Protokół z sesji nr III
Protokół Nr III/02
Z sesji Rady Powiatu Siemiatyckiego, która odbyła się w dniu 30 grudnia 2002r. w siedzibie Starostwa Powiatowego w Siemiatyczach i trwała
od godz. 1200 do godz. 1435.
W sesji uczestniczyło 17 radnych według załączonej listy obecności, spóźnili się radni: Franciszek Czarkowski i Jerzy Szawkało.
W sesji uczestniczyli również kierownicy podległych jednostek organizacyjnych, administracja starostwa według załączonej listy obecności a także prasa i mieszkańcy powiatu.
Obradom przewodniczył Przewodniczący Rady Powiatu – Krzysztof Moczulski.
P – kt 1.
Przewodniczący Rady – Krzysztof Moczulski otwierając III zwyczajną sesję Rady Powiatu powitał Starostę, Wicestarostę oraz członków Zarządu, kierowników podległych jednostek organizacyjnych, kierowników powiatowych służb inspekcji i straży, pracowników starostwa, przedstawicieli prasy oraz mieszkańców powiatu. Na podstawie listy obecności Przewodniczący Rady stwierdził, iż w obradach udział bierze 15 radnych co stanowi quorum, przy którym Rada może obradować i podejmować prawomocne uchwały. Radny Franciszek Czarkowski usprawiedliwiał swoje spóźnienie.
P – kt 2.
Przewodniczący Rady – Krzysztof Moczulski przypomniał, że porządek obrad był przesłany wszystkim radnym i zapytał, czy w tym punkcie ktoś z radnych chciałby zabrać głos?
Starosta Jan Zalewski zaproponował, aby pkt 8 porządku obrad rozszerzyć o dwie dodatkowe uchwały: pierwsza z nich to uchwała dotycząca wyrażenia zgody na dokonanie przeniesień po uwzględnieniu wniosku o przeniesienia pomiędzy zadaniami w planie finansowym PFRON na 2002 rok w zakresie § 2960 przelewy redystrybucyjne – uchwała ta wprawdzie nie była przesłana radnym razem z materiałami, niemniej jednak była omawiana na posiedzeniach komisji . Druga uchwała to uchwała w sprawie powołania Rady Społecznej Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej w Siemiatyczach. Kadencja poprzedniej Rady Społecznej dobiegła końca, na poprzedniej sesji nowa Rada nie mogła być powołana ponieważ jedna gmina nie wytypowała jeszcze swego przedstawiciela – uchwała z Gminy Milejczyce wpłynęła w ostatnim czasie więc dziś możemy podjąć uchwałę w tej sprawie. Starosta podkreślił, że dyrekcja SP ZOZ niejednokrotnie zwracała się z prośbą o powołanie Rady, ponieważ ma ona funkcję opiniującą.
Przewodniczący Rady – Krzysztof Moczulski poinformował, że zgodnie z par. 12 Statutu Powiatu Rada Powiatu może wprowadzić zmiany w porządku obrad bezwzględną większością głosów ustawowego składu Rady. Przewodniczący Rady zaproponował przegłosowanie porządku obrad z uwzględnieniem zmian zaproponowanych przez starostę. Za przyjęciem poszerzonego porządku obrad głosowało 14 radnych, 1 wstrzymał się od głosu. Przewodniczący - Krzysztof Moczulski stwierdził, że porządek obrad przyjęty został większością głosów.
Porządek obrad III sesji Rady Powiatu przedstawia się następująco:
1. Otwarcie obrad
2. Przyjęcie porządku obrad
3. Przyjęcie protokołu z poprzedniej sesji
4. Sprawozdanie Starosty z wykonania uchwał Rady Powiatu oraz pracy Zarządu Powiatu między sesjami
5. Interpelacje i zapytania radnych
6. Przyjęcie planu pracy Komisji Rewizyjnej Rady Powiatu
7. Przyjęcie planów pracy stałych Komisji Rady
8. Podjęcie uchwał w sprawach:
a/ wyboru delegata do Zgromadzenia Ogólnego Stowarzyszenia Powiatów i Gmin
Nadbużańskich
b/ delegowania radnych do komisji bezpieczeństwa i porządku
c/ ustalenia miesięcznego wynagrodzenia Starosty Powiatu Siemiatyckiego
d/ zmian w budżecie powiatu na 2002 rok
e/ budżetu powiatu na 2003 rok
f/ wyrażenia zgody na dokonanie przeniesień po uwzględnieniu wniosku
o przeniesienia pomiędzy zadaniami w planie finansowym PFRON na 2002 rok
w zakresie § 2960 przelewy redystrybucyjne
g/ powołania Rady Społecznej Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki
Zdrowotnej w Siemiatyczach
9. Udzielenie odpowiedzi na interpelacje i zapytania radnych
10. Sprawy różne, wolne wnioski i oświadczenia radnych
11. Zamknięcie obrad
P – kt 3.
Przewodniczący Rady – Krzysztof Moczulski poinformował, że dotychczas ani na jego ręce ani do Biura Rady nie wpłynęły żadne uwagi do protokołu z poprzedniej sesji i zapytał, czy w tej chwili radni chcieliby zgłosić uwagi do protokołu? Ponieważ nikt nie wyraził chęci zabrania głosu Przewodniczący Krzysztof Moczulski zarządził głosowanie. Za przyjęciem protokołu z poprzedniej sesji głosowało 15 radnych. Przewodniczący Krzysztof Moczulski stwierdził, że protokół z poprzedniej sesji przyjęty został jednogłośnie.
P – kt 4.
Głos zabrał Starosta Jan Zalewski, który złożył sprawozdanie z wykonania uchwał Rady Powiatu oraz pracy Zarządu Powiatu między sesjami – sprawozdanie w załączeniu do protokołu. W trakcie wystąpienia Starosty na salę obrad przybył radny Franciszek Czarkowski
Przewodniczący Rady – Krzysztof Moczulski zapytał, czy ktoś z radnych zechciałby zabrać głos w tym punkcie porządku obrad?
