury drogowej na terenie powiatu.

 

            Głos zabrał dyrektor Powiatowego Zarządu Dróg Henryk Czmut, który w formie prezentacji multimedialnej przedstawił stan infrastruktury drogowej na terenie powiatu siemiatyckiego z uwzględnieniem struktury nawierzchni i jej stanu technicznego w ujęciu statystycznym.

            W trakcie prezentacji dyrektor Henryk Czmut udzielił odpowiedzi na pytanie radnego Jerzego Szawkało skąd brak tu finansowania – zgodnie z ustaleniami poczynionymi między Zarządem Powiatu a Wójtem Gminy Siemiatycze finansowanie po stronie powiatu w tym przypadku zostało zaakceptowane w kwocie zerowej. Wójt zobowiązał się zapewnić na realizację tego projektu środki w 100%-towej wysokości. Realizacja jest w roku 2008.

 

            Przewodniczący Rady zwrócił się z pytaniem czy są potrzebne dodatkowe wyjaśnienia w tej sprawie?

            Radny Tadeusz Niewiński nawiązując do drogi Baciki Bliższe – Baciki Średnie zapytał, czy nie moglibyśmy w ten sposób rozwiązać problemu wszystkich dróg powiatowych? Niech wójtowie finansują i w ten sposób moglibyśmy w przyszłym roku wykonać wszystkie drogi. W Planie Rozwoju Lokalnego mówi się o zmniejszeniu bezrobocia ale nic nie wskazuje na to, że bezrobocie się zmniejszy. Tak jak mówi się o sprzyjaniu rozwojowi gospodarczemu a ze względu na nieprzebudowaną drogę Baciki Bliższe – Baciki Średnie firmy, m.in. firma Lewan, ponoszą straty. Czy tak powinno być to zorganizowane?

 

            Radny Janusz Żoch stwierdził, że w szczególności chciałby zwrócić uwagę na to, że drogi: Drohiczyn – Ostrożany – Grodzisk i Drohiczyn – Wólka Zamkowa – Granne do granicy gminy Perlejewo są to drogi, których wiek można ocenić na 25 – 30 lat a ich stan techniczny w niektórych miejscach jest bardzo zły. Koszt realizacji projektów drogowych wynikających z Planu Rozwoju Lokalnego to kwota 162.233 tys. zł. a więc są to niewyobrażalne pieniądze. Radny stwierdził, że traktowałby to jako swego rodzaju ambitny projekt do realizacji a z drugiej strony nie powinniśmy tracić z pola widzenia ważnej rzeczy tego, że drogi, które do tej pory wybudowaliśmy wymagają bieżących remontów i utrzymania. Radny stwierdził, że przekornie polemizował z radnym Czarkowskim na temat utrzymania, zakupu maszyny, która byłaby potrzebna do tego, aby pobocza na drogach powiatowych wyglądały tak, jak trzeba. Nie powinniśmy zastanawiać się tylko i wyłącznie   nad inwestowaniem ale trzeba zabezpieczyć środki finansowe na to, aby stan techniczny już wybudowanych dróg był na tyle dobry abyśmy się tego nie wstydzili. Jeden z filozofów powiedział, że wizja bez działania to marzenie a działanie bez wizji to katastrofa. Mamy tu namiastkę wizji naszego powiatu i miejmy nadzieję, że będzie to realizowane.

