Protokól z sesji nr IV

Protokół Nr IV/03

z sesji Rady Powiatu  Siemiatyckiego, która odbyła się w dniu 15 stycznia 2003r. w siedzibie Starosta Powiatowego w Siemiatyczach i trwała od godz. 1000 do 1300.

 

W sesji uczestniczyło 17 radnych według załączonej listy obecności, spóźnił się radny Sergiusz Putko.

 

W sesji uczestniczyli również kierownicy podległych jednostek  organizacyjnych oraz  administracja starostwa według załączonej listy obecności a także przedstawiciel tygodnika „Głos Siemiatycz”.

 

Obradom przewodniczył Przewodniczący Rady Powiatu – Krzysztof Moczulski.

 

 

 

P – kt 1.

             Przewodniczący Rady – Krzysztof Moczulski otwierając IV sesję II kadencji Rady Powiatu powitał radnych,  Starostę, Wicestarostę, członków Zarządu kierowników podległych jednostek organizacyjnych, naczelników wydziałów, pracowników starostwa oraz przedstawicieli prasy.

             W związku z tym, że jest to pierwsza sesja w nowym roku Przewodniczący Rady – Krzysztof Moczulski złożył serdeczne życzenia noworoczne zdrowia i wytrwałości w pracy.

             Przewodniczący Rady – Krzysztof Moczulski  na podstawie listy obecności stwierdził, że w sesji uczestniczy 16 radnych co stanowi quorum, przy którym Rada może obradować i podejmować prawomocne uchwały.

 

P – kt 2.

             Przewodniczący Rady – Krzysztof Moczulski przypomniał, że wszyscy radni otrzymali porządek obrad dzisiejszej sesji i zapytał, czy ktoś chciałby wnieść swoje uwagi lub propozycje?

            Ponieważ radni nie zgłaszali uwag  Przewodniczący Rady poddał porządek obrad pod głosowanie. Za przyjęciem porządku obrad głosowało 16 radnych. Przewodniczący Rady stwierdził, że porządek obrad przyjęty został jednogłośnie.

 

Porządek obrad IV sesji Rady Powiatu przedstawia się następująco:

   

      I część sesji – godz. 1000 – sala konferencyjna nr 202, II piętro

 

1.  Otwarcie obrad

2.       Przyjęcie porządku obrad

3.       Przyjęcie protokołu z poprzedniej sesji

4.       Sprawozdanie Starosty z wykonania uchwał Rady Powiatu oraz pracy Zarządu Powiatu

5.       Interpelacje i zapytania radnych

6.       Sprawozdanie z działalności Komendy Powiatowej Państwowej Straży Pożarnej w Siemiatyczach w 2002 roku

7.       Sprawozdanie z działalności Komendy Powiatowej Policji w Siemiatyczach w 2002 roku

8.       Udzielenie odpowiedzi na interpelacje i zapytania radnych

9.       Sprawy różne, wolne wnioski i oświadczenia radnych

 

 

 

II część sesji – godz. 1200 – sala konferencyjna nr 128, I piętro

 

      Uroczyste spotkanie opłatkowo – noworoczne

10.   Występ chóru Zespołu Szkół w Siemiatyczach

11.   Wystąpienia duchownych katolickich i prawosławnych

12.   Łamanie się opłatkiem, toast noworoczny

13.   Zamknięcie obrad sesji

 

P – kt 3.

             Przewodniczący Rady – Krzysztof Moczulski poinformował, że dotychczas nie wpłynęły żadne uwagi do protokołu z poprzedniej sesji i zapytał, czy w tej chwili ktoś chciałby wnieść uwagi do protokołu? Nikt z radnych nie zgłosił chęci zabrania głosu.

             Za przyjęciem protokołu z poprzedniej sesji głosowało 15 radnych.  Podczas głosowania na sali obrad obecnych było 15 radnych. Przewodniczący Rady poinformował, że protokół z poprzedniej sesji przyjęty został jednogłośnie.

 

P – kt 4.

             Głos zabrał Starosta Jan Zalewski, który złożył sprawozdanie z realizacji uchwał Rady Powiatu oraz pracy Zarządu Powiatu między sesjami – sprawozdanie w załączeniu do protokołu.

 

             W uzupełnieniu Starosta poinformował,  że w poniedziałek odbył się konwent starostów, którego  główną tematyką była  służba zdrowia. Zaakceptowanych zostało kilka stanowisk Związku Powiatów Polskich m.in. w sprawie sytuacji w służbie zdrowia, w sprawie zmiany terminu wymiany praw jazdy określonego w Rozporządzeniu Ministra Infrastruktury, oraz stanowisko w sprawie wyrażenia opinii do projektu Rozporządzenia Rady Ministrów zmieniającego rozporządzenie w sprawie zasad wynagradzania i wymagań kwalifikacyjnych pracowników samorządowych zatrudnionych w Urzędach Gmin, Starostwach Powiatowych i Urzędach Marszałkowskich. Jeżeli chodzi o służbę  zdrowia w konwencie uczestniczył  pan Kurluta – dyrektor Podlaskiej Kasy Chorych wraz z zastępcą, pan Gajewski – szef Rady Podlaskiej Kasy Chorych oraz PFRON oraz pan Krzysztof Tołwiński – wicemarszałek województwa.  Żądania konwentu starostów dotyczyły wyceny punktu: była propozycja 10 zł. , uczestnicy konwentu żądali 12 zł. ostatecznie wycena punktu ustalona została w wysokości 11,50 zł.  Starosta wyraził opinię, że jest to dobra wiadomość chociaż wiadomo, że zasadniczo nie zmieni to sytuacji finansowej naszego szpitala oraz szpitali w naszym województwie. Dyrektor Kurluta obiecywał, że przed wejściem do Regionalnego Oddziału Narodowego Funduszu Ochrony Zdrowia będzie starał się wygenerować wszystkie możliwe środki i przekazać je do szpitali  za styczeń, luty i marzec. Dyrektor Kurluta tłumaczył się pewnymi problemami np. tym, że ZUS ma zaległości  wobec Kasy Chorych w wysokości  24 mln. zł. i są małe szanse że środki te uda się odzyskać w ciągu 3 miesięcy. Jest jeszcze tzw. fundusz gwarancyjny, który może uruchomić chociaż również musi uzyskać zgodę Rady Podlaskiej Kasy Chorych. Obecny na obradach  pan Gajewski potwierdził, że  będzie przekonywał Radę aby uwolnić  środki z funduszu gwarancyjnego.