Radny Sergiusz Szczygoł poinformował, że chciałby zabrać głos w sprawie przygotowanego przez Zarząd harmonogramu ustalającego zadania w drogownictwie na całą kadencję, o czym szeroko w swoim wystąpieniu informował pan Starosta. Jest to bardzo ważne zadanie, bardzo ważny materiał i bardzo ważny program. Z uwagi na to, że wiadomo, jak kształtuje się budżet w drogownictwie, w roku 2003 będziemy realizowali bardzo mało zadań inwestycyjnych – da się to wyczytać z projektu budżetu, nad którym Wysoka Rada będzie dziś dyskutowała, wskazane byłoby aby harmonogram taki jeszcze przed konsultacjami otrzymali wszyscy radni ponieważ w obecnej sytuacji rozmowa radnego na te tematy w jego środowisku stawia go w pozycji niedoinformowanego. Wiadomo, że harmonogram ten po konsultacjach zostanie w pewnym stopniu zmieniony natomiast na tę chwilę wszyscy radni powinni być poinformowani z jaką koncepcją Zarząd wychodzi - czy jest ona lepsza czy gorsza jest to oddzielna sprawa – ale dawałoby to radnym równą płaszczyznę do dyskusji ich miejscu zamieszkania. Radny Sergiusz Szczygoł poprosił aby tego typu materiały radni otrzymywali ponieważ nie chciałoby się uprawiać stylu opozycji z poprzedniej kadencji: biegać po pokojach i czytać protokoły z posiedzeń Zarządu.
Starosta Jan Zalewski poinformował, że materiały te są jeszcze materiałami roboczymi. Trzeba uwzględnić możliwości powiatu jeżeli chodzi o budżet oraz perspektywy. To, co zaplanowane jest na 2003 rok, możliwości skorzystania z centralnej rezerwy subwencji drogowej, możliwość pozyskania środków z funduszu SAPARD na 2004 rok oraz fundusze strukturalne. Trzeba to wszystko uwzględnić i przygotować plan funkcjonowania – rozwoju drogownictwa w układzie 2003-2006. Materiały, które są przygotowane na dzień dzisiejszy zostaną jeszcze dziś przekazane w formie kserokopii dla wszystkich radnych.
P – kt 5.
Radny Sergiusz Putko przypomniał, że na I sesji obecnej kadencji zwrócił się z postulatem zorganizowania szkolenia dla radnych nie tylko powiatu ale również gmin. Na II sesji radni otrzymali podręcznik z zakresu prawa samorządowego. Radny zapytał, czy starostwo poprzestanie tylko na wręczeniu tego podręcznika czy również będzie czyniło starania w kierunku zorganizowania takiego szkolenia bo jest ono potrzebne.
W dzisiejszych materiałach radni otrzymali deklarację dotyczącą wyrażenia zgody na przekazywanie diet na konto. Radny zapytał, czy obligatoryjne jest, że radni wyrażają zgodę czy powinien znaleźć się tu również zwrot „nie wyrażam zgody”?
Radny Sergiusz Szczygoł zapytał czy na dzień dzisiejszy są prowadzone prace nad uporządkowaniem konstytucji powiatu - Statutu? Na poprzednich sesjach kwestia ta była podnoszona. Pan Starosta w informacji z pracy Zarządu między sesjami powołuje się kilkakrotnie na statut powiatu – dobrze byłoby aby został on uporządkowany bo prawo się zmieniło, dobrze byłoby aby prace się rozpoczęły. Jeżeli prace takie są prowadzone radny poprosił o krótką odpowiedź: tak lub nie.
P – kt 6.
Przewodniczący Komisji Rewizyjnej – Franciszek Czarkowski przedstawił plan pracy komisji na IV kwartał 2002r. oraz na rok 2003 – plan pracy w załączeniu do protokołu. Za przyjęciem planu pracy Komisji Rewizyjnej głosowało 16 radnych.
P – kt 7.
Przewodnicząca Komisji Finansowo – Budżetowej – Józefa Stankiewicz przedstawiła plan pracy Komisji Finansowo – Budżetowej na 2003 rok. Za przyjęciem planu pracy głosowało 16 radnych – plan w załączeniu do protokołu.
Przewodnicząca Komisji Oświaty, Kultury, Zdrowia i Spraw Socjalnych – Bożena Krzyżanowska przedstawiła plan pracy Komisji na 2003 rok. Za przyjęciem planu pracy Komisji Oświaty, Kultury Zdrowia i Spraw Socjalnych głosowało 16 radnych – plan w załączeniu do protokołu.
Przewodniczący Komisji Rozwoju Gospodarczego i Porządku Publicznego – Janusz Żoch przedstawił plan pracy Komisji na 2003 rok. Za przyjęciem planu pracy Komisji głosowało 16 radnych – plan w załączeniu do protokołu.
W tym miejscu Przewodniczący Rady ogłosił przerwę.
P – kt 8.
Pierwszy projekt uchwały dotyczył wyboru delegata do Zgromadzenia Ogólnego Stowarzyszenia Powiatów i Gmin Nadbużańskich.
Przewodniczący Rady – Krzysztof Moczulski poinformował, że dotychczas delegatem zawsze był Starosta, w związku z tym proponuje aby w tej kadencji delegatem również pozostał Starosta ponieważ jest osobą najbardziej rozeznaną w sprawach bieżących i kompetentną. Przewodniczący zapytał, czy ktoś z radnych ma inne propozycje?
Radny Piotr Wysocki stwierdził, że wielką nieprzyzwoitością jest nie załączenie do materiałów statutu Stowarzyszenia Powiatów i Gmin Nadbużańskich. Radni, którzy pracowali w poprzedniej kadencji wiedzą czym zajmuje się Stowarzyszenie natomiast nowi radni zupełnie nie mieli do czynienia z takim dokumentem i nie wiedzą o co chodzi. Radny wyraził opinię, że jest to wielka nieprzyzwoitość nie przedłożyć Radzie statutu ponieważ dokument ten mógł być wielokrotnie zmieniany. Radny Piotr Wysocki poinformował, że w swojej pracy zawodowej miał możliwość zetknąć się z takim dokumentem dlatego o tym mówi, iż z pewnością był on zmieniany przez walne zebranie lub zmiany wprowadzane były przez Zarząd Stowarzyszenia.