            Głos zabrał Starosta Jan Zalewski , który przypomniał, że już niejednokrotnie mówił o tym, że samorządy czy to szczebla podstawowego czy powiatowego to nie jest tylko bieżące urzędowanie i administrowanie. Na pewno trzeba dążyć do tego, aby cały czas podnosić jakość usług administracyjnych dla obywateli ale ważną sprawą jest rozwój, rozwój w różnych obszarach: drogowych, społecznych, oświatowych, służby zdrowia. We wszystkich tych dziedzinach, obszarach, gdzie ustawowo powierzono nam obowiązki. Aby realizować te zadania potrzebne są różne instrumenty m.in. planowanie głównie pod kątem pozyskiwania środków zewnętrznych. Kiedy powstał powiat, stworzyliśmy Strategię Rozwoju Powiatu Siemiatyckiego, na bazie tej strategii później powstał drugi dokument Plan Rozwoju Lokalnego na lata 2004 – 2006 pod kątem pozyskiwania środków ze ZPORR. To już się kończy, jednak ma przełożenie na następne lata bo np. program tzw. czterogminny który jest realizowany w tym roku jest to prawie 20 km dróg, jest to pokłosie złożenia wniosku do ZPORR w 2004 roku. Trzeba składać wnioski, wniosek ten wszedł na listę rezerwową i doczekał się realizacji. Tak samo czynimy pod kątem regionalnego programu operacyjnego na lata 2007 – 2013. uchwalamy dzisiaj Plan Rozwoju Lokalnego na te lata dlatego, żeby móc aplkować wnioski do różnych osi priorytetowych, jest ich 6 w ramach RPO czy to w infrastrukturze transportowej czy z rozwoju infrastruktury środowiska czy z rozwoju infrastruktury społecznej i tu zadania w zakresie edukacji: dokończenie rozbudowy Zespołu Szkół czy sprawy związane z inwestycjami, z modernizacją jeśli chodzi o dostosowanie do wymogów unijnych, osiągnięcie standaryzacji w SP ZOZ czy ochrona środowiska: budowa oczyszczalni ścieków przy jedynym z Zespołów Szkół. Na pewno plan Rozwoju Lokalnego jest to syntetyczne zbilansowanie pewnych potrzeb, potrzeb powiatu w różnych obszarach jego funkcjonowania. Potrzeby są bardzo duże, na pewno największe jeśli chodzi o drogownictwo bo ponad 160 mln zł. Wiemy o tym, że w latach 2004 – 2006 zrealizowaliśmy dwa projekty drogowe ze ZPORR – tylko dwa tak,że trzeba mierzyć tu ostrożnie z chęcią pomocy na terenie swojej gminy czy zadośćuczynienia obiecankom wyborczym, na pewno każdy chciałby to zrealizować ale trzeba powiedzieć sobie prawdę że nie zrealizujemy tego w latach 2007 – 2013 ale trzeba mieć Plan Rozwoju Lokalnego, trzeba mieć przygotowaną dokumentację. Kiedy będą ogłoszone warunki, kryteria , data i czas składania wniosków do poszczególnych osi priorytetowych wtedy będziemy przygotowani i dlatego taki Plan Rozwoju Lokalnego dziś uchwalamy. Starosta poprosił o poparcie i uchwalenie Planu Rozwoju Lokalnego.

            Starosta poinformował, że jeśli chodzi o współfinansowanie drogi w Bacikach – jest już wiadomo natomiast jeśli chodzi o planowane zadania inwestycyjne na lata 2007 – 2013  załącznik nr 3 jest wiadomo, że gdzie jest 10 powinno być 8 jest to konsekwencją lat realizacji, jeżeli wpisany jest rok realizacji 2008 to nie może być realizacja II i IV kwartał 2010. Będzie to poprawione.

            Ponieważ radni nie zgłaszali chęci zabrania głosu w dyskusji Przewodniczący Rady poddał projekt uchwały pod głosowanie. Za podjęciem uchwały w sprawie uchwalenia planu rozwoju lokalnego na lata 2007 – 2013 głosowało 12 radnych, 1 radny był przeciw. Przewodniczący Rady stwierdził, że uchwała podjęta została większością głosów. Uchwała Nr VIII/44/07 – w załączeniu do protokołu.

 

            Kolejny projekt uchwały dotyczył zmian w budżecie powiatu na 2007 rok.

            Przewodniczący Rady przypomniał, że projekt tej uchwały był przedmiotem analizy na posiedzeniach poszczególnych komisji, czy w związku z tym potrzebne są dodatkowe informacje w tej sprawie? 

            Ponieważ radni nie zgłaszali pytań Przewodniczący Rady poddał projekt pod głosowanie. Za podjęciem uchwały w sprawie zmian w budżecie powiatu na 2007 rok głosowało 13 radnych. Przewodniczący Rady stwierdził, że uchwała podjęta została jednogłośnie. Uchwała Nr VIII/45/07 – w załączeniu do protokołu.

 

            Zgodnie z porządkiem obrad kolejny projekt uchwały dotyczył wyrażenia zgody na wydzierżawienie majątku trwałego.