             Starosta Jan Zalewski poinformował, że Zarząd Powiatu odbył również spotkanie z mieszkańcami bloku przy ul. Szpitalnej. Odbyła się dyskusja, przekonywanie się nawzajem, mieszkańcy nadal oczekują uwzględnienia kaucji, co jednak jest niezgodne z przepisami więc Zarząd będzie poszukiwał rozwiązania. Jedyne wyjście to próba podjęcia nowej uchwały -  badana będzie możliwość podjęcia uchwały różnicującej mieszkańców. Sprawa ta jest nadal otwarta.

             Starosta Jan Zalewski poinformował, że jest realna szansa na utworzenie Prokuratury Rejonowej w Siemiatyczach. Starosta poinformował, że odbył w tej sprawie dwie rozmowy z Prokuratorem Okręgowym w Białymstoku, wczoraj przesłane zostało pismo w tej sprawie. Starosta podkreślił, że znaczenie ma fakt, że dysponujemy dobrym obiektem  a odległość od Białegostoku jest duża oraz  rozszerzenie powiatu o Gminę Perlejewo, która była przedtem w rejonie Wysokie Mazowieckie. Ostatnio odbyło się również spotkanie z prezesem Sądu Rejonowego w Bielsku Podlaskim – panem Oksiutą  oraz z przedstawicielami Sądu Okręgowego w Białymstoku – jest już przygotowywany akt notarialny, przekazanie budynku na potrzeby sądu nastąpi na przełomie stycznia i lutego. Prezes sądu wyraził zgodę aby podzielić się pomieszczeniami z prokuraturą rejonową  - takie zapewnienie otrzymał również prokurator okręgowy.

             Starosta poinformował również że jest decyzja pani kurator o utworzeniu do końca stycznia pracowni internetowej w Zespole Szkól w Ostrożanach, dzięki temu wszystkie szkoły ponadgimnazjalne w powiecie będą posiadały  pracownie internetowe. Starosta Jan Zalewski poinformował, że wraz z burmistrzem Siemiatycz odbył spotkanie z Wojewódzkim  Inspektorem Sanitarnym. Jest tu pewne zagrożenie jeżeli chodzi o funkcjonowanie w powiatach  laboratoriów należących do inspekcji sanitarnej. Zgodnie z wytycznymi  ministra zdrowia,  na bazie dyrektyw unii europejskiej zakłada się że w Polsce ma być 40 laboratoriów, w województwie podlaskim przewidywane jest funkcjonowanie trzech tego typu jednostek: w Białymstoku, Łomży i Suwałkach.  Starosta poinformował, że argumentem za pozostawieniem laboratorium w Siemiatyczach była odległość od Białegostoku oraz inne uwarunkowania takie jak rzeka Bug, zalewy i związana z tym  konieczność badania wody, zakłady rolno – spożywcze. Starosta podkreślił, że  nie jest to jeszcze sprawa przesądzona, można będzie jeszcze o to zawalczyć.

             Do Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska został złożony wniosek o dotację na dokończenie likwidacji mogilników w Słochach Annopolskich. Odpady są już zapakowane do beczek, chodzi tylko o ich  wywiezienie  - byłoby to dokończenie likwidacji tych bomb ekologicznych.

             Powołany został nowy naczelnik Wydziału Rolnictwa Leśnictwa i Ochrony Środowiska – pan Marek Kałucki.

 

             Przewodniczący Rady otworzył dyskusję nad sprawozdaniem Starosty.