Przewodniczący Rady - Krzysztof Moczulski stwierdził, że w imieniu nowowybranych radnych chciałby serdecznie podziękować za troskę przejawiającą się w dyskusji jakoby byli oni niedoszkoleni itd. Przewodniczący podkreślił, że chciałby zdementować tę opinię: nowi radni są rzeczywiście nowymi radnymi powiatowymi natomiast w większości posiadają doświadczenie w pracy w samorządzie. Uwaga radnego Wysockiego jest słuszna ale czy nie dołączenie statutu stowarzyszenia jest nieprzyzwoitością - przewodniczący stwierdził, że nie będzie tego oceniał niemniej jednak uważa, że nic nie stoi na przeszkodzie aby statut ten został przesłany dla wszystkich radnych Przewodniczący Krzysztof Moczulski wyraził opinię, że zostanie to uczynione.
Ponieważ radni nie zgłaszali więcej uwag do tego tematu Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie uchwałę w sprawie wyboru delegata do zgromadzenia ogólnego Stowarzyszenia Powiatów i Gmin Nadbużańskich, w której wybiera się Starostę Jana Zalewskiego na delegata do Zgromadzenia Ogólnego Stowarzyszenia Powiatów i Gmin Nadbużańskich. Za podjęciem uchwały głosowało 12 radnych, 5 wstrzymało się od głosu. Przewodniczący Rady stwierdził, że delegatem powiatu siemiatyckiego został Starosta - Jan Zalewski. Uchwała Nr III/13/02 – w załączeniu do protokołu.
Starosta - Jan Zalewski podziękował za wybór, jednocześnie zaproponował aby jeśli radni chcą wysłuchać informacji na temat stowarzyszenia, pani Anna Bereza Pełnomocnik do spraw Promocji Powiatu powie kilka słów na ten temat. Nowi radni uzyskaliby informację, co to jest Stowarzyszenie Powiatów i Gmin Nadbużańskich, jakie ma cele i zadania?
Pełnomocnik Anna Bereza poinformowała, że Stowarzyszenie Powiatów i Gmin Nadbużańskich jest organizacją pozarządową, która powstała w roku wprowadzenia w życie reformy administracyjnej kraju. Od pierwszej chwili powiat siemiatycki uczestniczył w pracach stowarzyszenia. Była to inicjatywa realizowana na początku przez powiaty: siemiatycki, łosicki, sokołowski, Biała Podlaska, następnie do inicjatywy tej przyłączały się dalsze powiaty. Na dzień dzisiejszy do stowarzyszenia należy 12 powiatów położonych wzdłuż doliny Bugu poczynając od Hrubieszowa z wyłączeniem Włodawy: Biała Podlaska, Łosice, Siemiatycze, Węgrów, Siedlce, Sokołów Podlaski, Wyszków, Ostrów Mazowiecka, Łuków, Wysokie Mazowieckie. Głównym celem, który przyświecał powstaniu stowarzyszenia i później przystępowaniu poszczególnych powiatów oraz gmin w ramach tych powiatów było dążenie do wypracowania polityki regionalnej wśród gmin i powiatów doliny Bugu. Jest to rzeka transgraniczna więc przyszłość tego regionu związana jest z rozwojem, który będzie możliwy wtedy, gdy wszystkie samorządy będą współdziałać ze sobą. Głównym celem stowarzyszenia jest podejmowanie takich inicjatyw, które umożliwiałyby samorządom wspólnie przyczynianie się do rozwoju tego regionu więc przede wszystkim do rozwoju infrastruktury. Pierwszą inicjatywą podjętą przez stowarzyszenie było zbilansowanie potrzeb regionu w zakresie inwestycji w drogownictwie. Program jeszcze w poprzedniej kadencji został opracowany i przedłożony do ministra Tokarczuka . Został on zaakceptowany i w ramach tego programu powiaty otrzymały środki, nasz powiat otrzymał około 200 tys. zł. Następnie powstał program zbilansowanych inwestycji z zakresu ochrony środowiska. Był to pierwszy program, który uzyskał akceptację w zakresie unijnych środków przedakcesyjnych ISPA, niestety nie powiódł się on jeśli chodzi o realizację wszystkich inwestycji ale pomógł w ten sposób, że Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej zaakceptował rzekę Bug i inwestycje w tym regionie jako priorytet, dlatego też samorządy mogły otrzymać preferencyjne środki finansowe, które wcześniej były przekazywane dla innych euroregionów. Był to siódmy priorytet w skali kraju i środki finansowe były przekazywane na inwestycje takie jak: oczyszczalnia ścieków, wodociągi, kanalizacja. Oprócz tego stowarzyszenie zajmowało się pomocą regionu, wydawało wspólne materiały. Ostatni wydany materiał jest zbilansowaniem prezentacji regionu pod hasłem: „Dolina Bugu” .
Radna Józefa Stankiewicz zapytała, jakie są koszty powiatu związane z udziałem w stowarzyszeniu?
Pełnomocnik Anna Bereza zaznaczyła że do stowarzyszenia należy 12 powiatów ale w ramach powiatów przystępowały również gminy położone wzdłuż rzeki Bug. Z naszego powiatu do stowarzyszenia należy 8 gmin, nie należy Gmina Milejczyce. Składka roczna udziału w stowarzyszeniu wynosi 1.000 zł., pozostała ona w takiej samej wysokości na rok 2003 ponieważ na dzień dzisiejszy nie odbyło się jeszcze walne zgromadzenie w związku ze zmianami i wyborami bo każdy samorząd musi wyłonić swego delegata. Zgromadzenie przewiduje się na koniec stycznia lub początek lutego. Jeśli chodzi o funkcjonowanie biura jest to jedna osoba, która jest zatrudniona na etacie o minimalnym wynagrodzeniu i realizuje zadania jako księgowa i pracownik biurowy.