            Przewodniczący Rady przypomniał, że projekt tej uchwały był również przedmiotem analizy na posiedzeniach komisji Rady. Czy w związku z tym potrzebne są dodatkowe informacje?

            Ponieważ radni nie zgłaszali uwag i zapytań Przewodniczący Rady poddał projekt uchwały pod głosowanie. Za podjęciem uchwały w sprawie wyrażenia zgody na wydzierżawienie majątku trwałego głosowało 13 radnych. Przewodniczący Rady stwierdził, że uchwała podjęta została jednogłośnie. Uchwała Nr VIII/46/07 w załączeniu do protokołu.

 

            Kolejny projekt uchwały dotyczył wprowadzenia zmian w Statucie Centrum Pomocy Rodzinie w Siemiatyczach.

            Ponieważ radni nie zgłaszali uwag i zapytań Przewodniczący Rady poddał projekt uchwały pod głosowanie. Za podjęciem uchwały w sprawie wprowadzenia zmian w Statucie Centrum Pomocy Rodzinie w Siemiatyczach głosowało 13 radnych Przewodniczący Rady stwierdził, że uchwała podjęta została jednogłośnie. Uchwała Nr VIII/47/07 – w załączeniu do protokołu.

 
 

            Kolejny projekt uchwały dotyczył przyjęcia do planu finansowego Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych na rok 2007 dodatkowych środków finansowych.

            Przewodniczący Bogusław Zduniewicz przypomniał, że projekt ten został wprowadzony do porządku obrad w dniu dzisiejszym w związku z tym poprosił kierownik Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie Agnieszkę Piątek o krótkie omówienie projektu tej uchwały.

            Kierownik PCPR Agnieszka Piątek poinformowała, że w dniu wczorajszym Starosta otrzymał informację od Prezesa Zarządu PFRON o przyznaniu dodatkowych środków w kwocie 108 tys. zł. Środki te zostały podzielone między dwa zadania : likwidację barier architektonicznych u osób niepełnosprawnych oraz na dofinansowanie do przedmiotów ortopedycznych , środków pomocniczych i sprzętu rehabilitacyjnego. Na drugie zadanie zabrakło już środków dlatego bardzo ważne jest jak najszybsze uzupełnienie, natomiast bariery architektoniczne z racji wykonywanych prac powinny być wykonywane w okresie letnim, dlatego też wcześniejsze uzupełnienie byłoby bardzo wskazane. Środki w wysokości 108 tys. zł. zostały podzielone według potrzeb na dwa zadania.

            Starosta Jan Zalewski zwrócił uwagę, że przyjmując trzy uchwały jest kilka zapisów bardzo dobrych ponieważ jeżeli chodzi o zmiany w budżecie wprowadzamy dodatkowo 500 tys. zł. ,są to środki pozyskane z rezerwy na budowę PDPS, wprowadzamy również 75 tys. zł. na realizację programu miękkiego w ramach INTERREG który jest aktualnie realizowany, jest to projekt “Uczta dla duszy, raj dla oczu, sport dla zdrowia – turystyka aktywna w Dolinie Bugu” , który obejmuje spływ kajakowy oraz obóz sportowy, partnerem jest tu Białoruś. Kolejna dobra wiadomość: wprowadzamy 108 tys. zł. środków dodatkowych na PFRON.

            Przewodniczący Rady Bogusław Zduniewicz poddał projekt uchwały pod głosowanie. Za podjęciem uchwały w sprawie przyjęcia do planu finansowego państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych na rok 2007 dodatkowych środków finansowych głosowało 13 radnych. Przewodniczący Rady stwierdził, ze uchwała podjęta została jednogłośnie. Uchwała Nr VIII/48/07 – w załączeniu do protokołu.

 

            Ostatni projekt uchwały dotyczył poparcia budowy hali widowiskowo – sportowej w Siemiatyczach.

            Przewodniczący Rady poinformował, że projekt wpłynął pod obrady Rady w dniu dzisiejszym, Starosta wyjaśnił że burmistrz Miasta Siemiatycze zwrócił się do Zarządu Powiatu o poparcie uchwałą intencyjną budowy hali widowiskowo – sportowej , również zwrócił się do Przewodniczącego Rady aby można było to przeprowadzić. W dniu wczorajszym Zarząd przyjął projekt tej uchwały.

