Protokół Nr XXX/06
Protokół Nr XXX/06
z sesji Rady Powiatu Siemiatyckiego, która odbyła się w dniu 25 września 2006r. w siedzibie Starostwa Powiatowego w Siemiatyczach i trwała od godz. 910 do godz. 1125.
W sesji uczestniczyło 17 radnych według załączonej listy obecności.
W sesji uczestniczyli kierownicy podległych jednostek organizacyjnych i administracja Starostwa według załączonej listy obecności, oraz przedstawiciele prasy.
W sesji uczestniczyli również:
-
Walentyna Kwiatkowska – Skarbnik Powiatu
-
Krzysztof Tołwiński – Wicemarszałek Województwa Podlaskiego
Obradom przewodniczył Przewodniczący Rady Powiatu – inż. Krzysztof Moczulski.
P – kt 1.
Przewodniczący Rady – Krzysztof Moczulski otwierając obrady XXX sesji II kadencji Rady Powiatu Siemiatyckiego powitał radnych, Starostę, Wicestarostę oraz członków Zarządu, kierowników jednostek organizacyjnych, kierowników powiatowych służb inspekcji i straży, pracowników Starostwa oraz przedstawicieli prasy. Szczególnie gorąco i serdecznie Przewodniczący Rady powitał obecnego na dzisiejszej sesji Wicemarszałka Województwa Podlaskiego – Krzysztofa Tołwińskiego.
Przewodniczący Rady zwrócił się do radnych z pytaniem, czy są propozycje zmian do porządku obrad?
Starosta Jan Zalewski zaproponował w pkt 5 wprowadzenie podp. c – projektu uchwały w sprawie zmian w numeracji i przebiegu dróg powiatowych.
Przewodniczący Rady Krzysztof Moczulski poddał pod głosowanie porządek obrad z uwzględnieniem zmiany zaproponowanej przez Starostę. Za przyjęciem porządku obrad ze zmianą w pkt 5 głosowało 17 radnych. Przewodniczący Rady stwierdził że porządek obrad przyjęty został jednogłośnie.
Porządek obrad XXX sesji Rady Powiatu przedstawia się następująco:
-
Otwarcie obrad
-
Przyjęcie protokołu z poprzedniej sesji
-
Sprawozdanie Starosty z wykonania uchwał Rady Powiatu oraz pracy Zarządu powiatu między sesjami
-
Interpelacje i zapytania radnych
-
Podjęcie uchwał w sprawach:
a/ zmian w budżecie powiatu na 2006 rok
b/ ustalenia regulaminów przyznawania stypendiów dla uczniów szkół ponadgimnazjalnych prowadzonych przez powiat siemiatycki w roku szkolnym 2006/2007 i studentów zamieszkałych na terenie powiatu siemiatyckiego w roku akademickim 2006/2007 w ramach realizacji działania 2.2 Zintegrowanego programu Operacyjnego Rozwoju regionalnego - “Wyrównywanie szans edukacyjnych poprzez programy stypendialne”
c/ zmian w numeracji i przebiegu dróg powiatowych
-
Udzielenie odpowiedzi na interpelacje i zapytania radnych
-
Sprawy różne wolne wnioski i oświadczenia radnych
-
Zamknięcie obrad
P – kt 2.
Przewodniczący Rady – Krzysztof Moczulski zwrócił sie z pytaniem czy są uwagi bądź zapytania do protokołu z poprzedniej sesji?
Nikt z radnych nie zgłosił uwag do protokołu z poprzedniej sesji. Za przyjęciem protokołu z XXIX sesji Rady Powiatu głosowało 17 radnych. Przewodniczący Rady stwierdził, że protokół z poprzedniej sesji przyjęty został jednogłośnie.
P – kt 3.
Głos zabrał Starosta Jan Zalewski, który złożył sprawozdanie z wykonania uchwał Rady Powiatu oraz pracy Zarządu Powiatu między sesjami – sprawozdanie w załączeniu do protokołu.
P – kt 4.
Radny Jan Rój zapytał, jak zakończyło się postępowanie przetargowe dotyczące wywłaszczania gruntów pod poszerzenie pasa drogowego we wsi Aleksandrowo na drodze powiatowej Dziadkowice – Zaremby – Czarna Wielka – Aleksandrowo – Mierzynówka. Drugie zapytanie: radny zapytał, dlaczego Zarząd Powiatu nie rozpatrzył jego wniosku który dotyczył wykonania dokumentacji projektowej pod modernizację drogi powiatowej Czarna Wielka – Czarna Cerkiewna – Siemiony – Koryciny. Wiadomo, że czas na załatwienie pozwolenia na budowę przebiega latami, mamy przykład, kadencja trwa 4 lata a nie załatwiliśmy pozwolenia na budowę wcześniej wymienionej drogi.
Radny Sergiusz Szczygoł stwierdził, że Zarząd rozpatrzył i pozytywnie zaopiniował wniosek Powiatowego Zespołu do spraw Orzekania o Niepełnosprawności – radny zaznaczył, że nie mówi czy jest to słuszne czy nie ale ile będzie to kosztowało w skali roku? - radny poprosił o słowne rozszerzenie tego zapisu ze sprawozdania. Radny Sergiusz Szczygoł zapytał również, jaki jest kierunek jeśli chodzi o segment C? Czy jest to szkoła wyższa, wolny rynek czy inne?
Radna Józefa Stankiewicz poinformowała, że ma kilka zapytań, chciałaby również ponowić swoje prośby. Prośba o takie zorganizowanie pracy przychodni – chodzi o przychodnię SP ZOZ – aby nie czekało sie na przyjęcie do specjalisty pół roku albo więcej. Na dzisiejszej sesji obecny jest pan Wicemarszałek, z tą sprawą należałoby zwrócić się do czynników, które decydują o ilości pieniędzy o priorytetach w tej dziedzinie. Radna zaznaczyła, że nie miałaby pretensji, gdyby nie miała porównania z innymi miastami: w Gdańsku, w Jeleniej Górze, w Zielonej Górze we Wrocławiu jest inaczej, nie czeka się tyle miesięcy. Radna Józefa Stankiewicz poprosiła o takie zorganizowanie pracy przychodni aby nie czekało się miesiącami na przyjecie przez specjalistę i aby nie uciekać się do tego, że trzeba korzystać z usług prywatnych gabinetów bo nie wszystkich na to stać. Radna Józefa Stankiewicz poprosiła również aby przychodnie, w których nie ma kolejek były czynne zgodnie z informacją umieszczoną na drzwiach wejściowych. Ciągłe tłumaczenie “jestem na konsultacjach” przestaje być interesujące, jest niepoważne.