Kolejna uchwała dotyczyła delegowania radnych do komisji bezpieczeństwa i porządku.
Starosta Jan Zalewski poinformował, że nowelizacja ustawy o samorządzie powiatowym nakłada na starostę obowiązek powołania komisji bezpieczeństwa i porządku. W związku z tym istnieje potrzeba aby Rada Powiatu wybrała dwóch delegatów do tej komisji. Starosta zgłosił kandydaturę radnego Janusza Żocha jako Przewodniczącego Komisji Rozwoju Gospodarczego i Porządku Publicznego Rady Powiatu.
Radny Sergiusz Putko zgłosił kandydaturę radnego Jerzego Szawkało.
Radny Janusz Żoch i radny Jerzy Szawkało wyrazili zgodę na pracę w komisji bezpieczeństwa i porządku.
Ponieważ nie zgłoszono innych kandydatur Przewodniczący Rady zarządził głosowanie. Za wyborem radnych: Janusza Żocha i Jerzego Szawkało do komisji bezpieczeństwa i porządku głosowało 16 radnych, 1 wstrzymał się od głosu. Uchwała
Nr III/14/02 – w załączeniu do protokołu.
Kolejny punkt porządku obrad dotyczył podjęcia uchwały w sprawie ustalenia miesięcznego wynagrodzenia Starosty Powiatu Siemiatyckiego.
Głos zabrał radny Jerzy Woźniak, który poinformował, że uchwała ta wymaga kilku słów wyjaśnienia ze względu na to, iż w czasie kiedy radni otrzymali już projekty uchwał do Starostwa dotarł Dziennik Ustaw Nr 210, w którym ukazało się rozporządzenie zmieniające rozporządzenie w sprawie zasad wynagradzania i wymagań kwalifikacyjnych pracowników samorządowych. Należało dostosować wynagrodzenie starosty do wynagrodzeń, które ukazały się w tym rozporządzeniu. W zasadzie w uchwale, którą radni otrzymali zmieniają się tylko dwa składniki wynagrodzenia: zmienia się dodatek specjalny ponieważ zmiana rozporządzenia mówi, iż wójtom, burmistrzom i starostom przysługuje dodatek specjalny w wysokości od 20% do 40% wynagrodzenia zasadniczego i dodatku funkcyjnego. W poprzedniej uchwale było to 12% i aby dostosować to do zmiany Zarząd zaproponował 20% dodatku specjalnego od wynagrodzenia zasadniczego i dodatku funkcyjnego. Poszczególne składniki wynagrodzenia starosty kształtują się następująco: wynagrodzenie zasadnicze –
4.200 zł., dodatek funkcyjny – 1.050 zł. , dodatek specjalny – 1.050 zł., staż - 798 zł. Łącznie daje to kwotę 7.098 zł. brutto. Radny Jerzy Woźniak podkreślił, że jest to niewielki wzrost w stosunku do wynagrodzenia, które Starosta otrzymywał do tej pory. Trudno jest dostosować poszczególne składniki tak, aby kwota była taka sama jak dotychczas. Starosta nie chciał, aby wynagrodzenie zostało zwiększone Dotychczas wynagrodzenie Starosty wynosiło 7.044,50 zł. brutto, czyli nastąpił wzrost o 53,50 zł. ze względu na niemożliwość dostosowania poszczególnych składników wynagrodzenia.
Radny Piotr Wysocki podkreślił, że nie jest przeciwny zmianie wysokości wynagrodzenia Starosty ale chciałby zadać pytanie do członka Zarządu – radnego Woźniaka. Ponieważ ustawodawca w Dzienniku Ustaw Nr 210 nieprecyzyjnie wypowiedział się pytanie jest następujące: czy zapis „przysługuje” to to samo co „otrzymuje” i jaki byłby skutek prawny gdyby dla Starosty nie uwzględniono tego składnika wynagrodzenia?
Radny Jerzy Woźniak poinformował, że zgodnie ze znowelizowanym rozporządzeniem dodatek specjalny przysługuje – przysługuje to znaczy należy się. Zmiana rozporządzenia nastąpiła w wyniku różnych interpretacji składów orzekających Naczelnego Sądu Administracyjnego w związku z tym ustawodawca określił, iż dodatek przysługuje.
Radny Sergiusz Szczygoł stwierdził, że zgadza się z wyjaśnieniami, które padły przed chwilą tylko w chwili obecnej radni mają dwa projekty uchwały: pierwszy projekt uchwały Zarządu, który był analizowany na posiedzeniach komisji, który został rozesłany radnym w trybie ustawowym oraz drugi projekt uchwały dotyczący tej samej sprawy. Radny podkreślił, że rozumie iż prawo się zmieniło i w związku z tym trzeba nanieść poprawki bo uchwała w pierwszej wersji byłaby niezgodna z ustawą i zostałaby uchylona – radny podkreślił, że zgadza się z tym wszystkim. Jeżeli interpretować to w ten sposób, że radny Jerzy Woźniak proponuje w imieniu Zarządu poprawki do projektu uchwały, który w trybie ustawowym i statutowym Wysoka Rada otrzymała - radny poinformował, że zgadza się z tym, natomiast jeśli traktować drugi materiał jako projekt uchwały i nad nim głosować to nie w terminie wpłynął on do Rady. Radny Sergiusz Szczygoł poinformował, że przyjmuje ten materiał nie jako projekt uchwały a jako zmianę w projekcie uchwały proponowanym przez Zarząd.
Radny Jerzy Woźniak stwierdził, że tak to należy interpretować tym bardziej, że Starosta składając sprawozdanie z działalności Zarządu między sesjami wspomniał o tym, że Zarząd zajmował się tym tematem. Radny Jerzy Woźniak poinformował, że dla jasności i przejrzystości uznał, że należy przygotować projekt uchwały w jednolitej wersji, którą radni otrzymali na dzisiejszej sesji.