             Radny Sergiusz Szczygoł stwierdził, iż sprawozdanie starosty z pracy Zarządu po uzupełnieniu jest bardzo bogate. W związku z proponowanymi przez Zarząd wnioskami w sprawie  pozyskania środków radny wyraził opinię,  że nie ma co prowadzić rutynowych prac przed sesjami  dlatego, że ze  wstępnych wyliczeń wynika, że za 3 lata  budżetowe  zaangażowanie środków wyniesie  50 mln. zł. jeżeli chodzi o wnioski. Jeżeli weźmiemy z tego 30% jest to zaangażowanie środków własnych w wysokości około 15 mln zł., w związku z tym zawsze będzie dotykało to zmian w budżecie albo planowania budżetów na następne lata. Wskazane byłoby aby Komisja Rozwoju Gospodarczego od czasu do czasu nie w rutynowy sposób przed sesjami w szerszym gronie opiniowała te prace analityczne i projekty Zarządu, wcześniej jak przed samą sesją – jest  to bardzo ważne ponieważ  znamy budżet, Wysoka Rada go przyjmowała, wiemy jakie są uwarunkowania budżetu na lata 2004 – 2006 kiedy przyjdzie spłata kredytów – radny Sergiusz Szczygoł zaznaczył, że nie widzi tu środków własnych w wysokości 15 mln zł. jeżeli zadania z zakresu drogownictwa weszłyby do finansowania z funduszy.  Radny   podkreślił, że jako nauczyciel będzie głosował za tym, aby tam, gdzie jest uczeń była również pracownia komputerowa i baza sportowa z prawdziwego zdarzenia ale jeśli wstawia się Zespół Szkół w Ostrożanach i planuje się przeznaczyć potężne środki finansowe to powinna być przeprowadzona wszechstronna analiza przede wszystkim demograficzna.  Radny stwierdził, że o ile dobrze orientuje się na temat demografii w mieście , jeżeli pięć lat temu było 16 oddziałów klas pierwszych – 7 latków, to za 3 lata będzie tylko 4 oddziały. Radny podkreślił, że nie chce powiedzieć, że inwestycje są niepotrzebne ale dogłębna analiza jest niezbędna  dlatego,  że proces inwestycyjny trwa lata. Będziemy mieli w powiecie bazę ale czy młodzież ucząca się za 5 czy 7 lat będzie z tego korzystała? Radny podkreślił, że jeśli jest cień nadziei że będzie tam uczeń – jest za.

             Radny Sergiusz Szczygoł stwierdził, iż rozumie pośpiech w sprawie przekazania segmentu C ale dobrze byłoby utrzymać dobrą tradycję pod względem ekonomicznym . Zawsze  Wysoka Rada podejmowała uchwałę  w sprawie ewentualnego przekazania, która upoważniała Zarząd do rozpoczęcia prac przygotowawczych. Prace przygotowawcze są to prace geodezyjne i inne i wiadomo, że pociągają one za sobą pewne skutki finansowe.  Każde uszczuplenie nakładów inwestycyjnych przy rozbudowie  byłoby pozytywne dla budżetu. Radny Sergiusz Szczygoł zapytał, czy umowa z POI została rozwiązana? „Jak ma się to do spraw, o których rozmawiamy w chwili obecnej  a są to sprawy bardzo ważne bo możemy wkręcić się w taki bałagan, że możemy z tego nie wybrnąć a przy okazji wplączemy w to wyższą uczelnię”.

             Starosta Jan Zalewski stwierdził, że na pewno wątpliwości jest dużo i wszystko należy brać pod uwagę.  Jeśli chodzi o komisję Rozwoju Gospodarczego – odbyło się jedno posiedzenie tej komisji zaraz po otrzymaniu pisma z Urzędu Marszałkowskiego  określającego możliwości i warunki. Jeżeli chodzi o badania  demograficzne na pewno są one potrzebne z tym, że trzeba tu zauważyć, że likwidujemy placówkę oświatową w Dziadkowicach.  Nabór do szkół kształtuje się według różnych czynników i różnych kluczy. Nie jest tak, że cała młodzież będzie uczyła się w Siemiatyczach. Od kiedy istnieją szkoły zawsze był nabór do trzech, czterech  klas pierwszych, w szkołach naszego powiatu uczy się także młodzież z powiatów ościennych więc trzeba stworzyć warunki aby młodzież tą przyciągać a przez to zachowywać miejsca pracy w szkołach. Jeżeli są możliwości – a takie się pojawiają i jeżeli Zarząd poprzedniej kadencji podjął działania i wprowadziliśmy do programu rozwoju bazy sportowej  Województwa Podlaskiego to trzeba z szansy tej skorzystać. Starosta podkreślił, że nie chodzi tu o kompleks, chodzi o zwykłą salę sportową dla młodzieży bez żadnych nakładów inwestycyjnych jeśli chodzi o środki własne powiatu. Starosta  wyraził opinię, że  nie będzie to  kwota 15 mln zł. bo wiele inwestycji może nie wejść. Starosta poinformował, że widzi tu pewne przekształcenia mienia więc trzeba patrzeć optymistycznie, dostosowywać się do realiów, korzystać z tego, co jest  ale też i przekształcać. Jeżeli jest potrzebna sala – róbmy salę, jeżeli jest potrzebny PDPS – róbmy PDPS, jeżeli potrzebne jest dokończenie rozbudowy Zespołu Szkół  też trzeba to  zrobić ale można wykorzystać również dochody z mienia – Starosta poinformował, że ma na myśli sprywatyzowanie gospodarstwa pomocniczego w Ostrożanach i pozyskanie w ten sposób środków, czy z czasem sprywatyzowanie gospodarstwa w Czartajewie bo wiadomo, że wchodzą nowe kierunki kształcenia, jest jedna klasa technik rolnik i jedna klasa technik ogrodnik, młodzież najchętniej odbywa praktyki we własnych gospodarstwach Trzeba  patrzeć na te kwestie bardziej szeroko i w perspektywie  chociaż trzeba uwzględniać różne czynniki. Jeżeli chodzi o POI i BEP na razie umowa nie jest rozwiązana ale Zarząd wystąpi z takim wnioskiem bo wszystko wskazuje na to, że z tego zespołu trzeba będzie iść w kierunku kompleksu więc najprawdopodobniej potrzebne będzie rozwiązanie umów z POI i BEP aby obiekt ten traktować nie jako rozbudowa tylko jako adaptacja do określonych potrzeb obiektu, który został już rozpoczęty.