Radna Józefa Stankiewicz stwierdziła że chodniki na drogach powiatowych są tak zarośnięte że nie nadają sie do użytkowania. Niewielką rzeczą byłoby zakupienie herbicydu i zlikwidowanie chwastów w miejscach niezamieszkałych natomiast w miejscach, gdzie są mieszkańcy – radna poinformowała że ma prośbę do komendanta Policji aby swoje służby pokierował na te ulice, aby poprosić mieszkańców by sprzątali obok swoich posesji. Radna Józefa Stankiewicz stwierdziła że wie, iż miasto płaci Komendzie Powiatowej Policji na kilka etatów po to, aby zadbać o porządek w mieście.
Radna Józefa Stankiewicz zwróciła się z prośbą do dyrektora PZD Henryka Czmuta: są przepisy, które mówią o potrzebie pobierania pieniędzy za zajęcie pasa drogowego, mieszkańcy muszą płacić większe lub mniejsze pieniądze w zależności od tego, kto ma ile metrów kanału na ulicy. Radna poprosiła, aby występować do mieszkańców z fakturą ponieważ mieszkańcy mogą zapomnieć o tym, że trzeba zapłacić 30 zł. łatwiej byłoby, gdyby była wystawiona faktura.
Radny Piotr Wysocki poinformował, że jego interpelacja dotyczyć będzie działań podejmowanych przez Zarząd w zakresie odbioru regionalnej “trójki”. Co zostało w tym zakresie zrobione? Interpelacja w tej sprawie składana była wiele razy, jednak nie ma informacji, co w tym zakresie zostało zrobione.
Radny Sergiusz Putko poinformował, że w mediach pojawiła się informacja, o tym, iż Trybunał Konstytucyjny zakwestionował rozporządzenie Ministra Infrastruktury z 2003 roku o pobieraniu opłat za sprowadzone auta. Okazuje się, że trzeba będzie zwracać to z budżetu powiatu. Radny poprosił, aby naczelnik Wydziału Komunikacji i Drogownictwa w przybliżeniu podał liczbę sprowadzonych samochodów i ewentualnie ile środków trzeba byłoby zapewnić w budżecie powiatu na tą operację.
Przewodniczący Rady – Krzysztof Moczulski poinformował, że Marszałek Krzysztof Tołwiński dysponuje czasem w sposób ograniczony, jeżeli radni wyrażą zgodę w tym miejscu porządku obrad pan Wicemarszałek zabierze głos.
Wicemarszałek Krzysztof Tołwiński podziękował za zaproszenie, jest to ostanie spotkanie w kończącej się kadencji samorządu dlatego chciałby podziękować za wspólną pracę i chciałby powiedzieć iż Powiat Siemiatycze pod kierownictwem starostów, pod dyspozycjami państwa radnych osiągnął bardzo wysoki poziom w województwie podlaskim, nie chodzi tylko o sprawy związane z inwestycjami. Jest to bardzo miłe jeżeli na spotkaniach w innych starostwach niejednokrotnie podaje się pozytywne z punktu widzenia organizacyjnego przykłady, które płyną z Siemiatycz – jest to wspólne osiągnięcie koalicji, opozycji, poprostu Rady. Marszałek Krzysztof Tołwiński podkreślił, że z tego osobiście się cieszy, cieszy sie także że współpraca również z jednostkami powiatowymi zawsze miała wymiar pracy twórczej dzięki temu swoje zadania wobec mieszkańców wykonaliśmy.
W pierwszej kolejności musimy mieć świadomość, że środki na lata 2007 – 2013 wbrew pozorom są to bardzo małe pieniądze, proporcjonalnie niższe niż w latach 2004 – 2006. Mądrość będzie polegała na tym, abyśmy tak, jak nauczyło nas doświadczenie tej kadencji postarali się, przygotowali pod budowę wniosków z punktu widzenia planistycznego, dokumentacyjnego czyli okresów przygotowawczych tak, aby mogły one być w pierwszej, drugiej, trzeciej transzy tych środków, które w poszczególnych działaniach będą stawiane do dyspozycji w drodze konkursu w latach 2007 – 2013. Prawdopodobnie gro środków zostanie zakontraktowane w latach 2007 – 2009. Działania w infrastrukturze drogowej muszą to być duże wnioski, Marszałek Tołwiński stwierdził że rozumie iż, takie wnioski są, jeśli nie, to będą i muszą pojawić się “dopięte” nie później niż w marcu 2007 roku, czekają powiat spore wydatki inwestycyjne w tym zakresie, jednocześnie duża praca dla poszczególnych zespołów. Odnosząc się do interpelacji radnego Jana Roja Wicemarszałek Krzysztof Tołwiński podkreślił, że Zarząd Województwa dyskutował wówczas ten ciąg drogowy ponieważ ten wniosek - Wicemarszałek podziękował i przeprosił, że kwota naszego dofinansowania tego wniosku drogowego dotyczącego czterech gmin: Milejczyce, Dziadkowice, Drohiczyn, Perlejewo jest niższa ale tylko ze względu na kursy, bo są to środki unijne. Tak się stało ale Wicemarszałek Tołwiński podkreślił, że cieszy się z decyzji powiatu, że udział powiatu zostanie zwiększony stąd wielkie podziękowania zarówno ze strony władz Województwa jak i poszczególnych gmin. Ciągiem naturalnym tego wniosku było Milejczyce, Dziadkowice i Grodzisk ale po dyskusjach zamieniliśmy na razie na te dwie gminy, jedną z następnych, strategicznych inwestycji w latach 2007 – 2013 powinno być dokończenie tego ciągu od drogi nr 19 do Grodziska. Dokumentacja pod tę inwestycje powinna być przygotowana, jeżeli nie, jest to działanie błędne i niewłaściwe bo tylko dlatego, że wówczas zamieniliśmy z naturalnego ciągu tą inwestycję bo takie były wspólne uzgodnienia. Nową Radę czeka więc niesamowity wytężony okres. Kolejną kwestią jest kwestia związana z przyszłością regionu jako powiatu, większość tych rzeczy będzie dotyczyło miasta Siemiatycze. Wicemarszałek stwierdził że nie ma tu pana burmistrza więc nie może mu powiedzieć, co o tym