Przewodniczący Rady - Krzysztof Moczulski poddał pod głosowanie uchwałę w sprawie ustalenia miesięcznego wynagrodzenia Starosty Powiatu Siemiatyckiego. Za podjęciem uchwały głosowało 16 radnych, 1 wstrzymał się od głosu. Przewodniczący Rady stwierdził, ze uchwała podjęta została większością głosów. Uchwała Nr III/15/02 – w załączeniu do protokołu.
Kolejna uchwała dotyczyła zmian w budżecie powiatu na 2002 rok.
Głos zabrała Skarbnik Powiatu - Walentyna Kwiatkowska, która poinformowała, że w uchwale tej Zarząd Powiatu wprowadził autopoprawkę w załączniku nr 1 - załącznik ten został przedłożony radnym na dzisiejszą sesję. Chodzi o poz. nr 2 – w ostatnich dniach minister finansów wydał decyzję o zwiększeniu dla powiatu siemiatyckiego ze środków rezerwy części oświatowej subwencji ogólnej. Nastąpiło przyznanie kwoty 8.815 zł. w związku ze wzrostem zadań edukacyjnych realizowanych przez Powiatową Poradnię Psychologiczno Pedagogiczną - wniosek taki był złożony przez Starostwo Powiatowe. Na kwotę tę składają się takie koszty jak wynagrodzenie logopedy i psychologa, wyposażenie utworzonych punktów ponieważ utworzone zostały dwa punkty konsultacyjne przy Niepublicznych Zakładach Opieki Zdrowotnej w Siemiatyczach, wyposażenie tych punktów w pomoce dydaktyczne, testy do badania mowy, testy psychologiczne i sprzęt specjalistyczny. Kwota ta decyzją Rady może być wprowadzona do budżetu i wydatki te będą zrealizowane.
Ponieważ radni nie zgłaszali pytani Przewodniczący Rady – Krzysztof Moczulski poddał uchwałę pod głosowanie. Za podjęciem uchwały w sprawie zmian w budżecie powiatu na 2002 rok głosowało 16 radnych, 1 wstrzymał się od głosu. Przewodniczący rady stwierdził, że uchwała podjęta została większością głosów. Uchwała Nr III/16/02 – w załączeniu do protokołu.
Kolejna uchwała dotyczyła budżetu powiatu na 2003 rok.
Głos zabrał Starosta Jan Zalewski – wystąpienie Starosty w załączeniu do protokołu. Starosta podkreślił, że budżet jest trudny ale realny, jest to plan finansowy, który nigdy nie będzie zadowalał wszystkich. Starosta wniósł o uchwalenie budżetu powiatu na 2003 rok.
Radny Sergiusz Szczygoł wyraził zadowolenie, że wniosek grupy radnych, którą reprezentuje został przez Zarząd Powiatu uwzględniony, a dotyczył on zwiększenia dochodów o kwotę 200 tys. zł. radny Szczygoł zapytał, czy Zarząd sprecyzował już, w których środków trwałych mienia powiatowego zostaną ewentualnie powiększone dochody o kwotę 200 tys. zł. a był to wniosek komisji budżetowej aby w trakcie dyskusji nad budżetem Starosta przedstawił szerzej ten temat. Czy są przemyślenia z czego pozyskać dodatkowo proponowaną kwotę 200 tys. zł.
Starosta Jan Zalewski poinformował, że częściowo wspomniał już o tym w sprawozdaniu z pracy Zarządu między sesjami. Przede wszystkim będzie to dokończenie sprzedaży mieszkań przy ul. Szpitalnej, sprzedaż ośrodka wypoczynkowego w Wólce nad Bugiem oraz mieszkań przy Zespołach Szkół w Czartajewie i Ostrożanach a także budynku ośrodka zdrowia w Mielniku.
Przewodniczący Rady – Krzysztof Moczulski stwierdził, że projekt budżetu był szczegółowo analizowany na poszczególnych komisjach, poprawki zaproponowane przez komisje w większości zostały przez Zarząd uwzględnione. Jeżeli radni mają jeszcze uwagi - dyskusja nad projektem budżetu będzie kontynuowana jeśli taka potrzeba istnieje.
Radny Sergiusz Szczygoł wyraził zadowolenie że pozycja dochodów własnych w projekcie budżetu została zwiększona ponieważ dzięki temu zmniejszamy kredyt, który Wysoka Rada będzie musiała zaciągnąć na zbilansowanie budżetu. Na pewno zrealizowanie tego punktu nie będzie łatwe – radny Szczygoł podkreślił, że zdaje sobie z tego sprawę ale ma nadzieję że Zarząd stanie na wysokości zadania i zrobi wszystko aby zrealizować przy tych wskaźnikach budżetowych, które mamy w dniu dzisiejszym przed sobą. Radny Sergiusz Szczygoł poinformował, że nie zgadza się z pierwszym stwierdzeniem Starosty że jest to budżet dobry ale trudny – jeżeli używać nazewnictwa szkolnego należy powiedzieć, że budżet jest tylko dostateczny i bardzo trudny. Radny przypomniał, że powiedział już, że niełatwo będzie zrealizować dochody własne, jeżeli przyjrzymy się prognozie kwoty długu to wiemy, jakie cyfry są tam uwidocznione. Jeżeli uświadomimy sobie że w dalszym ciągu – aby być sprawiedliwym należy stwierdzić, że praktyka taka była stosowana w poprzednich latach – w dalszym ciągu Rada musi zabierać z subwencji drogowej około 1/3 środków na zbilansowanie budżetu – jest to kwota 1.200 tys. zł. , jest to bardzo dużo zależy, jak czyta się wskaźniki. Starosta wymienia że na inwestycje w drogownictwie zostanie przeznaczona kwota 3.700 tys. zł. ale nie są to środki Starostwa Powiatowego, należy dodać tu środki z funduszu SAPARD oraz udział jednostek samorządu gminnego. Czytając projekt budżetu