 

P – kt 5.

             Nikt z radnych nie zgłosił interpelacji i zapytań.

 

P – kt 6.

             Zastępca Komendanta PSP – Jerzy Sitarski poinformował, że złożone zostało syntetyczne  sprawozdanie z działalności Komendy Powiatowej PSP, radni zapoznali się z jego treścią, więc jego  szczegółowe przedstawienie nie jest konieczne.  Komendant Sitarski zaproponował, iż odpowie na konkretne pytania dotyczące sprawozdania.

             Przewodniczący Rady poprosił o krótkie omówienie przedłożonego sprawozdania. Sprawozdanie z funkcjonowania ochrony przeciwpożarowej na szczeblu powiatu i działalności Komendy Powiatowej PSP w Siemiatyczach w roku 2002 – w załączeniu do protokołu.

             Starosta Jan Zalewski stwierdził, że wiadomo jest, iż będzie zakupiony samochód bojowy  marki SCANIA, w zakupie tym partycypuje powiat.  Starosta zapytał, kiedy samochód ten pojawi się w naszej strażnicy powiatowej?

             Komendant Jerzy Sitarski poinformował, że z ustaleń jakie są zawarte na dzień dzisiejszy wynika, że samochód ten pojawi się w komendzie na przełomie lutego i marca.

 

P – kt 7.

             Komendant Powiatowy Policji – Bogusław Toczko poinformował, że również przygotował pisemne sprawozdanie jednak radni nie mieli jeszcze okazji aby się z tym zapoznać. Jest ono napisane pod kątem strategii. W Policji jest zasada planowania rocznego – sporządza się strategię, w której określa się 3, 4 cele do realizacji w ciągu roku. Strategia ta jest konsultowana ze starostą. Przygotowując taką strategię na rok 2002 również było to konsultowane ze starostą dlatego sprawozdanie przystaje do tejże strategii,  jest również napisane pod kątem odpowiedzi na pytania, na cele zawarte w strategii. Komendant podkreślił, że dokument ten może nie do końca odzwierciedla  pracę Policji w roku ubiegłym w związku z tym chciałby podać kilka faktów, które dodatkowo objaśniłyby problematykę bezpieczeństwa w powiecie siemiatyckim.

             W roku 2002  na terenie powiatu siemiatyckiego stwierdzono 1228 przestępstw, dla porównania: w powiecie bielskim stwierdzono 1865 przestępstw, w powiecie hajnowskim – 1748 więc mamy mniej przestępstw stwierdzonych prawie o 500, chociaż trzeba brać pod uwagę fakt, iż powiat siemiatycki zamieszkuje mniejsza liczba ludności.  W roku ubiegłym wykrywalność przestępstw wynosiła 71%, średnia wojewódzka wynosi 66%. Tradycją stało się, że średnia wykrywalność co roku podnoszona jest o 3%, w porównaniu do roku 2001 udało się podnieść średnią wykrywalność o 2,6%. Komendant  Bogusław Toczko stwierdził, że temat ten ostatnio jest w mediach nagłośniony w sensie negatywnym ale w żadnym aspekcie nie dotyczy to komendy siemiatyckiej.

             Komendant Bogusław Toczko poinformował,  że komenda uzyskała bardzo dobre wyniki w najważniejszych kategoriach: nastąpił spadek osób zabitych w wypadkach drogowych z 12 w roku 2001 do 5 w roku 2002 – zabitych jest więc o połowę mniej. W roku 2001 miało miejsce 80 wypadków, w roku 2002 – 66, jest to więc istotny spadek  bo o 17%. O ile w roku 2001 było 98 osób rannych  w roku ubiegłym było tych osób 93. Komendant podkreślił, że wskaźniki  dotyczące bezpieczeństwa na drogach  są dobre , ma na to wpływ wiele czynników, w pewnym stopniu przyczyniła się do tego również działalność Policji ale również inżynieria dróg, warunki pogodowe i inne.  Najwięcej zdarzeń miało miejsce w Gminie Grodzisk – 10, natomiast w gminach Dziadkowice, Mielnik, Milejczyce miały miejsce po dwa wypadki, zależy to od wielkości gminy, od jej infrastruktury. Policjanci w ciągu roku zatrzymali 894 dowody rejestracyjne pojazdów, z tego 94 dowody rejestracyjne na ciągniki rolnicze, czyli około 10% z powodu braku aktualnych badań technicznych. 19 z tych dowodów zostało zatrzymanych z powodu istotnych usterek technicznych, 3 dowody zatrzymano z powodu braku obowiązkowego ubezpieczenia OC.  Czy było to dużo czy mało niech zdanie na ten temat radni wyrobią sobie sami.