myśli. Mamy dużo problemów w tym zakresie, są to problemy bardzo istotne dla samych Siemiatycz, ale również szerzej, dla powiatu. Jest to m in. kwestia ciepłowni trzeba tu bardzo mocno popracować, żeby nie popełnić błędu, błędu, które już w wielu samorządach okazały się jako przykładowe błędy strategiczne – chodzi o możliwość pozyskania odnawialnych źródeł energii. Plantacje wierzby energetycznej nie udają się. Projekt ten trzeba jeszcze raz dogłębnie przemyśleć. Przemyśleć również należy infrastrukturę, która jest bardzo ważna dla infrastruktury turystycznej. Kiedy Siemiatycze będą miały pływalnię? Wicemarszałek Tołwiński poinformował, że szczególnie podobał mu sie projekt, w którym uczestniczył w Wysokiem Mazowieckiem powstała tam bardzo ekonomiczna pływalnia, udało się fantastycznie zrealizować projekt. Powstaje więc pytanie: dlaczego nie możemy mieć tego w Siemiatyczach? Trzeba będzie wspólnej odpowiedzialności przyszłej Rady zarówno Powiatu jak i Miasta, jeśli tylko będziemy przygotowani to pieniądze na ten cel są, byle tylko była wola do przyjęcia określonej strategii. Powiat powinien podjąć również wielki wysiłek w działaniach, różni gracze polityczni i nieodpowiedzialne wypowiedzi z ministerstwa zdrowia , z otoczenia ministra Religi odnośnie kryteriów i sieci szpitali. Dyrektor SP ZOZ uczestniczył w sesji, na która zaproszona została pani Minister i jednocześnie dyrektorzy SP ZOZ-ów z Siemiatycz i Sejn – dobrych szpitali, które tworzą pewną strukturę medyczną naszego regionu. Wyraźnie sobie wyjaśniliśmy, że różne są kryteria do przyjętej sieci – wicemarszałek Krzysztof Tołwiński podkreślił, że jest zwolennikiem sieci szpitali, taka sieć musi powstać bo systemu nie stać na utrzymanie tej niewydolności, z jaką mamy do czynienia – sieć powstanie nie w układzie jednostek a w układzie oddziałów czyli jeśli mamy dobre oddziały to na właściwych zasadach takich, gdzie Narodowy Fundusz Zdrowia poprzez swój oddział płaci za świadczenie a nie niedopłaca już na samym początku za kopertowanie, czyli jest ono niższe i z góry jest założone, że świadczenie to przynosi stratę, możemy płacić tylko na świadczenia. W związku z tym na pewno doprowadzimy – powstały pewne ruchy, które będa wyraźnie zmierzały do tego by było to kontraktowanie w układzie oddziałów. Jeśli szpital obojetnie jakiej struktury posiada dobre oddziały – będą one zakontraktowane. Podstawą są ludzie, kadra, specjaliści. Wicemarszałek Krzysztof Tołwiński poinformował, że zarówno w strukturach wojewódzkich jak i w kilku szpitalach powiatowych m in. w Siemiatyczach pracujemy nad pozyskaniem kadry. Przed trzema, czterema miesiącami mieliśmy spotkanie z prof. Ładnym jest to konsultant wojewódzki do spraw chirurgii, który bardzo pozytywnie ocenił naszą powiatowa chirurgię, jest to dobry prognostyk do tego, że chirurgia w Powiecie Siemiatyckim na pewno znajdzie swoje miejsce w kwestii kontraktowania w przyszłości. Żadne straszenie – szpital ma 60 łóżek, dobre oddziały, jest ekonomiczny i będzie dawał sobie radę i nikt nie będzie takich jednostek likwidował. W układzie oddziałów, jeżeli będą dawać sobie radę, będą posiadać kadrę specjalistów, tak się stanie, nie obejdzie się również bez przemeblowań i kosztów. Chodzi tu tylko o naszą sprawność i odpowiedzialność powiatu. Dlaczego? Bo władze powiatu czeka w latach 2007 – 2010 duży proces dostosowawczy bardzo ważnego elementu infrastruktury - infrastruktury społecznej czyli szpitala. Z punktu widzenia instytucji powiatotwórczych możemy dużo mówić natomiast prawdą jest, że jednostki ochrony zdrowia w określonym zakresie powinny znajdować się jak najbliżej, tak jest w każdym normalnym państwie, a tym bardziej tam, gdzie mieszkańcy na tyle nie dysponują środkami komunikacji. Prowadzone są takie przygotowania, takie plany dostosowawcze naszej jednostki a jednocześnie dochodzące do tego, jakie jest nasze miejsce w infrastrukturze medycznej województwa podlaskiego na lata 2007 – 2010. Jest to kwota w granicach 5 – 6 mln zł. które możemy pozyskać. Udział powiatu jest udziałem 15%-towym w związku z tym wysiłek musi być poniesiony. Wicemarszałek Krzysztof Tołwiński podkreślił, że w tym czasie kumuluje się wszystko: infrastruktura drogowa, ochrony zdrowia ewentualnie jeszcze z innych zadań na lata 2007 – 2008. Wysiłek finansowy musi być gigantyczny.
Odnosząc się do problemu kolejek do przychodni specjalistycznych Wicemarszałek Krzysztof Tołwiński stwierdził, że czy w Siemiatyczach czy w Białymstoku, czy w całym województwie podlaskim , również w innych województwach sytuacja z przychodniami jest skomplikowana, z kolejką nie jest najlepiej. Dlaczego w Siemiatyczach możemy mieć wieksze kłopoty? Jest to kwestia pozyskiwania specjalistów, których niejednokrotnie mamy z okolicznych powiatów lub z Białegostoku. Jeśli chodzi o okulistykę to w województwie podlaskim jest ona rozłożona na poziomie całego regionu ponieważ system specjalizacji jaki dotychczas obowiązywał w naszym kraju doprowadził w niektórych dziedzinach medycznych do takiej sytuacji i tutaj jest tragicznie. Dlatego wiadomo, że pan dyrektor podejmuje działania ze względu na korzystne położenie powiatu z poszukiwaniem kadry medycznej z innych regionów.