            Radny Janusz Żoch zauważył, że uchwała podejmowana w dniu dzisiejszym jest już przejawem materialnej realizacji planu, który przyjęliśmy w dniu dzisiejszym. Jest to namacalny dowód, że plan jest realizowany.

            Wicestarosta Mikołaj Mantur stwierdził, że hala widowiskowo sportowa jak każdy obiekt przydałby się w Siemiatyczach niemniej jednak jego zdaniem znacznie bardziej niezbędnym obiektem jest kryta pływalnia. Wicestarosta Mikołaj Mantur stwierdził że ma wątpliwości, czy akurat hala wprowadzi ożywienie w życie społeczne regionu, wyraził również opinię, że nie spowoduje również udziału w organizowaniu ogólnopolskich spotkań sportowych w Siemiatyczach, spotkań takich nie będzie. Natomiast sprawą istotną jest zdrowie naszych dzieci i młodzieży a korzystanie z obiektu jakim jest kryta pływalnia przez cały rok na pewno bardzo przyczyni się do tego . Wicestarosta Mikołaj Mantur poinformował, że pozwoli sobie wstrzymać się od głosu przy podejmowaniu tej uchwały.

            Ponieważ radni nie zgłaszali chęci do zabrania głosu w dyskusji Przewodniczący Rady poddał projekt uchwały pod głosowanie. Za podjęciem uchwały w sprawie poparcia budowy hali widowiskowo – sportowej w Siemiatyczach głosowało 9 radnych, 4 wstrzymało się od głosu. Przewodniczący Rady stwierdził, że uchwała podjęta została większością głosów. Uchwała Nr VIII/49/07 – w załączeniu do protokołu.

 

            Głos zabrał Starosta Jan Zalewski, który podkreślił, że jest za wszelkim rozwojem powiatu, w różnych obszarach i czy jakakolwiek gmina naszego powiatu składa projekt, czy jest to miasto to jest za tym ale wiadomo, że ten projekt będzie konkurencyjny dla naszych projektów     bo wiadomo, że ten projekt pójdzie do 7 osi priorytetowej “Rozwój infrastruktury społecznej” a my mamy składać tam wniosek o środki na dokończenie segmentu C i wnioski na SP ZOZ ale wszyscy mogą składać wnioski. W procesie składania jeden wniosek nie wyklucza drugiego, natomiast w procesie przydzielania na pewno będzie to projekt konkurencyjny ale nie można czegoś niszczyć w zarodku. Starosta podkreślił, że dużo wie na temat potrzeby budowy krytej pływalni ale skoro władze miasta chcą iść w tym kierunku nie można tego hamować dlatego też podjęliśmy taką uchwałę intencyjną, nic nas to nie kosztuje. 

 
P – kt 6.

            Starosta Jan Zalewski przypomniał, że pierwsza interpelacja - zapytanie dotyczyła ulicy Kopernika w Drohiczynie. O odpowiedź Starosta poprosił dyrektora Powiatowego Zarządu Dróg Henryka Czmuta.

            Dyrektor Henryk Czmut poinformował, że jeśli chodzi o ulicę Kopernika w Drohiczynie podanie mieszkańców w tej sprawie było do nas kierowane wiosną tego roku. W dyskusji na Zarządzie w tamtym czasie nie mogliśmy podjąć decyzji odnośnie naprawy tego chodnika ze względu na trudność określenia potrzeb w zakresie przeprowadzenia robót remontowych na sieci dróg bitumicznych. Była podjęta taka procedura która warunkowała sytuację następująco: po zbilansowaniu niezbędnych potrzeb remontowych na sieci dróg bitumicznych jeśli sytuacja finansowa pozwoliłaby to ewentualnie takie prace w uzgodnionym zakresie przy współudziale środków gminy mogłyby być wykonane. W tej chwili jesteśmy w końcowej fazie robót remontowych tak, że prace powinniśmy zakończyć w ciągu dwóch tygodni, wtedy dokonamy bilansu możliwości finansowych w zakresie remontów dróg bitumicznych.

 

            Starosta Jan Zalewski poinformował, że kolejna interpelacja dotyczyła telewizji regionalnej.  Starosta poinformował, że być może zajmowaliśmy się tym mniej na Zarządzie a bardziej na poziomie organizacyjnym, urzędniczym poprzez Wydział Organizacyjno Prawny. O ostatnich działaniach, napisanych pismach i udzielonych odpowiedziach poinformuje naczelnik Wydziału Organizacyjno – Prawnego.