             Komendant Bogusław Toczko poinformował, że  ze względu na to, że są kontrowersje co do wskaźników w sensie  statystyki policyjnej, sięgnięto  po inne narzędzie  jakim jest badanie opinii co do działalności Policji – sięgnięto do socjologicznych badań ankietowych.  Komenda Wojewódzka zorganizowała takie badania na terenie każdego powiatu, sami typowali respondentów, pracownicy komendy powiatowej wykonywali tylko działania techniczne. Później Komenda Powiatowa otrzymała opracowane – Komendant Toczko poinformował, że dysponuje raportem dotyczącym powiatu siemiatyckiego. Respondenci wybrani byli przekrojowo. Na  pytanie: „czy miejsce w którym pan, pani mieszka jest pani, pana zdaniem bezpieczne i spokojne” w powiecie siemiatyckim 60%  respondentów odpowiedziało „tak” lub „raczej tak”. Gorzej wygląda to na wsi, gdzie 50% respondentów uznało, że nie czują się bezpiecznie. Prawdopodobnie wynika to z  dotychczasowej struktury Policji , nie było posterunków, funkcjonowały natomiast rewiry, które się nie sprawdziły.  Komendant poinformował, że posiada wyniki badań i może udostępnić je zainteresowanym radnym. 

             Najważniejsze jest to, że z dniem 1 grudnia  2002r. można było utworzyć posterunki w terenie.  Szansa ta wykorzystana została na tyle, na ile pozwoliły uwarunkowania. Na terenie powiatu utworzone zostały 4 posterunki: w Drohiczynie, Grodzisku, Dziadkowicach i Nurcu Stacji. Posterunki funkcjonują  coraz lepiej,  coraz lepiej układa się również współpraca z samorządami gminnymi, na szczególną pochwałę zasługuje postawa burmistrza Drohiczyna , który udzielił pomocy w postaci siły roboczej,  dzięki temu udało się  wyremontować obiekt przeznaczony na siedzibę posterunku. Podobnie wójt Grodziska, który użyczył kserokopiarki, pomógł również  wójt Dziadkowic, który pomógł w przebudowie, adaptacji i remoncie  budynku.  Również kierownik posterunku urzędujący w Nurcu będzie miał pomoc ze strony samorządu, podobnie jest w Mielniku i Milejczycach.  Komendant Bogusław Toczko wyraził opinię, że działalność posterunków jest to czynnik pozytywny i obiecujący, który wskazuje na to, że ludzie mieszkający  w terenie będą w większym stopniu usatysfakcjonowani działalnością Policji – wszystko w tym zakresie jest na dobrej drodze.

             Komendant Bogusław Toczko poinformował, że jeśli chodzi o przestępczość kryminalną  zanotowanych zostało mniej czynów – jest to istotny spadek, który wynosi około 10% jeśli chodzi o czyny kryminalne bo w ogólnej ilości czynów  mieszczą się również przestępstwa gospodarcze, znęcanie się nad rodziną, alimentacja i inne.  Jeśli chodzi o kradzieże, włamania, rozboje są to kategorie kryminalne i tu zanotowany został spadek. Tendencja spadkowa  notowana jest już drugi rok i wszystko wskazuje na to, że  świat przestępczy stabilizuje się, nie ma istotnych zagrożeń, które mogłyby powstać nagle.  Na utrzymywanie się tego poziomu przestępczości  mogą wpływać  wizyty gości zza wschodniej granicy, Policja ma na to konkretne przykłady. Na początku roku miało miejsce zdarzenie  w Tomkielach, kiedy to mieszkańcy zamknęli w garażu złodziei i dzięki temu można ich było schwytać. Nie tak dawno mieszkaniec Milejczyc pomógł w zatrzymaniu grupy, która włamywała się do CPN, dzięki sygnałowi od obywatela udało się zatrzymać  trzech włamywaczy. Ostatniej nocy w Mielniku miało miejsce włamanie, również zatrzymani zostali młodzi ludzie zza wschodniej granicy.  Komendant stwierdził, że przestępcy zza wschodniej granicy na terenie powiatu zastępują  miejscowych  przestępców i to oni w znacznej mierze generują przestępczość,  jest to szczególnie trudne do ścigania ponieważ niedaleko jest przejście w Połowcach  - jest  to kwestia kilku godzin i nie ma już możliwości ścigania. Jest to istotny problem. Inna sprawa to zabezpieczenie mienia przez obywateli, chodzi o nowe kategorie zdarzeń, jest sporo kradzieży wynikających z niefrasobliwości, chodzi głównie o telefony komórkowe.

             W 2002 roku  nie zanotowano włamań do sklepów dokonanych przez zorganizowane grupy autentycznych złodziei – jest to tendencja trwała. Nie było dużych włamań,  gdzie straty wynosiłyby powyżej 50 tys. zł. Największe straty wynosiły 20 tys. zł. na terenie Siemiatycz. Wpływ na to mają warunki ekonomiczne ponieważ większość sklepów GS  na terenie powiatu  działa w mniejszym zakresie a jeżeli działa to towaru jest tam mało, poza tym alkohol tanieje więc relacje te w sensie finansowym nie są tak duże a w związku z tym  proceder ten nie jest opłacalny.

             Komendant Bogusław Toczko poinformował,  że w 2002 roku na terenie powiatu  nie zanotowane zostało ani jedno zabójstwo. W poprzednich latach norma było to 2, 3, 4 zabójstwa w różnych okolicznościach. Mają one o tyle negatywny wydźwięk że powodują w lokalnej opinii zatrwożenie, poczucie niebezpieczeństwa. Komendant  zaznaczył, że nie jest to bezpośrednim efektem działania Policji bo  doskonale wiadomo, ze żadna służba patrolowa nie zapobiegnie zabójstwom, które dotychczas miały miejsce na naszym terenie.