Odnosząc się do kwestii związanej z przeznaczeniem segmentu C Wicemarszałek Krzysztof Tołwiński stwierdził, że nie wie, jakie są plany ale zachęcałby, aby pozostało to w infrastrukturze publicznej tym bardziej że 2007 władze powiatu będą mogły zdecydować czy mogą, czy chcą to rozwijać ale szansa pozyskania środków nawet dla niepublicznej uczelni jest wysoka, jest to możliwe.
Jeśli chodzi o odbiór telewizji regionalnej Wicemarszałek Krzysztof Tołwiński stwierdził że nie wie, na czym polega tam problem. Źle się stało, że z ośrodka telewizji odszedł pan dyrektor Popiołek, był to sprawny administrator. Była duża życzliwość i człowiek ten był dobrym mecenasem naszej sprawy. Były próby umówienia się na spotkanie z panią minister Kruk ale zmiany w telewizji są tak dynamiczne że jest to temat, który w tym momencie nie bardzo kogoś interesuje. Trzeba będzie w odpowiedniej chwili wejść z tym tematem aby zakończyć to i sfinalizować, jest XXI wiek, “trójka” fantastycznie rozwija się jednak możliwości naszego kanału regionalnego mamy bardzo ograniczone, na czym tracimy, tracimy na dostępie do informacji publicznej ponieważ jest to medium publiczne. Co by nie mówić media publiczne skazane są na dużą dozę obiektywności. Obiektywizm w mediach publicznych jest na najwyższym stopniu, co trudno powiedzieć o innych mediach, oprócz “Głosu Siemiatycz”.
Radny Piotr Wysocki zapytał, czy będzie regionalna “trójka” czy nie? Trzeba odpowiedzieć sobie na pytanie, czy naprawdę barierą jest granica z Białorusią? Czy barierą są pasma zajęte przez NATO?
Wicemarszałek Krzysztof Tołwiński odpowiedział, że nie. W częstotliwościach nie leży problem, problem leży w ruszeniu części administracyjnej i niewielkim wydatku inwestycyjnym, który musiałby być poniesiony przez dyrekcję ds. inwestycji TV3. Nie leży to w żadnych spektakularnych kwestiach częstotliwości białoruskiej, NATO, nie ma takiego tematu. Gdyby dyrektor Popiołek był nadal na stanowisku byłaby szansa dogrania tej sprawy. Z kim dziś rozmawiać w ośrodku białostockim? Nie wiadomo co, gdzie i jak. Tak to wygląda.
Starosta Jan Zalewski podkreślił, że przez dwie kadencje duży wysiłek powiat włożył w infrastrukturę społeczną: szkoła, szpital, jednostki wymiaru sprawiedliwości, remont starostwa, budowa sali, teraz podejmujemy wyzwanie budowy Powiatowego Domu Pomocy Społecznej, dostosowania szpitala powiatowego do wymogów. Na pewno proporcje wysiłku finansowego są wyraźnie na korzyść infrastruktury społecznej. Najbliższe lata mogą być trudne jeśli chodzi o drogownictwo bo środki będą natomiast będziemy musieli dostosowywać nasz budżet i patrzyć na możliwości, na ile będzie nas stać aby współfinansować drogi. Bo o ile na drogi będzie można pozyskiwać pieniądze o tyle na budowę PDPS również w przyszłym roku będzie potrzeba środków, Zarząd musi pracować nad tym, aby jeszcze pewne środki pozyskać.
W związku ze zbliżającym się końcem kadencji Starosta Jan Zalewski podziękował Wicemarszałkowi Krzysztofowi Tołwińskiemu za wszystko to, co zrobił zarówno w układzie powiatu jak i miasta i gmin. Dużo środków spłynęło, było wsparcie ze strony Wicemarszałka.
Wicemarszałek Krzysztof Tołwiński poinformował, że z funduszu PFRON na PDPS jeśli przeszkodą nie będzie sala w Ostrożanach można będzie złożyć wniosek, bo prawdopodobnie jest tam wymóg, że ten sam organ na swoje jednostki nie może składać ponownie wniosku w układzie trzech lat ale jest tam dużo zmian, jeśli ta bariera nie obowiązuje, PDPS mógłby złożyć wniosek do 31 listopada - na pewno trzeba składać – byłaby szansa uzyskania z tego funduszu kilkuset tysięcy złotych. Nam zostało z Politechniki Białostockiej, która popełniła ewidentne błędy, również Zarząd Województwa popełnił błąd bo po co było tak długo czekać? Kiedy było wiadomo, że nie są oni w stanie skonsumować tych pieniędzy zostało 7 mln zł. , ogłosiliśmy już konkurs – trzeba śledzić to na stronach internetowych – jest to na edukację. Gdyby był u nas pomysł, jest to 1 mln euro czyli 4 mln zł.
Odnosząc się do wypowiedzi Starosty Wicemarszałek Krzysztof Tołwiński poinformował, że pieniądze będą, powiat musi mieć te pieniądze ponieważ na lata 2010 – 2013, nawet gdyby powiat miał własne udziały to pieniędzy nie będzie. Interes unijny chyba nam się kończy. Rozmawiając z wieloma ludźmi, ministrami, europarlamentarzystami, wszyscy mają świadomość że po roku 2013 nastąpią niesamowite zmiany finansowe, unia nie będzie już tą unią, z którą mamy do czynienia więc jest to ostatnia okazja i szansa, władze powiatu muszą znaleźć pieniądze.
Radny Eugeniusz Szyszko zwracając sie do Wicemarszałka Krzysztofa Tołwińskiego stwierdził, że nie zrozumiał jego wypowiedzi i zapytał, czy jest on za czy przeciw budowie przez burmistrza ciepłowni na biomasę? Większość zainteresowanych osiedli jest za , jest część ludzi, którym ciepłownia ta będzie przeszkadzać. Radny zapytał, jakie jest stanowisko Wicemarszałka Tołwińskiego w tej sprawie?