            Naczelnik Wydziału Organizacyjno Prawnego Stanisław Twarowski poinformował, że w sprawie rozszerzenia zasięgu telewizji regionalnej posiada już całą teczkę dokumentów, starania w sprawie rozszerzenia zasięgu telewizji regionalnej rozpoczęły się od powstania powiatów czyli od 1999 roku. Pisma kierowane były do Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji oraz do innych instytucji decyzyjnych. Ostatnio miała miejsce interwencja poselska posła na Sejm Piotra Klima – naczelnik Stanisław Twarowski odczytał treść interwencji poselskiej oraz udzieloną odpowiedź.

            W uzupełnieniu Starosta Jan Zalewski poinformował, że oprócz tej “pisaniny” odbył wiele rozmów: z panią Kruk z wiceprezesem telewizji, z panem Popiołkiem. Różne czynności podejmowaliśmy ale widzimy, że są dość duże obwarowania jeśli chodzi o uzgadnianie m.in. z Republiką Białoruś. Częstotliwość jest to również towar więc nie tak łatwo jest ją pozyskać bo jest wielka konkurencja. Są również perspektywy rozwoju telewizji cyfrowej. Starosta podkreślił, że nie mówi że trzeba zaprzestać zabiegania o to, na pewno znowu odnowimy pisanie, rozmowy ale chyba jest to “syzyfowa praca”.

 

            Jeśli chodzi o wyposażenie PDPS Starosta Jan Zalewski poinformował, że sprawozdanie nie jest jeszcze podpisane więc nie wpłynęło jeszcze do Zarządu i nie było przez Zarząd analizowane natomiast wcześniej pan dyrektor złożył pismo – prośbę do Zarządu jeżeli chodzi o wyposażenie PDPS przewidując, że trzeba będzie przeprowadzić pensjonariuszy późną jesienią. Żeby dojść do standaryzacji rozwiązania techniczne w sensie architektonicznym muszą być właściwe, obiekty, wyposażenie musi być właściwe i oczywiście normy zatrudnienia. Jakie są potrzeby – powie pan dyrektor, Zarząd oczywiście zaakceptował tą potrzebę ale też staramy się o pozyskanie środków z zewnątrz, stosowne pisma zostały skierowane, trwają rozmowy w tej sprawie.

            Dyrektor PDPS Janusz Bąk poinformował, że budowa PDPS dobiega końca i planujemy wprowadzenie się do nowego budynku w październiku lub listopadzie. Dyrektor Janusz Bąk poinformował, że złożył wniosek do Zarządu Powiatu o zabezpieczenie środków w wysokości 60 tys. zł. na wyposażenie Domu Pomocy ponieważ część pomieszczeń jest taka, której nie ma w obecnym budynku więc należy je urządzać od podstaw. Są to stoliki, krzesełka, łóżka, inne meble czyli domowe wyposażenie. Część wyposażenia planujemy pozyskać przez różnego rodzaju fundacje, transport taki nadejdzie niebawem ze Szwecji. Niestety, część mebli będzie używanych ale dla nas meble takie również będą potrzebne. Potrzebą jest również zabezpieczenie odpowiedniej ilości personelu, dyrektor Janusz Bąk poinformował, że również wystąpił do Zarządu o zwiększenie etatów pokojowych, opiekunek, zgodnie ze standardami. Dyrektor poinformował, że na to również otrzymał wstępną zgodę Zarządu.

           

            Przewodniczący Rady Bogusław Zduniewicz zapytał, czy radni zgłaszający interpelacje i zapytania są usatysfakcjonowani udzielonymi odpowiedziami?

            Radni odpowiedzieli, że tak.

 
P – kt 7.