             Komendant Bogusław Toczko poinformował, że w komendzie siemiatyckiej są 4 wakaty policyjne. Jeżeli zwierzchnicy nie zabronią  - bo tak było w roku ubiegłym - wakaty te będą uzupełnione ponieważ kandydatów nie brakuje. Zmieniły się zasady finansowania Policji, budżet tej jednostki został wyprowadzony z budżetu powiatu, w tej chwili komenda powiatowa finansowana jest bezpośrednio przez Komendanta Wojewódzkiego Policji – na razie jest to jedno wielkie zamieszanie, zobaczymy, co z tego wyniknie, na razie mało jest opinii pozytywnych o nowym systemie finansowania.  Komendant poinformował, że w ciągu roku nie został zakupiony żaden sprzęt jeżdżący. Sprzęt, którym dysponuje komenda powiatowa jest na znośnym poziomie chociaż niektóre pojazdy są już stare.  Komendant stwierdził, że nie wydaje mu się, aby ze strony samorządowej Policja mogła liczyć na istotne wsparcie w tej sprawie. Są obietnice z góry że scentralizowany system finansowania zadziała i braki te będą uzupełniane. Własnymi siłami, mając jeszcze rezerwy finansowe pochodzące ze starego systemu  zakupione zostały nowe krzesła do wszystkich posterunków – są to rzeczy drobne ale istotne.

             Radna Józefa Stankiewicz poprosiła o informację, jak kształtuje się przestępczość wśród młodzieży, chodzi głównie o problem narkotyków.

             Komendant Bogusław Toczko poinformował, że w ubiegłym roku prowadzone było potężne śledztwo w wyniku którego 6 osób z terenu Siemiatycz zostało osądzonych wyrokami skazującymi. Stwierdzonych zostało około 150 czynów z zakresu narkomanii. W roku 2002 dalej prowadzone były podobne działania z tym, że zauważalny był regres w tym procederze, plaga ta nie rozwijała się.  Policja koncentruje się na dealerach – w tym zakresie stwierdzonych zostało mniej czynów  bo około 60, przeprowadzonych zostało 5 dochodzeń w sprawach mniejszego kalibru. Problem jest, jest on zapisany jako cel do realizacji w roku 2002, jest również zapisany jako cel do realizacji w roku 2003  tak, że problemu tego Policja nie traci z oczu.  Prowadzi się również statystykę jaki był udział nieletnich w ogólnej ilości przestępstw. Za rok 2002 wskaźnik ten wynosi 2,8% - trzeba przyznać że jest to wskaźnik niski bowiem generalnie uznaje się, że jeżeli wskaźnik przestępczości nieletnich w stosunku do skali przestępczości nie przekracza 5% to nie ma jeszcze stanu alarmowego. U nas za rok 2002 wskaźnik przestępczości nieletnich wyniósł 2,8%. Największą plagą występującą w roku ubiegłym wśród nieletnich były wymuszenia przed szkołami od rówieśników – są to czyny bardzo dolegliwe dla ofiar i ich rodziców.  Wszystko zależy od zeznań osób pokrzywdzonych i ich rodziców – jeżeli nie będzie zeznań Policja nic nie może w tej sprawie zrobić.  Nie jest to problem, o którym można mówić że w przyszłości będzie on miał trwałą tendencję, grupy nieletnich pojawiają się przed szkołami w sposób wyrywkowy.  Działający w komendzie zespół do spraw nieletnich – jest to mężczyzna i kobieta, dosyć dobrze nawiązują kontakty i współpraca układa się dość dobrze. Nie można powiedzieć, że problemu takiego nie ma ale Policja stara się z tym walczyć. 

           

             Ponieważ radni nie zgłaszali więcej pytań Przewodniczący Rady podziękował Komendantowi Powiatowemu Policji za udzielenie wyjaśnień.

 

P – kt 9.

             Przewodniczący Rady – Krzysztof Moczulski zaproponował, aby wykorzystać propozycję Starosty aby pani pełnomocnik Anna Bereza i dyrektor Henryk Czmut przedstawili zagadnienia związane z projektami  wniosków do funduszy strukturalnych.