Wicemarszałek Krzysztof Tołwiński poinformował, że jeszcze rok temu współpracował z zastępcą burmistrza i była to współpraca przez urzędników. Wicemarszałek Krzysztof Tołwiński stwierdził, że ponosi winę za to, że mamy taki zalew jaki mamy ale trudno zmuszać urzędników jeśli za 12 tys. zł. znajduje sie on w prokuraturze – tak wygląda współpraca w tym zakresie z miastem Siemiatycze. Wicemarszałek Krzysztof Tołwiński podkreślił, że stara się z każdym porozumieć. Jeśli chodzi o ciepłownię – to 15% energii biomasy musimy mieć, jest to wymóg ustawowy i należy to wykonać. Każda ciepłownia czy już istniejąca czy nowopowstała wymóg taki będzie musiała spełnić. Jeżeli ciepłownia miałaby opierać się tylko i wyłącznie na biomasie , Wicemarszałek Krzysztof Tołwiński stwierdził, że w naszych uwarunkowaniach uważa to za błąd ale nad tym wszystkim można popracować, nie bądźmy mądrzejsi od ludzi, którzy mają doświadczenie i wiedzę na ten temat. Trzeba dużo współpracować, dużo ze sobą rozmawiać, dyskutować aby doprowadzić do sensownej inwestycji. Wicemarszałek Krzysztof Tołwiński stwierdził, że na dzisiaj oceniając przynajmniej te projekty, które zna są to projekty, które mogą przynieść pod względem procesu technologicznego, który zastosowalibyśmy w tej ciepłowi, poważne kłopoty dla naszego miasta. Wicemarszałek Tołwiński podkreślił, że jest to jego skromna wiedza, jego ocena dlatego pozwolił sobie to wyrazić.
Przewodniczący Rady – Krzysztof Moczulski w imieniu całej Rady Powiatu podziękował Wicemarszałkowi Krzysztofowi Tołwińskiemu za dotychczasową współpracę, wsparcie. Być może części potrzeb nie udało sie zrealizować ale wiadomo, że możliwości finansowe są ograniczone. Potrzeby były realizowane na miarę możliwości.
W tym miejscu Przewodniczący Rady ogłosił 10-minutową przerwę.
P – kt 5.
Przewodniczący Rady – Krzysztof Moczulski na podstawie listy obecności stwierdził, że w sesji uczestniczy 17 radnych co stanowi quorum, przy którym Rada może obradować i podejmować prawomocne uchwały.
Pierwszy projekt uchwały dotyczył zmian w budżecie powiatu na 2006 rok. Ponieważ radni nie zgłaszali uwag i zapytań Przewodniczący Rady poddał projekt pod głosowanie. Za podjęciem uchwały w sprawie zmian w budżecie powiatu na 2006 rok głosowało 12 radnych, 5 wstrzymało się od głosu. Przewodniczący Rady stwierdził, że uchwała podjęta została wiekszością głosów. Uchwała Nr XXX/208/06 – w załączeniu do protokołu.
Kolejny projekt uchwały dotyczył ustalenia regulaminów przyznawania stypendiów dla uczniów szkół ponadgimnazjalnych prowadzonych przez powiat siemiatycki w roku szkolnym 2006/2007 i studentów zamieszkałych na terenie powiatu siemiatyckiego w roku akademickim 2006/2007 w ramach realizacji działania 2.2 Zintegrowanego programu Operacyjnego Rozwoju regionalnego - “Wyrównywanie szans edukacyjnych poprzez programy stypendialne”. Ponieważ radni nie zgłaszali uwag Przewodniczący Rady poddał projekt uchwały pod głosowanie. Za podjęciem uchwały głosowało 17 radnych. Przewodniczący Rady stwierdził, że uchwała podjęta zostrała jednogłośnie.
Uchwała Nr XXX/209/06 – w załączeniu do protokołu.
Kolejny projekt uchwały dotyczył zmian w numeracji i przebiegu dróg powiatowych. Poniewaz radni nie zgłaszali pytań i uwag Przewodniczący Rady poddał projekt pod głosowanie. Za podjęciem uchwały w sprawie zmian w numeracji i przebiegu dróg powiatowych głosowało 17 radnych. Przewodniczący Rady stwierdził, że uchwała podjeta została jednogłośnie. Uchwała Nr XXX/210/06 – w załączeniu do protokołu.
P – kt 6.
Starosta Jan Zalewski przypomniał, że pierwsza interpelacja dotyczyła porządkowania, wywłaszczania gruntów w sąsiedztwie drogi Dziadkowice – Zaremby – Czarna Wielka – Aleksandrowo – Mierzynówka. O udzielenie odpowiedzi Starosta poprosił Geodetę Powiatowego – Romana Łopaciuka.
Geodeta Powiatowy Roman Łopaciuk poinformował, że cała procedura przetargowa dobiega końca, przesunęła się ze względu na to, że całość przedsięwzięcia jest finansowana z Powiatowego Funduszu Gospodarki Zasobem Geodezyjnym i Kartograficznym , należało więc w pierwszym etapie zabezpieczyć środki finansowe. Umowa – termin wykonania całego przedsięwzięcia to 20 listopada tego roku, jest to zakończenie prac związanych z porządkowaniem i podziałami terenu zajętego przez powiatowe drogi publiczne.
Druga interpelacja dotyczyła wykonania dokumentacji na drogę Czarna Wielka. Starosta poinformował, że wpłynęło podanie od radnego Jana Roja podpisane również przez mieszkańców. Jest to praca dla Zarządu pod kątem planistycznym, pod kątem przygotowywania i całej strategii na lata 2007 – 2013. Na pewno Zarząd się tym zajmie.
Dyrektor Powiatowego Zarządu Dróg – Henryk Czmut poinformował, że w tej chwili jesteśmy na etapie badania spraw własnościowych. Wyniki tego rozpoznania będą przedstawione na jednym z najbliższych posiedzeń Zarządu Powiatu. Decyzja w sprawie ewentualnego skierowania do opracowania dokumentacji będzie podjęta w najbliższym czasie.
Starosta Jan Zalewski przypomniał, że trzecia interpelacja dotyczyła Zespołu ds. Orzekania o Niepełnosprawności. Zespół taki funkcjonuje, dotychczas orzecznicy pracowali społecznie teraz żądają zapłaty. Jeśli ktoś pracuje, poświęca swój czas, żąda odpowiedniej zapłaty. Zarząd rozważał tę sprawę, stawki zostały ustalone. O informację, jaki jest to koszt Starosta poprosił panią kierownik Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie – Agnieszkę Piątek.