na zadania inwestycyjne z obsługą funduszu SAPARD przeznaczamy tylko 922 tys. zł. jeżeli dodamy do tego tylko 45 tys. zł. na zakupy inwestycyjne – jest to kwota około 950 tys. zł. 271 tys. zł. przeznacza się na bieżące utrzymanie dróg gdy pan dyrektor w nadchodzącym roku budżetowym będzie musiał z tych środków przeznaczyć sporą kwotę na wyprowadzenie stanu prawnego dróg – była o tym mowa i Wysoka Rada powinna zdawać sobie z tego sprawę. W związku z tym kwota ta zostanie również fizycznie pomniejszona i nie przeznaczona na poprawę stanu dróg. Radny Sergiusz Szczygoł podkreślił, że sedno sprawy leży gdzie indziej, Zarząd nie chce powiedzieć o tym głośno: jeżeli uruchomione zostaną środki pomocowe w związku z tym wszyscy będziemy jednomyślni aby zrobić wszystko by środków tych nie stracić. Radzie pozostanie zmienić uchwałę inwestycyjną czyli obciąć inwestycje planowane przez powiat i proponowane do przyjęcia przez Zarząd, trzeba będzie skreślić te inwestycje aby pozyskać środki unijne. Wszyscy doskonale wiemy, że nie ma nic za darmo, najpierw udział własny a dopiero później można pozyskać środki pomocowe. Podobnie jest z ewentualną dotacją z zadań rządowych jeśli chodzi o rozbudowę Zespołu Szkół. Wiemy, że środki przyznawane są w proporcji 1:1, dobrze byłoby abyśmy pozyskali środki na ten cel i aby inwestycja ta została zakończona. Są pewne propozycje, o których mówił starosta w sprawozdaniu z pracy Zarządu między sesjami, dotyczące ewentualnego przekazania jednego z segmentów na potrzeby Nadbużańskiej Szkoły Wyższej ale nie jest to takie proste, podlega to analizie co na tym zyskamy a co stracimy a jeśli podzielimy to zadanie inwestycyjne wówczas środki pomocowe mogą przejść obok tej inwestycji - radny Sergiusz Szczygoł stwierdził, że nie jest pewien, czy już w tej chwili możemy powiedzieć, że możemy sobie podzielić a dalej będziemy zabiegali o środki pomocowe. Są to bardzo poważne pytania. Radny Sergiusz Szczygoł stwierdził, że jako członek Zarządu poprzedniej kadencji uczestniczył w pracach nad szkieletem projektu budżetu, który Wysoka Rada w dniu dzisiejszym ewentualnie przyjmie dlatego, że jest zasada prawna że do 15 listopada samorząd musi przedstawić do zaopiniowania wstępny projekt budżetu. Refleksja jest następująca: po uwzględnieniu poprawki, o której była mowa wcześniej jeżeli chodzi o zwiększenie dochodów własnych w budżecie praktycznie rzecz biorąc Zarząd - a była mowa, że wielokrotnie analizował projekt budżetu – nie dokonał żadnych zmian, czyli analiza ta była pobieżna albo Zarząd był zadowolony z projektu, który jako szkielet przed 15 listopada został przesłany do zaopiniowania do Regionalnej Izby Obrachunkowej. Radny Sergiusz Szczygoł postawił wniosek formalny o nie przyjęcie budżetu, który Zarząd przedłożył Wysokiej Radzie.
Starosta Jan Zalewski odnosząc się do wypowiedzi radnego Sergiusza Szczygoła stwierdził, że projekt budżetu na pewno był dobry bo dwóch członków byłego Zarządu jest w nowym Zarządzie. Budżet jest dobry lub dostateczny ale wyrósł on z realiów, z możliwości. Wiemy, jaka jest struktura dochodów: są to dotacje i subwencje, bardzo mało jest dochodów własnych, inaczej kształtuje się to w samorządach szczebla podstawowego, możliwości są tam większe. Od lat czekamy na nowelizację ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego jednak na razie ustawy tej nie ma i w roku 2003 również najprawdopodobniej nie będzie. Należałoby zastanowić się, czy znowelizowana ustawa o dochodach jednostek samorządu terytorialnego będzie dobra dla naszego regionu? Wiadomo, że mówi się tam o zwiększeniu dochodów ale jest to dobre wtedy, gdy jest baza, źródło tych dochodów, zależy to od kondycji, od rozwoju. Mamy na to pewien wpływ ale są również pewne zaszłości historyczne, które zastaliśmy. Na pewno ewentualne wejście do struktur Unii Europejskiej daje pewne możliwości, chociażby fundusze strukturalne z tym, że fundusze strukturalne ruszą dopiero w roku 2004 a nie w roku 2003. W roku 2004 będziemy bardziej koncentrować się na tym jak znaleźć środki na współfinansowanie. Na pewno ewentualnie staniemy przed problemem jeżeli pozyskalibyśmy środki finansowe na rozbudowę Zespołu Szkół jeszcze w ramach renegocjacji kontraktu na 2003 rok. Starosta Jan Zalewski postawił wniosek o uchwalenie budżetu powiatu na 2003 rok ponieważ Zarząd musi realizować i dochody i wydatki. Nie uchwalenie budżetu, odciąganie w czasie będzie powodowało pewne zakłócenia w realizacji tego planu finansowego.
Radny Sergiusz Szczygoł zwracając się do Starosty stwierdził, że wszystko to rozumie tylko załącznik nr 13 pozycja nr 7: prognoza kwoty długu – jest tam mowa do 2007r. Radny stwierdził, że wie, kiedy ewentualnie wejdziemy do Unii Europejskiej i to miał na myśli. Wcześniej możemy przeżyć ale chodziło mu o lata 2004 – 2005.