             Głos zabrała pełnomocnik Anna Bereza która poinformowała, że zestawienie inwestycji, które radni otrzymali w dniu dzisiejszym jest to tylko propozycja  ewentualnych projektów. Propozycję tę należy zweryfikować, urealnić i dostosować do priorytetów zapisanych w tzw. Programie Operacyjnym Województwa Podlaskiego, który musi być spójny z programem operacyjnym dla całej Polski.  Na spotkaniu wyraźnie powiedziano, że są pewne kryteria, które warunkują umiejscowienie tych inwestycji, nie jest to takie proste aby zostały one zapisane. Tabele, które radni otrzymali jako priorytety kwalifikują, gdzie dana inwestycja powinna być ujęta.   Wszystkie nasze inwestycje mogą być ujęte w tzw. Zintegrowanym Programie Operacyjnym.  W zasadzie tylko jeden program z zakresu transportu może być realizowany w ramach priorytetu regionalnego pierwszego tj. rozbudowa i modernizacja infrastruktury. Jeżeli chodzi o Powiatowy Dom Pomocy Społecznej to na dzień dzisiejszy jest bariera bo w Programie Operacyjnym Kraju, który jest już od listopada ale  nie jest jeszcze zaakceptowany  w ostatecznej wersji, województwo nasze nie ma ostatecznej wersji ale należy przyjmować te priorytety, które określone są w narodowym programie, przy czym PDPS nie jest widziany jako to zadanie, które ma wpływ na rozwój regionalny.  Nasze potrzeby w tym zakresie są określone na kilka milionów złotych   a projekt taki może być realizowany tylko w zakresie działań „rozwój lokalny” , ale w tym działaniu będą realizowane tylko bardzo małe projekty. Jeżeli patrzylibyśmy na podział środków w skali województwa  to jeżeli około 111 mln  euro jest na program operacyjny na całe województwo   to z tego 13% przeznaczone jest na rozwój lokalny – jest to naprawdę bardzo mało i tu mogą być projekty o mniejszej wartości więc taki projekt jak nasz o wartości około 4 mln. euro nie  ma możliwości uzyskania realnego dofinansowania z tego źródła  chociaż na szczeblu krajowym akcentowane jest, że nie ma zapisu priorytetu jeśli chodzi o politykę społeczną   więc na dzień dzisiejszy nie ma możliwości finansowania z tych funduszy strukturalnych. Jeżeli chodzi o bazę sportową to może być ona zapisana jedynie w  rozwoju lokalnym,  zgłaszać należy bo projekty te będą hierarchizowane i wybierane  na szczeblu  województwa podlaskiego, będą one uwarunkowane od szczegółowych zapisów w Zintegrowanym Programie Operacyjnym Województwa Podlaskiego, przy czym również nie ma zapisu priorytetu, który mówi konkretnie o bazie sportowej, jest określenie „rozwój kultury”. Zespół Szkół w Siemiatyczach jako zadanie, które chcielibyśmy zgłosić – samo dokończenie inwestycji dla Unii Europejskiej nie jest argumentem aby przekazać środki finansowe, może to być tylko zapisane jako nowy projekt, który nie jest dokończeniem czegoś a jest rozpoczęciem czegoś co w efekcie może przynieść efekt inicjujący i wspierający rozwój gospodarczy. Pani Anna Bereza poinformowała, że prowadziła rozmowy czy gdybyśmy tą inwestycję przedstawili w działaniu III – regionalna infrastruktura badawczo – edukacyjna,   ale środki mogą być przeznaczone tylko na te inwestycje, które są na potrzeby wyższych uczelni więc gdyby przetworzyć ten projekt, który w tej chwili określony jest jako dokończenie rozbudowy Zespołu Szkół a zapisać go jako adaptacja Zespołu Szkół na potrzeby wyższej uczelni i biblioteki pedagogicznej, na którą również dofinansowanie jest możliwe. W pierwszej kolejności realizowane będą zadania, które są zgodne z priorytetami programów  operacyjnych, wykażemy, że mają one dużą realność zrealizowania, posiadamy realność zabezpieczenia środków własnych – przy funduszu europejskim trzeba przyjmować około 30% kosztów kwalifikowanych przy czym wszystkie nakłady, które ponieślibyśmy  wcześniej, przed podpisaniem umowy nie stanowią kosztów kwalifikowanych. Rząd przewiduje  dofinansowanie  około 10% środków własnych na takie zadania jak: zachowanie i ochrona dziedzictwa kulturowego i na regionalną strukturę badawczo – edukacyjną. Jeśli chodzi o inne zadania nie ma na dzień dzisiejszy stanowiska że będą środki rządowe, niemniej zapisane jest, że w ramach realizacji  zintegrowanego programu operacyjnego jeśli na nasze województwo przeznaczone jest 111 mln euro to 14 mln zabezpieczy nam budżet państwa, pozostałe 30% muszą być to środki samorządu.  Na dzień dzisiejszy jest pod tym względem wiele niewiadomych, cały czas się to zmienia. Nie jest to obligatoryjne, zadań tych możemy nie zgłaszać do programu operacyjnego  ale musimy zgłosić chociażby dlatego, że spowoduje to zbilansowanie potrzeb na szczeblu regionalnym i krajowym oraz  tych zapisów, które powinny się znaleźć w  jakiej proporcji  środki będą zapisane na jakie priorytety – są to ramy wspólnotowe, które do końca marca muszą być opracowane przez rząd.

 

             Dyrektor Powiatowego Zarządu Dróg – Henryk Czmut poinformował, że jeśli chodzi o zadania drogowe to w zasadzie mogą być one realizowane z programu rozwoju regionalnego z dwóch transz. W ramach programu regionalnego jest również możliwość  w ramach inwestycji lokalnych realizować inwestycje o wartości mniejszej. Dyrektor Henryk Czmut podkreślił, że jest wiele niewiadomych, wnioski, które będziemy składać będą służyć do określenia szczegółowych priorytetów  i parametrów, którymi Urząd Marszałkowski będzie kierował się przy wyborze konkretnych projektów. Jeśli chodzi o zadania drogowe, które radni mają przed sobą to w ramach modernizacji i rozbudowy układu transportowego podstawowym kryterium, jakim kierowano się przy wyborze odcinków  było ich znaczenie komunikacyjne w układzie podstawowych dróg województwa podlaskiego. Są to ciągi drogowe, które leżą w połączeniu do dróg krajowych i wojewódzkich oraz w układzie połączeń między gminami gdyż fundusze strukturalne są nakierowane na podstawową sieć transportową.  Zgodnie z intencją twórców tych programów podstawową kategorią dróg, które powinny skorzystać z funduszy   są drogi wojewódzkie, drogi krajowe są dofinansowywane z programów sektorowych „gospodarka transportowa i morska” natomiast pomysł nasz polega na tym, aby stworzyć program, który będzie obejmował określoną liczbę kilometrów dróg i który będzie się nazywał „modernizacja układu transportowego czynnikiem rozwoju”.  Celem w tych programach, chociaż są one nakierowane na drogi,  nie jest budowa dróg tylko osiąganie innych celów społecznych, gospodarczych. Dyrektor Henryk Czmut stwierdził, że jest to nieco odwrócone ponieważ pytań jest więcej niż odpowiedzi na nie, do końca marca znane będą szczegółowe wytyczne. Termin wymaga złożenia wniosku natomiast weryfikacja, typowanie odcinków  będzie przebiegać w terminie późniejszym.         Jednym z  podstawowych czynników, które mogą  ograniczyć możliwości realizacji projektów jest procedura, która wymaga wykonania, sfinansowania i dopiero po sfinansowaniu i  przeanalizowaniu czy cel został osiągnięty   następuje zwrot kosztów  - może to stanowić poważną barierę realizacyjną projektów. W Urzędzie Marszałkowskim trwają pracę by ten system finansowania zmienić.