Kierownik Agnieszka Piątek poinformowała, że Zespół był opłacany tylko w zakresie ocen lekarskich, od 1 września zarządzeniem pan Starosta ustalił odpłatność dla pozostałych członków Zespołu, są to: pedagog, psycholog, doradca zawodowy i pracownik socjalny. Odpłatność za ocenę jest jednoznaczna z orzeczeniami lekarskimi jest to 10 zł., 12 zł dla psychologa za ocenę. Budżet na ten cel nie został zwiększony, liczymy że potrzeby zbilansują się ponieważ mamy o wiele więcej wniosków na dzieci. Kierownik Agnieszka Piątek przypomniała, że do 2002 roku członkowie Zespołu otrzymywali wynagrodzenie. Od 2002 roku wykonują oni tą pracę w ramach obowiązków jednostek powiatowych. Członkowie Zespołu złożyli do Starosty pisemną prośbę o możliwość ustalenia wynagrodzenia za pracę.
Czwarte zapytanie dotyczyło segmentu C – Starosta Jan Zalewski stwierdził, że jest to już historia. Część A i B zabezpiecza bazę dydaktyczną dla potrzeb Zespołu Szkół, szkoła pracuje na jedną zmianę. Co z częścią C? Wykończyć ten obiekt byłby to spory wysiłek dla budżetu powiatu bo zadań w infrastrukturze społecznej jest dość dużo. Jest myśl, aby przeznaczyć ten obiekt na potrzeby Nadbużańskiej Szkoły Wyższej. Później był pomysł z PDPS, jednak to nie wyszło bo architekt nie widział możliwości dobudowy obiektu w górę, chciał budować w prawo, co było nie do przyjęcia. Wobec tego Zarząd odszedł od tego pomysłu, w międzyczasie skończyła się ważność szacunku. Nadbużańska Szkoła Wyższa zabiegała o wykup czy wydzierżawienie Domu Talmudycznego, gdzie mieściła się biblioteka, jednak weszła tam Zasadnicza Szkoła Zawodowa , która na razie funkcjonuje nielegalnie, nie wiadomo, jakie będą jej losy. Pan rektor prof. Mirgos ponowił propozycję aby rozmawiać Zarządem i wejść na część C. Regionalny Program Rozwoju zakłada i są tam kierowane środki pod rozwój bazy szkolnictwa wyższego. Nadbużańska Szkoła Wyższa mogłaby składać wniosek do Urzędu Marszałkowskiego i ubiegać się o środki na adaptację tego obiektu, ale wymaga to uporządkowania spraw własnościowych. Powróciła myśl, aby odsprzedać ten obiekt. Wcześniejsze próby nie powiodły się, najpierw odbył sie przetarg na dzierżawę, później na sprzedaż ale wtedy Nadbużańska Szkoła Wyższa myślała bardziej o obiekcie przy ul. Pałacowej. W tej chwili zlecone zostało uaktualnienie operatu szacunkowego, jest w Zarządzie myśl aby odsprzedać część C, aby zlokalizowała się tam Szkoła Wyższa.
Kolejna interpelacja dotyczyła funkcjonowania przychodni SP ZOZ. O odpowiedź Starosta poprosił dyrektora SP ZOZ Mirosława Leśkowicza.
Dyrektor SP ZOZ Mirosław Leśkowicz poinformował, że sprawa jest złożona i wielokierunkowa. Kolejki oczekujących występują w następujących poradniach: na poradę w poradni ortopedycznej oczekuje 115 osób, w poradni endoskopii 20 osób, w poradni rehabilitacji 53 osoby, w poradni fizjoterapii 277 osób, w poradni okulistycznej – 28 osób, w poradni stomatologicznej 296 osób. Jest to czas oczekiwania od kilku dni jak w poradni ortopedycznej do kilku miesięcy w poradni stomatologicznej. Składa się na to wiele czynników: jeśli chodzi o stomatologię w roku 2006 na rynek weszły nowe podmioty , które uzyskały kontrakty na stomatologię mając na uwadze to, że dysponowały lepszym, nowszym sprzętem uzyskały większą ilość punktów niż nasi stomatolodzy pracujący w przychodni. Obecnie pracuje tu 5 osób, niemniej jednak większość kontraktu dla miasta Siemiatycze posiadają niepubliczne zakłady opieki zdrowotnej czyli stomatolodzy. W związku z tym, że są to również stomatolodzy na podkontraktach bardzo szafują materiałem, który muszą w tym momencie zakupić. Problemem jest ilość punktów przekazana nie tyle dla SP ZOZ ile dla całego miasta. Jeden stomatolog powinien obsłużyć około 3 tys. mieszkańców w związku z tym w Siemiatyczach powinno być 5 etatów stomatologicznych – takie są normy w całej Polsce. Stąd kolejki.
Poradnia okulistyczna posiada zarejestrowanych 28 osób oczekujących ale jest to niepełna liczba, potrzeby są znacznie większe. Wynika to z przyczyn kadrowych. Pani doktor na początku roku 2007 zda specjalizację i będzie mogła w większym wymiarze czasu pracy realizować świadczenia okulistyczne.
Poradnia rehabilitacyjna: ilość świadczeń w przeciągu trzech lat w sposób lawinowy uległa zwiększeniu, obecnie ponad trzykrotnie więcej wykonujemy zabiegów niż w roku 2003, wynika to przede wszystkim stąd, że w międzyczasie dofinansowaliśmy i zakupiliśmy bardzo dużo sprzętu rehabilitacyjnego do naszej poradni, udało się to dzięki pomocy PFRON, fundacji Ratujmy, jest to szczyt naszych możliwości, jest to spowodowane problemami lokalowymi gdzie moglibyśmy nawet poprzez rozdzielenie będącego w dyspozycji sprzętu wykonywać więcej zabiegów. Kłania się tu rozbudowa poradni rehabilitacyjnej, plany są już przygotowane, brakuje tylko środków finansowych. Poradnia neurologiczna, poradnia ortopedyczna i poradnia okulistyczna – występują tu jeszcze konsultacje, jest to wymuszone działanie wynikające z funkcji naszego szpitala. W przypadku potrzeby przekazania pacjenta do wyższego ośrodka referencyjnego musi być to poprzedzone wydaniem opinii przez neurologa, okulistę lub innego specjalistę. Nasz neurolog zabezpiecza świadczenia dla 50 tys. mieszkańców , tak samo jest z okulistą, widzimy więc, jakie dysproporcje kadrowe występują w tych świadczeniach.