            Radny Ryszard Pierlejewski stwierdził, że chciałby odnieść się do tego, dlaczego zachował się neutralnie jeżeli chodzi o poparcie dla budowy hali widowiskowo – sportowej w Siemiatyczach. Radny poinformował, że jego stanowisko jest zgodne ze stanowiskiem Wicestarosty, jest gorącym zwolennikiem tego, aby w pierwszej kolejności w naszym mieście powstał kryty basen ponieważ jesteśmy “białą plamą” jeżeli chodzi o basen, na terenie wszystkich powiatów wokół nas baseny funkcjonują, są powiaty o mniejszym potencjale budżetowym gdzie takie inwestycje powstały. Radny stwierdził że dziwi się dla Zarządu Miasta, że forsują ten projekt w pierwszej kolejności. Zrealizowanie tego projektu w pierwszej kolejności oddali budowę basenu być może nawet na dziesięciolecia. Dlatego, że będzie to wykorzystanie określonej puli środków na konkretny cel, następne cele będą na pewno oddalone w przestrzeni “kosmicznej”. Priorytetem też jest to, że jakieś tam ośrodki mamy, nawet niezłe, w Ostrożanach w Drohiczynie   i młodzież czy nasi mieszkańcy chcący korzystać z takich ośrodków mają i bliżej i na swoim terenie natomiast jeśli chcą skorzystać z basenu muszą jechać na cudzy teren na dalsze odległości co pociąga za sobą koszty i stanowi utrudnienie. Rady Ryszard Pierlejewski poinformował, że jego stanowisko jest takie że zachował się neutralnie tylko dlatego, że my jako powiat nie jesteśmy inwestorem tego projektu bo jeżeli powiat byłby gospodarzem i inwestorem – radny poinformował, że byłby zdecydowanie przeciwny.

 

            Radny Janusz Żoch pogratulował radnej Bożenie Krzyżanowskiej tego, że została powołana na dyrektora Zespołu Szkół w Siemiatyczach, życzył radej sukcesów oraz wyraził nadzieję, że doświadczenie zdobyte w Radzie Powiatu będzie procentowało.

            Rada Bożena Krzyżanowska podziękowała za życzenia, podziękowała również dla Zarządu za powołanie na stanowisko dyrektora Zespołu Szkół. Radna stwierdziła, że nie ma nadziei ale jest przekonana że jej współpraca z Zarządem oraz z Wysoką Radą będzie owocna i stwierdziła, że liczy na poparcie jej pomysłów, liczy również na środki finansowe, które wzbogacą potrzeby inwestycyjne szkoły.

 

            Przewodniczący Rady Bogusław Zduniewicz poinformował, że wpłynęła informacja z Departamentu Ochrony Zabytków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego o udzieleniu dotacji w wysokości 343.518 zł. z przeznaczeniem na realizację zadania pn. “Remont elewacji w kościele parafialnym p.w. Wniebowzięcia NMP w Siemiatyczach”. Beneficjentem jest parafia rzymskokatolicka Wniebowzięcia NMP w Siemiatyczach, która oświadczyła, że przewidywany koszt całkowity realizacji tego zadania wynosi 686.982,24 zł. Zgodnie z ustawą o ochronie zabytków minister musi poinformować lokalny samorząd o udzielonej dotacji.

            Przewodniczący Rady poinformował również że Formacja Samorządowcy  zwróciła się z pismem do Starosty i Rady , przesłała zaproszenie do udziału w pielgrzymce na Jasną Górę dla samorządowców jak również dla komendantów Policji, straży pożarnej dyrektorów szkół, naczelników wydziałów w urzędzie. Radni otrzymają imienne zaproszenia, otrzymaliśmy również pulę zaproszeń nieimiennych. Osoby zainteresowane udziałem w pielgrzymce do Częstochowy proszeni są o kontakt w tej sprawie z Biurem Rady Powiatu.

 
P – kt 8.

            W związku z wyczerpaniem porządku obrad Przewodniczący Rady Bogusław Zduniewicz podziękował zebranym za przybycie i zamknął obrady VIII sesji III kadencji Rady Powiatu Siemiatyckiego.

 

            Na tym protokół zakończono i podpisano.

 

PRZEWODNICZĄCY RADY

mgr inż. Bogusław Zduniewicz

 

Protokółowała: mgr Elżbieta Malinowska

Metryka strony

Udostępniający: SP

Wytwarzający/odpowiadający: Radosław Jaszczołt

Wprowadzający: Radosław Jaszczołt

Data wprowadzenia: 2008-03-19

Data modyfikacji: 2008-03-19

Opublikował: Radosław Jaszczołt

Data publikacji: 2008-03-19