             Głos zabrał dyrektor ZSR w Czartajewie – Andrzej Kużel, który stwierdził, że wątpliwości jest bardzo dużo jednak chciałby zwrócić się do Zarządu Powiatu o uwzględnienie tej propozycji, którą przedstawił, mianowicie kompleksu bazy sportowej. Dyrektor Andrzej Kużel wyraził opinię, że nie występowanie z wnioskami  czy pominięcie tematu jest to rezygnacja na wstępnym etapie. Każde występowanie z wnioskiem – tym bardziej, że jest dużo niewiadomych, jest to sprawa bardzo istotna dla powiatu. Dyrektor Andrzej Kużel podkreślił, że jego wniosek nie dotyczy tylko Czartajewa ale całego powiatu – chodzi o obiekty sportowe, stadion, modernizację stadionu, nawierzchnie tartanową, boiska sportowe, krytą pływalnię i ewentualnie halę sportową z prawdziwego zdarzenia. Położenie Czartajewa, tereny, które wiadomo iż są własnością powiatu, na pewno pozwoli na przyciągnięcie  sportowców ale i zatrzymanie młodzieży, która wyjeżdża po naukę do dużych miast, pozwoli to zatrzymać młodzież, która jest najlepsza.

             Przewodniczący Rady – Krzysztof Moczulski stwierdził, że Zarząd na pewno weźmie wskazówki te pod uwagę. Niewiadomych jest bardzo wiele ale po to, aby coś było zrobione,  pomimo niewiadomych wnioski i  inicjatywy lokalne muszą być podejmowane a czy uda się je zrealizować nie zależy tylko od władz nadrzędnych ale częściowo również od zaangażowania nas samych.  Na pewno należy z takimi inicjatywami występować biorąc nawet pod uwagę to,  że wystąpią zagrożenia.

 

             Przewodniczący Rady – Krzysztof Moczulski  zamknął pierwszą część sesji,  ogłaszając jednocześnie przerwę do godz. 1200. Przewodniczący Rady zaprosił zebranych na salę konferencyjną nr 128 gdzie odbędzie się druga część sesji – uroczyste spotkanie opłatkowo – noworoczne.

             Po przerwie, o godz. 1200 rozpoczęła się II część sesji, w której  udział wzięli radni, kierownicy podległych jednostek organizacyjnych powiatu, naczelnicy wydziałów Starostwa Powiatowego oraz duchowni: Ks. Prałat Bogusław Kiszko – Dziekan Dekanatu Siemiatyckiego, Ks. Andrzej Jakimiuk – proboszcz Parafii Prawosławnej p.w. Św. Apostołów Piotra i Pawła w Siemiatyczach, Ks. Jan Koc proboszcz Parafii Rzymskokatolickiej p.w. Św. Andrzeja Boboli w Siemiatyczach oraz Ks. Mirosław Niczyporuk w zastępstwie  księdza Bazylego Litwiniuka – proboszcza Parafii Prawosławnej p.w. Wniebowstąpienia Pańskiego w Siemiatyczach.

             Uroczystość otworzył Przewodniczący Rady – Krzysztof Moczulski, który przywitał zebranych i wygłosił  okolicznościowe wystąpienie.

             Następnie chór Zespołu Szkół w Siemiatyczach pod kierunkiem pani Doroty Tymińskiej wykonał wiązankę kolęd i pieśni bożonarodzeniowych. W dalszej części spotkania krótkie słowo skierowali do zebranych Ks. Prałat Bogusław Kiszko oraz Ks. Andrzej Jakimiuk.

             Zebrani podzielili się opłatkiem, następnie wnieśli toast noworoczny, toast noworoczny wygłosił Starosta – Jan Zalewski.

             W związku z wyczerpaniem porządku obrad Przewodniczący Rady – Krzysztof Moczulski zamknął obrady IV sesji Rady Powiatu Siemiatyckiego.

 

             Na tym protokół zakończono i podpisano.

 

 

 

                                                                                   PRZEWODNICZĄCY  RADY

 

                                                                                     inż. Krzysztof Moczulski

 

Protokółowała: Elżbieta Malinowska

 

Metryka strony

Udostępniający: Starostwo Powiatowe w Siemiatyczach

Wytwarzający/odpowiadający: Tomasz Laszuk

Wprowadzający: Tomasz Laszuk

Data wprowadzenia: 2004-01-19

Data modyfikacji: 2004-01-19

Opublikował: Tomasz Laszuk

Data publikacji: 2004-01-19