Dyrektor Mirosław Leśkowicz poinformował, że wszędzie, gdzie jest to możliwe publikuje oferty pracy, również na stronach internetowych czasopism medycznych, pewna forma zainteresowania pojawia sie poprzez przesyłane e- maile , drogą elektroniczną udzielane są informacje na temat warunków pracy i płacy. Od 2 października wzmocniona będzie obsada poradni medycyny pracy, pracę podejmie lekarz z Warszawy.
Starosta Jan Zalewski zwracając się do radnej Józefy Stankiewicz zapytał, czy jest ona usatysfakcjonowana udzieloną odpowiedzą?
Radna Józefa Stankiewicz stwierdziła, że jej malkontenctwo nie wynika z tego, że ma taki charakter ale poprostu tak jest. Radni odchodzą, nie wiadomo, czy przyjdą na następną kadencję a pan dyrektor zostaje – radna poprosiła aby dyrektor Leśkowicz robił wszystko tak, jak robi to do tej pory aby sytuacja ta poprawiała się systematycznie. Cieszy informacja dotycząca poradni medycyny pracy bo też dzieją się tam sceny dantejskie. Życzymy sobie, aby było lepiej.
Odpowiadając na kolejną interpelację radnej Józefy Stankiewicz dotycząca utrzymania chodników dyrektor Henryk Czmut poinformował, że jeśli chodzi o kwestię zarastania chodników zasada jest taka, że utrzymanie chodników należy do właścicieli sąsiednich posesji, natomiast w przypadku terenów niezabudowanych sprzątanie chodników bądź usuwanie chwastów należy do właściciela terenu. Dyrektor Henryk Czmut zadeklarował, że jego służby podejmą się tego zadania aby jak najszybciej chwasty te usunąć. Jeśli chodzi o tereny zabudowane należałoby zastanowić się nad uruchomieniem właścicieli posesji.
W zakresie faktur za zajęcie pasa drogowego należałoby przeanalizować możliwości prawne wystawiania faktur, być może wiąże sie to z koniecznością wprowadzenia podatku pośredniego VAT a więc kwestia przychodów powyżej których należałoby te wpłaty poddać wymaganiom tego podatku. Te kwestie należy przeanalizować prawnie, jeżeli będą takie możliwości to być może takie faktury byłyby wystawiane. Na pewno pozostaje kwestia informacji dla mieszkańców dla których zbliżałby się termin opłaty, będziemy z całą pewnością informować o tym fakcie przed końcem roku. Czy będzie to w formie informacji pisemnej czy w formie faktury – musimy przeanalizować to pod względem prawnym.
Odpowiadając na interpelację radnego Piotra Wysockiego dotyczącą odbioru regionalnej “trójki” Starosta Jan Zalewski poinformował, że ciągnie się to latami, papierów jest cała teczka. Starosta poinformował, że miał okazję porozmawiać z panią Kruk. Jednak nie udzieliła ona jednoznacznej odpowiedzi, zasugerowała tylko aby czynić starania w tym kierunku. Starosta podkreślił, że nie poddajemy się, kiedy wszystko ustabilizuje się w centrali trzeba będzie podejmować dalsze działania w tym kierunku.
Kolejna interpelacja zgłoszona przez radnego Sergiusza Putko dotyczyła opłat za sprowadzenie aut.
Naczelnik Wydziału Komunikacji i Drogownictwa Mariusz Żebrowski poinformował, że w okresie od 1 sierpnia do dnia dzisiejszego zostało wydane 4.706 sztuk kart pojazdów z tym, że w tym okresie obowiązywały różne rozporządzenia dotyczące ceny kart. Od lipca 1999 do czerwca 2001 wydano 1.075 sztuk kart w cenie po 50 zł. za sztukę. Od czerwca 2001 do marca 2002 wydano 250 sztuk kart w cenie po 55 zł. za sztukę, od marca 2002 do sierpnia 2003 wydano 300 sztuk kart w cenie po 500 i po 1000 zł. za sztukę. Od sierpnia 2003 do kwietnia 2006 wydano 2440 sztuk kart w cenie po 500 zł. za sztukę. Od kwietnia 2006 czyli po zmianie rozporządzenia wydano 641 kart w cenie po 75 zł. za sztukę. Na dzień dzisiejszy zwroty są to sporadyczne wypadki, w naszym powiecie nie miało to miejsca, były dwa wnioski ale zostały rozpatrzone negatywnie. Białostockie SKO utrzymało w mocy decyzje wydane w tej sprawie.
Przewodniczący Rady zapytał, czy autorzy interpelacji uzyskali wyczerpujące odpowiedzi?
Radny Sergiusz Putko stwierdził, że na razie jest spokój, nikt na razie nie zwraca się o zwrot. Radny wyraził opinię, że tą sprawę należy nagłośnić na forum Związku Powiatów Polskich bo nie sztuką jest żeby oddał ten, kto wziął, powinien oddać ten, kto zawinił. Jeżeli zawinił minister to niech refunduje to Skarb Państwa.
Starosta Jan Zalewski poinformował, że jest stanowisko Związku Powiatów Polskich w tej sprawie.
Radny Piotr Wysocki poinformował, że nie jest zadowolony z udzielonej odpowiedzi bo Zarząd nie podjął w tym kierunku żadnych działań jeśli chodzi o kwestie odbioru regionalnej “trójki”. Jeśli nie ma formalnego wniosku skierowanego do KRRiT to nie ma tematu, można sobie porozmawiać ale nie jest to forma załatwienia sprawy.
Starosta Jan Zalewski poinformował, że wystosowane zostanie pismo, działania w tym temacie trzeba podjąć.
P – kt 7.
Radna Józefa Stankiewicz poinformowała, że przed wyjściem na sesję zadano jej pytanie co z drogą od Nurca do Zabłocia, droga ta jest dziurawa, nieprzejezdna. Co odpowiedzieć pytającym? Czy droga ta będzie kiedykolwiek robiona czy nie? Mieszkańcy pytali również o sprzątnięcie i okrawężnikowanie ulicy Słowiczyńskiej, brak krawężników powoduje wpływanie piasku na ulicę i zanieczyszczanie piaskiem. Radna Józefa Stankiewicz poinformowała, że miała również pytania mieszkańców ul. Głowackiego – mieszkańcy nie są zadowoleni z szerokości tej ulicy, twierdzą, że została ona zwężona, chodniki są za szerokie. Radna Józefa Stankiewicz zapytała, dlaczego ulica ta jest zwężona?