Przewodniczący Rady – Krzysztof Moczulski wyraził opinię, że nie jest to budżet na miarę potrzeb i oczekiwań zarówno radnych i kierowników podległych jednostek jak i mieszkańców. Nie jest to również budżet ogólnej szczęśliwości lecz niezbędnej konieczności, który należałoby przyjąć aby Starostwo funkcjonowało i wypełniało swoje statutowe obowiązki. Przewodniczący Rady poinformował, że uszanuje wniosek formalny radnego Sergiusza Szczygoła niemniej jednak proponuje aby projekt uchwały w sprawie budżetu powiatu na 2003 rok przegłosować jako pierwszy jako dalej idący wniosek Zarządu. Jeżeli budżet zostanie przyjęty w formie uchwały to automatycznie wyjaśni się kwestia wniosku formalnego radnego Sergiusza Szczygoła.
Przewodniczący Rady – Krzysztof Moczulski poddał pod głosowanie projekt uchwały w sprawie budżetu powiatu na 2003 rok. Za podjęciem uchwały głosowało 11 radnych, 5 było przeciw, 1 wstrzymał się od głosu. Uchwała Nr III/17/02 – załączeniu do protokołu. Przewodniczący Rady stwierdził, że uchwała w sprawie budżetu powiatu na 2003 rok podjęta została większością głosów, automatycznie upadł wniosek formalny radnego Sergiusza Szczygoła.
Kolejna uchwała dotyczyła wyrażenia zgody na dokonanie przeniesień po uwzględnieniu wniosku o przeniesienia pomiędzy zadaniami w planie finansowym PFRON na 2002 rok w zakresie § 2960 przelewy redystrybucyjne.
Przewodniczący Rady przypomniał, że projekt tej uchwały był analizowany na poszczególnych komisjach. Ponieważ radni nie zgłaszali pytań Przewodniczący Rady poddał projekt uchwały pod głosowanie. Za podjęciem uchwały głosowało 17 radnych. Przewodniczący Rady stwierdził, że uchwała podjęta została jednogłośnie.
Uchwała Nr III/18/02 - w załączeniu do protokołu.
Następna uchwała dotyczyła powołania rady Społecznej Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej w Siemiatyczach.
Radny Jerzy Woźniak poinformował, że kadencja poprzedniej Rady Społecznej przy SP ZOZ upłynęła 8 czerwca b.r. Po tym terminie Starostwo wystosowało pisma do Zarządów Gmin z prośbą o delegowanie swego przedstawiciela do Rady Społecznej, pismo w tej sprawie przesłane zostało również do Urzędu Wojewódzkiego ponieważ członkiem Rady Społecznej jest również przedstawiciel wojewody. Uchwały Rad Gmin sukcesywnie spływały do Starostwa, jednak nie spłynęły ze wszystkich gmin. Dopiero niedawno wpłynęła uchwała Rady Gminy Dziadkowie, w ostatnich dniach uchwała Rady Gminy Milejczyce z tego względu, że gminy te czekały do ukonstytuowania się nowych Rad, które wybiorą swoich przedstawicieli do Rady Społecznej. Wszystkie uchwały zostały już skompletowane, również wojewoda wytypował swego przedstawiciela i realizując postulat dyrektor SP ZOZ Barbary Anasińskiej, która monitowała, aby Radę taką jak najszybciej powołać Zarząd zdecydował, aby projekt tej uchwały wprowadzić do porządku obrad dzisiejszej sesji. Radni otrzymali projekt uchwały, w którym znajdują się wszystkie nazwiska poszczególnych członków Rady Społecznej delegowanych przez gminy.
Ponieważ radni nie zgłaszali pytań Przewodniczący Rady poddał projekt uchwały pod głosowanie. Za podjęciem uchwały w sprawie powołania Rady Społecznej Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej w Siemiatyczach głosowało 16 radnych, 1 wstrzymał się od głosu. Przewodniczący Rady stwierdził, że uchwała podjęta została większością głosów. Uchwała Nr III/19/02 – w załączeniu do protokołu.
P – kt 9.
Starosta Jan Zalewski – odpowiadając na zapytanie radnego Sergiusza Putko dotyczące szkoleń radnych poinformował, że trudno jest organizować specjalne szkolenia przy udziale specjalnych firm consultingowych czy innych ale jego zamierzenie jest takie, aby wszystkich radnych zapraszać na różnego rodzaju spotkania chociażby w najbliższym czasie – z propozycją taką wyszedł dyrektor Okręgowej Inspekcji Pracy. Jeśli w Starostwie Powiatowym będą organizowane spotkania będą zapraszani wszyscy radni i będzie to pewna forma szkolenia.
Jeżeli chodzi o przekazywanie diet radny Sergiusz Putko wyjaśnił już tę kwestię z panią Skarbnik.
Kolejne zapytanie, zgłoszone przez radnego Sergiusza Szczygoła dotyczyło prac nad Statutem Powiatu. Starosta poinformował, że trwają pewne prace w układzie: członek Zarządu Jerzy Woźniak , Starosta, Wicestarosta. Są już pewne przemyślenia. Faktycznie okazuje się że do Statutu trzeba będzie wprowadzić sporo spraw. Obecnie najważniejszą sprawą było przygotowanie się do uchwalenia budżetu powiatu, na następną sesję być może przedłożone zostaną konkretne propozycje uchwały dotyczącej zmian w statucie.
Radny Jerzy Woźniak uzupełnił, że ma tę kwestię na uwadze i zaprosił do współpracy radnych, którzy są zainteresowani pracą nad zmianami w statucie.
P – kt 10.
Radny Piotr Wysocki serdecznie podziękował dyrektor SP ZOZ Barbarze Anasińskiej za pomoc w rozwiązaniu problemu jednego z mieszkańców. W krótkim okresie czasu udało się załatwić wszystko to, co było praktycznie nie możliwe do załatwienia. Radny stwierdził iż poniósł z tego powodu osobistą porażkę ponieważ nieszczęśliwy przypadek sprawił, że osoba ta już nie żyje. Radny jeszcze raz podziękował dyrektor Barbarze Anasińskiej za pomyślne załatwienie sprawy.