Dyrektor Powiatowego Zarządu Dróg – Henryk Czmut poinformował, że jest to droga o nawierzchni żwirowej a więc jej przejezdność jest różna w różnym okresie czasu. Jest na ten odcinek przygotowana dokumentacja, posiadamy pozwolenie na budowę, jest tylko problem z zabezpieczeniem środków finansowych i wykonania modernizacji tego odcinka. Ulica Słowiczyńska – w tegorocznym budżecie są zabezpieczone środki na okrawężnikowanie tego odcinka, zakres ten będzie wykonany.
Jeśli chodzi o szerokość ul. Głowackiego jest to normatywna szerokość, ulica ta według projektów jest o szerokości 6m, jest to szerokość tej klasy ulic, nie była ona zwężana, szerokość chodników jest w tym przypadku właściwa, wynosi minimum 2 m, jest to szerokość zgodna z normą. Dyrektor Henryk Czmut stwierdził, że z podobnym zarzutem, że chodniki są zbyt szerokie spotyka się po raz pierwszy, trudno jest z tym dyskutować, można jedynie powiedzieć, że nie stwierdziliśmy, aby droga ta była zwężana, jest to szerokość normatywna, wręcz przeciwnie, na odcinku od cmentarza komunalnego do drogi krajowej nr 19 ulegnie ona wyraźnemu poszerzeniu. Dyrektor Henryk Czmut podkreślił, że nie zgadza się z tym, że droga ta uległa zwężeniu.
Radny Piotr Wysocki poinformował, że jeśli chodzi o projekt budżetu powiatu na 2007 rok życzeniem Gminy Mielnik w zakresie dróg powiatowych jest ujęcie co najmniej dwóch zadań: pierwsze to parking przy ul. Przemysłowej, dobrze byłoby poprawić odcinek drogi Maćkowicze w kierunku do Mielnika, trzecie zadanie rezerwowe to budowa drogi, która dziś jest gruntowa Koterka – Wilanowo.
Starosta Jan Zalewski poinformował, że zrealizowane zostały dwa programy miękkie z funduszu INTERREG 3A. O bliższe informacje Starosta poprosił Pełnomocnik do spraw Promocji Annę Berezę.
Pełnomocnik Anna Bereza poinformowała że oba projekty były finansowane z Europejskiego Funduszu Społecznego nie zostały one zakończone, jeden jest na półmetku, drugi jest po półmetku. Projekt Ocalić od Zapomnienia Dolina Bugu Przyroda Kultura Ludzie zakłada wykonanie pleneru fotograficznego w terminie od 1 do 7 lipca, uczestnicy pochodzili z Poznania, Białej Podlaskiej, Siedlec, Siemiatycz. Po plenerze zorganizowana została wystawa poplenerowa. W tej chwili wystawa ta będzie około jednego miesiąca w Zespole Szkół w Drohiczynie. W ramach tego projektu zostało skierowane pismo do wszystkich gmin z propozycją wyeksponowania prac w terenie. Wystawa ta pozostanie u nas jako ekspozycja stała jako wystrój wnętrza budynku Starostwa Powiatowego. Następnym krokiem będzie wydanie katalogu zawierającego te zdjęcia, promującego dolinę Bugu, część katalogu w ilości 300 sztuk będzie wydana w wersji polsko – angielsko – rosyjskiej i zostanie przekazana do jednostek edukacyjnych i kulturalnych na Białorusi. Katalog wydany zostanie w liczbie 1000 egzemplarzy.
Drugi projekt to konferencja międzynarodowa na którą zaproszona została branża turystyczna, temat konferencji dotyczył tego, jak wykorzystać te walory, które zostały zaprezentowane w pierwszym projekcie “Ocalić od zapomnienia” dla możliwości rozwoju turystyki nie tylko od granicy ale w powiązaniu z naszymi sąsiadami. Ze strony białoruskiej w konferencji uczestniczyło 14 osób. W ramach tej konferencji zostały wypracowane pewne propozycje współpracy w tym zakresie m in. rozszerzenie trasy spływu kajakowego, wymiana młodzieży w zakresie uprawiania turystyki sportowej w powiązaniu z Rejonem Kamienieckim. Projekt ten również zostanie zakończony wydaniem publikacji , materiał ten ma promować nasz region pod względem turystycznym.
Starosta Jan Zalewski przypomniał, że kadencja Rady kończy się 27 października, Starosta zaprosił na ostatnią sesję, która odbędzie się tego właśnie dnia, będzie to sesja zarówno merytoryczna jak i pożegnalna z częścią nieoficjalną.
Przewodniczący Rady poinformował, że chciałby zapoznać radnych z korespondencją, jaka wpłynęła do Biura Rady w okresie między sesjami.
Wiceprzewodnicząca Rady – Bożena Krzyżanowska odczytała pismo Kpt. Rezerwy W.P. inż. Romana Jankowskiego dotyczące upamiętnienia mogił żołnierzy polskich poległych w obronie ojczyzny w latach 1939 – 1945 pochowanych na cmentarzu rzymsko – katolickim w Tokarach. Wiceprzewodnicząca Bożena Krzyżanowska poinformowała, że pismo przekazane zostało do Zarządu z prośbą, aby zastanowić się, czy nie można byłoby wyasygnować środków na pomoc w zadbaniu o mogiły żołnierzy.
Radny Piotr Wysocki stwierdził, że pismo powinno być skierowane do wójta Gminy Mielnik, gmina jest odpowiedzialna za tego typu sprawy. Jeśli chodzi o kwestie funduszy to są to zadania zlecone z zakresu administracji rządowej, są na ten cel pieniądze z budżetu wojewody i nie ma potrzeby aby Zarząd Powiatu zajmował się tymi sprawami. Pan Jankowski pomija tę drogę, przerzucając sprawę do powiatu myśląc zapewne że będzie tu łatwiej o środki finansowe – tak można skomentować tę sprawę.
P – kt 8.
W związku z wyczerpaniem porządku obrad Przewodniczący Rady podziękował zebranym za przybycie i zamknął obrady XXX sesji Rady Powiatu informując jednocześnie, że na dzień 27 października zwołana będzie sesja kończąca działalność Rady Powiatu w II kadencji.
Na tym protokół zakończono i podpisano.
PRZEWODNICZĄCY RADY
inż. Krzysztof Moczulski
Protokółowała: Elżbieta Malinowska
Metryka strony