Przewodniczący Rady – Krzysztof Moczulski poinformował, że do Wysokiej Rady wpłynęło pismo mieszkańców budynku mieszkalnego przy ul. Szpitalnej 6 w Siemiatyczach z prośbą o odczytanie na sesji. Pismo to można podzielić na dwie części: w części dotyczy ono niewłaściwego załatwienia sprawy przez pracownika – Przewodniczący Rady poinformował, że sprawa ta leży w kompetencji Starosty i została przekazana do załatwienia dla Starosty, który udzielił odpowiedzi osobom zainteresowanym. Natomiast druga część skierowana jest do Rady – Przewodniczący Rady – Krzysztof Moczulski odczytał pismo części mieszkańców bloku przy ul. Szpitalnej 6 w Siemiatyczach.
Przewodniczący - Krzysztof Moczulski poinformował, że po otrzymaniu tego pisma poprosił o przedstawienie stosownych wyjaśnień w przedstawionej sprawie. Odbyło się spotkanie z udziałem Starosty, Przewodniczącej i Przewodniczącego Rady, członka Zarządu – Jerzego Woźniaka jako osoby nadzorującej bezpośrednio te sprawy oraz naczelnika Wydziału Geodezji – Romana Łopaciuka, który prowadzi te sprawę. W toku wyjaśnień ustalono, że jest to sprawa bardzo złożona i skomplikowana. Do kompromisowego, polubownego rozstrzygnięcia władna jest tylko i wyłącznie Rada. Przewodniczący Rady podkreślił, że nastąpiło obniżenie wartości wyceny o 70% pomimo tego część mieszkańców nadal czuje się pokrzywdzona tym, że w roku 1976 złożyli oni kaucję. Z punktu widzenia formalno – prawnego należy podkreślił, że kaucja nie podlega jakiejkolwiek waloryzacji, podlega natomiast zwrotowi w dwóch przypadkach: z chwilą opuszczenia lokalu lub wykupu na własność. Mieszkańcy interpretują to w ten sposób, że dokonali wpłaty kaucji w pewnej wysokości, kwota ta w chwili wpłacania była kwotą znaczącą natomiast w międzyczasie nastąpiła denominacja. Uwzględniając nawet denominację i waloryzację tych kwot po szczegółowym przeanalizowaniu i zwaloryzowaniu nastąpiłoby dopisanie kwoty 20 – 30 zł. Przewodniczący Krzysztof Moczulski poinformował, że jego propozycja jest następująca: po odczytaniu tego pisma udzieli stosownej odpowiedzi w trybie przewidzianym w KPA na stan formalno - prawny jaki jest na dzień dzisiejszy. Rada przekaże dziś to pismo do Zarządu w celu odbycia spotkania i rozmowy z mieszkańcami w przedstawionej sprawie. Ewentualnie jeżeli byłaby możliwość załatwienia sprawy w formie kompromisu i polubownego rozstrzygnięcia wówczas Zarząd przygotuje stosowny projekt uchwały na sesję Rady Powiatu. Przewodniczący Krzysztof Moczulski zapytał, czy są inne propozycje i opinie na ten temat?
Starosta Jan Zalewski stwierdził iż cieszy się, że Przewodniczący tak dokładnie przeczytał to pismo. Jak i widać cała procedura, która była przeprowadzona do tej pory jest zgodna z przepisami prawa. Jeżeli chodzi o opinię o Starostwie wiemy, skąd się to wzięło i nie warto do tego wracać. Starosta podkreślił, że Rada Powiatu podjęła już decyzję o obniżeniu ceny wynikającej z operatu szacunkowego o 75% czyli mieszkańcy mają zapłacić tylko ¼ wartości – jest to naprawdę kwota bardzo niewielka. Odnosząc się do wypowiedzi Przewodniczącego Rady Starosta stwierdził, że można rozpatrywać sprawę tę jeszcze raz na posiedzeniu Zarządu i ewentualnie wnioskować do Rady o zastosowanie kolejnej obniżki jednak czy jest to właściwe działanie? Wskazywałoby to na pewne rozdawnictwo mienia komunalnego powiatu. To, że nie może nastąpić waloryzacja kaucji wynika z przepisów, ustaw, których nie możemy poprawiać. Czy możemy dla tej grupy zastosować jeszcze większą obniżkę – należałoby się zastanowić ale została zastosowana już bardzo duża obniżka w wysokości 75% i jest tak, że kwoty, za które można kupić te mieszkania są bardzo niskie.
Starosta Jan Zalewski poinformował, że chciałby zrealizować wniosek radnego Sergiusza Szczygoła dotyczący przekazania radnym materiałów dotyczących zadań w drogownictwie. W tej chwili dyrektor Henryk Czmut ze względu na awarię prądu mógł przygotować tylko dwa egzemplarze tych materiałów, w najbliższym czasie materiały zostaną dosłane pozostałym radnym.
Przewodniczący Rady poinformował, że zostały radnym rozdane oświadczenia w celu podania danych niezbędnych do rozliczenia z Urzędem Skarbowym, ewentualnie podania numeru konta bankowego jeżeli ktoś z radnych życzy sobie aby przysługująca mu dieta była przekazywana na rachunek bankowy.
Przewodniczący Rady – Krzysztof Moczulski złożył zebranym życzenia wszelkiej pomyślności w nadchodzącym Nowym Roku, zdrowia i wytrwałości w pracy społecznej oraz szampańskiej zabawy sylwestrowej.
Starosta Jan Zalewski poinformował, że w styczniu odbędzie się sesja opłatkowo – świąteczno – noworoczna ale również chciałby złożyć życzenia zdrowia, szczęścia, wszelkiej pomyślności, udanego sylwestra i wszystkiego dobrego w Nowym Roku.
P – kt 11.
W związku z wyczerpaniem porządku obrad Przewodniczący Rady – Krzysztof Moczulski podziękował zebranym za przybycie i zamknął obrady III zwyczajnej sesji Rady Powiatu Siemiatyckiego.
Na tym protokół zakończono i podpisano.
PRZEWODNICZĄCY RADY
inż. Krzysztof Moczulski
Protokółowała: Elżbieta Malinowska
Metryka strony